Waterdicht verkoopscontract

de koen

Die hard MF'er
29 jul 2002
944
0
duffel
Hoe stel ik een waterdicht verkoopscontract op, zodat er later geen discussie kan over zijn, dat ik evt niet zichtbare schade (bv vastgelopen motor na 1week ofzo) hoef te betalen ?

Het zinnetje "In de staat waarin de motorfiets zich bevindt op het moment van de verkoop, gekend en goedgekeurd door de koper" schijnt juridisch zonder waarde te zijn, omdat de koper geen kenner hoeft te zijn

Wie heeft er een echt waterdicht contract (evt een advocaat op het forum ofzo)zodat er na verkoop echt geen verplichting kan zijn tot trugname, of schadevergoeding ?
oja, ik ben belg...
 
Blijkbaar wel, ik zou tot 3weken naar verkoop verplicht kunnen worden om eventuele (verborgen) schade te betalen :r
 
Blijkbaar wel, ik zou tot 3weken naar verkoop verplicht kunnen worden om eventuele (verborgen) schade te betalen :r
En terrecht, bekijk het eens van de kant van de koper.
Als jij bij een particulier een motor koopt wil je ook geen rotte vis maar waar voor je geld.
 
En terrecht, bekijk het eens van de kant van de koper.
Als jij bij een particulier een motor koopt wil je ook geen rotte vis maar waar voor je geld.


Bovenstaande ben ik het niet geheel mee eens, je koopt bewust bij een particulier omdat de prijs lager is. Een particulier geeft doorgaans geen garantie.

Tja, hoe het in B zit weet ik niet, maar in NL geniet je bij particuliere aankoop geen consumentenbescherming. Een overeenkomst op papier stelt dan sowieso weinig voor.
 
Bovenstaande ben ik het niet geheel mee eens, je koopt bewust bij een particulier omdat de prijs lager is. Een particulier geeft doorgaans geen garantie.

Tja, hoe het in B zit weet ik niet, maar in NL geniet je bij particuliere aankoop geen consumentenbescherming. Een overeenkomst op papier stelt dan sowieso weinig voor.
als je particulier iets koopt en je stelt op papier de regeltjes vast dan stelt dit zeker wel wat voor ....
 
als je particulier iets koopt en je stelt op papier de regeltjes vast dan stelt dit zeker wel wat voor ....

Voorbeeld?

Probeer er maar eens een zaak van te maken, je hebt alle bewijsvoering zelf aan te tonen. Zal in de praktij vaak lastig zijn. Met name als er verborgen gebreken aan het licht komen. De verkopende partij behoeft immers niet deskundig geacht te worden.
 
Voorbeeld?

Probeer er maar eens een zaak van te maken, je hebt alle bewijsvoering zelf aan te tonen. Zal in de praktij vaak lastig zijn. Met name als er verborgen gebreken aan het licht komen. De verkopende partij behoeft immers niet deskundig geacht te worden.
Als jij aan mij iets verkoopt en je zet op papier dat het goed is en het blijkt achteraf van niet ga je me gewoon terugbetalen en geef ik jij het gekochte terug is heel simpel.
 
Ja! totdat ik zeg "dàààg!" ik kon niet weten dat het niet goed was! Ga jij nu maar porberen je geld terug te krijgen! Lukt je misschien alleen maar indien je overtuigend bewijs zou kunnen aandragen waaruit blijkt dat ik jou bewust iets heb verkocht waarvan ik zeker wist dat dit niet goed was. En dit zal erg lastig, zo niet onmogelijk blijken.

Btw, we dwalen een beetje af van de vraag van topicopener.
 
Ja! totdat ik zeg "dàààg!" ik kon niet weten dat het niet goed was! Ga jij nu maar porberen je geld terug te krijgen! Lukt je misschien alleen maar indien je overtuigend bewijs zou kunnen aandragen waaruit blijkt dat ik jou bewust iets heb verkocht waarvan ik zeker wist dat dit niet goed was. En dit zal erg lastig, zo niet onmogelijk blijken.

Btw, we dwalen een beetje af van de vraag van topicopener.
je hebt gelijk dat de verkopende partij vreselijk moeilijk kan gaan doen, maar wat op papier staat telt wel degelijk. ik zou in dit geval naar een advocaat gaan ( of rechtsbijstand of iets dergelijks ) het zal mischien wat lang duren maar als de verkopende partij op papier stelt dat het goed is en achteraf blijkt van niet dan win ik het uiteindelijk toch.

even voor topicopener:

ik verkoop veel aan autohandel en wel degelijk met de zin zoals door u gezien en heb daar nog nooit problemen mee gehad.....

groeten joker
 
Tschijnt zelfs zo te zijn dat als je particulier je motor verkoopt en je laat iemand proefrijden en desze komt ten val dan je lekker zelf voor de schade kan opdraaien. Ook al heb je een soort van kontrakt opgesteld.
Zo'n kontrakt schijnt bij de wet verboden te zijn.......

Collega heeft dit meegemaakt en helemaal uitgezocht zegt ie.

Weet iemand hier meer over ?
 
De koper heeft een onderzoeksplicht en de verkoper een informatieplicht. Dat houdt zoveel in dat de koper de plicht heeft goed na te zien of alles in orde is voordat hij tot aankoop overgaat. De verkoper heeft de plicht alle hem bekende gebreken te melden aan de koper.

Daarom als verkoper:
Vermeld de eventuele gebreken die je gemeld hebt in het contract. Kan later nooit gezegd worden dat je het hebt verzwegen.

Als koper:
Bij twijfel een aankoopkeuring laten doen. Voorkomt een hoop gezeik en dure verassingen achteraf.

En als je als particulier aan een handelaar verkoopt, zul je bijna nooit problemen hoeven te verwachten: De handelaar wordt als kundiger beschouwd en zijn onderzoeksplicht weegt als het ware zwaarder dan die van een particulier. (Tenzij hij onomstotelijk kan bewijzen dat je iets verzwegen hebt natuurlijk)

Andersom kun je een verkopende handelaar makkelijker juridisch aanpakken, daar zijn kundigheid als verkoper zwaarder weegt en ook daarmee (terecht) in zijn nadeel werkt.
 
ZX12Rob heeft gelijk.

Elke koop-overeenkomst die ALLE aansprakelijkheid voor de verkoper uitsluit is een "wurgcontract" dat voor de wet als zodanig nooit rechtsgeldig kan zijn. In zo'n geval kan een koper er dus altijd onderuit.

Is het een zichtbaar gebrek, dat door de koper makkelijk kon worden opgemerkt, dan geldt het principe dat "runderen niet worden beschermd door de wet".
Maar bij een "verborgen gebrek" heeft de verkoper wel degelijk wat uit te leggen.... en kan de koop zelfs ongedaan worden gemaakt. Een reële termijn kun je daar niet voor geven. Het hangt er van af wat het gebrek is en wat er in soortgelijke geschillen is beslist door de rechter.
Na een week een vastloper kon wel eens tot een forse schadeclaim leiden....
Na 2 jaar zo'n vastloper zal vrijwel zeker niet herleidbaar zijn tot de verkoper. Tenzij de koper natuurlijk kan aantonen dat het gebrek er al was bij de koop en dat de verkoper dit wist. Maar in dat geval heeft de koper toch ook wel wat uit te leggen....

Overigens: een eerlijke verkoper, die zeker weet dat z'n "handel" in orde is, hoeft zich ook niet van dit soort trucjes te bedienen, denk ik zo.....
 
Laatst bewerkt:
De regels op papier gezet zijn rechtsgeldig net als mondelijk alleen er daarna nog iets mee kunnen zal erg erg erg moeilijk worden. Ik geef je dus ook zeer weinig kans dat je je schade kunt verhalen als je bij iemand een 2de hands motor koopt.

Denk dat er genoeg praktijk voorbeelden zijn dat bijna niemand op deze manier ooit iets voor elkaar gekregen heeft. Kijk naar die auto programma's (verbonden in te rijden enz) een mooi ondertekend rechtsgeldig koop contract en nog krijg je niks vergoed, zelfs niet als de media erbij komt...

Groeten,

Barry
 
maar heeft er nu iemand een voorbeeld contract van hoe het wel zou moeten ?
Probleem is dat ik geen km met de motor heb gereden, ik kan en wil dus ook niet garand staan voor eventuele (verborgen) schade
 
vermeld in het contract dat de motor opgeknapt en rijklaar gemaakt dient te worden door de koper,ben je klaar met alles. :)
 
Ik ben het helemaal met ZX-12Rob eens, maar denk ook eens aan het volgende voordat je een moeilijk contract opstelt.

Bij particuliere verkoop heeft de koper volgens mij weinig om op terug te vallen.
Maakt ff een paar goede foto's van de motor, met datum, waarop duidelijk eventuele schade's (krasjes, deukjes e.d.) te zien zijn. Dan kan een 'vervelende' verkoper daar nooit een reden voor hebben z'n geld terug te eisen.

Verborgen gebreken kunnen nooit een reden zijn om een koop ongedaan te maken. Tenzij verkoper duidelijk kan aantonen dat koper van het gebrek afwist (dus niet meer echt verborgen) en dit niet heeft gemeld.
Maar laat een koper maar eens aantonen dat de verkoper van het gebrek afwist ... da's heel moeilijk.

Dus maak je niet al te druk, tenzij je natuurlijk al weet dat er echt iets aan je motor mankeert.

Succes met de verkoop!
 
Yello Hello,

het kan ook andersom.

een vriendin van verkocht haar motorboot, je weet wel zo'n snel ding zonder wielen en vaart op water.

Nu was deze niet meer zo nieuw en de twee motoren moesten rustig opgewarmd worden en regelmatig moest de olie bijgevuld worden. Dit is ook zo tegen de kopende partij gemeld.
De kopende partij is er mee akoord gegaan.

Twee weken later komt de kopende partij terug "Motors zijn vastgelopen"
Ofwel hun willen hun geld terug.

Momenteel (rechtzaak loopt nog) moest de verkopende partij het geld terug storten en kregen ze hun verwoeste boot terug !!!!!


Waar de kopende partij het nu op gooit is dat de kopende partij geinformeerd is en geaccepteerd heeft dat de motoren oud waren en dat er zorgzaam mee opgesprogen most worden. Wat in de verkopende partij niet gedaan is.

In Nederland staat momenteel in de particuliere verkoop de kopende partij sterker !

Je kunt contracten opstellen wat je wilt.
Een ANWB / BOVAG keuring is het eigenlijk wat je wilt hebben. Dan kun je aantonen wat er eventueel mis mee is/was en dat de kopende partij hiermee akoord is gegaan.
ANWB keuring kost wat maar gegararendeer geen geziek.

:] Happy driving

FaDen
 
Sorry, maar "verborgen gebrek" is dus WEL DEGELIJK een grond voor het ongedaan maken van een koop. Kijk de jurisprudentie er maar op na.....
De bewijslast ligt in dat geval bij de verkoper. Het argument, dat je zelf nooit op de motor hebt gereden of het niet wist, geldt in zo'n geval dus NIET. Je bent als verkoper aansprakelijk voor wat je verkoopt.
Zo'n motor met een verborgen gebrek doorverkopen wordt "stropverschuiving" genoemd. Heeft de verkoper de motor met hetzelfde verborgen gebrek van iemand anders gekocht, dan moet hij die ander daarop aanspreken. Dat mag hij niet afwentelen op de laatste koper.

Waar je als koper bij een particulier een probleem kunt hebben is met eventuele ZICHTBARE problemen. Als je de motor koopt met een bv. overduidelijk lekkende voorvork, kun je ook als leek je er niet op beroepen dat je het niet gezien hebt of niet wist dat het een defect was.
Het is een makkelijk waarneembaar defect en dan heeft de kopende partij alle gelegenheid gehad dit aspect in de overeenkomst mee te nemen. De verkoper hoeft zich niet te overtuigen of de koper er wel genoeg van af weet om een goede inschatting voor de koop te kunnen maken.

Dit geldt uiteraard niet als je bij de dealer koopt. Dan mag de koper er van uit gaan dat hij een motor koopt die technisch in orde is, omdat de dealer deskundig wordt geacht. Daar betaalt hij dan ook meer voor. Dan is de dealer verplicht om ook zichtbare gebreken onder garantie te verhelpen.

Maar.... koop je een motor bij de dealer met bv. een zichtbare deuk in de tank en er wordt geen afspraak gemaakt om dit te verhelpen, dan is die strop dus gewoon voor de koper.
 
Terug
Bovenaan Onderaan