Waterpomp stuk?

JasonM

MF'er
11 nov 2018
178
60
Appelscha
Goedemorgen,
Ik heb een motor op het oog waarvan de huidige eigenaar zegt dat de waterpomp stuk is. Nu vraag ik mij af of dit eenvoudig te controleren is. Het gaat om een yamaha fzs 1000 uit 2003. Bij deze motor zit de gecombineerde water/oliepomp in het blok.(r1 blok)
Ik weet alleen dat hij na ongeveer een kwartier rijden te warm wordt en begint te roken. Welke kleur de rook heeft weet ik niet.
Ik vind het niet erg om te sleutelen, dat is ook wel de bedoeling eerlijk gezegd, maar het is uiteraard niet mijn bedoeling om een kapot blok te moeten vervangen.
Hebben jullie enig idee waar ik op moet letten om er bijvoorbeeld achter te komen of niet de koppakking lek is of dat het toch de waterpomp is.
Alle tips zijn welkom.
 
Is er bv geen witte meuk in de olie te zien, of olieresten in de koelvloeistof?
Dat de motor pas na een kwartier rijden te heet gaat worden is wel een indicatie voor de koppakking. Zo ook het roken.
Zoals SP1R al zegt, een waterpomp gaat nauwelijks zo kapot dat het rondpompen een probleem gaat zijn, vaak gaan ze wat lekken
wat duidt op een kapot keerringkje. Maar dat zie je dan meteen wel, na wat drukopbouw.
 
Laatst bewerkt:
eens de thermostaat open zie je het water bewegen in de radiator via de vuldop.
ook als je gas geeft zakt het nivo altijd een beetje, eens terug op stationnair stijgt het terug. indien geen van beide draait ze niet.

ondrtussen ook kijken of er geen luchtbellen blijven komen ->koppakking stuk
 
Dat zou mooi zijn, maar in de praktijk wordt er vaak gezwaaid met opmerkingen als "waterpomp kapot" terwijl de hele zooi in puin ligt.
Dat is ook mijn angst, ik ben niet bang om de koppakking te vervangen of eventueel zelfs de kop te laten vlakken. Ik hoop alleen niet dat er schade aan cilinderwanden, zuigers of kleppen is.
 
Dat is ook mijn angst, ik ben niet bang om de koppakking te vervangen of eventueel zelfs de kop te laten vlakken. Ik hoop alleen niet dat er schade aan cilinderwanden, zuigers of kleppen is.
Als de eigenaar zo zeker weet dat alleen de waterpomp kapot is, waarom vervangt hij die dan niet om zo een veel hogere prijs voor de motor kunnen vragen?
 
Ik hoop erachter te komen hoe ik kan zien dat er meer aan de hand is dan alleen de water/oliepomp.
De compressie meten kan een goede indicatie zijn. Ik weet niet of je een compressiemeter hebt (of kunt lenen)??
Bougie er uit (gelijk even kijken of er niet één of meerdere vochtig-zwart zijn, wat duidt op fors olieverbuik). meter in het gat schroeven, Gas op stand vol open. Aantal slagen ronddraaien met de startmotor. Aflezen en door naar de volgende cilinder. Als het goed is zitten ze allemaal in de zelfde orde van grootte en de compressie moet in de buurt van de specificatie van de compressieverhouding uit komen (even googelen). Door de leeftijd, onnauwkeurigheid in de meter en bijvoorbeeld een lichte koolopbouw zijn kleine afwijkingen naar boven of beneden mogelijk (en niet erg), maar als je een grote uitschieter tegen komt bij één of meerdere cilinders........
 
Laatst bewerkt:
Als de eigenaar zo zeker weet dat alleen de waterpomp kapot is, waarom vervangt hij die dan niet om zo een veel hogere prijs voor de motor kunnen vragen?
De garage heeft geconstateerd dat de waterpomp stuk is. Tenminste dat is het verhaal, en volgens de garage is het onderdeel niet duur maar omdat het onderdeel moeilijk bereikbaar is gaat het al snel 6 a 700 euro kosten.
 
De garage heeft geconstateerd dat de waterpomp stuk is. Tenminste dat is het verhaal, en volgens de garage is het onderdeel niet duur maar omdat het onderdeel moeilijk bereikbaar is gaat het al snel 6 a 700 euro kosten.
Er wordt waarschijnlijk bedoeld dat het motorblok er uit moet. Ik durf niet te zeggen hoe het zit.
 
Als hij na een kwartier pas warm wordt,durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat het niet de pomp is,dan is hij echt na 5 minuten of nog eerder bloed heet,ik houd het op de koppaking,in combinatie met de ventilator
Ventilator niet gewerkt motor wordt te heet,koppaking kapot
 
Als hij na een kwartier pas warm wordt,durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat het niet de pomp is,dan is hij echt na 5 minuten of nog eerder bloed heet,ik houd het op de koppaking,in combinatie met de ventilator
Ventilator niet gewerkt motor wordt te heet,koppaking kapot
Oké, indien het de koppakking is, wat zou er dan mogelijk nog meer kapot kunnen zijn? Ervanuit gaande dat hij er niet mee doorgereden is. Is het een kwestie van de pakking vervangen en gaan met die banaan of kunnen er nog andere onderdelen zoals kleppen e.d. kapot gaan door overhitting?
 
Oké, indien het de koppakking is, wat zou er dan mogelijk nog meer kapot kunnen zijn? Ervanuit gaande dat hij er niet mee doorgereden is. Is het een kwestie van de pakking vervangen en gaan met die banaan of kunnen er nog andere onderdelen zoals kleppen e.d. kapot gaan door overhitting?
Volgens mij kleppen niet zou gauw,maar zuiger schade zou goed kunnen,de tip om compressie te meten is ook een hele goeie tip
 
Als hij na een kwartier pas warm wordt,durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat het niet de pomp is,dan is hij echt na 5 minuten of nog eerder bloed heet,ik houd het op de koppaking,in combinatie met de ventilator
Ventilator niet gewerkt motor wordt te heet,koppaking kapot
Tijdens het rijden zal de fan normaal gesproken niet aanslaan.
tijdens filerijden of een stadsrit wel, maar dat lijkt me met deze buitentemperaturen niet waarschijnlijk.
 
Het was even zoeken, maar heb zojuist contact gehad met de garage die het probleem geconstateerd heeft. Volgens hem is het een lek in het koelwatersysteem en hij gaat er vanuit dat de koppakking nog goed is. De vloeistof zou op de uitlaat lekken. Het listige is dat om bij het lek te komen de uitlaat eraf moet en dat de draadeinden nogal verroest zijn.
Het is mogelijk dat de koppakking toch lekt en dat door overdruk, de koelvloeistof langs een leiding in het blok naar buiten lekt. Volgens de garage loopt de motor nog wel goed maar heeft hij wel grondig onderhoud nodig.
Ik denk dat ik het aandurf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan