Wat zijn de feiten over de onderhoudskosten van een Harley Davidson?

Pistrie

Rookie
23 aug 2019
11
7
Ik heb me laten vertellen dat er een 'Harley belasting' is. Hiermee bedoel ik dat de onderhoudskosten van een HD ontiegelijk hoog zijn. Chromen schroefje? 25 euro. Onderhoudsbeurt bij de harley dealer/algemene motordealer? Ik hoop dat je bereid om flink te dokken.

Klopt dit wel? Ligt het allemaal niet wat genuanceerder? Is het niet een beetje overdreven door de mensen die geen Harley hebben?

Over een halfjaar ga ik mijn A2 rijbewijs halen, en ik ben erg geïnteresseerd in een Harley, maar ik moet het mij als student wel kunnen veroorloven als er een keer iets gerepareerd of onderhouden moet worden.
 
Een heel groot verschil is of je onderhoud en reparaties uit laat voeren of zelf gaat doen. En als je het laat doen dan maakt het waarschijnlijk flink verschil of je dat bij een grote HD dealer laat doen of bij een kleine zaak (al dan niet gespecialiseerd in HD).

Tip: zet wat geld opzij voor het bijwerken van achterstallig onderhoud en zoek dan de beste die je kunt betalen. Als ik het zo lees heb je een bescheiden budget, dan kom je uit bij een oudere motor met waarschijnlijk meer achterstallig onderhoud dan de verkoper in de gaten heeft. Beter dan een motor van 4000 met 500 euro wat eraan zit te komen dan eentje van 3000 waar je nog 2K in moet stoppen.
 
De " Harley belasting" oftewel de " Harley Tax" is een grapje uit de VS en daarmee bedoelt men het bedrag dat bij elke nieuwe Harley moet worden betaald om het een echte Harley te maken: een uitlaat met het diepe Harley geluid, een ander, sportiever, luchtfilter om de ademhaling te verbeteren en de bijbehorende tuning/mapping
en ja, de originele Harley onderdelen zijn soms onbeschoft duur maar er zijn veel leveranciers buiten Harley om die leuk en betaalbaar spul leveren inklusief vriend Ali; en ja, de werkplaatsterieven van een Harley dealer zijn vaak het dubbele van de Harley specialist om de hoek
 
Is gewoon onzin , wat olie verversen en een olie filter
Daarbij zijn er overal wel zaakjes waar ze zijn gespecialiseerd in harley’s met redelijke tarieven
De techniek stampt uit 1950 dus erg simpel
 
Een merkdealer heeft hoge werkplaats tarieven, of het nu een Ducati, BMW of HD dealer is.
Een HD is dus echt niet duurder in onderhoud dan een BMW, want ook bij dat merk betaal je stevig voor OEM onderdelen.
Nou is een jonge Harley niet vergelijkbaar met het oudere spul, maar onderhoud is goed zelf te doen.
Koop fatsoenlijk passend gereedschap, want veel wordt vernöikt door met metrisch gereedschap proberen inch boutjes etc los en vast te draaien.

Harleys worden veel van blèrpijpen voorzien, net als andere merken en typen motorfiets..
Daar worden ze vaak niet beter van, net als andere merken en typen motorfiets.
Want vaak wordt vergeten alles weer in balans te brengen door goed af te stellen.
 
Is gewoon onzin , wat olie verversen en een olie filter
Daarbij zijn er overal wel zaakjes waar ze zijn gespecialiseerd in harley’s met redelijke tarieven
De techniek stampt uit 1950 dus erg simpel
Volgens mij is niet zo simpel ik zie hier op het forum vooral bij de oude nogal ernstige kwaliteit problemen overmatige slijtage aan de motoren.
 
Ben bezig met een Harley ombouw.
Slijtage delen zijn ongeveer hetzelfde geprijsd als andere motoren.

De “custom” het onderdelen kunnen idd schofterig duur zijn. Kwam een kelkje tegen voor op de carburateur waar ze meer als 300 pietermannen voor vragen. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Wat een dealer vraagt heb ik geen idee van, maar je zou ze gewoon eens kunnen benaderen met je vragen.
 
Er wordt júist in de HD-wereld veel kapotgesleuteld door "handige Harry's" en knutselaars .eh prutselaars.
Als vervolgens de motor de geest geeft wordt de schuld bij het beestje neergelegd, NIET bij de 'monteur'.

Zolang je een HD gebruikt zoals hij ontworpen en bedoeld is, zul je weinig problemen tegenkomen.
Maar nee; we willen een Fireblade met 'HD ' op de tank..en zijn dan verbaasd wanneer het foutgaat.
Vreemd, want de VRod was onder puristen blijkbaar geen succes, en tóch is dat juist wat velen willen en van hun HD verwachten..
 
Ik heb me laten vertellen dat er een 'Harley belasting' is. Hiermee bedoel ik dat de onderhoudskosten van een HD ontiegelijk hoog zijn. Chromen schroefje? 25 euro. Onderhoudsbeurt bij de harley dealer/algemene motordealer? Ik hoop dat je bereid om flink te dokken.

Klopt dit wel? Ligt het allemaal niet wat genuanceerder? Is het niet een beetje overdreven door de mensen die geen Harley hebben?

Over een halfjaar ga ik mijn A2 rijbewijs halen, en ik ben erg geïnteresseerd in een Harley, maar ik moet het mij als student wel kunnen veroorloven als er een keer iets gerepareerd of onderhouden moet worden.
Heb mijn HD XG Street 750 net de deur uitgedaan en nee niet voor de kosten. Was gewoon een fijne motor maar de noden wijzigde een beetje in huis dus besloten om een all-road te kopen. Laat je in ieder geval niet gek maken want ik was bij de dealer niets duurder uit dan met mijn Honda of Triumph daarvoor. Beter goed en vertrouwd onderhoud dan bij de een of andere beun, als er dan eens iets is word je ook met open armen ontvangen. Dat is na 30 jaar tenminste mijn ervaring.
 
Heb mijn HD XG Street 750 net de deur uitgedaan en nee niet voor de kosten. Was gewoon een fijne motor maar de noden wijzigde een beetje in huis dus besloten om een all-road te kopen. Laat je in ieder geval niet gek maken want ik was bij de dealer niets duurder uit dan met mijn Honda of Triumph daarvoor. Beter goed en vertrouwd onderhoud dan bij de een of andere beun, als er dan eens iets is word je ook met open armen ontvangen. Dat is na 30 jaar tenminste mijn ervaring.

Een street heeft ook helemaal niks met een Harley van doen
Zijn ze ook al weer mee op gehouden
 
..niet op de Aziatische markt..

En de Sportster verdwijnt ook alleen van markten waar Euro5 gehanteerd wordt..in the US of A kun je nog gewoon een XL bestellen..
 
Het is ook maar net wat je er voor over hebt. Ik zou geen Harley aanschaffen als ik op de centen zou moeten letten. Je wilt hem denk ook netjes houden, toch?

Sterker nog, je zou helemaal niet op je centen moeten letten wil je een motor van wat voor merk dan ook. Een motor bezitten is in zijn algemeenheid gewoon een dure hobby, hij is nooit ‘af’. Net een bodemloze put :')
Het scheelt natuurlijk wel als je onderhoud zelf doet. Maar dan zit je nog altijd met de aanschaf voor alles wat je aan onderhoud überhaupt nodig hebt.
 
Het is ook maar net wat je er voor over hebt. Ik zou geen Harley aanschaffen als ik op de centen zou moeten letten. Je wilt hem denk ook netjes houden, toch?

Sterker nog, je zou helemaal niet op je centen moeten letten wil je een motor van wat voor merk dan ook. Een motor bezitten is in zijn algemeenheid gewoon een dure hobby, hij is nooit ‘af’. Net een bodemloze put :')
Het scheelt natuurlijk wel als je onderhoud zelf doet. Maar dan zit je nog altijd met de aanschaf voor alles wat je aan onderhoud überhaupt nodig hebt.
Gister mijn VFR 800 uit 2000 weer opgehaald van de garage, kom ik erachter dat ik hem al 2 jaar heb, kan nu zo weer een jaar mee en tot nu toe heeft hij me 850 eu aan onderhoud gekost.

Toegegeven dan rijd ik maar 15000 per jaar met dat ding, maar ik vind het toch erg goedkoop rijden.

Mijn mt01 is aanzienlijk duurder in onderhoud, maar dat is een beetje mijn oogappeltje dus inderdaad, hobby mag geld kosten, maar het hoeft niet.

Maar een harley, ducati of bmw, vraagt denk ik toch meer om strak onderhoud, en bij de dealer, dus als ik op de centen zou letten moet je denk ik gewoon bij een lichte jap wezen.
 
Laatst bewerkt:
In de laatste motoplus staat een duurtest van de heritage classic. Heb hem nog niet gelezen, maar volgens mij doet die het hartstikke goed.
 
In de laatste motoplus staat een duurtest van de heritage classic. Heb hem nog niet gelezen, maar volgens mij doet die het hartstikke goed.
Heb dit artikeltje even gegoogled en idd niks op aan te merken. Tnx voor de tip.
 
Ik heb me laten vertellen dat er een 'Harley belasting' is. Hiermee bedoel ik dat de onderhoudskosten van een HD ontiegelijk hoog zijn. Chromen schroefje? 25 euro. Onderhoudsbeurt bij de harley dealer/algemene motordealer? Ik hoop dat je bereid om flink te dokken.

Klopt dit wel? Ligt het allemaal niet wat genuanceerder? Is het niet een beetje overdreven door de mensen die geen Harley hebben?

Over een halfjaar ga ik mijn A2 rijbewijs halen, en ik ben erg geïnteresseerd in een Harley, maar ik moet het mij als student wel kunnen veroorloven als er een keer iets gerepareerd of onderhouden moet worden.
Verander NU van studierichting en ga verder in autotechniek of werktuigbouwkunde.
 
De problemen zitten voornamelijk in de sleutelkunsten van de eigenaars.
Die snap ik niet helemaal, sleutelen eigenaren van harley davidsons veel zelf?

Die apparaten kosten zo over de 30.000. Lijkt me iets te duur om even uit elkaar te halen en "ik zie wel". Zou toch denken dat je die apparaten voor het grotere onderhoud even wegbrengt.

Als je zo'n aanschafwaarde betaald mag ik hopen dat je genoeg verdient om hem door een dealer te laten onderhouden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan