Wat zijn goede lagers voor hoog rpm ?

shithead

MF'er
24 jun 2003
129
0
oldenzaal
Wil een zundapp blokje gigantisch opvoeren (membraam of roterende inlaat opmaken)
Nu zou ik wel eens willen weten wat goede lagers zijn die ik hierovoor kan/moet gebruiken ? Normaal heb ik altijd skf lagers gebruikt maar ik weet dat voor de motorcross bepaalde normen zijn voor lagers.

Wat kan ik het beste gebruiken ?

Mvg Shitty
 
Ho ho

Het achtervoegsel C3 en C4 bij SKF duidt op een grotere speling
Om hogere temperaturen aan te kunnen
BV een proceslucht ventilator van een brander

En zeker niet op hogere rotatiesnelheden

Als je weet welke lagers er in zitten,kan je in de catalogus alle gegevens vinden zoals maximaal toerental met Vet en Olie en maximale belasting
 
nou het motortje draait standaard 7000 rpm (zundapblokkie) maar gaat rond de 11000 draaien uit ervaring. En toendertijd toen ik veel opvoerde (veel compressie) was ik om de 4 a 5 maand rijden toe aan nieuwe lagers (waren de standaard lagers die ik bestelde via een bromfiets handel en zijn de zelfden als ik bij skf zaak in hengelo kocht (ik dacht altijd dat er geen beteren waren))
 
als je de lagergegevens erop naslaat dan zal je zien dat een enkelrijige kogelgroeflager een hoge toerental kan verdragen dit is dan wel afhankelijk van de wijze van smering en belasting maar ook hoe kleiner het lager hoe hoger het toerental kan zijn.

maw een klein enkelrijige kogelgroeflager in een oliebad kan het hoogste toerental aan.
 
hmmzz , damn liet net lager op de grond vallen (deuk in de lagerhouderring aan binnenkant) toen ik zag dat er c4 op alle lagers stonden in dat zundrappblokke 50 cc met laag rpm cillindertje.

het rare ervan is is dat de oliekeerringen aan buitenkant van krukasruiimte totaal naar buiten gedrukt zijn (compleet kappot) en veel olie in krukaswang ruimte.
 
Waren dat nog de orginele keeringen. Als ze te oud zijn of als er verkeerde keerringen inzitten kunnen ze er uitglijden. Omdat de maat verkeert is of omdat ze versleten zijn. Zaten er al standaart c4 lagers in :? zal vast wel een ander soort c4 lager zijn of omdat het dus eigenlijk de verkeerde lager zijn slijt hij sneller in verband met de hoeveelheid spelling die in het lager zit.
 
Ik denk dat jij je SKF catalogus eens opnieuw moet openslaan
meer axiale speling en radiaal hetzelfde?
Sorry maar met wat jij hier verklaart kan ik me echt niet me verzoenen
 
Denk niet dat je lang zal rijden met c3/4 lagers.
Maar dat staat al in de 2de reactie.

[edit]
Had niet gezien dat het over een brommer ging
stop er maar in veel plezier. Wel eerst ff lagers
en krukas in diepvries doen en carter verwarmen
dan lagers erin keeringen erin en dan krukas en klaar.
[edit]

mzzl'z Spank
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat jij je SKF catalogus eens opnieuw moet openslaan
meer axiale speling en radiaal hetzelfde?
Sorry maar met wat jij hier verklaart kan ik me echt niet me verzoenen

kzat inderdaad een beetje te slapen :z

Tis dus meer of minder radiale speling en de axiale veranderd een beetje mee.
(c5 is groot radiaal en automatisch ook wat groter axiaal)

Gelukkig zijn er nog mensen wakker ;)

als ik het goed onthouden heb is c1 het krapst, c5 het grootst en zit standaard tussen c2 en c3.

c3 of c4 kan je nodig hebben om bijvoorbeeld grote temp. verschillen op te vangen
 
Terug
Bovenaan Onderaan