Wat zijn je vakantieplannen voor 2023?

Drie jaar geleden naar Constanta gereden, via Oekraine. Maar wat een regen, meer dan erg. Rit door de dorpen wel leuk, maar niet echt mooi. Laatste stuk van de delta is niet echt toegankelijk, het kan wel maar dan beter met een gids en een bootje de natuur is. Van Constanta in 1 streep naar Boekarest,drukke autoweg waar je goed moet oppassen , maar door de regen er een beetje genoegvan , daat geslapen en volgende dag richting Transfagarasan, maar ook weer slecht weer . Eigenlijk vond ik richting Geiranger in Noorwegen toch wel mooier, kan ook aan het weer gelegen hebben, en daarna heb ik ook de TransAlpina gedaan. Die is toch wat mooier en leuker rijden. Daarna ergens in Hongarije hotel gepakt en via Tsjechie en Polen weer naar huis. Interessante reis, dat is de beste kwalificatie. ( het mooiste vond ik trouwens Wroclaw, op de heenweg.
Ik snap dat als je steeds in heel slecht weer hebt gereden, dat het minder leuk is.
Ooit was ik in (oude) DDR in het merengebied.
Op zich was het wel mooi, maar gruwelijk veel regen gehad. Moet ik nog eens overdoen met mooi weer!

Transfagarasan en Transalpina doe je natuurlijk allebei.
Wroclaw (=Breslau) is zeker heel mooi. Daar was ik paar jaar geleden.
In mei ben ik daar weer in de buurt. 3-landenpunt Tsj-Pol-Dld.

Ik moet de route Roemenië nog verder uitwerken.
Het is jammer dat naar Oekraïne gaan nu geen optie is. Odessa schijnt een hele mooie stad te zijn. (geweest?)
Heel veel highlights en interessante routes heb ik inmiddels in Basecamp staan. Straks kwestie van alles aan elkaar plakken.
 
Ik heb eigenlijk het plan om dit jaar een paar dagen Oostenrijk en noord-oost Italië te doen. Maar omdat ik geen zin heb in 900km autobahn op m’n nakedbike, wil ik een motortrailer achter m’n (elektrische) auto hangen en de auto en aanhanger ergens bij een hotel in Oostenrijk laten staan. Dan lekker paar daagjes (4-5?) toeren en weer terug naar en dan met de auto. Waarschijnlijk nog samen met een neef en zijn motor. Wel leuke uitdaging ook meteen met de elektrische auto en aanhanger met twee motoren erop naar Oostenrijk.
 
Ik heb eigenlijk het plan om dit jaar een paar dagen Oostenrijk en noord-oost Italië te doen. Maar omdat ik geen zin heb in 900km autobahn op m’n nakedbike, wil ik een motortrailer achter m’n (elektrische) auto hangen en de auto en aanhanger ergens bij een hotel in Oostenrijk laten staan. Dan lekker paar daagjes (4-5?) toeren en weer terug naar en dan met de auto. Waarschijnlijk nog samen met een neef en zijn motor. Wel leuke uitdaging ook meteen met de elektrische auto en aanhanger met twee motoren erop naar Oostenrijk.
Leuk! Enig idee hoeveel rijbereik het scheelt met de aanhanger achter de elektrische auto? (puur uit interesse)
 
Daar heb ik ook wel intresse naar. Ik ga gewoon vanuit Nederland met de motor weg, maar heb een Tesla Model Y in bestelling staan met trekhaak. is misschien wel een optie om met het trailertje erachter naar het Sauerland te gaan, want de aanrijdroute daarheen is echt bagger vanuit Limburg :X iemand heeft gewoon Keulen in de weg gelegd!
 
Ik heb een VW ID.4 first met een bruikbare accucapaciteit van 77kwh. Heb er een keer de caravan achter gehad zo'n 30km (illegaal want was te zwaar) en toen zat het verbruik rond de 30-35kwh/100km. Normaal rij ik zomers rond de 17/18kwh/100km. Het verbruik gaat dus wel keer twee. Nu is een caravan qua gewicht (1400kg) en stroomlijn natuurlijk wel iets anders dan een motortrailer, met een leeggewicht van misschien 200kg en 2 fietsen van 190kg per stuk erop. Ik hou het er maar op dat ik de 250km (zonder aanhanger in de zomer zo rond de 400-450) wel moet kunnen halen met een motortrailertje erachter, zeker in Duitsland kan en mag je niet heel hard met een aanhanger, en dat is dan weer gunstig voor het verbruik. Dus naar Oostenrijk zeg maar zo'n 3 keer laden. Das prima te doen, ochtends vol weg, uur of 10 een bakkie koffie en opladen, uur of 13 lunchen en opladen, middags rond 15/16 nog ergens laden en een bakkie koffie en voor je t weet zit je aan een Schnitzel met een pot bier ;)
 
Leuk! Enig idee hoeveel rijbereik het scheelt met de aanhanger achter de elektrische auto? (puur uit interesse)

Hoeveel het scheelt is mede afhankelijk van je rijstijl en reguliere verbruik... Hoe harder je rijdt, hoe meer luchtweerstand. Dit drukt enorm op je verbruik.

Ik zit normaal op 150Wh/km bij 100km/h. Met de motortrailer neemt je aerodynamica wat af, maar je compenseert een deel met de lagere snelheid van 80kmh. Onderaan de streep zat ik ongeveer op 200Wh/km met 1 motor op de trailer. Viel me niet tegen.

Ga je 100 of 130 rijden met een trailer dan kom je uiteraard op hele andere getallen uit.

Een caravan is een heel ander verhaal, dan ben je echt een groot blok door de wind aan het trekken en dan kun je rekening houden met ten minste een factor 2 aan verbruik.
 
Een caravan is een heel ander verhaal, dan ben je echt een groot blok door de wind aan het trekken en dan kun je rekening houden met ten minste een factor 2 aan verbruik.
Eigenlijk precies zoals met een brandstofaangedreven auto. Daar haal je met een caravan erachter ook net aan 1 op 7 1 op 8.
Wel interessant dat jij 20kwh/100km haalde met een trailer met motor erop. Over hoeveel km en met watvoor auto was dit?
 
@Rutgergr Dat is gemeten over een retourtje Luxemburg (+/- 700km), met deze relatief lichte/compacte combinatie erachter.
Een SR+ met motolug en G650X.
1600 + 70 + 185 kg ongeveer :)
De temperatuur (25-30°C) was ook gunstig.

IMG_20220725_163125~2.jpg
 
Ziet er goed uit, en das nog een beste afstand ook, netjes! Nu is de ID.4 wel wat minder zuinig/gestroomlijnd dan de Model 3 gok ik zo. En een wat bredere trailer met 2 motoren erop zal ook schelen. Maar dan zal ik bij lange na niet in de buurt van de 30kwh/100km komen en is 250km tussen laadstops dus zeker haalbaar :t
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Ik snap dat als je steeds in heel slecht weer hebt gereden, dat het minder leuk is.
Ooit was ik in (oude) DDR in het merengebied.
Op zich was het wel mooi, maar gruwelijk veel regen gehad. Moet ik nog eens overdoen met mooi weer!

Transfagarasan en Transalpina doe je natuurlijk allebei.
Wroclaw (=Breslau) is zeker heel mooi. Daar was ik paar jaar geleden.
In mei ben ik daar weer in de buurt. 3-landenpunt Tsj-Pol-Dld.

Ik moet de route Roemenië nog verder uitwerken.
Het is jammer dat naar Oekraïne gaan nu geen optie is. Odessa schijnt een hele mooie stad te zijn. (geweest?)
Heel veel highlights en interessante routes heb ik inmiddels in Basecamp staan. Straks kwestie van alles aan elkaar plakken.
Centrum Bautzen is heel mooi , prachtig gerestaureerd. ( Heb daat een poos gewerkt voor de Truehand toentertijd ) . Richting Sachische Schweiz is ook mooi, naar Zittau is matig. Als je iets imposants wilt zien, ga dan naar Hoyerswerda, em Schwarze Pumpe, even tomtommen en je vindt een weg vlak langs de bruinkoolgroeve, dat is echt bizar. De mooiste is bij Weiswasser , iets verderop richting Berlijn . In Tsjechie is Usti nad Laben een verschikkelijke industriedump, als je het leuk vindt om verroeste rommel te bekijken, dan kun je daar je lol op .
 
Ik heb eigenlijk het plan om dit jaar een paar dagen Oostenrijk en noord-oost Italië te doen. Maar omdat ik geen zin heb in 900km autobahn op m’n nakedbike, wil ik een motortrailer achter m’n (elektrische) auto hangen en de auto en aanhanger ergens bij een hotel in Oostenrijk laten staan. Dan lekker paar daagjes (4-5?) toeren en weer terug naar en dan met de auto. Waarschijnlijk nog samen met een neef en zijn motor. Wel leuke uitdaging ook meteen met de elektrische auto en aanhanger met twee motoren erop naar Oostenrijk.
Leuke omgeving!

Wij zijn vorig jaar die kant uit geweest en een huisje gehuurd in Rattendorf Oostenrijk.
Vanuit daar zat je in 10/15 min bij de Italiaanse grens en iets verder naar Slovenië.
Mocht je die kant uitgaan stuur dan even een PB, heb ik een paar leuke tips voor je.

Wij kijken met de groep dit jaar naar Westen van Oostenrijk tegen de grens van Zwitserland en Italië ergens in die regio.
Nog niet echt een knap huisje kunnen vinden voor mannetje of 7/8. Als er iemand tips heeft dan hoor ik die graag :)
 
Ik heb eigenlijk het plan om dit jaar een paar dagen Oostenrijk en noord-oost Italië te doen. Maar omdat ik geen zin heb in 900km autobahn op m’n nakedbike, wil ik een motortrailer achter m’n (elektrische) auto hangen en de auto en aanhanger ergens bij een hotel in Oostenrijk laten staan. Dan lekker paar daagjes (4-5?) toeren en weer terug naar en dan met de auto. Waarschijnlijk nog samen met een neef en zijn motor. Wel leuke uitdaging ook meteen met de elektrische auto en aanhanger met twee motoren erop naar Oostenrijk.
Kleine tip als je in de buurt van Bv Mals of Glurns Italie verblijft heb 3 landen om rond te crossen vele passen en kan je elke avond toch een vast punt hebben dat is ook lekker voor de rust.

Je kan vandaar uit zoveel kanten uit Dat heb ik Jaren lang gedaan.
 
Kleine tip als je in de buurt van Bv Mals of Glurns Italie verblijft heb 3 landen om rond te crossen vele passen en kan je elke avond toch een vast punt hebben dat is ook lekker voor de rust.

Je kan vandaar uit zoveel kanten uit Dat heb ik Jaren lang gedaan.
Mijn trip wordt iets anders. Heb de luxe dat mijn vader een huis heeft in de Italiaanse provincie Pordenone in de regio Friuli-Venezia-Giulia. Hij is er zelf dan ook en kan dus mooi wat bagage voor ons meenemen. Vanuit Oostenrijk rijden we dan naar zijn huis en dat is dan onze uitvalsbasis. Zo hoeven we nog niet eens een rugzak mee te slepen, wel lekker want motorrijden met bagage overal hou ik niet zo van.
 
Mijn trip wordt iets anders. Heb de luxe dat mijn vader een huis heeft in de Italiaanse provincie Pordenone in de regio Friuli-Venezia-Giulia. Hij is er zelf dan ook en kan dus mooi wat bagage voor ons meenemen. Vanuit Oostenrijk rijden we dan naar zijn huis en dat is dan onze uitvalsbasis. Zo hoeven we nog niet eens een rugzak mee te slepen, wel lekker want motorrijden met bagage overal hou ik niet zo van.
Mogen we zijn adres hebben, alsmede zijn agenda? Wanneer hij er dan niet is, kunnen wij zorgen dat het niet ten prooi valt aan ongewenste gasten.....
 
Pfff, ik krijg ook echt weer zin in motorvakantie.

Jaren is het er niet van gekomen. Dit jaar maar weer eens oppakken.

Lang weekend zal wel lukken. Langere tijd echter niet. Twee poezen. En geen familie of vrienden dichtbij genoeg om daarvoor te zorgen. En die beestjes zijn me lief.

Dus: voor mij een paar keer lang weekendje. Dat zal t zijn in 2023.
 
Pfff, ik krijg ook echt weer zin in motorvakantie.

Jaren is het er niet van gekomen. Dit jaar maar weer eens oppakken.

Lang weekend zal wel lukken. Langere tijd echter niet. Twee poezen. En geen familie of vrienden dichtbij genoeg om daarvoor te zorgen. En die beestjes zijn me lief.

Dus: voor mij een paar keer lang weekendje. Dat zal t zijn in 2023.

Ooit gedacht aan een huis oppasser?
 
Pfff, ik krijg ook echt weer zin in motorvakantie.

Jaren is het er niet van gekomen. Dit jaar maar weer eens oppakken.

Lang weekend zal wel lukken. Langere tijd echter niet. Twee poezen. En geen familie of vrienden dichtbij genoeg om daarvoor te zorgen. En die beestjes zijn me lief.

Dus: voor mij een paar keer lang weekendje. Dat zal t zijn in 2023.
Ik pas af en toe een weekje op de katten van de buren en dat gaat prima. Misschien is dat een optie?
 
Pfff, ik krijg ook echt weer zin in motorvakantie.

Jaren is het er niet van gekomen. Dit jaar maar weer eens oppakken.

Lang weekend zal wel lukken. Langere tijd echter niet. Twee poezen. En geen familie of vrienden dichtbij genoeg om daarvoor te zorgen. En die beestjes zijn me lief.

Dus: voor mij een paar keer lang weekendje. Dat zal t zijn in 2023.
Jammer voor jou.

Er bestaan dierenpensions en er bestaan oppassers die iedere dag 1 of 2 keer langs gaan.
Maar of oppasser 1x per dag leuk is voor de kat voor als je 3 wkn weg gaat???
Daarom kies ikzelf dan voor het dierenpension, ook omdat mijn kat normaal altijd hele dag buiten loopt.

Zoals gezegd heb ik ook een kat die verzorging behoeft.
Maar dat kan toch niet de reden zijn om dan maar thuis te moeten blijven?

Voor een (lang) weekendje weg, heb ik een lieve buuf die naar het beestje kijkt. (probeer dat wel te beperken)
Die laat 'm 's ochtends naar buiten en om ca 18.00h krijgt ie eten en gaat dan (ook voor de nacht) naar binnen.
(overdag kan ie wel bij z'n brokjes en het water)

Voor komende zomer heb ik zelf het dierenpension al weer besteld.
april 1x voor 2 wkn, mei 1x voor 1 week en aug 1x voor 1 maand.
Data zijn mij reeds bekend en in deze regio zijn niet veel opvang-mogelijkheden. Voordat ik melding krijg van "vol".

Vorig jaar was ie ook in dit pension. Op zich wel tevreden maar.................
Enig punt van kritiek is dat ie heel dik was geworden.
 
Jammer voor jou.

Er bestaan dierenpensions en er bestaan oppassers die iedere dag 1 of 2 keer langs gaan.
Maar of oppasser 1x per dag leuk is voor de kat voor als je 3 wkn weg gaat???
Daarom kies ikzelf dan voor het dierenpension, ook omdat mijn kat normaal altijd hele dag buiten loopt.

Zoals gezegd heb ik ook een kat die verzorging behoeft.
Maar dat kan toch niet de reden zijn om dan maar thuis te moeten blijven?

Voor een (lang) weekendje weg, heb ik een lieve buuf die naar het beestje kijkt. (probeer dat wel te beperken)
Die laat 'm 's ochtends naar buiten en om ca 18.00h krijgt ie eten en gaat dan (ook voor de nacht) naar binnen.
(overdag kan ie wel bij z'n brokjes en het water)

Voor komende zomer heb ik zelf het dierenpension al weer besteld.
april 1x voor 2 wkn, mei 1x voor 1 week en aug 1x voor 1 maand.
Data zijn mij reeds bekend en in deze regio zijn niet veel opvang-mogelijkheden. Voordat ik melding krijg van "vol".

Vorig jaar was ie ook in dit pension. Op zich wel tevreden maar.................
Enig punt van kritiek is dat ie heel dik was geworden.
Vorig jaar heb ik gekeken voor dierenpension. Ik kan dat helaas niet betalen hier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan