water in cylinder.

ca-gi-va mito

MF veteraan
18 mei 2004
1.215
1
Hoorn
nou voor mekaar...

mn cr 250 staat buiten onder een zeil...
ik ben er nog mee aan het sleutelen dus kappen en zadel etc ligt er nog af

vorige week nog gestart, alles deed het, niks aan de hand

afgelopen week heeft ie met alle ragen etc buiten gestaan onder een zeil wat half lek blijkt..
vandaag wilde ie niet starten, ik zag een nattig luchtfilter dus die er maar uit
bougie eruit, en kicken maar

het leek wel een walvis.... ;(
druppels vlogen de cylinder uit

ik heb nu het luchtfilter bij de verwarming
carburateur afgetapt
olie eruit
motor onder een afdak met een warme lamp erop

wat kan ik het beste doen ?
ik dacht zelf een nachtje laten staan zodat al het vocht kan verdampen
en morgen nieuwe olie en benzine erin, luchtfilter erop en goed warm laten draaien ?

graag tips, blok is net gereviseerd dus ik moet vast geen roest ergens binnenin hebben
 
Die overdruk is inderdaad licht, maar wel aanwezig, anders is spoelen uberhaupt niet mogelijk. Stofzuigers trekken een continu vacuum, spoelcarters kennen ook overdruk.
Overigens is die druk alleen laag als er alleen lucht inzit...De zuiger gaat al een stukje naar beneden voordat de spoelpoort opent. Normaal betekent dit een lichte overdruk, met water erbij loopt die druk scherp op. En dat is nou precies wat die keerringen niet lekker vinden.
 
Laatst bewerkt:
Flink (what's in a name) vol is niet eens nodig. Stel nou eens dat je zuiger een slagvolume van 100cc heeft en de compressieverhouding onder de zuiger ('tot het moment van openen, niet tot aan het ODP') 2:1 is. Dan comprimeert het mengsel vanaf het BDP tot aan het spoelmoment van 200 naar 100 cc, voordat de druk via de spoelpoort aflaat: piekdruk=plm 2 bar.. Indien er 50cc water in het carter zit (dus het dode volume is gehalveerd): compressie van 200>50 cc, een verdubbelling t.o.v. de ontwerpdruk!

edit: nieuwe compressie gaat van 150>50cc
 
Laatst bewerkt:
Als je echt bang bent dat er water in het carter/krukas holte zit.

Uitlaat eraf halen, zuiger op onderste punt zetten (zodat je netjes over de zuiger heen kan kijken door de uitlaatpoort heen) en dan je blok maar wat verwarmen.

Op die manier zal er denk het meeste waterdamp uitkomen.

Beter is gewoon de bougie eruit te halen, liefst ook de uitlaat, en dan maar een heel stukje lopen met de motor in zijn versnelling.

Benzine kraantje uit natuurlijk.

Desnoods de motor proberen lichtjes voor te verwamen met een lamp, verwarming, of gasbrander.
Daarna maar een stukje lopen.

Voor de zekerheid kan je altijd iets mengsmering met benzine naar binnen gooien.

Verders vindt ik het een nogal onwaarschijnlijk verhaal.

Zoveel water in de motor dat ie geen plofje meer geeft....
Heb er zelden van gehoord.

Wat trouwens ook mogenlijk is (denk er eigenlijk pas net aan) , dat de uitlaat vol zit met water.
Dan wil het ook niet echt.

--> Ik zou zoiezo de uitlaat er maar eens aftrekken ! <--

Ook kan je dan e.v.t. later, als het kwartiertje rondlopen niet werkt, er een (verwarmde)ventilator opzetten.

Dan wel zorgen dat de zuiger onderaan staat, zodat de uitlaat poort vrij is.

edit : bij nader studie weet ik eigenlijk wel 100% zeker dat de uitlaat gewoon vol met water ligt... ;)
 
Laatst bewerkt:
vandaag heb ik er niks aan gedaan, avondje rust
( plus been is behoorlijk blauw nog van die kickstarter terugslag, dikke enkel, blauwe plek, schaafwond ) :)

gisteravond:
carburateur leeg laten lopen en een stuk gerend zonder bougie, kwam nog wat nevel uit
kicken, af en toe een prutteltje, weer bougie eruit en droogrennen, weer proberen, soms een pruttel

ja het klinkt onwaarschijnlijk, toch is iedere keer weer de bougie wat nattig van water

ben met je eens dat de uitlaat eraf moet, dacht er eerder al aan maar leek me nog wat tever gezocht, plus met aanrennen en kicken moet het beetje vocht dat er misschien ligt, wel wegvliegen lijkt me ?

morgenavond maar uitlaat eraf, droogrennen en lamp erop
nieuwe benzine even halen, 98 met een scheut mengolie
carburateur wil ik eigelijk ook even loshalen en openmaken, maar daar kan het eigelijk niet meer aan liggen, die heb ik al een paar keer leeg laten lopen

5 graden buiten kan er ook voor zorgen dat het niet in 1x start, maar dat is bijzaak, eerst uitlaat maar eraf en zorgen dat het droog is.

hooooopelijk ben ik er voor het weekend vanaf!
hij hoeft maar eventjes goed te lopen en de zorgen zijn weg
 
nou voor mekaar...

mn cr 250 staat buiten onder een zeil...
ik ben er nog mee aan het sleutelen dus kappen en zadel etc ligt er nog af

vorige week nog gestart, alles deed het, niks aan de hand

afgelopen week heeft ie met alle ragen etc buiten gestaan onder een zeil wat half lek blijkt..
vandaag wilde ie niet starten, ik zag een nattig luchtfilter dus die er maar uit
bougie eruit, en kicken maar

het leek wel een walvis.... ;(
druppels vlogen de cylinder uit

Condens na even lopen van een koude motor?

ik heb nu het luchtfilter bij de verwarming
carburateur afgetapt
olie eruit
motor onder een afdak met een warme lamp erop

wat kan ik het beste doen ?
ik dacht zelf een nachtje laten staan zodat al het vocht kan verdampen
en morgen nieuwe olie en benzine erin, luchtfilter erop en goed warm laten draaien ?

graag tips, blok is net gereviseerd dus ik moet vast geen roest ergens binnenin hebben
 
Die motor had gewoon moeten lopen, zelfs als de kop-pakking lek is.

Bovendien, de kop-pakking kan nooit extreem lek zijn aangezien hij nog gewoon veel compressie heeft, en daardoor pijn aan zijn poot heeft ;)

Ik zet mijn geld in op de uitlaat, die zal of vol met olie liggen (rechterkrukas keering eruit) , of vol met water.

Heb zelf wel eens gehad dat de uitlaat vol lag met olie omdat de rechter krukas keering kapot was.

Uitlaat leeg laten lopen, en hij starte meteen, (liep natuurlijk niet lekker :+ )

Ontsteking timing verkeerd (of ontsteking ergens kaduuk), of extreem veel valse lucht bij de carburateur, of valse lucht bij 1 van de krukas keerring (ja, de linker krukaskeering bij de ontsteking kan er ook uitleggen, iets waar een hoop mensen geen rekening mee houden/vergeten)

Maar ik houd het op de uitlaat :)

Ik zal mijn gelijk krijgen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan