Waterinjectie om zuiniger te rijden->motor op stoom ?

MotoX

Die hard MF'er
16 aug 2003
571
16
's Hertogenbosch
Heb eens zitten brainstormen over waterinjectie.

Het idee is om water tijdens het rijden te injecteren via de synchronisatienippels in de spruitstukken (4 cilinder)

Ik weet wel dat waterinjectie gebruikt wordt om het inlaattraject te koelen en zo tot meer vermogen te komen, maar mijn belangrijkste drijfveer is: zuiniger rijden.

Dus, stel dat bij iedere ontbranding een druppeltje water verdampt = extra expansie = extra arbeid.

Iemand al zoiets geprobeerd?
Dacht zelf op elke liter benzine eerst maar eens zo'n 200 ml water mee te stoken.
motor loopt nu zo'n 1:20, en ik hoop dan natuurlijk op 1:25 uit te komen.

Ideeën en pointers natuurlijk welkom.
 
Laatst bewerkt:
Johan-Derksen-NEM.jpg
 
Waar baseer je die 1:25 op/

1000 cc benzine, 200 cc water...
of zoiets.

Ook meer een streefwaarde,
Als het minder oplevert, bijvoorbeeld 1:21 dan vind ik het niet de moeite waard.

Als dit zou werken, waarom is dat dan niet allang op auto's toegepast?

Wordt dit dan niet op die Blue-motion dingen gebruikt?
Die jerrycans met urine die bij tankstations verkocht worden voor veel geld?

edit: crap! die urine heet adblue en dient om uitstoot bij vrachtwagens te verminderen

Een reden die ik kan verzinnen:
Het levert geen geld op voor de Olie-baronnen.
 
Laatst bewerkt:
~
Waar baseer je die 1:25 op/
Als dit zou werken, waarom is dat dan niet allang op auto's toegepast?[/

Die een op vijfentwintig weet ik niet hoor,
Het principe is dat je inlaatlucht koeler wordt, tevens is de hitte afvoer in de cilinder beter,
Zodat je meer brandstof kan verbranden op lagere temperaturen en zodoende meer vermogen (na het nodige afstelwerk) uit je motor kan halen.

Het is in diverse motorische sporten verboden (oa f1 en op tractorpulling 3.5ton supersport helaas) :N
 
zonde van je werk om zoiets te bouwen.
dit is al wel vaker geprobeerd bij autoblokken en je krijgt wel ietsje meer vermogen (bij een turboblok schijnt het wel meer verschil in vermogen te zijn) maar het verbruik blijft hetzelfde.
 
\
Waar baseer je die 1:25 op/
Als dit zou werken, waarom is dat dan niet allang op auto's toegepast?[/

Die een op vijfentwintig weet ik niet hoor,
Het principe is dat je inlaatlucht koeler wordt, tevens is de hitte afvoer in de cilinder beter,
Zodat je meer brandstof kan verbranden op lagere temperaturen en zodoende meer vermogen (na het nodige afstelwerk) uit je motor kan halen.

Het is in diverse motorische sporten verboden (oa f1 en op tractorpulling 3.5ton supersport helaas) :N
Je vergeet de waanzinnige volumetoename van water als het verdampt.
Er valt met waterinjectie zeker vermogen te winnen, maar ik betwijfel of je het dusdanig kan controleren dat je er normaal, en zuinig mee kan rijden.
Maar leuk experiment, laat maar gebeuren.
 
hoe ga je dit doseren?? juist als het meeste water nodig is (veel gasklep opening) is er weinig vacuum om het op te zuigen, en als het water maar minimaal nodig is (gasklep bijna dicht) heeft de inlaat een heel hoog vacuum zodat ie veel water zal willen zuigen.

dit is allemaal wel op te lossen maar in feite kom je dan al snel uit op een compleet (parallel) injectiesysteem met pomp, drukregelaar, evt elektronische aansturing, etc.

tamelijk ingewikkeld voor de verwachte winst. Je aanname dat het verbruik 20-25% zuiniger zal worden is ook wel een beetje érg optimistisch. Waterinjectie werkt alleen goed bij hoge vullingsgraad en dat heb je zowieso niet als je op zuinigheid rijdt.
 
Veel Rolls Roys vliegtuigmoteren uit de tweede wereldoorlog hadden waterinjectie om extra vermogen op te wekken. Alleen mocht het niet te lang en niet te veel worden toegepast omdat daardoor de motor teveel afkoelde. Er zijn op internet genoeg sites waar dit op terug te vinden is.
 
Goed plan, doen!

Maar euh, het toevoegen van water aan de benzine zonder verdere aanpassingen aan de motor vermindert imo slechts de kinetische energie van hetgeen de verbrandingsruimte binnenkomt, en ik vermoedt zomaar dat je evenredig meer benzine zult moeten toevoegen om eenzelfde hoeveelheid arbeid te (doen) verrichten als voorheen.

Waterinjectie is een methode voor de koeling van de verbrandingskamers, met als functie een grotere compressieverhouding mogelijk maken door (grotendeels) het inherente probleem van detonatie (een kloppende/pingelende motor) op te heffen. Het is de grotere compressieverhouding die bijdraagt aan een vermogenstoename. Als je effect wilt zien in termen van toename van vermogen danwel een lager verbruik (kortom: rendement) dan volstaat het niet om alleen water te injecteren, maar zul je eveneens de compressieverhouding moeten verhogen, en idealiter ook de vullingsgraad (d.m.v. een turbo bijvoorbeeld).

Een aantal autofabrikanten hebben in het verleden waterinjectie standaard op hun auto's gebouwd, Chrysler en Saab waren de bekendsten. Overigens werd dan meestal een 50/50 mengsel van water en methanol gebruikt. Met de intrede van (verbeterde) intercoolers raakte het systeem in de vergeethoek.

Tegenwoordig komt het (bij turbodieselmotoren) weer een beetje terug, omdat het veranderen van water in stoom in de verbrandingsruimte bij uitstek geschikt is om vervuiling tegen te gaan, en daarmee bijdraagt aan een vermindering van NOx-uitstoot.

Kortom: alles kan, dus veel succes, ben benieuwd naar het resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Een maat van me gebruikt t al tien jaar in zijn omgebouwde jaren 70 transit met V6.
In engeland gebruiken ze t ook veel en er zijn speciale water/alcohol kits te verkrijgen in de usa voor auto's.

Niks nieuws en niks exotisch.
Je moet zeer vaak dat water/alcohol goedje bijvullen,en dat moet je willen.
 
Een maat van me gebruikt t al tien jaar in zijn omgebouwde jaren 70 transit met V6.
In engeland gebruiken ze t ook veel en er zijn speciale water/alcohol kits te verkrijgen in de usa voor auto's.

Niks nieuws en niks exotisch.
Je moet zeer vaak dat water/alcohol goedje bijvullen,en dat moet je willen.

Maar onze ts heeft het alleen over water, niet zoals bij de fokker 27, water methanol injectie, methanol zorgt voor vermogenstoename, en het water zorgt voor de koeling, alleen water heeft volgens mij geen hol zin, het ontbrandt niet, en neemt plaats in waar lucht zou komen te zitten ? Methanol alleen is ook geen goed idee, das weer iets te warm. ;)
 
alleen water heeft volgens mij geen hol zin, het ontbrandt niet, en neemt plaats in waar lucht zou komen te zitten ?
sterker nog, het water neemt ook nog eens warmte weg om te kunnen vergassen.
zoals gezegd is het daar ook alleen maar goed voor, te weten het wegnemen van de door 'opvoerpraktijken' veroorzaakte -extra- warmte.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan