Waterschade: Kopen of niet?

Je hebt waterschade en waterschade...
Als hij een week op de bodem van het amstelkanaal heeft gelegen of bij de Scheveningse visafslag de kade afgedonderd is zeg ik nee.

Maar als hij na het ongeval meteen uit de sloot is gehaald, dan kan het best meevallen.
Lagervet lost echt niet zomaar op in slootwater.
Door rijden bij zware regenval krijg je toch ook geen waterschade?

Wel raar als de verkopende partij niet wil zeggen hoe erg hij aan water is blootgesteld.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou me eigenlijk niet eens zo'n zorgen maken over cardan, lagers e.d. Daar zit nieuw wel wat vet wat vocht voor kortere tijd zal buitenhouden, voorzover het niet zowieso waterdicht afgedicht is allemaal. Alleen de electra zou ik me zorgen om maken. Maar wanneer de dealer alle stekkers heeft losgehad, schoongemaakt en beetje ingesmeerd, en de overige electra goed gedroogd is, zou ook dit wel goed kunnen gaan. Maar voor ik tot aankoop zou overgaan zou ik, wanneer de dealer niks wil/kan zeggen over de tewaterlating, toch eventjes de vorige eigenaar willen spreken. Het gaat tenslotte om een hoop centen!

En ik zou zwart op wit willen zien welke onderdelen buiten de garantie vallen, om gezeik in de toekomst te voorkomen.
 
Laatst bewerkt:
En ik zou hem gewoon kopen, zeker als je zelf handig bent.

Je heb minder geld uitgegeven op de aanschaf dus je kunt evt wat meer uitgeven aan reparaties.

En soms heb je geluk en zal er zich nooit een probleem voordoen !

Suc6 met je keuze.

Grtzzz Simon. 8-)
 
Ik zou zeggen: omdat je het moet vragen: niet doen!
Als je weet waar je aan begint, welke problemen je kunt krijgen, handig genoeg bent om 'm zelf uit elkaar te halen, alle contactjes schoon te maken en in te vetten, alles na te kijken en dan 't risico durft te lopen dat je een keer een lastig te vinden electronicaprobleem hebt, dat zelf op kunt sporen en kunt oplossen, dan is zo'n projectje hardstikke leuk. Kun je jaren plezier van zo'n motor hebben, voor inderdaad niet al te veel geld.

Maar als je dat niet weet (en het feit dat je dit topic opent bewijst dat), nooit aan beginnen. Electronica is een drama, en problemen erin zijn vreselijk arbeidsintensief om op te lossen. Als je dat aan een garage overlaat, ben je binnen de kortste keren meer kwijt dan die hele motor je gekost heeft. Wat je betaalt is arbeidsloon, en daar wordt zo'n motor nog niks beter van ook. Als je een leuke occasion koopt, heb je vooral last van slijtage, en dat is doorgaans een kwestie van onderdelen vervangen, en daarna is zo'n motor weer wat beter, kan weer wat langer mee.
 
Als duidelijk is hoe lang en hoe de motor in het water heeft gelegen zou ik het afhankelijk daarvan wel aandurven.

Gewoon alles goed checken en nalopen en als je zeker weet dat er geen schokkende dingen kapot zijn kopen.
 
gewoon vragen aan de dealer hoeveel de motor gaat kosten als je hem volledig onder de garantie wil hebben. (bovag ofzo) dan weet je gauw genoeg hoeveel er aan mankeert.
 
gewoon vragen aan de dealer hoeveel de motor gaat kosten als je hem volledig onder de garantie wil hebben. (bovag ofzo) dan weet je gauw genoeg hoeveel er aan mankeert.

Grote kans dat de dealer dit zelf ook niet weet en deze uit een partij schademotoren heeft.

Met deze onzekerheden zou ik echt heel veel van de prijs af willen hebben, zou ik het risico durven nemen. En dat weet de dealer ook wel, dus hij heeft een behoorlijke marge in zijn vraagprijs ingebouwd.....
 
Als jij nu een gloednieuwe motor van 14.000 nieuw koopt voor 7000, kan je best over 3 jaar een printplaat lijden. Loopt het erg in de soep kan je hem dan altijd nog in onderdelen verkopen, het gros van de onderdelen zal nog gewoon in orde zijn dan.

Mijn dealer had een klant die ook in de sloot belandde met zijn K75. Eruit getakeld en hij liep nogsteeds, nu een aantal jaren later loopt dat ding nog rond in Nederland.
 
ik zou hem kopen en daarna verkopen aan iemand die het niet weet O-)
:^
Weer inruilen bij een andere dielert!
_O-


Maar ff zonder dollen:
Ik zou het zelf wel aandurven. Het is een gok, maar er komt ook wel wat sleutelvernuft om de hoek kijken. Mij persoonlijk lijkt dat erg leuk.
 
Hoi JeDa,

mijn motor heeft ook waterschade gehad. Hij heeft ongeveer 2 uur onder water gelegen (alleen de achterlichten kwamen nog boven water uit).
Nadat de berger mijn motor had thuis bezorgt heb ik eerst het blok leeg laten lopen (hier zat een liter water bij de olie in)
Verder heb ik de vlotterkamers leeg laten lopen en de bobines droog gemaakt.
Nieuwe olie erin en hij startte binnen 1 minuut.
Nu 3 jaar verder heb ik in totaal 1 storing gehad door een gecorrodeerde stekker,(en af en toe als ik wat sleutel kom ik nog zand tegen),maar al met al is het mij reuze mee gevallen.
Maar in jouw geval zal er veel meer electronica in de motor gebruikt zijn,dus op de lange termijn ook meer (mogelijke) problemen.......
 
Helemaal afraden, nee...

Het kan best als je zelf technisch bent en bereid bent er tijd in te stoppen. Geld bespaar je genoeg en het kan zelfs een sport worden...

Ik heb ook jaren gereden met een waterschade motor; helemaal kopje onder geweest, zo'n 3 uur lang. Rijdend het water in en toch geen waterslag...
Zelf opgeknapt, en slechts een paar kleinere (elektrische) storingen gehad in vijf jaar nadien, en de voorwiellagers die stuk gingen.

Het kan best wel maar alleen als je hem direct na aanschaf helemaal stript, en alles nakijkt; het blok en de bak hoeven niet open, maar alle vloeistoffen moet je wisselen, alle lagers nakijken etc. Alles wat elektrisch is heeft helemaal véél aandacht nodig.

Dat kost je een paar dagen, maar dan ken je de motor ook meteen.
Zelf zou ik het wel zien zitten... :Y
 
gewoon kopen twee jaar mee rijden en inruilen bij een dealer waar jij een hekel aan heb.!!!!
 
Ik zou hem ook gewoon kopen, thuis in de schuur zetten, kappen eraf en dan alle kabel verbindingen nalopen. Zo moeilijk is dat niet.
En natuurlijk effe alle vloeistoffen vervangen.
Een wiellagertje wat stukloopt zijn ook de kosten niet.
Tis effe een k@t werkje maar verdien jij 7000 in een paar dagen ;)
 
Enige waar ik zo snel aan denk is: Wil je het risico lopen om ermee stil te staan?

Je geeft aan er woon-werk verkeer mee te willen gaan rijden. Ik zou dan een motor willen hebben waar ik 100% op kan vertrouwen en geen risico willen nemen met een eventuele waterschade motor (en mogelijk stil komen te staan).

Just mij 2 cents ;)
 
Laatst bewerkt:
Kan je de vorig eigenaar niet achterhalen en die dan vragen wat er precies mee gebeurd is?

Om welk type R 1200 gaat het? De meeste R1200's hebben een CAN-BUS systeem en lang niet alle motorzaken kunnen daar altijd goed mee overweg. Veel moet met een computer geprogrammeerd worden.

Misschien iets om rekening mee te houden?

Succes!
 
Kan je de vorig eigenaar niet achterhalen en die dan vragen wat er precies mee gebeurd is?

Om welk type R 1200 gaat het? De meeste R1200's hebben een CAN-BUS systeem en lang niet alle motorzaken kunnen daar altijd goed mee overweg. Veel moet met een computer geprogrammeerd worden.

Misschien iets om rekening mee te houden?

Succes!

Tadaa!

Nog effe een aanvulling:
Ik kan me helaas geen nieuwe permiteren, dus zijn de alternatieven:

1. Een 2de hands (gebruikte) kopen. Probleem hiervan is dat je eigenlijk ook nooit 100% zeker weet wat ermee is gebeurd en dat ie (zeker in het geval van mijn budget) zo'n 50.000 km heeft gelopen. Hierdoor heeft ie natuurlijk ook diverse slijtage (koppeling, remmen, banden, cardan etc etc) die je ook moeilijk vooraf kunt inschatten.

2. De "watermotor"
Bouwjaar 12-2007 -> minder dan 100 km gelopen -> alle onderdelen zijn nieuw, is dus eigenlijk nog niet eens ingereden. Fabriekgarantie. Laatste nieuwe model, voorzien van alle mogelijke opties. Heeft alleen de waterschade....

Het doel van de motor is trouwens woon-werkverkeer. Ik heb nu een R1150RT van 2002 met 100.000km die langzamerhand aan vernieuwing toe is.

Als ik het goed begrijp gaat het om een 1200RT. De 1150 wordt tenslotte niet meer gemaakt ;)
 
Als ik het goed begrijp gaat het om een 1200RT. De 1150 wordt tenslotte niet meer gemaakt ;)

Maar waarom zou het dan geen GS, R, S of ST zijn? Hij verteld alleen maar dat hij nu een RT heeft.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het nog een keer zeggen: je weet niet wat de waterschade is... je weet niet hoever die in het water heeft gezeten... je weet niet welke garantiedekking je hebt. Maar kennelijk heb je al besloten, dus heeft het geen zin om hier verder iets over te zeggen. Veel plezier met je aankoop.

:^ aan de reacties van TS te lezen heeft ie wel trek in dat fietsie
bijna iedereen zegt niet doen en TS blijft twijfelen vraag het dan niet
maar in iedergeval succes met je keuze
 
een fiets die twee jaar lang buitenstaat
in de regen
heeft toch ook kans op gecorodeerde stekkers

dit blok loopt dus geen waterslag
( ik heb ook eens in de sloot gelegen ) maar die deed het echt niet meer

een weekje thuis hobbyen nieuwe olie ed

en lekker op de bmw rijden

lekker doen

groet en succes
 
@ Goudlokje wel bij de les blijven he :X :+

@ JeDa, tussen de regels door lees ik dat de motor aangeboden wordt door een dealer. Ik zou me ook even achter de oren krabben bij welke dealer je deze motor koopt. Voorzover ik weet brandt een officiele BMW dealer hier niet zijn handen aan en sommige (auto)dealers zijn eenmaal niet te vertrouwen. Zeker bij schade auto's/motoren.

Het zegt ook al genoeg dat deze dealer je niet wil/kan vertellen hoe lang hij in het water lag en wat de precieze schade was. Hiertoe zijn ze wel verplicht...
 
ik zou er geen moment over twijfelen.
lekker alle vloeistoffen en filters vervangen.
alle stekers openmaken, droogblazen en in de wd40 spuiten.
lekker alles een paar dagen open laten staan.

wat kan er nu helemaal mis gaan?
er kan een sensor van een paar tientjes kapot corroderen.
in het ergste geval geeft de hoofdcomputer de geest, dat kost je nog altijd geen 7000 euro.
de hoofdcomputer is trouwens behoorlijk waterdicht.

voor de canbus ben ik ook niet bang, uiteindelijk is dat ook maar koperdraad.
je kan hem toch ook gewoon afspuiten met een hogedrukreiniger?

die handelaar zou ik wel aan twijfelen.
waarom droogt hij hem niet even af en zet hem voor 9000 te koop :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan