Waterpomp stuk?

JasonM

MF'er
11 nov 2018
178
60
Appelscha
Goedemorgen,
Ik heb een motor op het oog waarvan de huidige eigenaar zegt dat de waterpomp stuk is. Nu vraag ik mij af of dit eenvoudig te controleren is. Het gaat om een yamaha fzs 1000 uit 2003. Bij deze motor zit de gecombineerde water/oliepomp in het blok.(r1 blok)
Ik weet alleen dat hij na ongeveer een kwartier rijden te warm wordt en begint te roken. Welke kleur de rook heeft weet ik niet.
Ik vind het niet erg om te sleutelen, dat is ook wel de bedoeling eerlijk gezegd, maar het is uiteraard niet mijn bedoeling om een kapot blok te moeten vervangen.
Hebben jullie enig idee waar ik op moet letten om er bijvoorbeeld achter te komen of niet de koppakking lek is of dat het toch de waterpomp is.
Alle tips zijn welkom.
 
De motor doet mij denken aan alle klassieke motoren waar bij staat: "Carburateurs moeten een keer gesynchroniseerd worden". Dat is codetaal voor "er mankeert een hoop aan en ik gebruik de beroemdste carburateur dooddoener om het op een leuk klein klusje te laten lijken".

Maar goed, begin met het kopen of lenen van iets dergelijks (meten = weten!):

Want mijn onderbuik zegt dat je best eens een lekke koppakking kan hebben en dat meet je in de regel niet met een compressietester of je wijsvinger. Sluit uit dat het iets ernstigers is vóor je de boel uit elkaar trekt en een halve of verkeerde reparatie uitvoert.
 
De motor doet mij denken aan alle klassieke motoren waar bij staat: "Carburateurs moeten een keer gesynchroniseerd worden". Dat is codetaal voor "er mankeert een hoop aan en ik gebruik de beroemdste carburateur dooddoener om het op een leuk klein klusje te laten lijken".

Maar goed, begin met het kopen of lenen van iets dergelijks (meten = weten!):

Want mijn onderbuik zegt dat je best eens een lekke koppakking kan hebben en dat meet je in de regel niet met een compressietester of je wijsvinger. Sluit uit dat het iets ernstigers is vóor je de boel uit elkaar trekt en een halve of verkeerde reparatie uitvoert.
En als er dan ook daadwerkelijk gesynchroniseerd zou staan. Siem Chroom © heeft veel naamgenoten ;)
carburateur idem dito, maar ik zal ophouden :)

'Rijdend weggezet...'
 
Laatst bewerkt:
Het borrelen na uitzetten doet mij toch stevig denken aan een koppakking die er uit ligt.
mij aan het einde vd werkweek.

kak ik zit in techniek, Jason je kan ook afspreken met de verkoper voor hoeveel hij de waterpomp kan repareren en anders het voorstel doen dat de prijsopgaaf van een motorzaak voor die reparatie van het aankoopbedrag word afgehaald. Tenzij dit natuurlijk al is gedaan en dan is het moeilijk beoordelen zonder een vraagprijs , ik denk/vermoed ook niet dat elk R1 blok er zo inpast. Zie je een koppakking vervangen zitten, om zelf te doen ?
 
Korte update tussen de werkzaamheden door. Ik heb o.a de olie/waterpomp en alle vloeistoffen vervangen en ik
heb afgelopen maandag na lang wachten eindelijk de benzinekraan binnnengekregen en deze natuurlijk direct gemonteerd. Vervolgens de motor gestart, alles gecontroleerd en ben toen maar een blokkie om geweest. Blijkt het gewoon een kanon op wielen te zijn.. ik zal vanavond wat uitgebreider zijn in wat ik tot nu toe allemaal heb gedaan en er zijn nog een paar aandachtspunten waar ik tegenaan loop.
 
Toen ik in het donker en in de stromende regen met het lampje van mijn telefoon de motor aan het bekijken was heb ik mij wel even afgevraagd waar ik mee bezig was. Ik wist dat de motor een lek koelsysteem had en dat hij onder andere een spiegel en een knipperlicht miste. Toch was ik van mening dat het allemaal te maken zou zijn en dat ik uiteindelijk een prachtige motor zou hebben en ik ben volgens mij aardig op weg, al zit er toch behoorlijk meer werk aan dan ik in eerste instantie dacht. Ik heb tot nu toe al heel wat onderdelen vervangen die ofwel aan vervanging toe waren of simpelweg niet aanwezig. Zo ontbrak de duwkabel(gaskabel) en zaten er om twee inlaatrubbers en 1 lucht aanzuigkant van de carburateurs Tywraps ipv de originele klembanden. Het luchtfilter was een paar jaar geleden al aan vervanging toe en ook de radiateur bleek een klein lek te hebben. Ook zat er een merkloze uitlaat zonder e-keur op een zelf gemaakte beugel op dus ook dat moest veranderen. Tijdens het demonteren van de tank trok ik de benzinekraan uit elkaar dus ook die moest ik bestellen en kwam afgelopen maandag eindelijk binnen. Ik had de waterpomp, carterpakking, uitlaatbouten, knipperlichten, gaskabel, uitlaat, radiateur, passagiersbeugels, carburateurs, de ais enz enz al vervangen/verwijderd/gereinigd terwijl ik op de benzinekraan wachtte dus het was een kwestie van benzinekraan monteren, tank vullen, schietgebedje en startten maar.
Na 2 pogingen startte hij al en liep wonderbaarlijk genoeg direct perfect stationair terwijl ik de carburateurs volledig uit elkaar heb gehad. Na de hele motor te hebben gecontroleerd op lekkages of vreemde geluiden mijn pak en helm aangetrokken om een klein testritje te maken. Uiteindelijk bijna 2 uur onderweg geweest.. wat een heerlijke motor, al schrok ik wel behoorlijk van de power die hij heeft vergeleken met mijn vorige fazer.
Toch is hij nog verre van af maar ik wilde eerst weten dat niet toch de kop lek zou zijn. Ik moet de kleppen nog stellen en ook het kuipwerk kan wel een opknapbeurtje gebruiken maar hier wacht ik mee totdat het iets warmer weer is. Ook heb ik een ivan's jetkit besteld waardoor de motor nog meer koppel moet krijgen en nog meer pk's al vraag ik mij nu af of dat nodig is. Vlak voordat ik de motor kocht zijn er nieuwe voorvorkkeeringen geplaatst maar heb bij 1 keerring mijn twijfels of hij goed afdicht omdat die voorpoot iets vettig lijkt.
Al met al ben ik blij dat ik hem gekocht heb, ondanks dat de kosten toch meer opliepen dan verwacht mag ik absoluut niet klagen.
 

Bijlagen

  • 20210118_171227.jpg
    20210118_171227.jpg
    153,1 KB · Weergaven: 8
  • 20210106_201033.jpg
    20210106_201033.jpg
    121,5 KB · Weergaven: 12
  • 20201211_203759.jpg
    20201211_203759.jpg
    333,1 KB · Weergaven: 6
Op het risico van een eindeloze discussie: Als de koppakking heeft doorgeblazen heb je een rechte kop en een plaatselijke beschadiging, dat is reden om de kop te vlakken als de beschadiging niet te diep is.

Een kromme kop doordat hij te warm is geworden moet je niet vlakken maar terugzetten, speciaal bij een viercilinder lijnmotor.
 
Ik ga (bewust) niet in op Rene zijn opmerking _O- .

Mooie motor en zulke projecten zijn inderdaad erg leuk. Zeker als je zelf weer een motor in order krijgt, een van de beste gevoelens die er zijn. 8-)Wat is het grote verschil met je oude Fazer dan? CC?
 
Mag ik vragen wat dit project jou tot op heden heeft gekost (aanschaf motor, onderdelen etc)?
Aanschaf: €1100
Olie/waterpomp revisie €75
Radiateur motea € 105
Passagiersbeugels €100
Passagier/uitlaatsteun €50
Middenbok €35
Carterpakking €20
2 Cnc knipperlichten €65
Spiegels €60
Benzinekraan €50
Carb klemmen € 17
Leovince uitlaat €125
Db killer €50
Kentekenplaat houder €20
Uitlaatbouten €10
Oliefilter €20
Luchtfilter €50
Kleinmateriaal €25
Olie €25
Koelvloeistof €15

Dit is grofweg wat ik tot nu toe heb uitgegeven.
 
Hij is nog niet helemaal klaar, moet de klepspeling nog controleren en het kuipwerk spuiten. Ik heb alleen op de voorkuip nogal wat hobbels en bobbels. Heb al geprobeerd om ze er dmv verhitten uit te krijgen maar dat gaf niet het gewenste resultaat. Is dit met eventueel spuitplamuur weer strak te krijgen?
 

Bijlagen

  • 20210128_070909.jpg
    20210128_070909.jpg
    258,5 KB · Weergaven: 5
Terug
Bovenaan Onderaan