Waterpomp stuk?

JasonM

MF'er
11 nov 2018
178
60
Appelscha
Goedemorgen,
Ik heb een motor op het oog waarvan de huidige eigenaar zegt dat de waterpomp stuk is. Nu vraag ik mij af of dit eenvoudig te controleren is. Het gaat om een yamaha fzs 1000 uit 2003. Bij deze motor zit de gecombineerde water/oliepomp in het blok.(r1 blok)
Ik weet alleen dat hij na ongeveer een kwartier rijden te warm wordt en begint te roken. Welke kleur de rook heeft weet ik niet.
Ik vind het niet erg om te sleutelen, dat is ook wel de bedoeling eerlijk gezegd, maar het is uiteraard niet mijn bedoeling om een kapot blok te moeten vervangen.
Hebben jullie enig idee waar ik op moet letten om er bijvoorbeeld achter te komen of niet de koppakking lek is of dat het toch de waterpomp is.
Alle tips zijn welkom.
 
Het was even zoeken, maar heb zojuist contact gehad met de garage die het probleem geconstateerd heeft. Volgens hem is het een lek in het koelwatersysteem en hij gaat er vanuit dat de koppakking nog goed is. De vloeistof zou op de uitlaat lekken. Het listige is dat om bij het lek te komen de uitlaat eraf moet en dat de draadeinden nogal verroest zijn.
Het is mogelijk dat de koppakking toch lekt en dat door overdruk, de koelvloeistof langs een leiding in het blok naar buiten lekt. Volgens de garage loopt de motor nog wel goed maar heeft hij wel grondig onderhoud nodig.
Ik denk dat ik het aandurf.
Succes ermee dan! En vergeet niet het een en ander hier te posten, met foto's.:t
 
Als de koppakking lekt komen de waterslangen onder druk te staan, die worden zo hard dat je ze niet meer in kan knijpen.
Dan opent de radiatordop bij teveel (over)druk.
Maar het systeem zal wel afgeperst zijn en hebben ze de lekkage vastgesteld bij de garagist, nu nog compressie test doen om uit te sluiten of de koppakking lek is.
 
Als hij na een kwartier pas warm wordt,durf ik met redelijke zekerheid te zeggen dat het niet de pomp is,dan is hij echt na 5 minuten of nog eerder bloed heet,ik houd het op de koppaking,in combinatie met de ventilator
Ventilator niet gewerkt motor wordt te heet,koppaking kapot

Als men zegt dat de waterpomp kapot is dan wil dat meestal niet zeggen dat hij niet meer pompt.
Eerder is er dan een afdichting lek of zijn de lagers versleten.
Dus met hoe vlug een motorblok om temperatuur is kun je niet zeggen of de pomp wel of niet kapot is
 
Als men zegt dat de waterpomp kapot is dan wil dat meestal niet zeggen dat hij niet meer pompt.
Eerder is er dan een afdichting lek of zijn de lagers versleten.
Dus met hoe vlug een motorblok om temperatuur is kun je niet zeggen of de pomp wel of niet kapot is
Als hij alleen een beetje lekt loopt de temperatuur niet razendsnel op
Ook niet als een lager kapot is
Alleen als hij niet meer pompt
 
Wat ik al eerder zei,
Weephole lekt wellicht kvs op de uitlaat.
Zag op yt een filmpje van ik meen een fz1 waarbij de impeller meer dan verroest/verrot was en kvs weg kon via een gaatje zodat het niet in het carter kon lopen maar dus rechtstreeks uit kwam op de uitlaat. Hele unit vervangen was het, en anders enkel diverse keringen. Carterpan eraf en inderdaad ook de voorbochten eraf om erbij te geraken.
 
Wat ik al eerder zei,
Weephole lekt wellicht kvs op de uitlaat.
Zag op yt een filmpje van ik meen een fz1 waarbij de impeller meer dan verroest/verrot was en kvs weg kon via een gaatje zodat het niet in het carter kon lopen maar dus rechtstreeks uit kwam op de uitlaat. Hele unit vervangen was het, en anders enkel diverse keringen. Carterpan eraf en inderdaad ook de voorbochten eraf om erbij te geraken.
Ik hoop dat het meevalt allemaal maar heb denk ik hetzelfde filmpje gezien en dat lijkt mij wel een leuk klusje.
 
Mbt de flens moeren van de voorbochten zou ik zeker een aantal dagen de boel met bijv WD-40 superkruipolie inspuiten. Paar x goed de boel laten schrikken met een hamer en doorslag en hopen dat er geen draadeinden afbreken als je voorzichtig steeds meer kracht gaat zetten op de moeren. Mooie klus , dat zeker. Succes
 
Goedemiddag, ik ben een fazer rijker🥳

Gisteravond in de stromende regen in het donker mijn nieuwe aanwinst opgehaald. Zo goed mogelijk proberen te achterhalen waar zich een lek bevindt. Want dat hij koelvloeistof lekt was snel duidelijk. Mijn bevindingen tot nu toe zijn.

Wanneer de motor niet loopt lekt hij niet.
Als ik de motor start begint er vrij snel, zeg binnen 2 minuten koelvloeistof te druppelen op de uitlaat. Als de uitlaat warm/heet is begint de vloeistof te verdampen en komt er behoorlijk veel rook/stoom los. Ik vind dat de uitlaat behoorlijk snel heet is maar misschien is dat normaal.
Het vreemde is dat ik niet duidelijk kan achterhalen waar het lekt. Het drupt precies in het midden van de carterpan op de uitlaat en als ik dan als het ware hoger op het blok ga zoeken vind ik geen leksporen.
Ook is het zo dat ik wanneer ik de motor uit zet ik vloeistof hoor klotsen/kolken. Het is niet echt borrelen en het houdt ook na een paar seconden op.
Als de koude motor gestart wordt gaat binnen een minuut of 5 de koelfan draaien.

Verder ben ik super wijs met de fazer, er valt optisch ook nog best veel eer aan te behalen.
Ik ben van plan een soort foto dagboekje bij te houden van de werkzaamheden en waar mogelijk misschien een how to te maken van het verwijderen van het ais systeem.
Mochten jullie tips of advies hebben mbt de lekkage of de fazer in het algemeen hoor ik dat heel graag.
 
Zit er ergens onder het blok een zogenaamde weep hole waar de kvs uitkomt en wellicht op de uitlaat pijpen druppelt?
Je kon weleens gelijk hebben.
Als ik wat rondkijk op google vind ik vooral olielekkages uit de weep hole maar bij mij is het echt koelvloeistof. Enig idee of dat überhaupt kan? En zou het dan toch de waterpomp kunnen zijn?
 
Jazeker , zit een oliekering en een kvs mechanische kering in de pomp. De loze ruimte tussen de 2 keringen staat in verbinding met de buitenwereld (weephole). Kvs kan dan niet bij de olie komen en andersom.
Mocht het lekken uit dat gat ,dan pomp eruit en alle keringen en lagers vervangen. Controleer ook de impeller op roest thv waardat de afdichting zijn werk doet.
 
Laatst bewerkt:
Kan je niet door poeder of krijt op het blok te doen beter vinden waar het lek zit?
Er is hier vast iemand die het beste weet hoe te zoeken,want nu blijf je maar gissen.
Anders het koelvloeistof deel onder druk zetten,dan moet je het toch zien.
 
Kan je niet door poeder of krijt op het blok te doen beter vinden waar het lek zit?
Er is hier vast iemand die het beste weet hoe te zoeken,want nu blijf je maar gissen.
Anders het koelvloeistof deel onder druk zetten,dan moet je het toch zien.
Het lekt echt onder de carterpan en zie verder naar boven geen leksporen, zal vandaag proberen het koelsysteem onder druk te zetten.
 
Zoals basman180 zegt,zeer waarschijnlijk via weephole.
Ik en een vriend hebben dat beide ook gehad bij een R6,die lekten ook alleen als de motor liep,wat ook logisch is.
Het voordeel daar was die die pompen aan de buitenkant van het blok zitten en dus heel makkelijk te demonteren zijn.
 
@JasonM nou, ik vind het een stoer project, zou het zelf niet aan durven om hem zo te kopen denk ik.Doe eens een fototje van de fiets :) En uiteraard even up to date houden wat het nou was
 

Bijlagen

  • 20201128_202149.jpg
    20201128_202149.jpg
    435,7 KB · Weergaven: 11
Terug
Bovenaan Onderaan