Water oplossen in benzine

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.647
113.256
Rèswèk
Is er een goedje dat het water dat toch een beetje in de benzinetank terecht komt oplossen kan in de benzine zodat het opgesnoept wordt?
Dan werkt dat ook als er een drupje water in de carbs terecht komt... Mooi megenomen.

In principe zou alcohol een emulgator zijn

Maar alcohol gaan we niet in de tank gooien her B|

Als erder gezegd: Drank heb ik geen moeite mee, water maakt meer kapot dan je lief is... -O-
 
Zat ik aan te denken da dat inderdaad water zou opnemen
Geloof me... dat doet het. in de pré E10-tijd gooide men ook wel eens een scheutje spiritus bij een tank benzine. Had het zelfde effect, maar spiritus is dan ook grotendeels.... ehh... juist. Mocht je 10% ethanol een beetje veel vinden dan kun je natuurlijk altijd twee liter E10 tanken en de rest van de tank vullen met iets niet-E10igs. ;)
 
Vanaf 3:00. Het water trekt het water uit het ethanol.


Waterprobleem in je tank neemt dus toe als je E10 gaat tanken.
Gewoon mocht je “toevallig” e10 moeten tanken busje erin pleuren van octaan verhoger / reiniger. Zoals ik meldde. Mijn kwaak klinkt nog als nieuw uit 2002 met 13k kilometers. Tank dan ook wel 28 van de 30 keer 98. Vaak heb je een keuze, althans, motorrijden is altijd berekenend, tank leeg laten lopen, is zo gebeurd, of even wat erbij in gooien. En daarna tanken. Vaak ben je te bang? En bij twijfel altijd doen!
 
Wat een gedoe met allerlei rare sapjes hier.
@Rob RD , af en toe alles goed roeren en gaan met die banaan.

1200x652.jpg
 
Denk je dat ik om een emmer leeg te gooien een chemicus nodig heb????
Ik snap om mijn beurt niet dat hij niet begrijpt waarom ik het vraag. Ja er staat er één uit te wasemem, die heb ik afgepompt en dat is helemaal geen probleem, het gaat mij er om dat er water in je tank komt, ook als je door de regen rijdt. Daar lopen ze geen klap minder om maar dat water gaat ook in je carbs zitten en blijft achter in je tank. Ik ben wel een koekwâhs maar niet zo'n mongool dat ik na iedere bui mijn tank om ga keren en mijn carbs aftappen.
Dat beetje water dat onderin staat begint METEEN schadelijk te worden.
De tank van mijn RD: Kei en keihard, compleet roestvrij. Maar 1 drupje water ingekomen en precies in het aller onderste punt een millimeter gaatje.
Maargoed, er zijn wat opties gegeven door niet chemici die me heel plausibel lijken.

Ik ben absoluut niet te bang om er dreft in te flikkeren maar denk eerst even na: Dreft is een onbrandbare emulgator, de andere ideeen zoals aceton, alcohol, lampolie (is niet te mengen met water) zijn brandbare emulgatoren die het beetje water op kunnen lossen in het bodempje 98, daarna gauw weer met schone 98 optoppen
Heb je me nou alweer nodig? Haha
 
Omdat alles valt of staat met grootheden: over hoeveel water hebben we het hier en waar komt het vandaan??

Een paar druppels op een volle tank verdwijnt in Ethanol (of een andere alcohol) , dus dan zou je een keer een paar liter E10 er door kunnen draaien (of een keer niet-ethanol-loze E5 tanken) en dan de tank leeg rijden en opnieuw vullen,
Hebben we het over een paar deciliter water dan is het verhaal anders: de ethanol "verzadigt" en ontmengt met de benzine. In het eerste geval lost het iets op, in het tweede geval wordt je probleem groter, want dan heb je een laag water met er in opgeloste Ethanol onderin je tank staan. (altijd fijn als je een ouderwets benzine kraantje hebt en voor het eerst sinds langere tijd overschakelt op reserve...
 
Omdat alles valt of staat met grootheden: over hoeveel water hebben we het hier en waar komt het vandaan??

Een paar druppels op een volle tank verdwijnt in Ethanol (of een andere alcohol) , dus dan zou je een keer een paar liter E10 er door kunnen draaien (of een keer niet-ethanol-loze E5 tanken) en dan de tank leeg rijden en opnieuw vullen,
Hebben we het over een paar deciliter water dan is het verhaal anders: de ethanol "verzadigt" en ontmengt met de benzine. In het eerste geval lost het iets op, in het tweede geval wordt je probleem groter, want dan heb je een laag water met er in opgeloste Ethanol onderin je tank staan. (altijd fijn als je een ouderwets benzine kraantje hebt en voor het eerst sinds langere tijd overschakelt op reserve...
Uhhheen grootheid is niet hetzelfde als een hoeveelheid he maat!
 
@Flying K met de nadruk op "maat" ?
Gezien zijn poging om iemand nodeloos de "maat" te nemen zou ik de nadruk eerder op "matig" willen leggen. In een iets meer oplossingsgerichte context wellicht zelfs op "onder de maat"..... 😏

Sorry @Flying K , maar het gaat hier om het oplossen van "problemen met water" en niet over "problemen met afwateren", want daarvoor moet je naar de uroloog. MF is geen Pamper hè.... :W

Terug naar het oorspronkelijke onderwerp dan maar weer. 8-)
 
Van de MSDS van Wynn's Dry fuel wordt je ook niet echt wijzer:

Bekijk bijlage 1645160
Toch wel. 2-Propanol en 2-Butoxylethanol nemen tussen de 55 en 85% (hoezo nauwkeurig) van dat goedje in beslag. Beiden zijn chemisch gezien alcoholen: alcoholen hebben de eigenschap te mengen met zowel water als koolwaterstoffen (het hoofdbestanddeel van benzine).
 
2-propanol is ideaal om van hydrophoob mengsel naar hydrofiel te veranderen en andersom. Ethanol ook goed, net wat polairder.. dus gewoon e10/e5 erin gooien zoals gezegd ennje bent snel klaar.

Alle stoffen die in zekere mate polair zijn zullen water aantrekken (like dissolves like) en dus ook zeer geschikt om langzaam een overschot op te lossen en door je verbrangdingsmotor te draaien.

Als je echt grote hoeveelheden gaat toevoegen zou je ff op moeten letten kwa klopgetal. Mijn advies.. tank gewoon e10. Verder wordt er eigenlijk alleen maar van een mug een olifant gemaakt. Hilarisch wel :)
 
yep...
en daar zegt Wikipedia van:
Bekijk bijlage 1645161
Ook maar halve waarheid mbt kunststoffen.. je kan bijv PLA maken dat oplost in water (beetje) of acetonitril of 2-propanol, of dichloormethaan en anderen, maar niet perse in 2 verschillende oplossen. Dusjah, zo is t met alles he. Als je kennis hebt.. weet je ook vooral wat je niet weet.
 
Is er een goedje dat het water dat toch een beetje in de benzinetank terecht komt oplossen kan in de benzine zodat het opgesnoept wordt?
Dan werkt dat ook als er een drupje water in de carbs terecht komt... Mooi megenomen.

In principe zou alcohol een emulgator zijn

Maar alcohol gaan we niet in de tank gooien her B|

Als erder gezegd: Drank heb ik geen moeite mee, water maakt meer kapot dan je lief is... -O-
Hallo,

Ik ben wel nieuw hier omdat ik mij heb aangemeld om een antwoord te zoeken voor een andere kwestie, maar ik volg deze discussie ook met grote belangstelling.

Beste Rob,
Iedereen draagt oplossingen aan en komt met antwoorden aan. Maar zoals ik het zie en lees heeft niemand het goede antwoord gegeven tot nu toe.

Jouw vraag:
lost water op in benzine.
Het antwoord hierop is simpelweg NEE.
Water lost niet op in benzine. Dit heeft te maken dat je, in jouw gestelde kwestie, te maken hebt met stoffen die apolair en polair zijn. Maw. ze zijn om bepaalde chemische eigenschappen niet met elkaar te vermengen dan wel in elkaar op te lossen.

Water is zwaarder dan benzine, om die reden alleen al zal water niet kunnen oplossen in benzine. Zou het jou dat wel lukken, dan zal je na verloop van tijd zien dat het water zich toch gaat afscheiden van de benzine en naar beneden zal zakken. Dit is te zien doordat je na verloop van tijd een duidelijke scheiding zal zien waarbij er een laag water zich gaat bevinden onder de benzine.

Als we het scheikundig gaan bekijken, dan is een apolaire verbinding in de chemie een verbinding waarbij elektronen dusdanig verdeeld zijn dat de zwaartepunt van hun negatieve lading samenvalt met het zwaartepunt van hun positieve lading. Hierdoor kunnen de elektronen elkaar niet afstoten of aantrekken. Om deze reden ook kan water niet in benzine opgelost worden doordat de chemische ketens, lees elektronen, elkaar niet aantrekken of afstoten wat juist wel van belang is voor het in elkaar oplossen, of vermengen. Het tegenovergestelde hiervan is een polaire verbinding welke de eigenschap heeft dat de zwaartepunten van de negatief geladen en positief geladen elektronen niet samenvalt. Hierdoor vergroot de oplosbaarheid van polaire verbindingen.

Als voorbeeld:
Zout is een polaire verbinding maar ook water is een polaire verbinding. Om deze reden lossen de meeste zouten op in water.

Terugkomend op jouw vraag:
Water is een polaire verbinding, benzine echter is een apolaire verbinding. Hierdoor zal water nooit kunnen oplossen in benzine.


Ergens werd er gesteld dat er water zit in ethanol. Dat kan. Want beide stoffen zijn polair en goed in elkaar oplosbaar. Echter zal er meestal, om de oplosbaarheid te bevorderen, een emulgator toegevoegd worden die de binding tussen beide stoffen bevorderd.

Dus nee, water is niet oplosbaar in benzine omdat je te maken hebt met een apolaire stof (benzine) en een polaire stof (water) die niet in elkaar oplosbaar zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben wel nieuw hier omdat ik mij heb aangemeld om een antwoord te zoeken voor een andere kwestie, maar ik volg deze discussie ook met grote belangstelling.

Beste Rob,
Iedereen draagt oplossingen aan en komt met antwoorden aan. Maar zoals ik het zie en lees heeft niemand het goede antwoord gegeven tot nu toe.

Jouw vraag:
lost water op in benzine.
Het antwoord hierop is simpelweg NEE.
Water lost niet op in benzine. Dit heeft te maken dat je, in jouw gestelde kwestie, te maken hebt met stoffen die apolair en polair zijn. Maw. ze zijn om bepaalde chemische eigenschappen niet met elkaar te vermengen dan wel in elkaar op te lossen.

Water is zwaarder dan benzine, om die reden alleen al zal water niet kunnen oplossen in benzine. Zou het jou dat wel lukken, dan zal je na verloop van tijd zien dat het water zich toch gaat afscheiden van de benzine en naar beneden zal zakken. Dit is te zien doordat je na verloop van tijd een duidelijke scheiding zal zien waarbij er een laag water zich gaat bevinden onder de benzine.

Als we het scheikundig gaan bekijken, dan is een apolaire verbinding in de chemie een verbinding waarbij elektronen dusdanig verdeeld zijn dat de zwaartepunt van hun negatieve lading samenvalt met het zwaartepunt van hun positieve lading. Hierdoor kunnen de elektronen elkaar niet afstoten of aantrekken. Om deze reden ook kan water niet in benzine opgelost worden doordat de chemische ketens, lees elektronen, elkaar niet aantrekken of afstoten wat juist wel van belang is voor het in elkaar oplossen, of vermengen. Het tegenovergestelde hiervan is een polaire verbinding welke de eigenschap heeft dat de zwaartepunten van de negatief geladen en positief geladen elektronen niet samenvalt. Hierdoor vergroot de oplosbaarheid van polaire verbindingen.

Als voorbeeld:
Zout is een polaire verbinding maar ook water is een polaire verbinding. Om deze reden lossen de meeste zouten op in water.

Terugkomend op jouw vraag:
Water is een polaire verbinding, benzine echter is een apolaire verbinding. Hierdoor zal water nooit kunnen oplossen in benzine.


Ergens werd er gesteld dat er water zit in ethanol. Dat kan. Want beide stoffen zijn polair en goed in elkaar oplosbaar. Echter zal er meestal, om de oplosbaarheid te bevorderen, een emulgator toegevoegd worden die de binding tussen beide stoffen bevorderd.

Dus nee, water is niet oplosbaar in benzine omdat je te maken hebt met een apolaire stof (benzine) en een polaire stof (water) die niet in elkaar oplosbaar zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Staan wel een hele hoop onwaarheden in. Ik zou zeggen lees nog een aantal hoofdstukken van je organische chemie boeken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan