Waterdichte zijtassen

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken voor zadeltassen op mijn Thundercat. Ik zoek iets van textiel wat waterdicht is voor een leuke prijs.

Nu ben ik wat aan het rondzoeken op het internet en zie zowat bij iedere tassenset rond de 50/100eur dat ze waterdicht zijn. Als ik dan even wat doorlees en de foto's bekijk zie ik vervolgens dat er weer een hoes overheen moet, allemaal toestanden die in mijn ogen een hoop gedoe zijn; je moet je motor weer aan de kant gooien, het gaat kapot, het klappert, het waait eraf etc. :')

Op dit moment kan ik in zware regen egwoon doorrijden zonder nat te worden, bagage gaat in een bagagerol die van dat dikke zijl is gemaakt, tanktas is waterdicht, evenals pak en rugzak. Het zou zonde zijn als ik straks in een stortbui mijn fiets effe aan de kant moet gooien puur vanwege 2 zadeltassen die niet waterdicht zijn.

Bij Louis/Motozoom zie ik al snel 'waterdicht' staan maar volgens mij is dat het niet naar mijn mening, bestaan ze uberhaupt wel? Niet om de chopperrijder af te vallen maar ik vind lederen zadeltassen op mijn Thundercat niks :P

Hoe lost men dit hier op?
- Op zoek gaan naar dure zadeltassen die garantie bieden dat het zonderpoespas waterdicht is?
- Gewoon normale zadeltassen kopen en gewoon de hele bende inpakken in een plastic zak voordat het de zadeltas ingaat?
- andere opties?



Alvast bedankt :)
 
Koffers!! *D


Maar serieus: Het grote probleem van zijtassen is de rits, daar zal het het eerste gaan lekken. En een zijtas krijgt veel meer (sproei)water te verwerken dan een tanktas. Ik heb jarenlang m'n spullen in een vuilniszak gestopt en die in m'n zijtassen gedaan, opening dichtvouwen zodat er geen lekwater naar binnen kan en er verder nooit problemen mee gehad.
 
Heb een set van Circuit, daar zitten waterdichte binnentassen ingebouwd, komt geen druppel water doorheen.

Volgens mij hebben de meeste waterdichte zadeltassen dit systeem. Koste me iets van 150 euro
 
Louis.de al bekeken? Staan genoeg sets, weet niet of ze waterdicht zijn. In ieder geval wel met regenhoes..
 
Heb een set van Circuit, daar zitten waterdichte binnentassen ingebouwd, komt geen druppel water doorheen.

Volgens mij hebben de meeste waterdichte zadeltassen dit systeem. Koste me iets van 150 euro
:^

Je kan eventueel even komen kijken of het is wat je zoekt. Woon ook in BoZ.
 
Heb een set van Circuit, daar zitten waterdichte binnentassen ingebouwd, komt geen druppel water doorheen.

Volgens mij hebben de meeste waterdichte zadeltassen dit systeem. Koste me iets van 150 euro
:^
Ik heb ze van het merk Track. Echt ideale tassen, en ik ben echt een zeikerd wat dat aan gaat en ik ga vaak met de motor op vakantie dus kan wel spreken van enige ervaring met bagage-op-motor.
En mochten ze stuk gaan dan wil ik zeker weer dezelfde!

full
 
P.S. die van mij kosten een jaar of 4 geleden 125 euro.
En voor ik vragen krijg over de hoeveelheid die ik meesleep.......dit was voor een kampeervakantie van 3 weken.... ;)
 
en anders, precies wat Kofferrek zegt.... stop je spullen in een vuilniszak en dan pas in je zijtassen. Neem paar extra vuilniszakken mee voor de terug reis.

Zo deed ik het ook altijd.
 
Hier een ideetje misschien tassen van Ortlieb een goed idee. Ik heb ze namelijk ook en ze bevallen prima. Ze hangen aan de zijkant van de motor bij je budyseat. Ze zijn echt 100% water dicht en in totaal heb je dan 47 liter aan opbergruimte.

De prijs valt ook nog wel mee. Het varieert van 139 euro tot de 160. Afhankelijk waar je ze haalt.

Hier een linkje met een foto ervan: http://www.ortlieb.de/_prod.php?lang=nl&produkt=moto-packtasche
 
Laatst bewerkt:
De zadeltassen van Ortlieb die zien er echt goed uit, kwalitatief ook..

Als ik het niet verkeerd zie zit er een plaat aan de binnenkant van de tassen, sloopt dit niet heel je kuipwerk?

Verder heb ik de tassen van Difi bekeken, ook een goede optie IMO.

Froop.
 
Joris, ik heb wel een tip voor je - regel wel ff een rekje voor die tassen. Laat ze in ieder geval niet tegen je zijpanelen aan schuren want dat gaat al vrij snel krassen.

Ik heb zelf een rekje gemaakt van een houten plankje met stevige ijzeren hoekbeugels erop. Tegen die beugels laat ik de tassen rusten, de beugels heb ik beschermd met verwarmingsbuisisolatie. Kostte iets van 3 euro totaal.
Maar er zal ook vast wel ergens een professioneel rekje te koop zijn ;) .
 
Dubbel inpakken is altijd een optie maar of je er altijd even blij van wordt... Motorfreaks heeft een tijdje terug drie zadeltassen getest en daar kwam de Difi Globe als enige droge uit de test :)


~[Edit]
Ik moet ook eerst verder lezen, dat had iemand al gepost |(
 
Laatst bewerkt:
De zadeltassen van Ortlieb die zien er echt goed uit, kwalitatief ook..

Als ik het niet verkeerd zie zit er een plaat aan de binnenkant van de tassen, sloopt dit niet heel je kuipwerk?

Er zit idd een binnenplaat in ja.

Ze krassen een beetje als je er niks tussen doet. Maar dat is net zo als met die tanktassen, daar krijg je ook wel krassen van.
Ik leg er een antislipmatje tussen en dat werkt prima.
 
Joris, ik heb wel een tip voor je - regel wel ff een rekje voor die tassen. Laat ze in ieder geval niet tegen je zijpanelen aan schuren want dat gaat al vrij snel krassen.

Ik heb zelf een rekje gemaakt van een houten plankje met stevige ijzeren hoekbeugels erop. Tegen die beugels laat ik de tassen rusten, de beugels heb ik beschermd met verwarmingsbuisisolatie. Kostte iets van 3 euro totaal.
Maar er zal ook vast wel ergens een professioneel rekje te koop zijn ;) .

Die zijn er inderdaad ook ja, per motortype verschillend.. Ik twijfel tussen de zadeltassen van Difi en die van Ortlieb.

Heb ook over die van Difi gelezen op Motorfreaks, er is nog een grotere maat dan de geteste uitvoering. Eens bellen naar Motoport of ze die daar op voorraad hebben, en dan even bekijken.. :)

Er zit idd een binnenplaat in ja.

Ze krassen een beetje als je er niks tussen doet. Maar dat is net zo als met die tanktassen, daar krijg je ook wel krassen van.
Ik leg er een antislipmatje tussen en dat werkt prima.

Op de foto lijkt het alsof er een 'plaat' aan de buitenkant zit.. Ik denk dat die heel je kontje verneukt als je niet uitkijkt.. :P

Tot laterz!
Froop
 
Laatst bewerkt:
Froop ik zal na het weekend een paar foto's posten hoe ze er in t echt uitzien. Ik moet eerst mn camera even bij mn wederhelft halen.

Maar er zit een beschermend zachter laagje op dus het valt opzich wel mee;)

Greetz ^S
 
Is goed, ik hou het topic wel in de gaten.

Deze afstandhouders staan op de website van motozoom voor 49,95:

10023520_740_ANW_FR_07.jpg


Weinig materiaal voor veel geld..
 
Is goed, ik hou het topic wel in de gaten.

Deze afstandhouders staan op de website van motozoom voor 49,95:

[http://motozoom.nl/pics/fotoGroot/10023520_740_ANW_FR_07.jpg (afbeelding)]

Weinig materiaal voor veel geld..

Zeker weten ja....
 
Maar ja, wel krasssssvrij-verzekering.. ;)

PS: En een goede montagemogelijkheid.. ;)
 
Laatst bewerkt:
Alleen zal dit al wat lastiger worden op een supersport. Je hebt niet van die montage mogelijkheden
Dit zijn de enige zijtassen die ik op mn ZX6R er fatsoenlijk opkrijg zonder mn spullen in de fik te steken. Wat me overigens als 1 keer is gelukt _O-
Er zijn dan die leuke tassen die je op je passagierszitje zet. Nou was daar 1 lus van geknapt en klapte zo tegen mn uitlaat aan. Met als gevolg een mooie vlammen zee achter mn motor :X
 
Laatst bewerkt:
Gister via marktplaats die Difi Medium van iemand overgenomen.
Vond 85,- incl. verzendkosten wel netjes voor 1x gebruikte zijtassen. Ben benieuwd hoe ze zitten en of iemand nog goed achterop kan, niet vereist maar zou wel makkelijk zijn :)
 
Ortlieb is 100% waterdicht.

Dat zachte binnenplaatje gaat na verloop van tijd (enkele jaren) en bij veel gebruik wel verharden zodat krassen dan niet uit te sluiten zijn.

Tassen in tassen is wél een hele goede oplossing in het bijzonder wat ze noemen "decompression bags". Zakken die je door middel van een zipper luchtdicht kan afsluiten en dan de lucht eruit duwen.

Voordeel :
verminderen volume van je kleding wat heel makkelijk is (da's het handigste, zo'n dikke fleece krimpt gigantisch!)
waterdicht
luchtdicht, maw je kan een ervan perfect gebruiken om je gebruikte vuile was in te stoppen om die gescheiden te houden van je propere kleren

Ik heb inmiddels koffers en gebruik ze nu nog. Te vinden in de betere trekkingzaak.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan