Water in tank

fate

MF'er
25 mrt 2011
148
6
Huizen
Een vriend van mij heeft een Suzuki GSXF 750 uit 2006 die 'plotseling' niet meer wilde starten.
Hij had hem buiten laten staan tijdens de regenstormen een paar weken geleden.

Toen we de tank openende bleek hij gevuld te zijn met bruine smurrie.
Klaarblijkelijk is de tank half gevuld met regenwater en gaan roesten.

We hebben de tank afgetapt en nu een tijdje laten drogen.
Ik zou verwachten dat bij moderne motoren er wel een soort beschermlaag in de tank zou zitten, maar niet dus.

Heeft iemand hier dit wel eens bij de hand gehad?
Enig idee hoe nu verder met de tank?

Thanks!
 
Geloof dat je de tank via bepaalde manieren kan ontdoen van de roest in de binnenkant. Als je op het forum zoekt met: tank ontroesten komt je genoeg topics tegen :)
 
Laatst bewerkt:
Haha het woord plotseling lijkt me niet van toepassing als de tank half gevuld is met water en roest :X

Maar goed. opties, ja zijn er wel.
Makkelijkste oplossing is een 2ehands tank score.
Andere oplossing is deze proberen te redden met iets van Tank-Cure. (hier kan iemand anders hier op forum vast wat wijze woorden op los laten).

Ik zelf ook wel is een lekken benzine dop gehad. Dit in combinatie met een verstopte water afvoer in de tankdop resulteerde in een plonts water iedere keer als ik de tankdop opende.

Opties genoeg dus.
 
Naast de tankdop zit een afwateringskanaaltje. Als dit dichtgeslibt of -geroest is dan kan regenwater via de vuldop zijn weg naar de tank vinden. Ik heb dit probleem gehad met een oude GPZ1000RX. Het afwateringskanaaltje zat volledig verstopt door roest etc. en de tank zat op den duur ook helemaal vol met water. Dat krijg je met die mooie verzonken vuldoppen.
Kijk dus de afwatering en doprubbers na en gooi voor de zekerheid een hoesje over de motor als het regent.
 

Electrolyse, inderdaad dat gaat echt super.
ikzelf heb het voor het eerst geprobeerd op een oude brommertank, dat ging zo goed dat ik nu zo'n beetje alle oude brommereigenaren uit m'n dorp hier al in de schuur heb gehad om hun tanks ook te reinigen, altijd gezellig biertje d'rbij *O* *O*
maar werkt echt goed, duurt al met al wel een dag of 2, ff goed de how to doorlezen.
 
Wat je ook kunt proberen is een mengsel van soda, heet water en heel fijne kiezel.
Tank goed afsluiten van de onderkant, heet water, soda en een handje of twee kiezel erin en goed schudden.

Als je lang genoeg schudt, schuur je het roestlaagje er zo af.
Daarna altijd zorgen dat je de tank vol hebt, als de motor langer dan een paar dagen stilstaat.
Waar benzine zit, ontstaat normaal gesproken geen roest.....

Tankcure kan, als het niet goed gebruikt is, voor meer problemen dan oplossingen zorgen.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan