Wat zijn goede moeren en bouten?

Danton_oud

Die hard MF'er
25 mrt 2009
415
0
Goedemiddag!

Ik heb mijn SV650S '00 uit elkaar gehaald en zie erg veel corrosie en roest. Ik ga een aantal onderdelen schoonmaken, behandelen en spuiten.

Maar de vraag is wat voor bouten en moeren sterk genoeg zijn om de oude te vervangen in bijv. de dragende delen (frames, achterbrug) en het motorblok.

Op de as mag bijvoorbeeld wel een mooie zwarte asmoer maar functionaliteit en veiligheid gaan voor.

Alvast bedankt!
 
inderdaad een beetje te algemeen omschreven.

je kan alles vervangen met ProBolt maar dat gaat je meer kosten dan de motor waard is :P

plaats anders eens foto's van de delen die je storen.Is ook wat leuker voor de mensen die meedenken hier.
 
De originele? Maar van bouten en moeren heb je heeel veel verschillende sterktes en specificaties. Dus elke bout op je fiets zal zijn specifieke doel hebben, of primaire constructie, secundair, en bv om je kuipen vast te houden.
 
Alles laten verzinken is een hele goede, voor een volle emmer betaal je rond de 30 euro.
Zorg wel dat nergens meer lak op zit, roest is geen probleem.
Het gaat door iets van zwavelzuur heen.

Hou wel rekening dat sommige assen toch vervangen moeten worden omdat er een zinklaagje opkomt.
Dit is mij een keer overkomen.
 
RVS bouten zijn minder stijf dan stalen bouten. Dat wil zeggen, er zit meer rek in. Het is daarom sterk af te raden om bouten met een constructieve functie te vervangen door RVS bouten. Spatbordjes e.d. kan geen kwaad maar frame, motorblok en remmen zou ik nooit doen.
Let bij het vervangen van bouten ook altijd op dat je dezelfde kwaliteit kiest. Er staat meestal een codering op de boutkop(8.8 of 10.9 of 12.9).
Deze codering zegt iets over de sterkte en je raadt het al, hoe hoger het cijfer, hoe sterker de bout.
 
RVS bouten zijn minder stijf dan stalen bouten.

RVS bouten in aluminium zijn sowieso niet zo best. Dat gaat galvanisch op elkaar inwerken, waardoor na verloop van tijd de bouten vastgerot zitten van de aluminiumroest. Gebeurt niet in een jaartje ofzo, maar na een paar jaar zit je toch met de ellende.

In aluminium kun je beter verzinkte bouten gebruiken.
 
Wikipedia O-)

Op de boutkop is met een ISO code aangegeven wat de staalkwaliteit is, bijvoorbeeld 8.8 of 12.9. Hierbij is het getal vóór de punt de 1% van de treksterkte in N/mm2. Het getal achter de punt is het tienvoudige van vloeispanning / treksterkte.
 
overigens bouten met 12.9 mag je absoluut niet (opnieuw) laten verzinken, want dan verzwakken ze als gevolg van waterstofbrosheid (when in doubt; google it). Dus begin met proberen te achterhalen wat de oorspronkelijke sterkte/materiaalsoort geweest is van iedere bout die je zou willen vervangen.

Overigens is 8.8 de meest voorkomende sterkte, deze kan ook normaal verzinkt worden. Bevestigingsmateriaal met grotere sterktes ziet er meestal ook wel iets anders uit (details, uitvoering van de kop enzo) dan het gewone spul.

Sommige bouwmarkten verkopen bouten en moeren waar helemaal niks op staat. Dit staat gelijk aan treksterkte 4 punt niks en is dus alleen geschikt voor randzaken zoals een spatbordje of je tuinhek.
 
Dat zei ik ook een keer en kreeg toen op m'n kop, dit getal gaat over de treksterkte.

Ik wel eens een 12.9 bout afgedraaid tot klinknagel, ik kan je zeggen dat ze ook een stuk harder zijn!
Stop een 12.9 bout maar in een draaibank, ze zijn ook harder, dus je had wel een beetje gelijk.

Afschuifsterkte zal ook hoger zijn als met een lagere codering.
 
Bouten met een hogere treksterkte zijn ook een stuk brosser, als deze te zwaar belast worden zullen ze eerder breken. Ze worden natuurlijk niet zo snel te zwaar belast, maar toch iets om rekening mee te houden
 
Brosheid wordt bepaald met de Sharpy proef, waarbij de energie gemeten wordt die door de plastische en elastische vervorming worden opgenomen.

Weinig energieopname betekent een bros materiaal.

De vraag is of een 10.9 bout minder energie opneemt tijdens het breken dan een 8.8 bout.
 
Brosheid wordt bepaald met de Sharpy proef, waarbij de energie gemeten wordt die door de plastische en elastische vervorming worden opgenomen.

Weinig energieopname betekent een bros materiaal.

De vraag is of een 10.9 bout minder energie opneemt tijdens het breken dan een 8.8 bout.


Wat ik regelmatig zie als een 8.8 bout wordt gebruikt waar een 10.9 is voorgeschreven, die 8.8 bout alle kanten op buigt en losloopt/oprekt, een 10.9 bout heeft hier geen last van maar die breekt gewoon af als er teveel krachten op komen.
 
Plaatje:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan