water in motorblok, groot probleem?

aoleks

MF veteraan
19 dec 2007
5.167
2
Tilburg
hallo jongens!

mijn motor heeft een tijdje buiten gestaan onder een hoes (ben bezig met ombouwen). de hoes is helemaal waterdicht en heel veel tijd ging het allemaal goed. vandaag ontdekte in een gaatje in de hoes. toen ik de hoes eraf trok, zag ik dat de papierprop waarmee ik de inlaat had bedekt nat was. die heb ik eruit gehaald en wat denk je? water in de inlaat van de achterste cilinder :|.

nou is het zo dat het water op een niveau blijft, wat mij doet denken dat de kleppen helemaal gesloten zijn en dat het water niet in de cilinder is gekomen. of juist niet, en heel mijn cilinder zit vol met water.

nou is mijn vraag, is mijn motorblok naar de soep? nieuwe cilinders vind ik niet erg, was ik toch van plan, maar als het zonder kan, graag...

:? :? :?
 
hallo jongens!

mijn motor heeft een tijdje buiten gestaan onder een hoes (ben bezig met ombouwen). de hoes is helemaal waterdicht en heel veel tijd ging het allemaal goed. vandaag ontdekte in een gaatje in de hoes. toen ik de hoes eraf trok, zag ik dat de papierprop waarmee ik de inlaat had bedekt nat was. die heb ik eruit gehaald en wat denk je? water in de inlaat van de achterste cilinder :|.

nou is het zo dat het water op een niveau blijft, wat mij doet denken dat de kleppen helemaal gesloten zijn en dat het water niet in de cilinder is gekomen. of juist niet, en heel mijn cilinder zit vol met water.

nou is mijn vraag, is mijn motorblok naar de soep? nieuwe cilinders vind ik niet erg, was ik toch van plan, maar als het zonder kan, graag...

:? :? :?

Balen.

Maar gelukkig verdampt water ook weer vanzelf.
 
de kleppen kunnen ook open blijven staan, ze staan niet allemaal dicht.
draai de bougies er eens uit, en probeer de krukas eens te draaien.
spuit ook voor de zekerheid wat olie in de cilinders.
 
maar het is niet zo dat ik het motorblok moet vervangen, toch? dus als ik de cilinders openmaak en ik laat het water verdampen (of met een haardroger) dan is alles ok, toch?
 
maar het is niet zo dat ik het motorblok moet vervangen, toch? dus als ik de cilinders openmaak en ik laat het water verdampen (of met een haardroger) dan is alles ok, toch?


draai de krukas eerst eens met de hand, en spuit er wat olie in door het bougiegat.
gebruik dan de starter (zonder bougies) om alles eruit te krijgen.
 
maar het is niet zo dat ik het motorblok moet vervangen, toch? dus als ik de cilinders openmaak en ik laat het water verdampen (of met een haardroger) dan is alles ok, toch?
Met een doek, WC- of keukenpapier water opdeppen totdat het hele inlaatkanaal droog is. Bougies uit de cilinders halen en in de kap op een kaal motorgedeelte leggen. Beetje olie boven de zuiger doen en op de startmotor even laten ronddraaien.

Omdat jij aangeeft dat het water in het inlaatkanaal blijft staan ga ik er vanuit dat de inlaatklep dicht was.
 
Als het water in je blok komt, dan zakt het naar onderen, omdat olie lichter is dan water. In dat geval kún je een probleem hebben met de lagers etc. die onderin liggen, hangt er van hoeveel water in het blok is doorgedrongen en hoe lang dat z'n werk heeft kunnen doen.

Ik zou dus voor de zekerheid de olie verversen en kijken of er water meekomt met de oude olie.
 
het water is inmiddels uit de inlaat, heb ik net gedaan, kleppen waren helemaal dicht (kon je zo zien). olie heb ik al uit het blok laten lopen, dus voorlopig geen olie in het motorblok. ik ga er vanuit dat kleppen niet kunnen roesten, toch?
 
spuit voor de zekerheid de kleppen en de klepzetels in de wd40 en de cylinders ook

dat bespaart je een heleboel ellende

zeker als je de motor nog een tijdje laat staan


Huh.... :?

WD40 erin spuiten. Wie heeft dat bedacht????
Das hetzelde als olie erin spuiten.
Olie blijft op water drijven dus dat gaat allemaal niet werken.

Je kleppen kunnen nooit helemaal dicht hebben gestaan.
Inlaat en uitlaat klep staan niet tegelijk open of dicht.

Zo droog mogelijk maken langs de bovenkant, olie aftappen, verse olie er in.
en starten.
Ook in een motor die helemaal afgesloten dicht is komt water in het blok als hij maar lang genoeg stil staat.
Klein beetje vocht kan geen kwaat.

Niet te lang mee wachten want alles roest op den duur.
:W
 
Je kleppen kunnen nooit helemaal dicht hebben gestaan.
Inlaat en uitlaat klep staan niet tegelijk open of dicht.



Hoe zit het dan met je compressie, of begrijp ik het nu niet helemaal? Bij een 4 cilinder kan ik mij voorstellen dat dan niet alle kleppen dicht staan, ze zullen niet alle 4 in compressie staan.
 
Laatst bewerkt:

Jah ik moest ook even twee keer lezen en vervolgens grinniken :)

Ik zou (zoals al eerder gezegd is) echt de bougies eruit halen en de met de hand de motor een paar keer rond draaien om zeker te zijn dat er geen water op de zuiger ligt.

Daarnaast ook olie verversen en eventueel na heel even gedraaid te hebben nog een keer olie verversen. Puur preventief.

Oh en ik zou het zeker niet lang laten staan, want er kan inderdaad roestvorming optreden.

Hoe zit het dan met je compressie, of begrijp ik het nu niet helemaal? Bij een 4 cilinder kan ik mij voorstellen dat dan niet alle kleppen dicht staan, ze zullen niet alle 4 in compressie staan.
Aantal cylinders heeft hier niets mee te maken. Of het nou een 1-cylinder of een 6-cylinder is. Je kunt elke cylinder afzonderlijk bekijken.

Bij elke cylinder zijn bij de compressie-slag alle kleppen dicht.
 
Laatst bewerkt:
GEEN WD 40 !!! inspuiten !!

WD 40 bevat grafiet en dat kan krassen en groeven in je zuiger en cylinder veroorzaken.


handel droog maken en de bougie dr uit halen
( eerst rondom de bougie de boel grondig schoonmaken )
dan een spuit met dunne motorolie door het bougiegat en de inlaat spuiten en even laten staan om in te trekken ( op alle cylinders om er zeker van te zijn )

draai de krusas langzaam rond en voordat je dit doet en als je erbij kunt kijk je met een zaklampje door het bougie gat of je geen roest in de cylinders ziet.

als er roest in de cylinders zit ben je zwaar de pineut en moet de kop dr af.

geen roest ??? ok kruskas draaien en voelen of dat soepel gaat ( zonder bougies )
gaat dit goed dan kun je de startmotor even rond laten draaien. dan spuit de overtollige olie dr uit en dan als de sodemieter de carbs dr weer op en zorgen dat je de motor laat lopen
 
ik ga ervan uit dat je eerst het zaakje droogmaakt voordat je ook maar iets van olie gebruikt

en grafiet dat word ook gebruikt in soorten vet dus lijkt het mij een beetje vreemd dat het krast

het zit zelfs in gietijzeren cylinderbussen om de smerende werking

het lijkt mij vreemd dat zo'n schadelijk middel (als het schadelijk zou zijn) in een smeermiddel als wd-40 zou zitten
 
Zou het blok niet te lang zonder olie laten staan om roest op lagers te voorkomen.

Kun je het blok niet binnen zetten zodat je geen last van het Nederlandse klimaat hebt.
 
stelletje drama queens hier.

even starten zonder bougie en als het echt spannend is geweest, even op zijn kop houden... Verder zo snel mogelijk pis heet rijden dat ding.

full
 
GEEN WD 40 !!! inspuiten !!

WD 40 bevat grafiet en dat kan krassen en groeven in je zuiger en cylinder veroorzaken.


handel droog maken en de bougie dr uit halen
( eerst rondom de bougie de boel grondig schoonmaken )
dan een spuit met dunne motorolie door het bougiegat en de inlaat spuiten en even laten staan om in te trekken ( op alle cylinders om er zeker van te zijn )

draai de krusas langzaam rond en voordat je dit doet en als je erbij kunt kijk je met een zaklampje door het bougie gat of je geen roest in de cylinders ziet.

als er roest in de cylinders zit ben je zwaar de pineut en moet de kop dr af.

geen roest ??? ok kruskas draaien en voelen of dat soepel gaat ( zonder bougies )
gaat dit goed dan kun je de startmotor even rond laten draaien. dan spuit de overtollige olie dr uit en dan als de sodemieter de carbs dr weer op en zorgen dat je de motor laat lopen

Stelletje liegbeesten dan bij WD40...:
http://www.wd40.nl/marken_wd40_faq_nl.php
 
Terug
Bovenaan Onderaan