Water oplossen in benzine

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.647
113.263
Rèswèk
Is er een goedje dat het water dat toch een beetje in de benzinetank terecht komt oplossen kan in de benzine zodat het opgesnoept wordt?
Dan werkt dat ook als er een drupje water in de carbs terecht komt... Mooi megenomen.

In principe zou alcohol een emulgator zijn

Maar alcohol gaan we niet in de tank gooien her B|

Als erder gezegd: Drank heb ik geen moeite mee, water maakt meer kapot dan je lief is... -O-
 
Hoofdbestanddeel is IPA.
Gelukkig komt het uit eindelijk toch goed. Proost :Y

1623921988952.png
 
Staan wel een hele hoop onwaarheden in. Ik zou zeggen lees nog een aantal hoofdstukken van je organische chemie boeken!
Makkelijk om te zeggen dat iets niet klopt zonder uitleg te geven. @ronnie.n neem te moeite om iets te schrijven (of het klopt geen idee? ik ben geen chemicus). Probeer dan zelf ook even uit te leggen waarom het dan niet klopt. Dan hebben we er met ze alle tenminste ook wat aan!
 
Jouw vraag:
lost water op in benzine.
Het antwoord hierop is simpelweg NEE.
Ik heb het sterke vermoeden dat Rob wel weet dat water niet oplosbaar is in benzine, anders had hij het probleem niet gehad :?

De vraag was dan ook: "Is er een goedje dat het water dat toch een beetje in de benzinetank terecht komt oplossen kan in de benzine zodat het opgesnoept wordt?"

Heb je daar een "oplossing" voor?
 
Ik heb het sterke vermoeden dat Rob wel weet dat water niet oplosbaar is in benzine, anders had hij het probleem niet gehad :?

De vraag was dan ook: "Is er een goedje dat het water dat toch een beetje in de benzinetank terecht komt oplossen kan in de benzine zodat het opgesnoept wordt?"

Heb je daar een "oplossing" voor?
Ah, ok. dat is duidelijk!

Het probleem is en blijft dat beide stoffen apolair en polair zijn en derhalve niet opgelost kunnen worden in elkaar. Zomaar "even oplossen" zal niet gaan. Ook niet met een goedje dat je in de tank gooit. Water oplossen in benzine is niet even zoiets als suiker oplossen in een kopje thee of koffie, of als zout laten oplossen in water.

Emulgatoren, zoals hier al eerder naar verwezen is, kunnen gebruikt worden, maar de vraag is in hoeverre deze helpen met het oplossen van water. Immers, om bepaalde zaken goed in elkaar op te laten lossen is er meer nodig dan een flesje bij de benzinepomp kopen en in de tank gooien om dan de zaken goed staan roeren met een lepel.

Echter blijf ik erbij, na verloop van tijd zal de "opgeloste" water heus wel weer terug neerslaan in de tank.
 
Laatst bewerkt:
Ah, ok. dat is duidelijk!

Het probleem is en blijft dat beide stoffen apolair en polair zijn en derhalve niet opgelost kunnen worden in elkaar. Zomaar "even oplossen" zal niet gaan. Ook niet met een goedje dat je in de tank gooit. Water oplossen in benzine is niet even zoiets als suiker oplossen in een kopje thee of koffie, of als zout laten oplossen in water.

Emulgatoren, zoals hier al eerder naar verwezen is, kunnen gebruikt worden, maar de vraag is in hoeverre deze helpen met het oplossen van water. Immers, om bepaalde zaken goed in elkaar op te laten lossen is er meer nodig dan een flesje bij de benzinepomp kopen en in de tank gooien om dan met de zaken goed staan roeren met een lepen.

Echter blijf ik erbij, na verloop van tijd zal de "opgeloste" water heus wel weer terug neerslaan in de tank.

Nee want je verstookt de met vocht verzadigde alcohol immers ook. Alcohol kan nog best wel aardig wat vocht opnemen zonder zijn brandbaarheid te verliezen.
 
@ronnie.n Mooie bijdrages.
We waren al een heel eind en ik heb me eigen een slag in de rondte gegeten aan spagghetti om een boel potjes van de pastasaus te verzamelen.

Ik kan naar aanleiding van jullie eigen voorbeelden uitsluiten dat jullie eigen voorstellen om E10 te gaan gebruiken NIET gaat werken, godzijdank. In het filmpje zie je een averechtse werking, het water dat in het potteke zit trekt het water uit de E10 aan.

Dat wordt het belangrijkste euvel"Je kan water met bijvoorbeeld spiritus mengen maar zodra je er bezine bijgooit zal de spiritus zich meer angetrokken voelen tot de benzine en het water loslaten, ook wat er aan water in de spiritus al zat, je houdt dus per aldo meer water over als waar je meee begon. Maar de test gaat ghet uitwijzen.
 
Ben benieuwd. Ook of het werkt (wat dan ook) zonder te mengen. Denk namelijk dat de meeste emulgatoren agitatie nodig hebben om de niet op te lossen vloeistoffen (water) te suspenderen in de brandstof. Dat gaat me niet lukken in mijn tanks. Als je iets vind dat het water aan zich bind en actief opneemt... Ben heel benieuwd!
 

 

Ik heb de inleidende tekst gelezen en, eerlijk gezegd, ik moet erom lachen! Wat een hoop marketing praat om hun spul te verkopen.

2 Citaten die eruit springen bij beide producten waar ik hard om moet lachen:
Het vocht komt bijna altijd in de tank door condensatie in de tank maar kan ook in de brandstof zitten. Dit is simpel te verwijderen met Tecflow Speed Cleaner voor benzine en diesel. Hier zitten stoffen in die zich binden met water en er voor zorgen dat het vocht mee verbrand wordt.
Door het water uit de brandstoftank, het filter en de leidingen te halen

Men haalt absoluut geen vocht of water uit het brandstof, men tracht dit middels emulgatoren op te lossen door het te laten binden aan middelen of additieven die in deze producten zit. Wat er zoal in zit is vooralsnog onduidelijk en niet aangegeven op de beide websites. Men vergeet echter, ook al bind je water aan een polaire stof (het is een absolute voorwaarde om een polaire stof te gebruiken om water op te lossen), dan is het water nog steeds aanwezig! Het verdwijnt niet en je hebt het echt niet weggehaald. Water is nog steeds aanwezig, wellicht in een andere toestand, maar nog steeds aanwezig.

De werking van dit soort producten is ook niet eeuwig en naar mate de tijd verstrijkt zullen ook dit soort middelen, vanwege hun samenstelling, desintegreren naar hun basis toestand van waaruit het eindproduct is gemaakt. En dan zal het water ook weer in zijn oorspronkelijke toestand terugkeren.
 
ik heb geen verstand van chemie, maar een probleem van ethanol in benzine is dat het water aantrekt (wat ik overal lees) dan trekt het ook vocht aan uit de omgeving, de lucht.
Bij de laatste tank die ik niet correct had gecoat zat er een troep in wat nauwelijks op benzine leek, dus wat dat water/vocht dan weer voor troep aantrekt en veroorzaakt.. ik heb het niet geproefd .

Bij sommige stationair sproeiers lijken ze dicht te zitten als ik er net carburateur reiniger doorheen gespoten heb, zo klein zijn die gaatjes.
En de vervuiling die de eerder genoemde troep had veroorzaakt viel mij ook vies tegen, je ziet soms de roestkleur aan de binnenkant van benzine slang zitten.

Wat eerder ook genoemd werd over de reservestand gebruiken, bij klassiekers zou ik dat mooi achterwege laten en af en toe de tank aftappen.
niet leuk of interessant werk, maar als er vuil/vocht/troep/jemoeder meekomt het brandstoftraject in kan het gekloot pas echt beginnen.

Los van dat irritant praktische stukje info is het natuurlijk wel belangrijk om inzicht te hebben in het bi-polaire gedrag van moleculen in een niet-statische omgeving waarbij aerosolen onder invloed van UV lucht een airobe dissimilatie bewerkstelligen op eerder genoemde moeder.
 
Als je altijd op reserve rijdt, dan hoopt zich onder in de tank niets op. De vaste vervuiling (roest) wordt opgevangen in het brandstoffilter. De vloeibare vervuiling (water en gom) komen in de carburateurs of injectie. Zolang je de motor blijft gebruiken is dat geen enkel probleem. Als je hem lange tijd (meer dan een jaar) stil laat staan dan verdampen vluchtige stoffen uit je tank en houd je gom en water over.
 
Als je altijd op reserve rijdt, dan hoopt zich onder in de tank niets op. De vaste vervuiling (roest) wordt opgevangen in het brandstoffilter. De vloeibare vervuiling (water en gom) komen in de carburateurs of injectie. Zolang je de motor blijft gebruiken is dat geen enkel probleem. Als je hem lange tijd (meer dan een jaar) stil laat staan dan verdampen vluchtige stoffen uit je tank en houd je gom en water over.
heb je ergens wat info over het type brandstoffilter wat alle roest tegenhoud ? ik heb regelmatig vlotterkamers vol met vliegroest.
 
Een vriend van me heeft een gt750 uit '74 meen ik, 30 jaar geleden vol weggezet met normale benzine erin. Dat is nu allemaal verdamd en de tank is nu gecoat met een halve cm dikke bruine laag haha Hij was m vergeten en vond m weer toen ie toevallig een keer in de schuur kwam.
Doet er niets meer mee en zal binnenkort wel op mp staan vermoed ik zomaar.
 
heb je ergens wat info over het type brandstoffilter wat alle roest tegenhoud ? ik heb regelmatig vlotterkamers vol met vliegroest.
Dat probleem kende ik nog niet. Gelukkig heb ik zelf geen roest in mijn tanks. Misschien omdat ik altijd op reserve rijd en geen water onder in mijn tanks heb?
Of misschien omdat in 98 tank indien mogelijk?
 
Lees al jaren mee hier, maar heb me nu aangemeld. Dus kan ik ook reageren . Mij lijkt dat als je water in de benzine tank hebt, dat de ethanol in E10 dat water als het ware opneemt, en zo zorgt dat het via de uitlaat verdwijnt. Dat zou dan dus een mooie bijkomstigheid zijn van E10. Of denk ik nu te simpel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan