waypoints naar .itn

7 jul 2006
4
0
Houten
Ik ben op zoek naar de mogelijkheid om waypoints in Tom tom te koppelen, zodat ik een route krijg.
Nu kan ik van waypoint naar waypoint rijden, maar dat is erg irritant.

Weet iemand hoe je dit doet ? :]
 
Ik doe meestal het volgende:

- Geef het eerste adres in waar je langs wilt. Standaard wordt dit adres als 'Bestemming' (finishvlag) aangegeven.
- Maak van dit adres 'Te bezoeken'. Klik op adres, vervolgens op 'Markeer als tussenstop' (twee pijltjes die naar beneden wijzen).
- Voer nu de overige adressen in waar je langs wilt, ze worden nu toegevoegd als 'Tussenstop'.
- Als laatste voer je bijvoorbeeld je huisadres in, geef aan dat dit de 'Bestemming' is.

Klik op OK en TomTom vraagt of hij je naar de bestemming (in het voorbeeld je huisadres) te navigeren. Vervolgens moet je een routetype opgeven. Ik kies dan voor de kortste route, dan ga heb je een mooie toeristische route.
Het kan zijn dat je onderweg een zandpad tegenkomt, maar zodra je die niet besluit te nemen wordt er een nieuwe, korte (dus toeristische) route berekend.
Tweede opmerking is dat het voor kan komen dat je moet keren. Als jij een adres opgeeft dat Tomtom niet echt kan gebruiken in z'n (kortste) route, dan laat hij je de straat inrijden en keren. Je hebt immers opgegeven dat je dat adres wilde aandoen....

Ik tover vaak een aantal adressen tevoorschijn via www.map24.com, die geef ik op als 'Tussenstop'. Vervolgens laat ik TomTom via de kortste weg een route maken. Je staat versteld wat voor mooie weggetjes je langskomt.


Wellicht handig dat op de website van tomtom de handleiding te downen is, daar staat ook nog wel wat bruikbaars in.

Ik hoop dat bovenstaande is wat je weten wilde.
Succes!
 
Wellicht ben je er al bekend mee maar toch, je kunt routes downloaden voor de motor op http://www.gpstracks.nl (www.gpstracks.nl)

Recent ben ik nog naar de Eifel en Ardennen geweest en had toe dus al verschillende routes in m'n TomTom staan. Jammer dat in Belgie de helft van de wegen opgebroken lagen en de andere helft hard aan de beurt was om vernieuwd te worden, maar wat betreft de TomTom en de routes vond ik het ideaal.

Heerlijk om met navigatie op ombekend terrein te rijden, op de TomTom al zien wat voor een (onoverzichtelijke) bocht eraan komt. Lekker vlot kunnen rijden dus.
 
Het lijkt bewerkelijker dan het is .

Maar toch werkt het vrij simpel en goed .

Het werkt op TomTom 3 , 4 en 5 . al zijn de versie’s 3 en 4 niet echt geschikt door het beperkte aantal waypoints , maar het werkt wel !!

Verder werkt het op alle versies van TomTom , dus op de PDA , de Telefoon , en de Rider .

benodigde Programma's : Poi Converter en PoiEdit , deze eerst instaleren op de computer .




1 – maak een route met het Garmin programma MapSource

Of neem een willekeurige Garmin route ,



2 – Let op !!

Als je de route maakt met MapSource , sla de route dan op als .GPX bestand .

Als je de route van iemand krijgt vraag dan de route als .GPX bestand .



3 – open nu het .GPX bestand in het programma Poi Converter

Zet met dit programma Poi Converter het bestand om naar een .OV2 bestand

En sla dit bestand op ( bv. Als toertocht route OV2 )



4 – Open nu het programma PoiEdit .

Links boven zie je de knop Tools , en klik daar op !

Nu zie je een lijstje , en klik daarin op Batch convert ! .

Open het door jou eerder opgeslagen OV2 bestand ( toertocht route OV2 )

Nu de bestand omzetten naar een .ITN bestand , en opslaan op je computer . ( bv. toertocht route ITN )



5 – Nu heb je de route als .ITN bestand wat TomTom kan lezen .



6 – Hang nu je TomTom aan de computer , en zoek in de mappen lijst de map ITN .

( is die er niet , maak dan even een nieuwe map en geef die als naam ITN )



7 – heb je de map ITN op je TomTom geopend , dan kopieer je het bestand ( toertocht route ITN )

Van je computer Naar de ITN map op je TomTom .



8 – Nu gaan we de route rijden .

* zet de TomTom aan

* tik op het scherm , en klik op het pijlpuntje (rechtsonder) door naar het volgende scherm .

* kies dan reisplanner ( even aantikken )

* klik dan op opties

* en kies dan laad reisplan

* dan krijg je een rood scherm met de keuze ja of nee , je raad het al je kiest JA

* dan zie je het bestand of route bestanden , en kies je de route die je wil rijden .

* dan verschijnt er een lijst met straat namen etc, heel leuk allemaal maar we willen rijden en niet lezen

Dus klikken we op OK rechtsonder .

dan krijg je weer een rood scherm , en klik je weer op JA .
dan kies je het startpunt van de route als eerste bestemming en die voeg je toe, en dan begint de route vanzelf .




het heeft mij in het begin wat zoekwerk gekost .

en daarom heb ik een en ander uitgezocht en op de rij gezet .

soms kiest TomTom wel eens iets andere wegen als Garmin

maar dat is slechts minimaal , en alleen als veel keuze mogelijk is .

maar daar schijnen de versie verschillen van Garmin elkaar soms ook wel eens te ontlopen .



vriendelijke groeten , en veilige KM’s gewenst

MarcGSXR
 
heel verhaal
vriendelijke groeten , en veilige KM’s gewenst

MarcGSXR


Lekkere uitleg hoor ! *O*

Was er zelf ook al eens mee aan het stoeien geweest, maar niet verder gekomen daar mee. Ga het nu eens weer opnieuw proberen aan de hand van jou opsomming.

Bedankt ! :}

Groeten Flugel
 
Terug
Bovenaan Onderaan