Wat zijn jullie kwijt voor een grote (motor)beurt

CBRChris

MF'er
28 aug 2003
144
0
rotterdam
Mijn '99 CBR600 moet een grote beurt hebben... ik heb al een koste indicatie maar het leek mij aan de hoge kant..

-Kleppenstellen 200,-
-Beurt 180,-
-Onderdelen: luchtfilter, remblokjes, bougies, vloeistoffen 250,-
-Nieuwe ketting + tandwielen: 240,- incl. montage

Klopt dit een beetje, of wat waren jullie kwijt? ALvast bedankt!!!
(tips voor zaken regio rotterdam zijn welkom!)
 
Laatst een 80.000 beurtje gedaan bij een "handig mannetje" (sleutelt voor zijn werk aan vliegtuigen, en is gek op BMW's, zijn vakkennis en kunde zijn beter dan bij de gemiddelde monteur bij de dealer). Ik was inklusief het vervangen van achterste cardanlager 100 ballen kwijt. Dagje relaxed sleutelen, waarbij ik ook nog eens het een en ander uitgelegd kreeg.

Geen dealer meer voor mij.

Blokken, schijven en andere zaken die weleens vervangen moeten maar waar geen plassen olie uitkomen worden doe ik gewoon zelf. Leuk, goedkoop, en je kunt het doen wanneer het jou uitkomt.

OK, ik vergeet te vermelden dat bovengenoemd bedrag (uiteraard) zonder onderdelen is. Twee bougietjes, beetje olie hier en daar, remvloeistof, paar filterjes (olie-, lucht- en brandstof) en twee naaldlagers voor het cardan. Daar doe je echter weinig aan, dus had ik niet meegeteld. Was ook iets van 100 Euro.
 
Laatst bewerkt:
Laatst een 80.000 beurtje gedaan bij een "handig mannetje" (sleutelt voor zijn werk aan vliegtuigen, en is gek op BMW's, zijn vakkennis en kunde zijn beter dan bij de gemiddelde monteur bij de dealer). Ik was inklusief het vervangen van achterste cardanlager 100 ballen kwijt. Dagje relaxed sleutelen, waarbij ik ook nog eens het een en ander uitgelegd kreeg.

Geen dealer meer voor mij.

dat zijn de gelukkige uitzonderingen :}
 
bij mijn bmw monteur ben ik voor een beurt €230 kwijt voor mijn r1100s.alleen extra dingen zoals banden-remmen enzo zitten dar natuurlijk niet bij

Is dat dan een dealer? of een vriendje?

Ik ga deze week mijn fietsie wegbrengen voor een 10.000 beurtje. Nu hoor ik ook goede verhalen van Joost-motoren in Utrecht, gespecialiseerd in BMW.
 
BMW hanteert vaste tarieven voor onderhoudsbeurten. Je weet in principe van te voren wat het gaat kosten. Maar ja, alles wat extra moet gebeuren (remblokken, helcoil hier of daar, banden) komt daar nog bij natuurlijk, zowel het materiaal als ook extra tijd.
 
Laatst een 80.000 beurtje gedaan bij een "handig mannetje" (sleutelt voor zijn werk aan vliegtuigen, en is gek op BMW's, zijn vakkennis en kunde zijn beter dan bij de gemiddelde monteur bij de dealer). Ik was inklusief het vervangen van achterste cardanlager 100 ballen kwijt. Dagje relaxed sleutelen, waarbij ik ook nog eens het een en ander uitgelegd kreeg.

Geen dealer meer voor mij.

Blokken, schijven en andere zaken die weleens vervangen moeten maar waar geen plassen olie uitkomen worden doe ik gewoon zelf. Leuk, goedkoop, en je kunt het doen wanneer het jou uitkomt.

OK, ik vergeet te vermelden dat bovengenoemd bedrag (uiteraard) zonder onderdelen is. Twee bougietjes, beetje olie hier en daar, remvloeistof, paar filterjes (olie-, lucht- en brandstof) en twee naaldlagers voor het cardan. Daar doe je echter weinig aan, dus had ik niet meegeteld. Was ook iets van 100 Euro.
Doe Paul en vooral Marja de groeten van me :)
 
laatste keer 680 euro,

grote beurt (incl 5 kleppen stellen)
remklauw revisie (die rubber ringetjes zijn niet goedkoop :P )
oliekeerringetje (koppeling?) vervangen.

zijn in totaal 9 uur bezig geweest a 45 euro/u (met dank aan revisie)

Ketting en banden waren nog goed, dus daar is niets aan gebeurd.

Was overigens bij Horeon in Zwanenburg. :} :}
 
laatste keer 680 euro,

grote beurt (incl 5 kleppen stellen)
remklauw revisie (die rubber ringetjes zijn niet goedkoop :P )
oliekeerringetje (koppeling?) vervangen.

zijn in totaal 9 uur bezig geweest a 45 euro/u (met dank aan revisie)

Ketting en banden waren nog goed, dus daar is niets aan gebeurd.

Was overigens bij Horeon in Zwanenburg. :} :}

9 uur !?!?!!!!!

Waar zijn ze in vredesnaam mee bezig? Een complete beurt incl. carb. synchron., kleppen stellen, alles nalopen kost NOOIT meer dan max. 4 uur.
Nieuwe rubbers in de remklauwen? 15 min. Reken wanneer het tegenzit dan nog eens 20 min. voor ontluchten en klaar is kees
Ik zou ook eens informeren waar die oliekeerringetjes in de koppeling dan wel zitten!
 
cbr 600
4 bougie's Platinum 61 euro
oliefilter 15 euro
4 l full synthetische olie 30 euro.
liter remolie dot 4 5 euro
liter forkolie 8 euro
ketting en TW DID X ring 160 euro
koelvloeistof l. 4 euro
remblokken Lucas 40 euro.

Komt met wat kleinmateriaal op 350 euro. hou je nog wat fork en remolie over.
ben je voor het arbeidsloon ongeveer 500-550 euro kwijt, terwijl als ze kleppen moeten stellen de hele motor al open ligt dus beurt kan tegelijk gedaan worden.
Tel zelf maar na wat je kunt besparen
 
was bijna 200 euro kwijt.......
tuimelaars beide koppen zijn volledig gereviseerd en de lagering ervan vervangen
nieuwe zuigerveren
koppakingen
voetpakkingen
bougies
koppelingskabel

wel alle werk zelf gedaan (alleen de tuimelaar revisie heb ik uitbesteedt) en dat scheelt gewoon een hoop.
motor heeft overigens dik 2 ton weg, dus die versleten tuimelaars was ik niet eens verbaasd over.
de zuigerveren heb ik eigelijk alleen vervangen omdat de compressie links en rechts een beetje teveel scheelde naar mijn zin (10.5 en 12.5) is nu weer netjes 13/13, ook de zuigers en cylinders waren nog in perfecte staat (hoonsporen van de fabriek zijn nog zichtbaar.........)
 
Men, is het niet rendabel om dat zelf te leren doen :? flinke klap geld.

De investering in goed materiaal dan? Vandaag een setje voelermaatjes gekocht, 25 euro voor een stel dun metalenplaatjes wat net op papier lijkt!. Een momentsleutel 130 euro en dan de doppen ervoor,.. Voor die keer dat die beurt moet gebeuren, dat is de investering niet waard :)

En dan moet je tellen dat je er een dag mee bezig bent, van hot naar her moet gaan voor ieder klein dingetje. En meestal willen die beurten vallen in de zomer dus dan ben je op een mooie zomerdag aan het klussen terwijl dat je ook had kunnen rijden ;)
Of je moet nu toevallig zo'n druilerige dag hebben :+
 
Laatst bewerkt:
35 Euro voor de filters en 40 euro voor alle vloeistoffen zoals blok, cardan, bak en dot4. 12 Euro voor 4 bougies. Alleen de grootste klap komt nog. Motordekselpakking rechts en kleppendekselpakking links (k100) zijn de boutrubbers van verweerd en zweten iets en eentje is lek (heeft een mooie porsie montagekit van mij op zn koppie gehad dus is voorlopig even dicht). Normaal doe ik dit soort dingetjes zelf maar ik moet toch eigenlijk nog kleppen laten stellen en mn lekke hoofdremcylinder laten repareren. Dus wat dat nog gaat kosten is even afwachten. Voldende beurt kan daarna voorlopig mooi weer geheel zelf worden uitgevoerd.
 
9 uur !?!?!!!!!

Waar zijn ze in vredesnaam mee bezig? Een complete beurt incl. carb. synchron., kleppen stellen, alles nalopen kost NOOIT meer dan max. 4 uur.
Nieuwe rubbers in de remklauwen? 15 min. Reken wanneer het tegenzit dan nog eens 20 min. voor ontluchten en klaar is kees
Ik zou ook eens informeren waar die oliekeerringetjes in de koppeling dan wel zitten!

Ze hebben me alles laten zien op microfiches maar is al weer poosje geleden, dus geen idee welke vage pakkingen/keerringen/whatever ze vervangen hebben, maar hij "lekt" (was meer heftig zweten :) ) niet meer dus I don't care.

Alleen GOED het afstellen van een zxrr schijnt al een k*tkarwei te zijn, en een remklauw revisie in een kwartier? ik wil wel graag blijven remmen, geen haastklusje ff er tussendoor graag.

Don't get me wrong, maar volgens mij gok je zo maar wat qua tijd of vergelijk je het met een puch maxi ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Hangt af van welke motor, bij een ZXR750 misschien wel. Bij een CBR600F3 toch mooi niet, dan zit je toch aan de 8 uur.

Hoi,
Ik heb wel alle benodigd gereedschap gekocht (vac. meter, 2 momentsleutels (0,8-50 Nm, 5,0-130 Nm.), doppensets, steek-, ring- en pijpsleutels enz.). Een beurt kost mij dan ook slechts de onderdelen. Wanneer ik lees wat iederen aan uurloon moet betalen heb je dat er denk ik zo uit. *D
Behalve dat ik sleutelen leuk vindt om te doen heeft het nog een ander voordeel: ik weet dat het goed gebeurt. Ik kan rustig een half uur extra besteden aan b.v. het synchroniseren van de carbs., zodat ze precies gelijk staan (mooier opnemen, minder trillingen). De gemiddelde monteur heeft daar geen tijd voor.
Het aantal uren wat gemiddeld wordt genoemd vind ik absurt hoog, in inder geval voor een standaard grote beurt (carbs./kleppen/bougies/luchtfilter/oliefilter smeerpunten).

Leg mij nu eens uit waar ze dan 8 uur mee bezig zijn. Omdat ik alles zelf doe weet ik ong. hoeveel tijd iets kost; een professionele monteur moet nog veel sneller kunnen.

Bij de volgende beurt zou ik eens vragen of je mag meekijken; ik denk binnen 4 uur klaar.
 
Ze hebben me alles laten zien op microfiches maar is al weer poosje geleden, dus geen idee welke vage pakkingen/keerringen/whatever ze vervangen hebben, maar hij "lekt" (was meer heftig zweten :) ) niet meer dus I don't care.

Alleen GOED het afstellen van een zxrr schijnt al een k*tkarwei te zijn, en een remklauw revisie in een kwartier? ik wil wel graag blijven remmen, geen haastklusje ff er tussendoor graag.

Don't get me wrong, maar volgens mij gok je zo maar wat qua tijd of vergelijk je het met een puch maxi ofzo.

Zoals ik al schreef, eigen ervaring. Oh ja, de Puchjes waren/zijn Kawa 1000, Ducati 900 MHR (kost wel veel tijd, Desmo koppen), Bandit 1200 ; "vrougher" o.a. Honda 550, RD350 en Kawa 750H2 (inderdaad, de laatste 2 geen kleppen dus).

Ad beurten: het kan ook anders, bij m'n auto krijg ik altijd controle lijsten, waarop precies staat aangekruist wat wel/niet gedaan is (meer dan 50 punten "wel"). En dat incl. onderdelen meestal voor minder dan 300 euro!!
 
Zoals ik al schreef, eigen ervaring. Oh ja, de Puchjes waren/zijn Kawa 1000, Ducati 900 MHR (kost wel veel tijd, Desmo koppen), Bandit 1200 ; "vrougher" o.a. Honda 550, RD350 en Kawa 750H2 (inderdaad, de laatste 2 geen kleppen dus).

Ad beurten: het kan ook anders, bij m'n auto krijg ik altijd controle lijsten, waarop precies staat aangekruist wat wel/niet gedaan is (meer dan 50 punten "wel"). En dat incl. onderdelen meestal voor minder dan 300 euro!!

heb ook zo'n lijstje gekregen zal eens kijken of ik die nog kan vinden, maar de 50 punten red ik ook wel geloof ik. :)

Zijn wel snelle puchies trouwens. :P

682€ :X

Maar dubbel en dwars waard vind ik. Wat er gedaan is:

olie + oliefilter
5 kleppen gestelt (dus 5 stelplaatjes)
nieuwe bougies + bougiegat pakkingen
klepdeksel pakking
aftap plug vervangen
Keerring koppeling
8 stofringen remklauwen voor (remklauw revisie)
borg pennen + clip
remvloestof V+A
en een bussie tunap erin gegoid (carb engine reiniger)

voor de rest normale grote beurt, alles gesmeerd zoals ketting jiffieschakelaar sloten etc etc, bouten nagelopen, kortom alles (hele lange lijst ga ik niet allemaal opnoemen :P )


 
Laatst bewerkt:
Laatste grote beurt zelf gedaan, was meende ik iets van 40 euro aan onderdelen :P

en een paar uurtjes werk, maar dat had ik er wel voor over
 
Terug
Bovenaan Onderaan