Wave schijven

R6-je

MF veteraan
22 sep 2003
1.970
0
Nederland
hoi ik heb een vraagje zijn wave schijven echt stukken beter als de normalen schijven of zeggen jullie maakt bijna niets uit.

ik zit te denken aan of wave schijven of een laser works systeem.

wat zouden jullie doen?

alvast bedankt
groetjes R6-je
 
wave schijven zijn speciaal voor op het circuit en hebben eerder een slechtere als een betere werking op de openbare weg.

Warmte afvoer en opbouw zijn dusdanig dat ze op de openbare weg simpelweg niet optimaal werken.
Gewoon je normale schijven houden dus.....is veel veiliger.
 
laser works systeem! heb ik ook, en dat is de allerbeste aankoop voor mijn motor geweest tot nu toe!

full
 
wave schijven zijn speciaal voor op het circuit en hebben eerder een slechtere als een betere werking op de openbare weg.

Warmte afvoer en opbouw zijn dusdanig dat ze op de openbare weg simpelweg niet optimaal werken.
Gewoon je normale schijven houden dus.....is veel veiliger.

Volgens mij zijn ze eerder op temperatuur, en koelen ook eerder af.
En ze zijn iets ligter, dus dat scheeld weer een beetje in het onafgeveerde gewicht ;)

Dit is mij iig bekend...

Lijkt me trouwens sterk dat de originele veiliger zijn, anders zal Kawa ze toch niet standaard op hun nieuwe modellen monteren :?
 
Lijkt me trouwens sterk dat de originele veiliger zijn, anders zal Kawa ze toch niet standaard op hun nieuwe modellen monteren :?

die kawa schijven zijn ook niet zo erg 'wavey' als de schijven van van bijvoorbeeld braking.

bij vooral de oude braking wave schijven loop je volgens mij een heel klein risico op breken (die schijven 'missen' echt grote brokken metaal) de nieuwe wave schijven zijn wat minder extreem.

in mijn ogen zit het zo.

'foute' schijf:
wave.gif


'goede' schijf:
braking_wave.jpg


kijk maar eens naar het verschil. met de bovenste schijf zou ik niet durven rijden. maar dat is misschien persoonlijk.
 
Laatst bewerkt:
Waarom denk je dat inmiddels de halve racewereld, zoniet de gehele racewereld, voor zover men het zich kan veroorloven O-) , met wavedisks/gietijzeren disks en ander frictiemateriaal rijdt?

Niet omdat het zo mooi is :+

Je hoort mij niet zegen dat de standaard schijven niet goed zouden zijn, maar als je meer gevoel en NET even dat beetje meer remmen wil als je snoeihard in de ankers wilt, zonder blokkeren, dan ga je voor wat beter materiaal.

Maar zoals bij zoveel zaken op de motor, de gemiddelde gebruiker/rijder zal er het voordeel niet van inzien. Daarom doen de die-hard rijders dit meestal WEL O-)

Zie het maar als de eerste stap naar het betere werk. Er zijn nog 83768736478 stappen meer, maar daar komt de portemonnaie om de hoek kijken. Het eindigt ergens bij GP materiaal, composiet schijven of carbon, onbetaalbaar spul. Maar deze wavejes worden OOK gebruikt in de SS 600 klasse en daar rijden ze toch ook niet echt flauw :P (bedenk wel dat ze niet met een standaard rempompje werken ;) )
 
Laatst bewerkt:
Maar deze wavejes worden OOK gebruikt in de SS 600 klasse en daar rijden ze toch ook niet echt flauw :P (bedenk wel dat ze niet met een standaard rempompje werken ;) )

Hu, niet werken met een standaard rempomp?. Mij vertelde de diverse dealers van Braking dat ze zo over te zetten zijn en er geen verdere modificaties/wijzigingen nodig zijn. Verklaar je nader Mark!!
 
Waarom denk je dat inmiddels de halve racewereld, zoniet de gehele racewereld, voor zover men het zich kan veroorloven O-) , met wavedisks/gietijzeren disks en ander frictiemateriaal rijdt?

Niet omdat het zo mooi is :+

Je hoort mij niet zegen dat de standaard schijven niet goed zouden zijn, maar als je meer gevoel en NET even dat beetje meer remmen wil als je snoeihard in de ankers wilt, zonder blokkeren, dan ga je voor wat beter materiaal.

Maar zoals bij zoveel zaken op de motor, de gemiddelde gebruiker/rijder zal er het voordeel niet van inzien. Daarom doen de die-hard rijders dit meestal WEL O-)

Zie het maar als de eerste stap naar het betere werk. Er zijn nog 83768736478 stappen meer, maar daar komt de portemonnaie om de hoek kijken. Het eindigt ergens bij GP materiaal, composiet schijven of carbon, onbetaalbaar spul. Maar deze wavejes worden OOK gebruikt in de SS 600 klasse en daar rijden ze toch ook niet echt flauw :P (bedenk wel dat ze niet met een standaard rempompje werken ;) )

Tss, er zijn zoveel bedenkelijke zaken uit de race-wereld op wegmotoren terecht gekomen, zoals upside-down-vorken (vereisen dikkere zware binnenpoten voor stevige wielopname wat weer leidt tot hogere losbreekkrachten en het aanvankelijke voordeel van lager afgeveerd gewicht verloren gaat), underseat-pipes (op wegmotoren die moeten voldoen aan geluidseisen zijn die dingen loodzwaar en zitten precies op de verkeerde plaats: zo ver mogelijk bij het centrale zwaartepunt) en nu deze schijven...? Het heeft imm veel meer te maken met mode en het onvermogen / gebrek aan durf en inspiratie van motorfabtikanten om es met wat echt nieuws te komen. Ik ben 6 jaar lang rij-instructeur geweest en heb ook gevorderde rijopelidingen gegeven en de meeste supersport rijders kunnen sowieso geen deuk in een pakkie boter rijden, dus waar hebben we het nu helemaal over?
 
Hu, niet werken met een standaard rempomp?. Mij vertelde de diverse dealers van Braking dat ze zo over te zetten zijn en er geen verdere modificaties/wijzigingen nodig zijn. Verklaar je nader Mark!!

Heeee BF, met ZE bedoelde ik dat die jongens uit de (SS) race die NIET werken met een standaard rempomp (mits al radiaal). Natuurlijk werken standaard pompen met deze schijven (waarom zouden ze niet werken?!), echter met een radiaalpomp kan je meer kracht ontwikkelen dan met een standaard pomp, door de hefboomwerking van zo'n ding.

Daardoor kan je vaak af met 1 of twee vingers en toch genoeg kracht zetten om een rolling stoppie met 140 km/h te maken :P :P Maar dit heeft ook een keerzijde; wanneer je besluit om tijdens een noodstop ineens je hele hand als een pitbull op die remhendel te knijpen (zonder dat je eerst aanzet), dan evenaar je de 9.5 salto van TT op ijs!! O-)

Maar zo'n radiaalpompje zet de blokken dus gewoon wat makkelijker tegen je schijven aan. Kombineer dat met zachtere blokken en je hebt stoppers als nooit tevoren. OP circuit kan je dan zomaar 15 meter later gaan remmen voor dezelfde bocht 8-)

En ik ben het met meneer de ex-instructeur eens dat standaard al goed genoeg is, maar er zijn er die ALTIJD de top of the bill willen hebben. Dan weet je in ieder geval ZEKER dat het NIET aan je materiaal gelegen heeft O-)

;)
 
Leuke van deze schijven is dat ze niet verbranden;

Standaard kwak schijven stookte ik altijd blauw-zwart en dan bleven die donkere vlekken ook meestal later op de schijf zichtbaar.

Met de Braking Wave dingen kwamen ze altijd diep donkerblauw van het circuit af, om vervolgens in een half uurtje tijd weer helemaal mooi chroomkleurig te worden, ZONDER maar een spoortje van verkleuring achter te laten.

Ik denk dat het type materiaal hier alles mee te maken heeft.
 
ik ben het niet eens met de stelling dat die wave schijven beter remmen dan 'goeie' conventionele schijven. als je van die budget bike remmen hebt zal het misschien wel uitmaken maar als je een moderne supersport hebt met echt goeie materialen maakt het qua remwerking niks uit. ik denk zelfs dat die schijven het af zullen leggen tegen een setje brembo gold line raceschijven als het op pure remkracht aankomt.
waarom dan toch wave schijven in de racerij/cicuit?
1 meer koeling, dus minder snel overhit, dus minder snel fading i.c.m stalen leidingen.
2 minder onafgeveerd gewicht, dus sneller sturen.

maar op straat zul je dit niet merken en is het dus niet echt zinvol als je al een goed rem systeem hebt. alleen voor de looks doen de meeste het dan ook.
 
ik ben het niet eens met de stelling dat die wave schijven beter remmen dan 'goeie' conventionele schijven. als je van die budget bike remmen hebt zal het misschien wel uitmaken maar als je een moderne supersport hebt met echt goeie materialen maakt het qua remwerking niks uit. ik denk zelfs dat die schijven het af zullen leggen tegen een setje brembo gold line raceschijven als het op pure remkracht aankomt.
waarom dan toch wave schijven in de racerij/cicuit?
1 meer koeling, dus minder snel overhit, dus minder snel fading i.c.m stalen leidingen.
2 minder onafgeveerd gewicht, dus sneller sturen.

maar op straat zul je dit niet merken en is het dus niet echt zinvol als je al een goed rem systeem hebt. alleen voor de looks doen de meeste het dan ook.

Kuch, op straat kreeg ik mijn schijven en blokken OOK aan het roken hoor O-) . Dus met mijn stelling ben IK het wel eens. Maar ik ben het wel met je eens hoor. Standaard is vaak al goed genoeg ;)
 
de meeste supersport rijders kunnen sowieso geen deuk in een pakkie boter rijden, dus waar hebben we het nu helemaal over?

prachtige opmerking! ;)

had zelf op mn eerste motor (ltd250) een trommelremmetje en tot op heden nog geen schijfrem meegemaakt die beter remde dan dit kleine trommeltje :)
 
Dit is al de zoveelste discussie die niemand gaat winnen over wave disk of andere...

je moet gewoon doen waar je zin in hebt klaar en niet naar al dat gezeik van andere luisteren zoveel mensen zoveel meningen ..... ;) :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan