Water oplossen in benzine

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.260
112.223
Rèswèk
Is er een goedje dat het water dat toch een beetje in de benzinetank terecht komt oplossen kan in de benzine zodat het opgesnoept wordt?
Dan werkt dat ook als er een drupje water in de carbs terecht komt... Mooi megenomen.

In principe zou alcohol een emulgator zijn

Maar alcohol gaan we niet in de tank gooien her B|

Als erder gezegd: Drank heb ik geen moeite mee, water maakt meer kapot dan je lief is... -O-
 
De enige goede manier is de motorfiets omkeren en de benzine in een grote emmer laten lopen. Als er water in zit is dat naar de bodem gezakt. Pijpie met een slangetje en een pompie en het water wegzuigen.
 
Net even met een collega hierover gesproken (chemicus)... Die snapte het probleem eerst niet zo, gewoon de tank leeg maken, dagje wachten en dan de onderste laag weggooien leek hem het simpelst. Daarnaast had hij in 20 jaar motorrijden nog nooit water in de tank gehad. Maar dat was in Zuid-Italie, waar hij vandaan komt en waar de luchtvochtigheid toch wel iets lager is dan hier.

Uiteindelijk kwam er wel iets zinnigs uit, er zijn stoffen die het kunnen (ik kende ze niet en heb ze niet kunnen onthouden), maar hij gaf meteen aan dat die vaak gebaseerd zijn op zeer fanatiek roeren & mixen en de boel waarschijnlijk dusdanig aantasten dat het niet aan te raden is.
Terug bij af dus -O-
 
Dat is wat zeep/zeepachtige stoffen ook doen; apolair vuil mengen met polair water en wegspoelen.
Als je dat mengsel laat staan krijg je na verloop van tijd ook een scheiding want na verloop van tijd willen de polaire en apolaire moleculen toch het liefst bij elkaar zitten.
 
Als ik ongewild e10 moet tanken dan pleur ik vaak beetje van dit erin. Daarna zo snel mogelijk weer 98 tanken. Leeg laten lopen is denk ik de beste optie (als je zeker weet dat er water in zit).
 

Bijlagen

  • 2681BAD6-7F1E-40F3-9976-95F495691FCA.jpeg
    2681BAD6-7F1E-40F3-9976-95F495691FCA.jpeg
    116 KB · Weergaven: 29
Dat is wat zeep/zeepachtige stoffen ook doen; apolair vuil mengen met polair water en wegspoelen.
Als je dat mengsel laat staan krijg je na verloop van tijd ook een scheiding want na verloop van tijd willen de polaire en apolaire moleculen toch het liefst bij elkaar zitten.
Dat is wat ik Rob aangeraden heb. Maar hij is te bang om een fles Dreft in z'n tank te kieperen.
 
Scheutje lampenolie (action 2 euro/l.) werkt ook prima om de schraalheid van etoh te verminderen.
Alleen daarvoor.. het doet verder niets met het water wat in de benzine zou kunnen zitten.
Oktaanbooster is niet nodig, etoh heeft een hoger oktaangehalte/klopvastheid dan spriet.
 
Die snapte het probleem eerst niet zo, gewoon de tank leeg maken, dagje wachten en dan de onderste laag weggooien leek hem het simpelst.

Denk je dat ik om een emmer leeg te gooien een chemicus nodig heb????
Ik snap om mijn beurt niet dat hij niet begrijpt waarom ik het vraag. Ja er staat er één uit te wasemem, die heb ik afgepompt en dat is helemaal geen probleem, het gaat mij er om dat er water in je tank komt, ook als je door de regen rijdt. Daar lopen ze geen klap minder om maar dat water gaat ook in je carbs zitten en blijft achter in je tank. Ik ben wel een koekwâhs maar niet zo'n mongool dat ik na iedere bui mijn tank om ga keren en mijn carbs aftappen.
Dat beetje water dat onderin staat begint METEEN schadelijk te worden.
De tank van mijn RD: Kei en keihard, compleet roestvrij. Maar 1 drupje water ingekomen en precies in het aller onderste punt een millimeter gaatje.
Maargoed, er zijn wat opties gegeven door niet chemici die me heel plausibel lijken.

Ik ben absoluut niet te bang om er dreft in te flikkeren maar denk eerst even na: Dreft is een onbrandbare emulgator, de andere ideeen zoals aceton, alcohol, lampolie (is niet te mengen met water) zijn brandbare emulgatoren die het beetje water op kunnen lossen in het bodempje 98, daarna gauw weer met schone 98 optoppen
 
Laatst bewerkt:
Denk je dat ik om een emmer leeg te gooien een chemicus nodig heb????
Ik snap om mijn beurt niet dat hij niet begrijpt waarom ik het vraag. Ja er staat er één uit te wasemem, die heb ik afgepompt en dat is helemaal geen probleem, het gaat mij er om dat er water in je tank komt, ook als je door de regen rijdt. Daar lopen ze geen klap minder om maar dat water gaat ook in je carbs zitten en blijft achter in je tank. Ik ben wel een koekwâhs maar niet zo'n mongool dat ik na iedere bui mijn tank om ga keren en mijn carbs aftappen.
Dat beetje water dat onderin staat begint METEEN schadelijk te worden.
De tank van mijn RD: Kei en keihard, compleet roestvrij. Maar 1 drupje water ingekomen en precies in het aller onderste punt een millimeter gaatje.
Maargoed, er zijn wat opties gegeven door niet chemici die me heel plausibel lijken.

Ik ben absoluut niet te bang om er dreft in te flikkeren maar denk eerst even na: Dreft is een onbrandbare emulgator, de andere ideeen zoals aceton, alcohol, lampolie (is niet te mengen met water) zijn brandbare emulgatoren die het beetje water op kunnen lossen in het bodempje 98, daarna gauw weer met schone 98 optoppen
Graag gedaan hoor.

Had niet verwacht dat je de Dreft-opmerking serieus zou opvatten…
 
Laatst bewerkt:
Die afwatering rond de tankdop is gewoon open he, het gaat om druppentjens die door het sleutelgatje lekken.


Spiritus is een mengsel van ethanol en methanol. Als je 20 liter E10 tankt heb je al gauw 2 liter ethanol getankt, dus die halve liter extra zal niet veel uitmaken.

Dat betekent dat E10 het water uit je tank zou moeten opnemen?

Dan niet. Ook goed.
Ik weet dat het wel werkt. Vooral door de methanol.

Dat ontkent @jaap43 ook niet...
 
Als je een stof hebt die oplosbaar is in water én oplosbaar in benzine, zoals ethanol, dan zullen de 3 ook automatisch mengen. Daarop zijn een aantal adviezen hier gebaseerd.
Ik wil het feestje niet verpesten, maar dit is nogal kort door de bocht (lees: vaak niet het geval).
 
Gebruik het water in een water injectie systeem :)

Heeeeel lang geleden had ik de conditie en het uithoudingvermogen van een paard.
Als het regende werd ik soms bang van mezelf, kon blijven rennen.
Vandaar dat ik me de voordelen van water injectie goed kan voorstellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan