Wazig zicht ivm beslagen bril/vizier. Wat te doen?

Flying goalie

Die hard MF'er
30 aug 2003
853
0
44
Tilburg
Ik heb via zoeken al geprobeerd wat meer informatie hierover naar boven te krijgen, maar helaas wil dat niet lukken (althans: mij niet :? ) Hoe dan ook...weet iemand een goede oplossing voor het volgende:

Ik ben brildragend en zeker nu het koudere en vochtigere weer er weer aankomt, krijg ik problemen met mijn bril. Iedereen kent wel dat het vizier aanslaat wanneer we het vizier helemaal dicht doen (en da's bij wat kou weer best lekker), maar daar is genoeg tegen te doen. Ik noem bijvoorbeeld het plakken van een binnen(folie)vizier of een pinlock. Echter is daarmee het aanslaan van mijn bril niet opgelost. :(

Ik heb een neopreen mond- en neuskapje gekocht dat je aan de binnenkant in je helm vast plakt met klitteband. Dit kapje werkt uitstekend en is in de winter ook lekker warm, maar heeft een aantal nadelen.

1) Je moet de neusklem goed dichtknijpen waardoor je meteen...jawel...ook je neus dichtknijpt B| . Verplicht ademen door je mond dus en da's niet altijd even fijn.

2) De helm opzetten gaat minder soepel omdat je steeds rekening moet houden met dat kapje.

3) Het is nogal een permanente oplossing. In principe doe je het kapje erin om het er vervolgens niet meer uit te halen. Per slot van rekening beschadig je anders de voering van je helm te veel door het loshalen van de klitteband.

Mijn vraag concreet: wie kent dit probleem en hoe heb je dit opgelost? Het liefst rij ik zonder zo'n kapje want het is wel wat frisser en minder benauwend zonder.
Let me know...let me know!
 

Faithz

MF veteraan
18 mei 2004
1.931
0
Eindhoven
Ik ga hier even een soort van terugvindpost maken want ik wil ook wel eens tips.

Pin lock zie ik niet zo zitten denk ik
 

Wullebolle

MF veteraan
20 dec 2003
7.707
4
53
Belgischen kust
Serjeus bedoeld:
Vizier en ook brilleglazen oppoetsen met Pledge (voor meubels), is een fijn soort waslaagje ... werkt prima tegen beslaan. En aan de buitenkant van je vizier glijden de regendruppels er zo vanaf ....

2e mogelijkheid: jethelm + buff of "arafat doek" voor de warmte
 

Flying goalie

Die hard MF'er
30 aug 2003
853
0
44
Tilburg
Serjeus bedoeld:
Vizier en ook brilleglazen oppoetsen met Pledge (voor meubels), is een fijn soort waslaagje ... werkt prima tegen beslaan. En aan de buitenkant van je vizier glijden de regendruppels er zo vanaf ....

2e mogelijkheid: jethelm + buff of "arafat doek" voor de warmte
Je 2e mogelijkheid is voor mij geen mogelijkheid. Ik heb toch liever een integraaltje op mijn hoofd. Zeker als het heel koud gaat worden.

W.b. de Pledge. Leuk, maar hoe vaak moet je dat herhalen? Als je dat elke dag moet doen, is dat zeker geen optie. En die waslaag beïnvloed dus niet je zicht? Bijv. rare schitteringen, etc.
 

The Beerhunter

MF veteraan
20 sep 2004
39.600
1
Nijmegen
(zie alles wat hieronder geschreven wordt door de ogen van iemand die helaas nog maar 1 rijles heeft gehad. al wel verschillende keren met dezelfde bril/helm combinatie meegereden :+ )

Ik heb dus ook een bril. Systeemhelm van Nolan met pinlock. Misschien ligt het eraan dat de helm nog bijna nieuw is maar ik heb nog geen last gehad van beslagen ruiten. Op het eerste stukje gewoon je vizier 1 standje naar boven laten staan en de 'kin-ventilatie' open. Zodra de handel een beetje geaclimatiseerd is kan 't zooitje dicht.

Nu lijkt het me 's winters ook niet echt fijn om de 'kin-ventilatie' open te hebben staan maar daar heb je dan van die bivakmutsjes voor/tegen.

nogmaals, ben geen ervaren motorrijder maar misschien heb je er wat aan.
 

Tensive

MF veteraan
14 okt 2001
5.754
0
43
Arnhem
www.tensive.nl
Tip 1: pleur die bril weg en stap over naar lenzen. Dat heb ik gedaan en bevalt me prima.
Tip 2: smeer de bril lichtjes in met afwaszeep (dreft, ofzo). Niet te dik, anders heb je daardoor weer een wazig zicht. Is wel effectief, alleen voor korte duur. Na enkele ritjes moet je weer opnieuw je bril in de dreft dompelen :P .

Je bril beslaat door temp. verschil. Als jouw helm voldoende ventileert van binnen (faciaal betreffend), dan zou je bril tijdelijk moeten beslaan en daarna weer bij moeten trekken. Heb je jezelf misschien te 'hermetisch' ingepakt? ;)
 

Mazzia

MF veteraan
16 sep 2004
2.242
0
Alphen aan den Rijn
Tip 1: pleur die bril weg en stap over naar lenzen. Dat heb ik gedaan en bevalt me prima.
Tip 2: smeer de bril lichtjes in met afwaszeep (dreft, ofzo). Niet te dik, anders heb je daardoor weer een wazig zicht. Is wel effectief, alleen voor korte duur. Na enkele ritjes moet je weer opnieuw je bril in de dreft dompelen :P .

Je bril beslaat door temp. verschil. Als jouw helm voldoende ventileert van binnen (faciaal betreffend), dan zou je bril tijdelijk moeten beslaan en daarna weer bij moeten trekken. Heb je jezelf misschien te 'hermetisch' ingepakt? ;)
Tja met tip 1 kan ik het helemaal eens zijn. Ik ben nogal lui van aard en zet uit gemakzucht vaker mijn bril op maar op de motor rijd ik altijd met lenzen, ideaal.
Maargoed voor het geval je dat ook geen optie vind: als ik met bril rijd heb ik eigenlijk alleen last van beslaan als ik stilsta. Ik gooi dan mijn vizier open en heb dan nergens last van. Zodra ik weer rijd gooi ik mijn vizier weer dicht. Maar heb jij er dan ook last van als je gewoon rijdt??? Volgens mij heeft het alles te maken met ventilatie. Misschien ventileert jouw helm niet goed en zou het met een andere helm opgelost zijn?
 

Flying goalie

Die hard MF'er
30 aug 2003
853
0
44
Tilburg
Tip 1: pleur die bril weg en stap over naar lenzen. Dat heb ik gedaan en bevalt me prima.
Tip 2: smeer de bril lichtjes in met afwaszeep (dreft, ofzo). Niet te dik, anders heb je daardoor weer een wazig zicht. Is wel effectief, alleen voor korte duur. Na enkele ritjes moet je weer opnieuw je bril in de dreft dompelen :P .

Je bril beslaat door temp. verschil. Als jouw helm voldoende ventileert van binnen (faciaal betreffend), dan zou je bril tijdelijk moeten beslaan en daarna weer bij moeten trekken. Heb je jezelf misschien te 'hermetisch' ingepakt? ;)
Tip 1: Dus niet! Ik ben zo'n type die mijn bril ziet als onderdeel van mezelf (oké, klinkt :r ). Mijn bril hoort bij mij en ik vind mijn bril (apart modelletje mag ik wel zeggen) zo leuk dat ik hem ook niet kwijt wil. Lenzen heb ik alleen in bij het sporten/training geven en da's al vaak genoeg.

Tip 2: Dat is dus ook een beetje dat Pledge-verhaal dat ik bedoel. Elke keer weer opnieuw.

Wat betreft hermetisch inpakken: zou kunnen, maar ik heb het niet graag koud. De ventilatie van mijn helm staat wel open uiteraard en de lucht moet via onder ook gewoon weg kunnen. En dat tijdelijk beslaan...niet echt. Pas als ik het vizier weer opengooi, trekt het weg.

Thanx anyway :}
 

Flying goalie

Die hard MF'er
30 aug 2003
853
0
44
Tilburg
Maar goed voor het geval je dat ook geen optie vind: als ik met bril rijd heb ik eigenlijk alleen last van beslaan als ik stilsta. Ik gooi dan mijn vizier open en heb dan nergens last van. Zodra ik weer rijd gooi ik mijn vizier weer dicht. Maar heb jij er dan ook last van als je gewoon rijdt??? Volgens mij heeft het alles te maken met ventilatie. Misschien ventileert jouw helm niet goed en zou het met een andere helm opgelost zijn?
Als ik stil sta is het inderdaad het ergste. Logisch want dan is er weinig luchtcirculatie. Maar ook tijdens het rijden beslaat mijn bril en dat vind ik toch wel erg hinderlijk (wellicht zelfs gevaarlijk).

En wat betreft mijn helm. Ik heb een Shoei Raid (zelfs 2) van voldoende pleuri. Daar zou je toch van mogen verwachten dat ie goed ventileert.
 

k0en

Die hard MF'er
18 jan 2004
640
1
35
Utrecht
Ik heb ook n bril, en ik doe regelmatig gewoon wat afwasmiddel op m'n bril. Eerst goed in wrijven, en daarna gewoon met keukelrol er weer afwrijven.

Dit moet ik wel een aantal keren per week doen, maar ik heb er geen last van.
 

Flying goalie

Die hard MF'er
30 aug 2003
853
0
44
Tilburg
Hoor/lees het al...

Het zal wel gewoon de uit grootmoeders Enkhuizer-almanak afwasmiddel-truuk worden. Ik maak mijn vizier geregeld schoon dus misschien moet ik mezelf gewoon aanwennen dan ook mijn bril in te smeren.

Maar als er andere tips zijn, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Dus blijf posten...(ben al :) met deze reacties hoor)
 

inSaNo

MF veteraan
13 jul 2003
4.221
15
36
ik heb dus ook psies het zelfde probleem, vandaar mijn post in dit topic zodat ik alle handige tips weer terug kan vinden :)
 

Richardg

Die hard MF'er
17 sep 2003
762
0
www.motor-forum.nl
Je zou ook eens rain-X antifog kunnen proberen (of een goedkope variant hiervan). Kijk wel eerst even of je bril niet per ongeluk van de één of andere coating is voorzien, want die zou wel eens door dat rain-X spul kunnen worden aangetast. Dat antifog spul werkt trouwens ook aan de binnenkant van je vizier, zij het niet erg lang (zo'n beetje elke week opnieuw aanbrengen...).
 

Lady-M

MF veteraan
10 aug 2003
3.033
10
53
Julianadorp
www.vandeloveboat.nl
Mijn bril beslaat nooit tijdens het rijden en zelfs niet tijdens het stilstaan. Ik heb een nieuwe Arai helm die wel goed ventileert denk ik, maar met mijn oude Levior van 13 jaar oud heb ik evenmin problemen. Lenzen zijn inderdaad heel handig, maar de laatste jaren kan ik ze niet meer in mijn ogen verdragen.
 

Arlo

MF veteraan
4 apr 2004
1.396
6
45
Zaandam
Hyper Optiks van FogCity... :}

Zo in je vizier plakken en gaan.... :]
Totaal geen last van beslaan!! (en deze versie dimt bij zonlicht 8-) )
 

BigBouko

MF veteraan
3 jan 2004
2.987
0
Assen
als ik op m'n gemakkie rondtour, dan heb ik ook geen probleem, maar als het wat intensiever(lees harder) gaat, beslaat de boel ook bij mij,
echter de anti condens spray van de HEMA werkt zeer goed, tis net water, even inspuiten en droog wrijven klaar.
Het werkt max. een week, maar ik maak toch regelmatig alles schoon, vind ik geen probleem.
 

Flying goalie

Die hard MF'er
30 aug 2003
853
0
44
Tilburg
Hyper Optiks van FogCity... :}

Zo in je vizier plakken en gaan.... :]
Totaal geen last van beslaan!! (en deze versie dimt bij zonlicht 8-) )
Ik heb ook zo'n FogCity aan de binnenkant van mijn transparante vizier zitten maar daarmee los ik mijn brilprobleem nog niet op. Ze zijn idd wel erg handig (en relatief goedkoop).