Water lekkage Honda vf 500 f

r5alpine

Rookie
2 jul 2011
21
8
emmen
Heb een Honda vf 500 waar water lekkage langs de koppeling as is wie weet wat dit kan zijn er zit een keerring maar volgens mij is die alleen te vervangen als je het blok gaat splitsen

Mvg Ron Kuipers
 
Heb een Honda vf 500 waar water lekkage langs de koppeling as is wie weet wat dit kan zijn er zit een keerring maar volgens mij is die alleen te vervangen als je het blok gaat splitsen

Mvg Ron Kuipers


Waterlekkage?

Denk dat je olielekkage bedoeld?
Officieel volgens het werkplaatsboek moet het blok gesplitst worden, maar er zijn ook andere manieren om de keeerring te vervangen.
 
received_299148924721089.jpeg
 
Bij de as van de koppeling komt het tussen de as en keerring uit lopen



Dit is wel dé beruchte keerring vanaf 700CC.

Ik heb alleen een werkplaatshandboek vanaf 700CC.
Nja, ik blijf erbij dat de bouw ongeveer hetzelfde is als bij de grotere magna's, en der zit normaal gesproken motorolie.
Is het geen benzine? (De carbs zijn na langere stilstand overgelopen en het carter zit nu vol met motorolie én benzine)
 
Laatst bewerkt:
Daar komt geen koelvloeistof,die as gaat door de bak richting koppeling,enigste wat daar komt is motorolie,komt daar koelvloeistof uit
zou dat betekenen dat er koelvloeistof in de bak terecht zou zijn gekomen,dat is niet onmogelijk als je koppakking vreselijk lek zou zijn,
maar is onwaarschijnlijk,is ook makkelijk te controleren door de motorolie te bekijken.
Wat wel kan is dat het ergens bij de waterpomp er uit spuit en dat het daardoor lijkt dat het bij die as lekt.
 
Topicstarter zegt toch echt dat de vloeistof langs het koppelingsasje en de keerring komt.
Dus dan lijkt mij dat het geen koelvloeistof is.
Maar TS zal zal nog wel weer met een antwoord komen.

Is er aan de buitenkant van het aluminium een randje te zien die er voor zorgt dat de keerring in het blok blijft?
Zo ja, dan kun je de dremel-methode toepassen.
Drempel voorzichtig dit randje weg, haal de oude keerring eruit, maak alles schoon, en lijm de nieuwe keerring erin met Locktite.
 
Olie is schoon ruikt ook niet naar benzine en staat op peil
Hmmm, chips.

Kun je nog even één keer bevestigen dat je echt zelf persoonlijk gezien hebt dat er koelvloeistof lekt langs het koppelingsasje en de oliekeerring?
Want dat is is het volgens mij ook bij een VF500, een keerring die de motorolie in het blok houd.

Ik zag net op een onderdelen tekening van een bouwjaar 85 dat een 500CC ook een hydraulische koppeling heeft, dus ik neig nog steeds naar koppelings/remvloeistof lekkage. (Dot3 )
 
Laatst bewerkt:
Als ik trouwens de foto inzoom word het wazig. De keerring lijkt ook nog in een redelijke staat maar dat kan een vertekend beeld zijn.
Ook kan ik niet zien of er een rand zit die eraf gedremeld kan worden. En kun je van iets meer naar links een foto maken, het tandwielgedeelte zit nu gedeeltelijk in het zicht.
Dus een scherpere foto aanleveren van de keerring zou mooi zijn?
 
Had de motor nog niet laten lopen maar dat heb ik nu gedaan en de motorolie is nu net melk binnen 5 minuten terwijl het daarvoor schoon was dus dikke lekkage
Blok is er al uit en gaan kijken wat we vinden
 
Had de motor nog niet laten lopen maar dat heb ik nu gedaan en de motorolie is nu net melk binnen 5 minuten terwijl het daarvoor schoon was dus dikke lekkage
Blok is er al uit en gaan kijken wat we vinden

Via de waterpomp kan niet want die is daartegen beveiligd met 2 keerringen en lekkage word op de grond gedumpt.
Het zou kunnen dat de motor jarenlang heeft stilgestaan en dat de koelvloeistofopeningen in de kop zwaar zijn aangerot.
Tenminste, dat had een lid hier een paar jaar geleden, net nadat hij de hele motor gerestaureerd had. Poef, koppakking eruit maar hij had volgens mij geen lekkage richting het carter.

Klinkt inderdaad wel extreem dit. Ik zou niet weten hoe de koelvloeistof op een andere manier in het carter komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan