Wat zijn goede moeren en bouten?

Danton_oud

Die hard MF'er
25 mrt 2009
415
0
Goedemiddag!

Ik heb mijn SV650S '00 uit elkaar gehaald en zie erg veel corrosie en roest. Ik ga een aantal onderdelen schoonmaken, behandelen en spuiten.

Maar de vraag is wat voor bouten en moeren sterk genoeg zijn om de oude te vervangen in bijv. de dragende delen (frames, achterbrug) en het motorblok.

Op de as mag bijvoorbeeld wel een mooie zwarte asmoer maar functionaliteit en veiligheid gaan voor.

Alvast bedankt!
 
Kijk dit zijn dingen waar ik iets aan heb! Kon er niet al teveel over vinden.

Zag wel high tensile, aluminium, stainless steel en titanium voorbij komen. En wist sowieso dat ik aluminium voor de cosmetische aspecten kan gebruiken en rvs voor een aantal net iets meer eisende punten. Maar dat die stalen bouten zo belangrijk waren wist ik dus niet.

Ik ga eens even kijken of André van Duin bouten met schroefdraad heeft.
 
Heb eigenlijk nog nooit last gehad van een brekende bout bij een motorfiets en ik doe er meestal een rvs exemplaar in ( op mijn werk gebruiken ze niet anders)
Bij landbouw machines heb ik het wel mee gemaakt , maar dat zijn beetje grotere krachten
 
Kijk dit zijn dingen waar ik iets aan heb! Kon er niet al teveel over vinden.

Zag wel high tensile, aluminium, stainless steel en titanium voorbij komen. En wist sowieso dat ik aluminium voor de cosmetische aspecten kan gebruiken en rvs voor een aantal net iets meer eisende punten. Maar dat die stalen bouten zo belangrijk waren wist ik dus niet.

Ik ga eens even kijken of André van Duin bouten met schroefdraad heeft.


:Y





:+
 
Voor iedere toepassing een eigen treksterkte. Als je bijvoorbeeld de staalcontructie van een loods verankerd in het beton, dan worden die met 4 haakankers met een 4.6 kwaliteit vastgezet, 8.8 gebruikt men zelden en is alleen op bestelling leverbaar. Rvs kan je beter niet gebruiken voor de dingen die echt vast moeten zitten. RVS buigt niet, maar breekt meteen.
 
Voor iedere toepassing een eigen treksterkte. Als je bijvoorbeeld de staalcontructie van een loods verankerd in het beton, dan worden die met 4 haakankers met een 4.6 kwaliteit vastgezet, 8.8 gebruikt men zelden en is alleen op bestelling leverbaar. Rvs kan je beter niet gebruiken voor de dingen die echt vast moeten zitten. RVS buigt niet, maar breekt meteen.


:^

Draadeinden zijn ook bijna altijd treksterkte 4.6, iets om rekening mee te houden als je een bout voor een draadeind wisselt o.i.d.
 
:^

Draadeinden zijn ook bijna altijd treksterkte 4.6, iets om rekening mee te houden als je een bout voor een draadeind wisselt o.i.d.

Is dat wel zo?

In NL worden, zo ver ik weet, geen bouten verkocht met een lagere sterkte als 8.8.
Hier in Aus kom je juist wel af en toe 4.6 bouten tegen, en die zijn heel erg zacht!!

Mijn ervaring is dat draadeinden over het algemeen niet/weinig onderdoen dan 8.8 kwaliteit bouten.

Ik heb op het werk wel eens een draadeind af proberen te draaien, bij gebrek aan ander materiaal.
Dat viel met goed fatsoen niet te bewerken zo hard, was dat wel een draadeind met een diameter van zo'n 25mm
 
Laatst bewerkt:
Is dat wel zo?

In NL worden, zo ver ik weet, geen bouten verkocht met een lagere sterkte als 8.8.
Hier in Aus kom je juist wel af en toe 4.6 bouten tegen, en die zijn heel erg zacht!!

Mijn ervaring is dat draadeinden over het algemeen niet/weinig onderdoen dan 8.8 kwaliteit bouten.

Ik heb op het werk wel eens een draadeind af proberen te draaien, bij gebrek aan ander materiaal.
Dat viel met goed fatsoen niet te bewerken zo hard, was dat wel een draadeind met een diameter van zo'n 25mm


4.6 bouten worden in Nederland gewoon verkocht hoor, maar net wat jij nodig hebt bestel je bij de boutenboer zoals Würth of Fabory.
Op de koppen van de bouten staat de uitvoering, bij draadeinden gebruiken ze kleurcoderingen. Blank is 4.6 geel is 8.8 groen is RVS.
 
Is dat wel zo?

In NL worden, zo ver ik weet, geen bouten verkocht met een lagere sterkte als 8.8.
Hier in Aus kom je juist wel af en toe 4.6 bouten tegen, en die zijn heel erg zacht!!

Mijn ervaring is dat draadeinden over het algemeen niet/weinig onderdoen dan 8.8 kwaliteit bouten.

Ik heb op het werk wel eens een draadeind af proberen te draaien, bij gebrek aan ander materiaal.
Dat viel met goed fatsoen niet te bewerken zo hard, was dat wel een draadeind met een diameter van zo'n 25mm


Volgens mij is dat inderdaad zo dat als je draadstangen besteld dat je dan standaard 4.6 krijgt. Je gaat er vanuit dat je net zoals bouten standaard 8.8 aangeleverd krijgt. (een beetje bedrijf/machinebouwer gebruikt standaard 8.8)
Op een gegeven moment kwamen we er achter dat de draadstangen wel in 4.6 geleverd werden. Je moest echt aangeven dat je 8.8 wilde. (zou ook aan de leverancier kunnen liggen)
 
Volgens mij is dat inderdaad zo dat als je draadstangen besteld dat je dan standaard 4.6 krijgt. Je gaat er vanuit dat je net zoals bouten standaard 8.8 aangeleverd krijgt. (een beetje bedrijf/machinebouwer gebruikt standaard 8.8)
Op een gegeven moment kwamen we er achter dat de draadstangen wel in 4.6 geleverd werden. Je moest echt aangeven dat je 8.8 wilde. (zou ook aan de leverancier kunnen liggen)



:Y

Standaard krijg je 4.6 geleverd, je moet speciaal vermelden als je 8.8 wil hebben.
 
@reinhoud

De draad wordt bij productie gerold en niet gesneden. Door de koude vervorming wordt het materiaal hard terwijl de materiaalstructuur niet onderbroken wordt. Google maar eens op "draadrollen"

grtz,

Cees
 
@reinhoud

De draad wordt bij productie gerold en niet gesneden. Door de koude vervorming wordt het materiaal hard terwijl de materiaalstructuur niet onderbroken wordt. Google maar eens op "draadrollen"

grtz,

Cees

Weet ik...

Ik draai ook wel eens bouten af, maar die draadeinden waren wel heel erg hard...

Ik meen echt eens ergens gelezen te hebben dat lager dan 8.8 in NL niet verkocht werd, maar ik zit er dus naast...
 
Merk van wat? want bouten en moeren komen vrijwel allemaal uit China...kost inkoop echt geen drol.

JD is afkomstig van Dresselhaus en verkopen ze dus bij de Hornbach.
6.jpg


En ja zal wel uit china kome voor weinig.
Maar weetje wat?
Als jij dan een handje m6 boutjes moet hebben dan bestel je dat toch lekker in china?
Terwijl jij dan 5 weken wacht zet ik ondertussen mn barbecue in elkaar met de hornbach boutjes hier om de hoek zodat ik mn varken erop kan mikken.. :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan