Water tempratuur VTR SP1 te hoog

-spike-

MF veteraan
2 jul 2004
2.459
1
Madagaskar
Mede motorrijders,

Waarschijnlijk hebben de SP1 rijders onder ons ervaring met het gegeven dat de motortempratuur te hoog wordt als er in een stad of dorp gereden wordt.
Heeft 1 van jullie rijders hier een vatzoenlijke oplossing voor gevonden cq gemaakt.
Zoja, Wat is dat dan.

Alvast bedankt,
Spike
 
Twee alternatieven voor een extra fan. Eerst mijn oplossing, carbon strips van Moriwaki die de lucht van de radiateurs afzuigen:

[afbeelding]

Een andere oplossing is de 'airscoop' van Durbahn. Die zit aan de binnenkant van de kuip en perst de lucht door de radiateurs. Voor beide oplossingen geldt dat de motor in beweging moet zijn. Voor het stoplicht doen ze niets. :+

Temp. is normaal, ook dat het zo snel omhoogloopt.
Durbahn scoops= erg goed.
Je kunt de draairichting van de fan omdraaien, scheelt ook wat.
Je kunt water wetter toevoegen aan je koelvloeistof, een additief wat er voor zogt dat de temp. lager blijft.

2e fan toevoegen is een hoop werk, (nog) meer gewicht, meer kans op storingen.

Je moet met een SP ook niet in de stad komen, istie niet voor gemaakt. ;)
 
Twee alternatieven voor een extra fan. Eerst mijn oplossing, carbon strips van Moriwaki die de lucht van de radiateurs afzuigen:

[afbeelding]

Een andere oplossing is de 'airscoop' van Durbahn. Die zit aan de binnenkant van de kuip en perst de lucht door de radiateurs. Voor beide oplossingen geldt dat de motor in beweging moet zijn. Voor het stoplicht doen ze niets. :+


Dit klinkt goed, Ik ga op zoek naar deze materialen kijken of het werkt.

De tweede fan is een optie, maar ik wist dat het een heel ge piel om hem er idd tussen te krijgen. ik hoopte eigenlijk dat er iets anders op de markt te krijgen was om het koel probleem op te lossen.

Dan je wel voor de tips.
 
Wat Honda doet om de temp in de hand te houden is meer benzine inspuiten om te koelen. Bovendien schijnt ie vermogen terug te nemen als ie te warm wordt. Dit is te lezen ergens op de site van Durbahn. Lijkt me in ieder geval beide ongewenst.

Geloof ook ooit weer ergens anders te hebben gelezen, dat voor max vermogen een kw temp van een graad of 70ºC ideaal is.

Imo is het plaatsen van een kleine 3e extra radiateur een goede optie. Ik denk hierbij aan een lange smalle rad van een shopper soort fiets, die je dan links van de uitlaat hangt, zoals ze dat ook bij front mount rads doen op de SP. Of je neemt een van een crossmotor, of Huskie 610te soort fiets, die ook een gesplitste links/rechts opstelling hebben. Die zijn ook lang en smal. Dat moet je eigenlijk hebben...

Of je neemt zo'n klein praktisch vierkant dingetje van een of andere bromscooter en die kwak je ergens centraal voor in je kuip of helemaal onderin. Doe eens gek. Die dingen kosten ook geen drol, dus dat kun je altijd proberen. En als jij het ff uit zoekt Spike, dan hoef ik dat niet te doen en als het werkt kopieer ik het gewoon van je.

Je kunt ook een extra rad kopen nieuw. En die hebben dan zo'n puntvorm voor onder in je kuip. En da's natuurlijk hartstikke mooi en stoer en staat errug professioneel natuurlijk. Maar die kosten 500 Euro. Lijkt mij geen optie.

Gooi er eens een van een scootertje bij op. Is een mod van pak hem beet 50 Euro als je zo'n dingetje gebruikt over neemt van een of andere puber. Kost je de kop niet en het is extra, dus het doet altijd meer dan nu. Vraag me wel af hoe veel... Maar qua koeloppervlak is het ongeveer een halve SP rad, dus dan is't een % of 25 schat ik.

Parallel aan je bestaande systeem aansluiten, dan gaat de flow naar beneden. De verblijftijd van het water in je rad wordt langer. Dus meer tijd om te koelen. Meer lucht over je water... etc...

Eeuhm, nou ja, zie maar....
 
Gaat de pomp dat een beetje trekken? Die extra weerstand van die radiateur erbij?

Lijkt me verder wel een goede optie als je er de ruimte voor hebt en het qua pomp kan.

Nooit echt bij stilgestaan, maar het is natuurlijk logisch met 4 cilinders in lijn dat je een behoorlijke energiefabriek hebt en moeilijk af te voeren warmte in vergelijking met een relatief klein tweepittertje.
 
Eeuhm, nou, niet helemaal...

Het rendement van een viertakt motor is pak hem beet een procent of 30. Wat dus betekent, dat van de energie die je er in stopt, je lucht en benzine, dat je daar voor 70% warmte mee opwekt. Nu denk ik misschien te makkelijk, maar een SP-1 wordt voor 136 PK opgegeven, wat precies 100 KW is. En dat moet dus die 30% zijn, dat betekend dan volgens mij automatisch, dat je 2.33 keer dat aan warmte genereert. Is voor de volledigheid, eeuhm uit het hoofd, ja 233 KW natuurlijk.

Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat het vermogen bepaalt, niet het aantal cilinders.

En er komt echt serieus veel warmte van zo'n SP af hoor. Dat wil je niet weten. Als ik er plat op ga liggen, trekt ie achter het ruitje, door een vacuum denk ik de warmte omhoog, soms. En dan zit je zomers echt vies warme lucht te happen.

Rij je motor maar eens goed warm en gooi hem dan terug in de koude garage. Als je een uur later terug komt is het er zo koud niet meer. [wel de deuren dicht doen :P ].
 
En voor de pomp maakt het volgens mij niet uit. Omdat je alles parallel aansluit, neemt de weerstand volgens mij niet toe. De flow gaat wel veranderen, omdat je 3 routes hebt ipv 2. Volgens mij moet de weerstand juist afnemen dan, dus zou de totale flow nog wel eens iets hoger kunnen zijn. Maar zeker weten, doe ik dat ook niet.

Proberen. Je ziet het wel aan je temp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan