Wat zijn de feiten over de onderhoudskosten van een Harley Davidson?

Bijv omdat ze in India gemaakt worden en echt in niks lijken op een stampende v twin
Heb gehoord dat er nog een sportster wordt verkocht in de EU was geloof ik een water gekoelde ( waarschijnlijk de kop )
Street wordt ook in de VS gebouwd hoor, fabricage in India is voor de Aziatische markt, MEA en EU.
Was nog steeds een heerlijk lopende V Twin maar een 750 Revolution X loopt nu eenmaal iets anders dan het luchtgekoelde spul.
Maar goed Ducati is dan ook al jaren niet meer Italiaans nu hun spul in Thailand en Manaus, Brazilië word gebouwd en MV Augusta in Loncin China zijn spulletjes in elkaar sleutelt. Net als BMW, Triumph en KTM nu Indiaas is zeker aangezien daar ook geproduceerd word?
Kortom, eigenlijk rijden we allemaal op Aziatisch materiaal :+
 
Street wordt ook in de VS gebouwd hoor, fabricage in India is voor de Aziatische markt, MEA en EU.
Was nog steeds een heerlijk lopende V Twin maar een 750 Revolution X loopt nu eenmaal iets anders dan het luchtgekoelde spul.
Maar goed Ducati is dan ook al jaren niet meer Italiaans nu hun spul in Thailand en Manaus, Brazilië word gebouwd en MV Augusta in Loncin China zijn spulletjes in elkaar sleutelt. Net als BMW, Triumph en KTM nu Indiaas is zeker aangezien daar ook geproduceerd word?
Kortom, eigenlijk rijden we allemaal op Aziatisch materiaal :+
Maakt me ook niks uit mijn jongste motor is 20 jaar oud
En ik wil geen nieuwe
 
HD-rijders zijn erg behoudend.
Daar had BMW ook last van, want het boe-geroep was niet van de lucht toen de K-serie verscheen en de boxer (R-serie) zou verdwijnen; men wist niet hoe snel ze weer met een boxer moesten komen.
Daar waar HD zoekende is, heeft BMW een andere clientèle kunnen aanboren: de traditionele rijder op een boxer, het andere publiek op de F , S of K-serie.
HD probeert al jaren jongeren aan zich te binden door met andere concepten te komen, helaas met wisselend succes; uiteindelijk gaan ze allemaal voor een luchtkoeler..
Hopelijk brengt de Pan Americana of dat Caferacerdinges er verandering in...we zullen zien...
 
HD-rijders zijn erg behoudend.
Daar had BMW ook last van, want het boe-geroep was niet van de lucht toen de K-serie verscheen en de boxer (R-serie) zou verdwijnen; men wist niet hoe snel ze weer met een boxer moesten komen.
Daar waar HD zoekende is, heeft BMW een andere clientèle kunnen aanboren: de traditionele rijder op een boxer, het andere publiek op de F , S of K-serie.
HD probeert al jaren jongeren aan zich te binden door met andere concepten te komen, helaas met wisselend succes; uiteindelijk gaan ze allemaal voor een luchtkoeler..
Hopelijk brengt de Pan Americana of dat Caferacerdinges er verandering in...we zullen zien...

Tja, ik snap dat ze zoekende zijn maar of die Pan het nu gaat worden, wat is dat ding lelijk zeg :N

Harley-PanAmerica-Adventure-Tourer-3.jpg
 
Ik vind hem eigenlijk redelijk geslaagd; dat vierkante past wel bij de stoere offroad look die ze neer willen zetten.
Het is geen GS(A) of Transalp/ Africa Twin, maar echt een eigen smoel.
Like it or leave it, dat is altijd persoonlijk.

Ik gun ze een succesvolle tweede lijn, want de Revolution motor heeft echt wel potentie.
Alles valt of staat met de juiste prijs...; de Street was gewoon té duur.
Voor €1000 meer koop je een (echte) Sportster...

Elk merk heeft meerdere lijnen; supersport, tour, custom, allroad..noem maar op.
Vaak ook meerdere motorblok-concepten.
Dat HD vasthoudt aan V-twin, al dan niet luchtgekoeld, komt púúr door haar traditionele koperspubliek; die laten alles wat afwijkt van 'De Norm' links liggen.
 
Laatst bewerkt:
ik ben een Harley addict maar die Pan vind ik niet om aan te zien maar ach, persoonlijk heb ik ook niets met al de huidige off the road achtige adventure motoren of hoe ze ook mogen heten, de bizar hoge zit, de enorme pizza boxen achterop, die wir war van buizen rond het motorblok....nee, maar alle respect voor mensen die het wel leuk en mooi vinden....ik ben benieuwd of de nieuwe klanten (mochten die er zijn) voor de Harley Pan al Harley rijders zijn of van andere merken af komen....
Harley heeft een grote groep fanatieke liefhebbers die niet van de luchtgekoelde dikke Vtwin af te krijgen is en wat ze ook geprobeerd hebben met de XR 1200 met het probleemloze sportster blok en de dikke V-Rod, alles wat beter en sportiever was en leek, verdween weer van de markt; ik ben ook zeer benieuwd wat de nieuwe Custom met het Revolution Max blok gaat doen, het lijkt een beetje op een afgeslankte V-Rod...we gaan het zien, maar ik zie de gemiddelde Roadking rijder niet gauw op zoiets overstappen......je ziet dat al bij de relatief nieuwe Softail lijn met het M8 blok, er staan relatief veel nieuwe motoren met zeer lage km standen te koop omdat men toch minder het Harley gevoel ervaart en weer teruggaat naar de Twincam; zelf heb ik ook zo'n M8 (Sport Glide) en ik moet toegeven dat het misschien iets minder Harley gevoel geeft, maar het ding rijdt geweldig en dat doet het lompe zware rijdende bankstel snel vergeten.....maar laat ik eerlijk zijn...er staat sinds kort ook weer een 22 jaar oude Heritage in de garage met een EVO blok met carburateur….. toeval? ;)
 
De PA is niet (echt) bedoeld om de verstokte V-twin rijder op een allroad te krijgen, maar om een andere doelgroep aan te boren en die aan zich te binden..
Dat is redelijk gelukt met de VRod destijds, ware het niet dat deze mensen uiteindelijk tóch weer voor een luchtkoeler gingen..
HD wil nieuw (jong) publiek dat zich niet per sé verbonden voelt met de luchtkoelers, zodat een tweede watergekoelde lijn levensvatbaar wordt.
Het jammere zit in het feit waar ze zèlf vooral aan hebben bijgedragen; iedereen kent HD (zelfs niet-motorrijders), maar ziet dan meteen de klassieke luchtkoeler voor zich...
 
Ja doet u mij maar zoeen (als verstokte yaprijder).
 
Ik rijd een 2 jaar een Softail evo uit ' 90. Echte onderhoudskosten tot nu toe zullen een 300 Euro zijn, olie, bougies, remvloeistof, remblokjes en wat sproeiers omdat de carb door de vorige eigenaar wel heel vreemd was afgesteld. Ik doe het meeste ook zelf, een Evo is makkelijk zelf te doen. Tuurlijk, er zullen binnen een paar jaar best wel wat meer problemen komen, maar de fiets is dan ook een 30 jaar oud, het houdt ooit een keer op, maar onderdelen zijn nog best te krijgen en echt niet voor de goudprijs. Gewoon bij de plaatselijke Harley monteur effe gaan buurten, klein zaakje maar normale tarieven. Ik denk dat elke motor goud geld kost bij een merkdealer.
Tuurlijk een nieuwe lijkt mij best gaaf, maar dan nog zou ik er zelf een hoop aan doen, waarom, omdat het leuk is
 
Even schot voor de boeg 1000euro onderhoud om de 2 jaar.... :?
Vind ik wel kloppen als je het zelf doet dan.... anders wordt het meer de richting 2000 a 3000 per 2 jaar ongeveer. Uurloon is echt hoog.

Wat ik zoals kwijt ben de afgelopen 2 jaar:
Filter + olie = 8 + 20 = 28 euro (5 keer per jaar) = 140 euro / jaar (om de 4000 km, correctie: 4000 Miles, Clymer)
lucht filter = 15 euro (per jaar) (om de 12000 km)
ketting + tandwielen = 120 euro jaar (gaat in principe langer mee. eens per 2 jaar zelfs...hangt van kwaliteit af)
Banden 200 euro / jaar (banden gaan in principe langer mee dan 1 jaar..... ik rij ongeveer 12000 per jaar. Ze gaan ongeveer 24000 km mee.....
Type Bridgestone BT-45)

Totaal kosten per jaar = 140 + 15 + 120 + 200 = 475 euro (exclusief bezine) Ongeveer...

( lood Accu gaat bijv. 4 jaar mee. 60/4 = 12.50 euro erbij per jaar)
Lampjes: per jaar ongeveer (sorry, niet alles is LED bij mien... ongeveer 10 euro per jaar)

Dus 1000 euro per 2 jaar komt mooi in de buurt....denk ik.
(1000 /24 = 42 euro per maand aan motor reparatie vaste lasten.....probeer daarmee maar autootje te rijden....veel geluk!)

Terug naar topic: Harley smarley.....no way..... veel te duur. Waarom denk je dat Harley niet zo popie is......ook al zou ik geld hebben, dan nog steeds geen harley....)

Edit: och ja, vorige post heeft het over bougies.....24 euro erbij per jaar.... ^_^ (2 x 4 stuks. 4 cilinders, 2 keer wisselen per jaar ongeveer)
 
Laatst bewerkt:
Vind ik wel kloppen als je het zelf doet dan.... anders wordt het meer de richting 2000 a 3000 per 2 jaar ongeveer. Uurloon is echt hoog.

Wat ik zoals kwijt ben de afgelopen 2 jaar:
Filter + olie = 8 + 20 = 28 euro (5 keer per jaar) = 140 euro / jaar (om de 4000 km)
lucht filter = 15 euro (per jaar) (om de 12000 km)
ketting + tandwielen = 120 euro jaar (gaat in principe langer mee. eens per 2 jaar zelfs...hangt van kwaliteit af)
Banden 200 euro / jaar (banden gaan in principe langer mee dan 1 jaar..... ik rij ongeveer 12000 per jaar. Ze gaan ongeveer 24000 km mee.....
Type Bridgestone BT-45)

Totaal kosten per jaar = 140 + 15 + 120 + 200 = 475 euro (exclusief bezine) Ongeveer...

( lood Accu gaat bijv. 4 jaar mee. 60/4 = 12.50 euro erbij per jaar)
Lampjes: per jaar ongeveer (sorry, niet alles is LED bij mien... ongeveer 10 euro per jaar)

Dus 1000 euro per 2 jaar komt mooi in de buurt....denk ik.
(1000 /24 = 42 euro per maand aan motor reparatie vaste lasten.....probeer daarmee maar autootje te rijden....veel geluk!)

Terug naar topic: Harley smarley.....no way..... veel te duur. Waarom denk je dat Harley niet zo popie is......ook al zou ik geld hebben, dan nog steeds geen harley....)
Ik was uiteindelijk bijna 800 euro kwijt incl. klepstellen vd 888, paar kleppen zaten ernaast en een revisiekitje slave cilinder koppeling. Dus voorlopig ben ik tevreden, en klaar voor 2021.

Alleen het weer niet, zouttroep etc, dus ff een maandje ofzo wachten.
 
Terug naar topic: Harley smarley.....no way..... veel te duur. Waarom denk je dat Harley niet zo popie is......ook al zou ik geld hebben, dan nog steeds geen harley....)

Dat ligt er maar nèt aan wie je het vraagt...
Een powerranger op een rijstraket wil niet dood gezien worden op een HD, een HD rijder niet dood op iets anders dan HD..
DUS erg subjectief..
 
HD-rijders zijn erg behoudend.
Daar had BMW ook last van, want het boe-geroep was niet van de lucht toen de K-serie verscheen en de boxer (R-serie) zou verdwijnen; men wist niet hoe snel ze weer met een boxer moesten komen.
Daar waar HD zoekende is, heeft BMW een andere clientèle kunnen aanboren: de traditionele rijder op een boxer, het andere publiek op de F , S of K-serie.
HD probeert al jaren jongeren aan zich te binden door met andere concepten te komen, helaas met wisselend succes; uiteindelijk gaan ze allemaal voor een luchtkoeler..
Hopelijk brengt de Pan Americana of dat Caferacerdinges er verandering in...we zullen zien...
BMW heeft een hele nieuwe groep aan weten te boren. Tandartsen, accountants, dat was het segment dat HD eind jaren '90 te pakken had. Om de een of andere reden heeft HD ze niet vast weten te houden. De eisen zijn nog steeds hetzelfde. Mensen die 25k op tafel leggen en dan gelijk de catalogus er bij pakken om allerlei leuke glimmende dingetjes uit te zoeken. Kleding en helm in bijpassende kleur van het huismerk.
Het enige verschil dat ik zie is dat iedereen op een BMW GS kan rijden, het is oersimpel. En BMW komt iedere paar jaar met een nieuwe uitvoering, meer cc's waterkoeling, zo blijf je verkopen. HD heeft alleen een nieuw kleurtje.
 
Er waren tijden dat HD jarenlang maar één kleur had...OD (QM ES 474)..😉
 
Vind ik wel kloppen als je het zelf doet dan.... anders wordt het meer de richting 2000 a 3000 per 2 jaar ongeveer. Uurloon is echt hoog.

Wat ik zoals kwijt ben de afgelopen 2 jaar:
Filter + olie = 8 + 20 = 28 euro (5 keer per jaar) = 140 euro / jaar (om de 4000 km)
lucht filter = 15 euro (per jaar) (om de 12000 km)
ketting + tandwielen = 120 euro jaar (gaat in principe langer mee. eens per 2 jaar zelfs...hangt van kwaliteit af)
Banden 200 euro / jaar (banden gaan in principe langer mee dan 1 jaar..... ik rij ongeveer 12000 per jaar. Ze gaan ongeveer 24000 km mee.....
Type Bridgestone BT-45)

Totaal kosten per jaar = 140 + 15 + 120 + 200 = 475 euro (exclusief bezine) Ongeveer...

( lood Accu gaat bijv. 4 jaar mee. 60/4 = 12.50 euro erbij per jaar)
Lampjes: per jaar ongeveer (sorry, niet alles is LED bij mien... ongeveer 10 euro per jaar)

Dus 1000 euro per 2 jaar komt mooi in de buurt....denk ik.
(1000 /24 = 42 euro per maand aan motor reparatie vaste lasten.....probeer daarmee maar autootje te rijden....veel geluk!)

Terug naar topic: Harley smarley.....no way..... veel te duur. Waarom denk je dat Harley niet zo popie is......ook al zou ik geld hebben, dan nog steeds geen harley....)

Edit: och ja, vorige post heeft het over bougies.....24 euro erbij per jaar.... ^_^ (2 x 4 stuks. 4 cilinders, 2 keer wisselen per jaar ongeveer)
Waarom wissel jij twee keer per jaar je bougies?
 
T
@Willem : onderhoudsboek (Clymer) zegt dat de interval 4000 miles is. Zou ik langer door kunnen rijden?
Excuses: 400 miles niet 4000 km.....ooops.... mijn foutje....
 
Wat ik zoals kwijt ben de afgelopen 2 jaar:
Filter + olie = 8 + 20 = 28 euro (5 keer per jaar) = 140 euro / jaar (om de 4000 km)
lucht filter = 15 euro (per jaar) (om de 12000 km)
Dat vind ik wel een hoog onderhoudsinterval.🤔

Voor de TS, probeer(maar wel goed, controle?) zoveel mogelijk zelf te doen. Jouw werkplaatstarief is tijd dat je nergens anders geld uit kunt geven 🤣en wat nog belangrijker is, je weet wat er onder je kont zit. Hoef je jezelf ook nooit de vraag te stellen wat er allemaal met je motor gebeurt is als je probeert de hoge rekening te begrijpen. Gaat niet in één keer, maar als de wil er is en een Manuel gaat het zeker lukken. Niet bij de nieuwste techniek, dan heb je vaak de juiste software en een laptop nodig, dat is een moeilijker traject. Maar bij de wat oudere techniek hoef je echt geen monteur te zijn. 😉
 
Grootste deel van "de HD reputatie" is slap consumenten gelul, net zoals "alle Italiaanse motoren" ook een bepaalde reputatie hebben die lang niet altijd (meer) klopt. Sommige aspecten aan HD zijn wat minder, maar dat ligt deels ook bij de wensen van de eigenaar. De prijs is aan de hoge kant, maar is dat een nadeel? Zo ja, dan koop je gewoon een Virago of zo.

Het enige waar ze in mijn ogen echt een beetje slordig mee geweest zijn is de eerste generatie Marelli injectie (ja, Italiaans, reputatie, etc). Dat injectie systeem is in de basis gewoon prima, maar de integratie in de draadboom is matig, de brandstofdrukregelaars/pompen hadden wat problemen en de diagnosemogelijkheden zijn vreselijk. Voordeel is wel dat je er op een paar plekken gewoon betaalbare Bosch (automobiel) sensoren er in kan zetten ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan