wave remschijven, alleen leuk voor de looks of?

patrickZ

MF veteraan
3 jul 2005
15.083
10.984
nultwintig
wave schijven, of één achter,
leuk design feature en draagt niets bij,
of
leuk design feature en je remt beter?

dat laatste is mooi, maar heb je daar ervaring mee?

op mn enduro heb ik voor een 320 remschijf geplaatst, vooral door ervaring uit t verleden, remt beter en beter doseerbaar,
IMG-20201014-WA0020.jpeg


achter, qua diameter maakt t niets uit,
maar koelt t dan beter?
en heb je er meer aan?
 
Als je vergelijkt, het een met het ander denk ik zelf dat het resultaat 0 is

De oppervlakte is "de helft" dus de druk per centimeter, of millimiter is twee keer zo veel. Da's simpele natuurkunde
Koeloppervlak is groter, maar de wrijving is omgekeerd evenredig groot, resultaat: 0

Als het echt niet alleen peppie was had het onder iedere trein gezeten, en vooral op snelle wagens, in competieties
 
Ik denk dat die wave disks vooral beogen de onafgeveerde massa te helpen verlagen, en de grote gaten erin zijn nuttig voor het afvoeren van water en vooral vuil. Allemaal erg handig, vooral bij een crosser/enduro, oftewel een motor die in totaliteit erg licht is en waarbij je hoge eisen stelt aan de vering/demping. Verder zie ik eigenlijk geen voordelen: zie @Rob RD , en ik zou vanwege het kleinere oppervlak een snellere slijtage verwachten, misschien ook een snellere oververhitting (mss die-ie daarom al blauw is), maar dat hangt er natuurlijk vanaf hoe lang je - bewust of onbewust - aaneengesloten remt.

Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat-ie er beter of beter doseerbaar door gaat remmen, ook niet slechter trouwens, maar verschillen daarin zou ik eerder zoeken in de hoofdremcilinder en/of de staalomvlochten remleidingen en/of het materiaal van de remblokken. Misschien dat het oppervlak van die wave-disk wat ruwer is dan dat van de schijf die er eerder op zat, maar de vorm als zodanig zie ik op het remgevoel geen invloed hebben t.o.v. een conventionele remschijf.
 
Laatst bewerkt:
Voor je het weet blokkeert je wiel en lig je op je snufferd.
Ja heb ik ook aan zitten denken. Blokkeren omdat er een remblok tussengedrukt wordt? Die overweging is bij mij de belangrijkste dat het er bij mij nooit opkomt en eraf gaat als ik wat koop waar het op zit.

En kwa koeling twijfel ik of je zoveel -effe formulering bedenken-... materiaal weglaat gunstiger is tov de oppervlakte van de gaten, dus de verkleining van het oppervlak betekent dat er evenveel energie in minder metaal gestopt wordt waarbij het koeloppervlak verhoudingsgeweijs minimaal vergroot is geworden...
 
Ik geloof het, echt. Het is anders, dus het moet anders zijn, zeer toepasbare huisvrouwenlogica die ik wel eens vergeet., als het loopt als een eend, eruitziet als een eend en kwaakt als een eend...... Dan is het een eend


🦆.
 
Ik denk dat deze mannen best wat van hun remmen vragen, en kijk wat er op zit... Een WAV voert wel water en vuil af

Bekijk bijlage 1609146

Maar 1 heel belangrijk verschil...... deze (carbon)remschijven moeten extreem warm zijn om goed te remmen. In tegenstelling tot stalen remmen, dus vergroten van het koeloppervlak heeft hier alleen maar een negatieve werking. Vandaar dat ze bij lagere temperaturen ook ingekapseld zitten.
 
wave schijven, of één achter,
leuk design feature en draagt niets bij,
of
leuk design feature en je remt beter?

dat laatste is mooi, maar heb je daar ervaring mee?

op mn enduro heb ik voor een 320 remschijf geplaatst, vooral door ervaring uit t verleden, remt beter en beter doseerbaar,
Bekijk bijlage 1608942

achter, qua diameter maakt t niets uit,
maar koelt t dan beter?
en heb je er meer aan?
Die cirkelzaag lijkt me meer iets voor Ben Hur.:X
 
Kan me voorstellen dat zo’n schijf z’n effect heeft op het uitgassen van remvoering.. en misschien verglazen tegen gaat.

Moderne schijven worden ook dunner, dus minder thermische massa. Misschien gaat dat vanwege lagere massa en lichtere wielen..?!
 
Maar 1 heel belangrijk verschil...... deze (carbon)remschijven moeten extreem warm zijn om goed te remmen. In tegenstelling tot stalen remmen, dus vergroten van het koeloppervlak heeft hier alleen maar een negatieve werking. Vandaar dat ze bij lagere temperaturen ook ingekapseld zitten.
Ik zei al eerder dat er bij minder oppervlak/inhoud evenveel rem-energie in warmte omgezet wordt en dus het materiaal heter wordt, dat zou voor carbon weer gunstig zijn. Het vergrootte koeloppervlak moet veel meer warmte afgeven
Gewoon om de bonken klei tussen je remklauw weg te snijden.

Een WAV voert wel water en vuil af
Da's denk het enige gunstige...

jij gaat ze er ook niet opzetten 😎 😎
 
Terug
Bovenaan Onderaan