wat zegt 4-takt of 2-takt of aantal cylinders?

bij een di-tech blok van aprillia zitten er echt geen kleppen in, maar dit doet er in dit topic totaal niet toe.
gewoon een 4cylinder kopen met minimaal 100pk en je hebt bergen plezier. :]
 
wat is makkelijk in onderhoud? 2 takt, maar wel meer onderhoud nodig, om de zoveel km nieuwe zuigers ed. Als je het moet laten doen ipv zelf sleutelen-> niet doen.
wat is zuinig? 4-takt
:P

Wat voor type motor zoek je? Sport, tour, cross, SM, woon-werk? Alhoewel 2-takt motoren veel "karakter" hebben is er toch wel een reden dat 99 van de 100 viertakt zijn. Het feit dat je het hier vraagt doet me al denken dat je meer geschikt bent voor een 4-takt, zeg maar :P
 
wat is makkelijk in onderhoud?
wat is zuinig?
:P

full
 
het is eigenlijk heel simpel:
viercilinders zijn het soort motoren dat in een opel kadett zit.
dat hoort dus niet in een motorfiets.
water hoort in de sloot.
als je dus een echte motor wil koop je dus een luchtgekoelde twin.
als je stijl wil een italiaan en als je degelijk en betrouwbaar wil een duitser.
als je wil posen een amerikaan.
als je net als alle andere wil zijn een japanner.
goed gezegd halflive! :Y :Y
 
Of als je het over de rij-eigenschappen van de verschillende typen hebt:
( over het algemeen dan, hè)
1 cylinder 2-takt: veel in crossers gebruikt, veel koppel.
2 cylinder 2-takt: over het algemeen de hoge-toeren schreeuwertjes als de RS250. Brommergeluid bij stationair, :9~ bij hoge toeren. Rijden beide op "brommix ;) "
4-cylinder 2-takt: bestaan die :? Indien ja, wederom rijdend op brommix


1 cylinder 4-takt: voorbestemd voor crossers of honda Magna, veel koppel, lage toeren, trilt als de neten.
2 cylinder 4-takt: veel gebruikt in Harleys, Duc's, BMW's, veel koppel, trilt als de neten (althans de mijne dan), relatief laag toerental.
4-cylinder 4-takt: Zo'n beetje de standaard tegenwoordig. Veel gebruikt in de racemonsters, kan hoge toeren aan (althans de mijne dan ;) ) , of toermotoren, redelijk trillingsvrij met een stabiele koppelcurve.


Degene waar je op gaat lessen is waarschijnlijk een 2 cylinder 4-takt, die worden (wederom over het algemeen) het meest gebruikt bij lessen.
Alleen ouwe 1pitters zonder balansas trillen als de neten (op KTM na meen ik, die kwam pas in '97 ermee).
 
wat is makkelijk in onderhoud?
wat is zuinig?
:P
Hoi jootman, laat je niet afzeiken door een aantal lolbroeken hier... Helaas zitten die er altijd tussen.

Ik kan me best voorstellen dat wanneer je nog niets van motoren afweet, hoopt daarover in dit forum meer te weten te komen :) Inderdaad zit er nuttige informatie tussen de verschillende reacties. Het is aan jou die er tussen uit te pikken en met elkaar te vergelijken! Toch wil ik nog één ding ff kwijt:

Indien je in 1e instantie nog niet aan sleutelen toe bent (daar lijkt het op), ben je het best af met een niet al te zware 4-takt (bij. een 500 of 600 CC Japanner) aangezien die meestal zuinig(er) in het gebruik zijn. Daarbij komt óók nog eens dat ze niet al te veel onderhoud vragen. Mocht je er ooit eentje willen kopen neem dan in hemelsnaam een insider mee, anders kon het wel eens zonde van je euro-tjes zijn... ;) :)
 
Laatst bewerkt:
:^
Maar het klopt wel een beetje, alleen als je met een 600tje(SS) gaat racen je toch wel een leuk benzine verbruik voor elkaar kunt krijgen
 
2-cilinders werken lager in toeren dan 4-cilinders en ze hebben "onderin" meer koppel.
Anders gezegd bij lagere toerentallen hebben ze meer trekkracht dan een 4 cil. met dezelfde inhoud.
Dat geldt voor 4-takten.

2-takten (crossers) mpeten vrij hoog in toeren blijven, omdat ze anders weinig trekkracht ontwikkelen.

Is vlgs mij ook de reden dat je de 2-cilinders (V-twin blokken) veelal in choppers ziet.
Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk.

Wil je rustig voortploffen dan is de 2-cil. 4-takt vlgs mij de goeie.
Wil je vooral veel snelheid, dan de 4-cil. 4-takt.
Wil je veel herrie en snelheid, neem dan een 2-takt.

De viertakt heeft een cyclus die bestaat uit 4 slagen :
inlaatslag (explosief gasmengsel wordt in de cilinder gezogen)
compressieslag (mengsel wordt samengeperst, ontsteking volgt)
arbeidsslag (na ontsteken gasmengsel wordt dezuiger met grote kracht weggeduwd)
uitlaatslag (afvalgassen worden uitgedreven)
direct daarna weer de inlaatslag enz. enz.

De 2-takt heeft elke keer als de zuiger bovenin staat een explosie, dus zeg maar steeds een compressie- en een arbeidsslag.

De 4-takt opnet de cilinder met inlaat- en uitlaatkleppen, de 2-takt heeft geen kleppen, maar werkt met een zgn spoelsysteem (spoelpoorten)
Nog een kenmerk van 2-takt is dat hij op mengsmering loopt (benzine met een beetje olie erdoor gemengd, bijv. 1:32).
Een aantal delen wordt gesmeerd door de olie die met de brandstof meekomt.
Vandaar vaak de walm die eruit komt; de olie verbrandt.
De 4-takt krijgt zijn smering via een apart smeeroliecircuit, met oliepomp.
De olie verbrandt bij dit systeem niet.
 
Ruwweg heeft een 2takt 1 arbeidsslag per omwenteling. een 4 takt 1 per 2 omwentelingen.
Een 4t. heeft in+uitlaatkleppen. Een 2t. heeft dat niet maar heeft extra smering nodig die in de brandstof gemengd wordt.

Verder zijn 2t. beperkt tot kleine cyl. inhouden, waarom weet ik niet. Rokerig door de olie in de brandstof.

2t. is eenvoudig in onderhoud. geen kleppen stellen. 2t. heeft ook een typisch geluid. Je hoort meteen dat het een 2t. is.

Verder zijn er 2takt scheepsdiesels, de grootste zuigermotoren ter wereld. Daihatsu is met een 650 CC 2t. diesel bezig 45Pk. En is er een bedrijf dat 2takt dieselmotoren maakt voor vliegtuigen. Vanaf 160 Pk.
Zijn wel een beetje duur. Maarja wat is duur ca.20.000 euro excl.invoerrechten enz. voor een nieuwe diesel-vliegtuigmotor van 160 Pk. Verder, koop een boekje of zoek op internet hoe e.a. werkt

Gr,
Henk
 
Wil je rustig voortploffen dan is de 2-cil. 4-takt vlgs mij de goeie.
Wil je vooral veel snelheid, dan de 4-cil. 4-takt.

Je technische uitleg is meer dan verhelderend, maar ik denk dat er een paar (tour-/super-) sporters Ducati, Guzzi, Laverda, Aprilia, en ga zo maar door zijn die "rustig voortploffen...." niet helemaal kunnen plaatsen....
 
2-cilinders werken lager in toeren dan 4-cilinders en ze hebben "onderin" meer koppel.
Anders gezegd bij lagere toerentallen hebben ze meer trekkracht dan een 4 cil. met dezelfde inhoud.
Dat geldt voor 4-takten.
mpppph :X :X
het is dat ik weet dat jij een diesel dnepr bouwd anders B|

een tweecilinder levert zijn vermogen over een bredere band.
dwz dat het vermogen er niet plots bij 14.500 rpm in komt knallen.
ga je een guzzi op koppel rijden: lekker tokkelen bij 2000 rpm dan kun je na 10.000 km je kruiskoppeling bij het oud vuil gooien.
rammen moet je met zo'n ding, daarom zit er ook zo'n fantastisch rijwielgedeelte omheen :} :} :}
doordat je een brede powerband hebt en een goed frame heeft zo'n ding een funfactor van zeker een 10,5 :}
daar kan geen honderdvijftig pk viercilinder tegen op.
daar kun je meestal alleen maar rechtuit mee rijden.

datzelfde geld voor die kleine tweetakt italiaantjes, rossen met zo'n ding *O* *O*
maar dan wel een powerband van 500 rpm breed '(

maar over het algemeen kan een motor niet viertakten en tweecilinderig genoeg zijn.
leuk onderschrift trouwens
 
Je technische uitleg is meer dan verhelderend, maar ik denk dat er een paar (tour-/super-) sporters Ducati, Guzzi, Laverda, Aprilia, en ga zo maar door zijn die "rustig voortploffen...." niet helemaal kunnen plaatsen....

Niet helemaal kunnen plaatsen?? _O- _O-

Voor sommigen "helemaal NIET kunnen plaatsen, bedoel je waarschijnlijk.... :+ :+

Groetjes..
 
@ halflife:
Geweldig! jij snapt het! En IK rijd op de ultieme 4 takt/4 cyl Jap!

Ontop: Maakt niet uit wat wij adviseren want je moet toch eerst ff een proefritje maken op verschillende soorten fietsen. Een goeie dealer zal hier helemaal aan meewerken als hij ziet dat je serieus iets (anders dan je hebt) wil kopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan