waterdicht maken stekerverbindingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

3wheel

MF veteraan
Donateur
10 jun 2004
6.223
2.056
Rotterdam
hoi

heb een ouwe moterfiets die ik aan het opknappen ben, het gaat om een motor guzi; nou lees je overal dat die hartstikke onbetrouwbaar zijn in de stroom dus dat heb ik er allemaal uitgetrokken en weggegooid.
heb alles nieuw gemaakt maar heb nu wel even een vraagje
hoe maak ik alles zo goed mogelijk waterdicht? de kleine verbindingen gaan prima met tape maar ik denk dat dat met de langere stukken niet gaat werken>
Bekijk media item 1352600
Bekijk media item 1352599zou het gaan met siliconenkit?

wie helpt mij
 
Dus adereidhulzen onder een schroefverbinding kunnen niet maar een klemmenstrook met terugverende contacten vinden we prima? _O-
Klopt voor een motor.
Schroefverbinding met adereindhulzen moeten na 1 week nog eens nagedraaid worden omdat ze lossen komen te zitten. En jaarlijks gecontroleerd worden.
Het koper wordt vervormd en verliest klemdruk op trillende toestellen.
Contacten met veren houden continu druk ook al wordt het koper dunner, de druk is lager dan een schroefverbinding dus niet ideaal bij hoge stroomsterktes.
 
Bij mij is er nooit een kroonsteen los komen te zitten.
Ervaringen van 1 persoon zijn zo goed als nutteloos.
Er zijn ook genoeg mensen die gewoon de aders rond elkaar draaien of er een knoop inleggen en dan dichttapen met ducktape of isolatietape en er ook nooit problemen mee hebben.
Of metalen behuizingen/lampen van 230v niet aarden en er nooit problemen mee gehad hebben....
Veel mensen die nooit olie (laten) vervangen en er nooit problemen mee hebben.
Of mensen die al jaren een zekeringkast hebben die bekabeld is met 4mm2 terwijl ze een hoofdzekering hebben van 40A...
 
Ervaringen van 1 persoon zijn zo goed als nutteloos.
Er zijn ook genoeg mensen die gewoon de aders rond elkaar draaien of er een knoop inleggen en dan dichttapen met ducktape of isolatietape en er ook nooit problemen mee hebben.
Of metalen behuizingen/lampen van 230v niet aarden en er nooit problemen mee gehad hebben....
Veel mensen die nooit olie (laten) vervangen en er nooit problemen mee hebben.
Of mensen die al jaren een zekeringkast hebben die bekabeld is met 4mm2 terwijl ze een hoofdzekering hebben van 40A...
Één enkele ervaring van een persoon oké dat is wat marginaal maar ik doe het al jaren bij diverse uiteenlopende types motoren en niet alleen bij die van mij maar ook van anderen. Nog nooit is er ook maar één losgekomen. En ik heb ook verder niet zoveel behoefte aan een welles nietes debat hier. Ik zal nooit een ander afraden om zo’n verende klemverbinding op z’n motor te installeren want ik ben er van overtuigd dat deze misschien wel net zo hoed is als een kroonsteen.
 
Bij mij is er nooit een kroonsteen los komen te zitten.
Maar wel een schroef :P
het probleem is niet alleen dat de schroeven van de kroonsteen loskomen zitten maar meer voor de draden die gaat breken net boven de kroonsteen. Om het nog maar niet te hebben over het oxideren van de schroeven. Kijk maar eens naar een aanhangeraansluiting. Alle schroeven gaan roestenen de draden breken bij de aansluitingen af.
 
Maar wel een schroef :P
het probleem is niet alleen dat de schroeven van de kroonsteen loskomen zitten maar meer voor de draden die gaat breken net boven de kroonsteen. Om het nog maar niet te hebben over het oxideren van de schroeven. Kijk maar eens naar een aanhangeraansluiting. Alle schroeven gaan roestenen de draden breken bij de aansluitingen af.

Daarom spuit ik dat soort zooi altijd in met multi-olie. :Y

Edit daddyphilipsen was me voor.
 
Ervaringen van 1 persoon zijn zo goed als nutteloos.
Er zijn ook genoeg mensen die gewoon de aders rond elkaar draaien of er een knoop inleggen en dan dichttapen met ducktape of isolatietape en er ook nooit problemen mee hebben.
Of metalen behuizingen/lampen van 230v niet aarden en er nooit problemen mee gehad hebben....
Veel mensen die nooit olie (laten) vervangen en er nooit problemen mee hebben.
Of mensen die al jaren een zekeringkast hebben die bekabeld is met 4mm2 terwijl ze een hoofdzekering hebben van 40A...
Van al deze dingen is de faalfactor mijns inziens nog kleiner dan het verkeer, verwondingen hij thuishobbies, verkeerde olie, laatkomen door open bruggen... het gaat nauwelijks fout. Ja, wel eens. Zoals alles wel eens foutgaat. Vaak zijn we te bang, gehersenspoeld, geindoctrineerd door voorschriften, gebannen van gezond denkvermogen...
Jullie zijn bang.
 
Die olie is er na een regenbui weer af.

Tip van Flip. De metalen delen weer rond het (kunststof) stekker-gedeelte terug monteren.

123
 
Van al deze dingen is de faalfactor mijns inziens nog kleiner dan het verkeer, verwondingen hij thuishobbies, verkeerde olie, laatkomen door open bruggen... het gaat nauwelijks fout. Ja, wel eens. Zoals alles wel eens foutgaat. Vaak zijn we te bang, gehersenspoeld, geindoctrineerd door voorschriften, gebannen van gezond denkvermogen...
Jullie zijn bang.
Verbannen van gezond verstand omdat ik niet iemand wil aanraden om iets te doen op een manier die al 40 jaar achterhaald is?
Maar liever een manier voorstel die in de praktijk bewezen is om minder storing/problemen te veroorzaken.
Als je iets doet, doe het dan goed.
Tuurlijk zijn er overal risico's als je ze zoekt maar je moet ook niet de straat oversteken als het rood is omdat je anders/speciaal wil zijn en het al een tijdje goed gaat.
 
Tuurlijk zijn er overal risico's als je ze zoekt maar je moet ook niet de straat oversteken als het rood is omdat je anders/speciaal wil zijn en het al een tijdje goed gaat.
Perfect voorbeeld, iedereen kan door rood lopen en geen schram oplopen. Zet je oogkleppen op en je haalt de tweede oversteek nietr... bang voor rood, voor een bekeuring, niet meer kunnen denken hoe het ookalweer zat, als er anderhalve ton je pad gaat kruisen datzelfde pad niet nemen...

Het zijn meningen en met alle respect: Jouwes is anders dan mijnes in deze....
 
Maar wel een schroef :P
het probleem is niet alleen dat de schroeven van de kroonsteen loskomen zitten maar meer voor de draden die gaat breken net boven de kroonsteen. Om het nog maar niet te hebben over het oxideren van de schroeven. Kijk maar eens naar een aanhangeraansluiting. Alle schroeven gaan roestenen de draden breken bij de aansluitingen af.
Ik gebruik hulsjes en 0,0 last.
Door adereindhulsjes te gebruiken en na alles aangesloten te hebben de boel in spuiten met ml heb je van alle beschreven nadelen geen last meer
Daarom spuit ik dat soort zooi altijd in met multi-olie. :Y

Edit daddyphilipsen was me voor.
Beetje tectyl doet het ook wel op natte plekken. Zoals bij het achterlicht. Al het andere is droog bij mij en nooit last van rottigheid.
 
Allemaal bedankt voor het lachen, dat is in deze tijd gewoon even nodig....

Voor de forumleden die het een beetje eng vonden? de kroonsteentjes zitten er echt (hoewel ik er speciaal voor dit topic een paar extra los tussen gehangen heb...... O-) )
De betreffende motor is van een dusdanige leeftijd en kmstand dat aan de originele bedrading geen eer meer te behalen viel, helaas blijkt de originele boom niet meer te koop en gebruik ik een generieke vervanging voor alle oudere Guzzi's. Omdat daarvan de kleuren niet overeenkomen met de schema's voor mijn Oude Dame gebruik ik (zoals meerdere ook hier terecht suggereerden) kroonsteentjes als snelle en goedkope manier om stekkers te simuleren tot ik een nieuwe boom heb ontworpen. Dan bepaal ik waar inderdaad stekkers komen en hoeveel en waar ik gewoon een permanente verbinding maak (veel stekkers in de originele bomen zijn voor montagegemak in de fabriek, niet omdat ze nu werkelijk nodig zijn als je iets wilt demonteren....)

Dit topic was echt alleen bedoeld om iedereen weer even aan het lachen te krijgen.

Het echte verhaal over de volledige restauratie en de ombouw voor zijspan-gebruik vinden belangstellenden in het zijspanhoekie van ons forum.

Bekijk media item 1351819fat bottomed girls you make the world go round...........

Ik zit de hele thread even door te nemen, en lees nu dat je de kabelboom niet meer (denkt te) kunt krijgen.
Het type Guzzi is me niet duidelijk, maar ken je deze site?


Zijn we van alle gepruts af, uit ervaring, geweldige kwaliteit, specifiek voor het model.
 
Moto Guzzi 1000 SPII, this good old tractor ken ik, daar heb ik de schema's vandaan, kopen van de boom heb ik gewoon in de reguliere handel geprobeerd...... maar wordt nieuw al een tijd niet meer gemaakt en 2e hands zijn ze ook zeldzaam; de SPII is niet veel verkocht maar de boom wijkt heel erg af van de SPI of andere oudere guzzi's

bovendien een 2e hands kabelboom is waarschijnlijk net zo iffy als mij eigen struikje na dik 250.000km...........

ps: de SPII staat dus ook gewoon niet in zijn lijstje _O- dus ik maak gewoon zelf wat..............
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan