Water tempratuur VTR SP1 te hoog

-spike-

MF veteraan
2 jul 2004
2.459
1
Madagaskar
Mede motorrijders,

Waarschijnlijk hebben de SP1 rijders onder ons ervaring met het gegeven dat de motortempratuur te hoog wordt als er in een stad of dorp gereden wordt.
Heeft 1 van jullie rijders hier een vatzoenlijke oplossing voor gevonden cq gemaakt.
Zoja, Wat is dat dan.

Alvast bedankt,
Spike
 
Temp is max 108/110gr. Dat is normaal dat weet ik, maar daar zit hij een beetje te snel op en blijft daar te lang. Het komt geregeld voor dat na een redelijk lange rid die onder die 60 km/h ligt met wat stoplichten ik mijn olie kan vervangen omdat die dan te warm is geworden.

Ik weet ook dat olie niets met water te maken heeft.
Al met al is het gewoon dat het blok snel heet is bij lage snelheid.
 
Kijk eens of je thermostaat nog wel werkt. Je kan als test voor het rijden kijken of je de thermostaat kan verwijderen. Als de motor dan normaal op temperatuur blijft dan is de thermostaat defect.
 
Zoals vermeld gaat de temp HEEL snel naar de 108gr en blijft daar. Fan springt ook aan maar dan is de koeling net voldoende om hem op 108 gr te houden. Dit is een SP1 kwaaltje, vandaar dat ik vraag of er personen zijn die dit op hebben gelost met.........
 

Ik heb het gelezen. Ik moet ook ff kijken of het mogelijk is. Als het niet zichtbaar gemaakt kan worden ga ik idd proberen of het mogelijk is.

Je kent het wel. Wel hebben maar niet willen zien.
 
Het is heel normaal.
Maatje van me heeft ook een SP1 en heeft hetzelfde probleem.
Ik rij een TL1000R en heb het afgelopen weekend ook alweer gehad dan ie constant staat te blazen.

Een oplossing zou kunnen zijn, dat je een schakelaartje maakt die je contact gaat overbruggen.
Dan kan je zelf bepalen wanneer de fan aan moet en kan je alvast voorkoelen.
Vaak weet je wel wanneer je de stad in gaat, dus dan zet je hem alvast aan, ipv bij 105 graden automatisch.

De SP1 heeft er wat meer last van dan anderen, aangezien de radiateur (of wat het nou radiator :+ ) aan de zijkant zitten ipv aan de voorkant.
 
Laatst bewerkt:
Een radiator hang je aan de muur, een radiateur op je motor.

Hmm, wellicht bekende kost voor jou, maar zit er geen lucht in het systeem?

Daarnaast, werkt de thermostaat wel goed inderdaad... gaat wellicht niet geheel open.

Ik weet wel dat bepaalde motorblokken hier gewoon heel veel last mee hebben. Neem de Shadow VT750 die mijn pa ooit had, dat ding sloeg direct aan als je een dorpje indraaide, echt triest.

Mijn KLE wordt nooit warm... en de Transalp die pa nu heeft ook niet. Die is echt NIET warm te krijgen op het dashboard. Doortrekken of laag in toeren rijden, scheelt allemaal niets.
 
Een radiator hang je aan de muur, een radiateur op je motor.

Hmm, wellicht bekende kost voor jou, maar zit er geen lucht in het systeem?

Daarnaast, werkt de thermostaat wel goed inderdaad... gaat wellicht niet geheel open.

Ik weet wel dat bepaalde motorblokken hier gewoon heel veel last mee hebben. Neem de Shadow VT750 die mijn pa ooit had, dat ding sloeg direct aan als je een dorpje indraaide, echt triest.

Mijn KLE wordt nooit warm... en de Transalp die pa nu heeft ook niet. Die is echt NIET warm te krijgen op het dashboard. Doortrekken of laag in toeren rijden, scheelt allemaal niets.

Dat zijn volgens mij ook halve naked bikes als ik me niet vergis?
Die kunnen nou eenmaal de warmte erg goed kwijt natuurlijk.
De SPeen heeft een zooi kuipen welke nog extra isoleren.
Een klein beetje wind zou al genoeg zijn voor koeling, vooral als je kijkt naar de capaciteit van de ventilatoren.
 
Wat ben je van plan te doen dan?
En post nog even hoe het is afgelopen en of het gelukt is...

Geen slotje dus. :P

Wat ik van plan ben is eerst een tweede fan te monteren en deze elektrisch aan de 1e te koppelen. Volgens mij is dit al voldoende, als dat niet werkt een override switch. als dat niet werkt een air inlet maken mits dat past.
mond vol. :P

Aangezien dit nog wel even kan gaan duren..... ach, laat het ook maar open staan de topic.
Maar twee manden moeten jullie lezers wel op rekenen hoor.



Ik kan ook nu gelijk even vragen of iemand nog een SP2 fan voor de rechterzijde heeft liggen??? :)


Dus topic niet opslot
 
Laatst bewerkt:
Temp is max 108/110gr. Dat is normaal dat weet ik, maar daar zit hij een beetje te snel op en blijft daar te lang. Het komt geregeld voor dat na een redelijk lange rid die onder die 60 km/h ligt met wat stoplichten ik mijn olie kan vervangen omdat die dan te warm is geworden.

Ik weet ook dat olie niets met water te maken heeft.
Al met al is het gewoon dat het blok snel heet is bij lage snelheid.

Misschien offtopic, maar hoe weet je of je olie te warm is geworden?
Kun je dat aan de olie zien/voelen?

P.S. Bij mijn R6 draait de fan ook bijna continue wanneer ik stapvoets rij in stadsverkeer.
De watertemperatuur schommelt dan tussen 95 en 105 graden.
Maar ik heb nog nooit gehoord dat dit slecht zou zijn voor je motorolie, vandaar mijn bovenstaande vraag.

Succes met het oplossen van het probleem, ik vind de SP1 een schitterend mooie fiets! :}
 
Twee alternatieven voor een extra fan. Eerst mijn oplossing, carbon strips van Moriwaki die de lucht van de radiateurs afzuigen:

39.jpg


Een andere oplossing is de 'airscoop' van Durbahn. Die zit aan de binnenkant van de kuip en perst de lucht door de radiateurs. Voor beide oplossingen geldt dat de motor in beweging moet zijn. Voor het stoplicht doen ze niets. :+
 
Nu de reacties gelezen te hebben nog ff een reactie eroverheen. Waarschijnlijk in de bemoeiachtige sfeer (not intended :) ), maar ondanks dat die snel naar 108/110 gaat, so what? Als die op die temp blijft zou ik er niet sappig om worden.

Mwua, het geeft niet echt een lekker relaxed gevoel. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan