Waterschade: Kopen of niet?

JeDa

MF'er
10 feb 2003
71
0
't zuiden
Hallo,
Ik kan een goedkope schademotor krijgen met een hele lage km stand (<1000 km). Deze motor is tijdens de eerste rit onderuit gegaan en in het water gekomen. Het gaat om een BMW R1200. Op de motor zit nog fabrieksgarantie van BMW (uiteraard niet op het "natte deel"). De motor doet het gewoon, alles werkt en hij rijdt goed. Er is eigenlijk niks te zien van de waterschade. De prijs is aantrekkelijk (ongeveer de helft van de nieuwwaarde).

Is het verstandig om zo'n motor te kopen? Zoals gezegd doet alles het zoals het het moet doen. Ook is er geen zichtbare waterschade (geen vocht in lampen, filters zijn droog etc)

Kan het zo zijn dat, ondanks het feit dat nu alles werkt, er na verloop van tijd dingen kapot gaan? Of is dat niet aannemelijk? Het lijkt erop dat nu het vocht eruit is, anders zou ie het toch niet doen? of zie ik iets over het hoofd?
Waar moet ik precies opletten?

Alvast bedankt voor de reakties!
 
Zou ht cker niet doen, water is op den duur cker niet goed voor je blok, een aangezien je daar geen garantie op krijgt kan het dan wel eens een hele dure reperatie worden.

Zou ff doorsparen voor een BMW die niet gezwommen heeft..
 
Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen, is ie echt koppie onder geweest ?

Op de lange duur kun je dan ook rekening gaan houden met elektronica problemen
 
Geen waterslag gehad dus want dan was blok overleden.

Alle elektronica echter gaat roesten/corrideren en gaat storingen veroorzaken. Zeker een bmw die vol hangt met sensoren en stekkerverbindingen zou ik enkel al daarom laten staan.
 
Ik zou het ook niet doen, aangezien problemen met electronica op de lange termijn zeker niet uitgesloten zijn. Nu heeft een motor minder electronica dan een auto, maar toch nog altijd genoeg om een pain in the ass te zijn --> abs, injectie, dashboard, etc,...
Nu is electronica op een motor wel aardig bestand tegen water, maar toch.

Is het blok open geweest en schoongemaakt of is ie daarna gewoon weer aangezet? In het laatste geval zou ik er niet eens aan denken om dat ding te kopen.
 
Is dat een van die BMW's RT die vorig jaar op het strand aangespoeld zijn in engeland nadat daar een containerschip is gekanteld? Die beelden van die engelsman die een paar bmw's uit het water haalde zijn de ganse wereld rond gegaan ....
 
Doe maar niet... ten eerste is ie onderuit gegaan, ten tweede heeft ie waterschade. Dat gaat in de toekomst problemen geven.
 
Tenzij je zelf heel handig bent hard weglopen. Water of vuur: soms is de vraag wat dodelijker is voor een motor.

Is dat een van die BMW's RT die vorig jaar op het strand aangespoeld zijn in engeland nadat daar een containerschip is gekanteld? Die beelden van die engelsman die een paar bmw's uit het water haalde zijn de ganse wereld rond gegaan ....

met als antwoord op mijn bovenstaande vraag: zout water.
 
Laatst bewerkt:
Geen waterslag gehad dus want dan was blok overleden.

Alle elektronica echter gaat roesten/corrideren en gaat storingen veroorzaken. Zeker een bmw die vol hangt met sensoren en stekkerverbindingen zou ik enkel al daarom laten staan.

:^
 
mwah, kwestie van gelijk als je de motor in bezit hebt, in een goed verwarmde en vochtarme ruimte zetten, compleet strippen en de hele kabelboom nalopen en alle stekkerverbindingen in de vaseline zetten.

voor de koop controleren of de stekkerverbindigen en cdi niet al aan het "verroesten" zijn.
ook zaken als wiellagers, cardan (?), achterbruglagers en alle andere plekken waar water kan blijven staan goed nalopen en evt. opnieuw invetten. Ik zou het nog wel aandurven hoor :Y
 
Is dat een van die BMW's RT die vorig jaar op het strand aangespoeld zijn in engeland nadat daar een containerschip is gekanteld? Die beelden van die engelsman die een paar bmw's uit het water haalde zijn de ganse wereld rond gegaan ....

Deze aangespoelde bedoelde ik (maar zoeen zal het wel niet zijn)

full
 
Geen waterslag gehad dus want dan was blok overleden.

Alle elektronica echter gaat roesten/corrideren en gaat storingen veroorzaken. Zeker een bmw die vol hangt met sensoren en stekkerverbindingen zou ik enkel al daarom laten staan.
Dus het hangt ook af wat wel en niet onder de garantie valt. M.a.w. hoe strikt aangegeven is het "natte deel"... niet dat ze naderhand zeggen bji alles wat je aanbrengt: ja, maar dat was het "natte deel". Ikzelf zou het niet zo snel doen geloof ik...
 
Laatst bewerkt:
Dus het hangt ook af wat wel en niet onder de garantie valt. M.a.w. hoe strikt aangegeven is het "natte deel"... niet dat ze naderhand zeggen bji alles wat je aanbrengt: ja, maar dat was het "natte deel". Ikzelf zou het niet zo snel doen geloof ik...


Als bekend is bij bmw (frame en blok nummer) dat ze met de motor zijn gaan vissen
denk ik dat garantie nog een moeilijke dobber gaat worden ivm oneigenlijk gebruik van het product.



Maar de belangrijkste vraag is dan natuurlijk, is er vis gevangen met de bmw ? :+
 
Dat er in de toekomst problemen door zouden kunnen komen kun je idd zowat van op aan.

Maar als t voor de helft van de prijs is kun je je toch ook best wat permiteren......
 
Hoi,
Bedankt voor jullie reakties!

Het is niet die BMW die op het strand is aangespoeld, is dus ook geen zoutwater. Probleem is dat ik weet dat ie waterschade heeft, maar dat niemand me kan (wil...) vertellen of ie echt koppie onder is geweest of niet. Zo op het eerste gezicht is dus alles oke, je ziet er geen sporen van, ook geen vocht op filters, bij de zekeringen, lampen etc. etc. Hij loopt ook gewoon goed.

Ik vraag me dus af of er naar verloop van tijd problemen kunnen ontstaan. Ik kan nu natuurlijk niet in de kabelboom kijken, of in de lagers of in de kardan. Van de andere kant, als lagers nat zijn geweest, en de motor rijdt gewoon, dan worden die lagers warm en verdampt het vocht gewoon? Of niet? Ik denk niet dat er mechanische problemen zijn (hij loopt namelijk), ik vraag me alleen af of de elektronica (die nu ook geen enkele problemen heeft) op den duur wel problemen kunnen veroorzaken. De electronica wordt namelijk niet (echt) warm, en vocht dat daar zit kan dus ook moeilijker/niet verdampen.

Wat denken jullie?
 
Ik denk, dat je dus geen indicatie hebt, wat nu waterschade is en wat niet, en dat de dealer je gaat n**ien als je ooit terugkomt met een probleem. De lagers bevatten olie om ze soepel te houden. Water spoelt die olie eruit... geen beste situatie dus. Vraag aan de dealer zwart op wit wat wel en niet onder de garantie gaat vallen.

de electronica kan gaan oxideren, waardoor printplaatjes niet meer functioneren en dan wordt het een duur grapje. Plus inderdaad de kabelboom.

Succes met je keuze.
 
Wat ik denk ? dat je niet goed leest. Als je je topic door leest zie je dat er tig mensen, incl. ik, zich uitspreken over de aankomende electronica problemen.



Maargoed, gezien je toch niet leest. Gewoon kopen. Echt BMW maakt goede water fietsen. De W staat ook voor Water. Gewoon kopen en rijden! Je krijgt nooit geen problemen en dat ie zo goedkoop is is puur omdat de verkopende partij dom is.
 
Nog effe een aanvulling:
Ik kan me helaas geen nieuwe permiteren, dus zijn de alternatieven:

1. Een 2de hands (gebruikte) kopen. Probleem hiervan is dat je eigenlijk ook nooit 100% zeker weet wat ermee is gebeurd en dat ie (zeker in het geval van mijn budget) zo'n 50.000 km heeft gelopen. Hierdoor heeft ie natuurlijk ook diverse slijtage (koppeling, remmen, banden, cardan etc etc) die je ook moeilijk vooraf kunt inschatten.

2. De "watermotor"
Bouwjaar 12-2007 -> minder dan 100 km gelopen -> alle onderdelen zijn nieuw, is dus eigenlijk nog niet eens ingereden. Fabriekgarantie. Laatste nieuwe model, voorzien van alle mogelijke opties. Heeft alleen de waterschade....

Het doel van de motor is trouwens woon-werkverkeer. Ik heb nu een R1150RT van 2002 met 100.000km die langzamerhand aan vernieuwing toe is.
 
Zoek gewoon een mooie 2ehands die altijd netjes onderhouden is. Dan is 50.000km geen probleem en kan ie nog lang mee.
Een motor die waterschade heeft EN nog onderuit is gegaan lijkt mij slechter dan een dergelijk bovenstaand occassion.
Begrijp dat veel mensen op slag verliefd kunnen worden op een bep. motor, maar staar je er niet op blind.

Maar ik krijg beetje het idee dat je al een keuze hebt gemaakt. Een occassion zal ook wel zaken hebben die versleten zijn, maar dit zijn slijtageonderdelen die elke motor kent. Dus hier loop je ook bij de watermotor tegenaan plus nog eens de kans dat er andere zaken aan het licht komen door waterschade. Ik zou niet gerust op een dergelijke motor kunnen rondrijden, omdat ten eerste al niet eens bekend is waar waterschade is opgetreden.

Succes met de keuze
 
Laatst bewerkt:
Nog effe een aanvulling:
Ik kan me helaas geen nieuwe permiteren, dus zijn de alternatieven:

1. Een 2de hands (gebruikte) kopen. Probleem hiervan is dat je eigenlijk ook nooit 100% zeker weet wat ermee is gebeurd en dat ie (zeker in het geval van mijn budget) zo'n 50.000 km heeft gelopen. Hierdoor heeft ie natuurlijk ook diverse slijtage (koppeling, remmen, banden, cardan etc etc) die je ook moeilijk vooraf kunt inschatten.

2. De "watermotor"
Bouwjaar 12-2007 -> minder dan 100 km gelopen -> alle onderdelen zijn nieuw, is dus eigenlijk nog niet eens ingereden. Fabriekgarantie. Laatste nieuwe model, voorzien van alle mogelijke opties. Heeft alleen de waterschade....

Het doel van de motor is trouwens woon-werkverkeer. Ik heb nu een R1150RT van 2002 met 100.000km die langzamerhand aan vernieuwing toe is.
Ik zal het nog een keer zeggen: je weet niet wat de waterschade is... je weet niet hoever die in het water heeft gezeten... je weet niet welke garantiedekking je hebt. Maar kennelijk heb je al besloten, dus heeft het geen zin om hier verder iets over te zeggen. Veel plezier met je aankoop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan