WB: mijn Jawa 638 zijspan

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
57.652
8.764
Vorig jaar augustus mijn eerste spannetje gekocht. *O*

IMAGE_631.jpg

De eerste rit dus even uitpuffen na een uurtje. (en van de weg raken binnen een paar minuten)

IMAGE_672-1.jpg

Twee keer mee gereden, naar huis (Hoevelaken~Rotterdam) en een keer van Rotterdam naar Duitsland + toertocht ter plaatse. :9 Filmpje!

Het zijspanwiel staat altijd al wat naar buiten, maar nu met langere schokbrekers op de motor nog meer. O-)

De middenbok moet toch de grond aan beide kanten kunnen raken. :? :Y :N

DSC_0376.jpg

DSC_0377.jpg

Als je gewoon staat dan lijkt het wiel nog schuiner dan op de foto. O-)

Alles los denk ik.. gaffels indraaien/uitdraaien zodat het span naar de motor komt.
Maar die stang die onder vast zit is natuurlijk horizontaal en niet te stellen. :?

DSC_0378.jpg

De klem waar het aangewarteld zit vastgelast aan de motor.

Heb op alle punten voor/achter al staan duwen, de combinatie blijft gewoon zoals die is. :)

What to do. :? :? :? :?

Laatst bewerkt:

leluk2000

Die hard MF'er
In principe moet de motor iets naar buiten leunen, (als die op 3 wielen staat niet op de bok) dus van de bak af en niet naar de bak toe.
dat gezegd viel er bij mijn jawa weinig te stellen, maar kwam de middenbok wel met beide kanten op de grond.
ik zou de gaffels niet indraaien dan gaat die nog meer naar binnen leunen en gaat het span naar rechts trekken.

Dropje73

MF veteraan
27 feb 2006
30.075
2.870
idd omdat je langere schokdempers heb is is met name je achter -boven aansluiting te kort geworden, die zou je dus uit moeten draaien.

Houd voor-boven los en stel met de achter-boven. Als je zo ver bent dat je motor weer iets naar buiten hangt, dan draai je de voorkant ook op maat en zet deze spanningvrij weer vast.
Daarna een proefrondje om te kijken wat hij doet.

Trekt hij naar rechts, dan draai je hem uit
trekt hij naar links dan draai je hem in

die onderste punten lijken idd niet verstelbaar (met name de voorste) je hebt idd kans dat daar wat spanning op komt te staan.

Zit achter-beneden ook zo star bevestigd of is die aan de motor ook met een oog? (draaipunt?)

in eerste instantie zou ik de onderste punten even vanaf blijven, deze zouden in principe gewoon goed moeten staan, daar hebben de langere shocks geen invloed op (denk ik?)

Laatst bewerkt:

bert111

MF veteraan
21 feb 2002
5.945
346
Lendelede West -Vlaanderen
~
idd omdat je langere schokdempers heb is is met name je achter -boven aansluiting te kort geworden, die zou je dus uit moeten draaien.

quote]
kan nooit lukken , de onderste voorste treksteun zit op een ongelukkinge plaats , en daar er geen kogel opzit kan hij gewoon weg niet zakken........
of motor hoger zetten , of zijspan vering lager , of beiden......

Benno123

MF veteraan
1 okt 2011
2.199
1.237
Langeweg (N-br)
Die voorondersteun zit volgens mij een beetje raar. Moet die normaal niet onder het blok liggen zo'n beetje. Dan heb je nog iets aan het scharnier. nu kun je idd. niets stellen en staat je combi flink verkeerd.

Benno

Dropje73

MF veteraan
27 feb 2006
30.075
2.870
Voor-onder lijkt wel of hij een bus heeft? (voor het motorblok)
Zit daar rubber in? Wellicht dat daar wel wat ruimte in te vinden is ?

Dropje73

MF veteraan
27 feb 2006
30.075
2.870
\

quote]
kan nooit lukken , de onderste voorste treksteun zit op een ongelukkinge plaats , en daar er geen kogel opzit kan hij gewoon weg niet zakken........
of motor hoger zetten , of zijspan vering lager , of beiden......

precies andersom toch?

Motor helt nu de verkeerde kant op :?

Dropje73

MF veteraan
27 feb 2006
30.075
2.870
had begrepen dat hem langer schoks op het span gezet heeft en dat hem nog meer overheld.......... begrijp er niets meer van *D

Nee, langere shocks op de motor. Dus hij held nu de verkeerde kant op, naar de bak toe

halflive

MF fossiel
Donateur
9 apr 2004
31.680
5.582
Purmerend
Zet hem dan eerst op de wielen. Hoe de bok staat is helemaal niet boeiend. Hoe vaak rijdt je nu met de middenbok uitgeklapt?

Dan zoals Dropje schrijft, paar centimeter toespoor en de motor drie graden naar rechts laten hellen.

Dropje73

MF veteraan
27 feb 2006
30.075
2.870
Zet hem dan eerst op de wielen. Hoe de bok staat is helemaal niet boeiend. Hoe vaak rijdt je nu met de middenbok uitgeklapt?

Dan zoals Dropje schrijft, paar centimeter toespoor en de motor drie graden naar rechts laten hellen.

ik neem aan dat je links bedoeld :?

Benno123

MF veteraan
1 okt 2011
2.199
1.237
Langeweg (N-br)
Hij kan zijn motor amper laten hellen door die gekke steun voor het blok langs. Hoort hij wel zo te zitten ? Volgens mij (al eerder gepost) hoort hij onder de motor te liggen, dan kan de bus als een simpel scharnier dienen en kan de motor gesteld worden. Niemand een vergelijkbare brommer met foto om de constructie te vergelijken

Worldbeater

MF veteraan
10 okt 2002
57.652
8.764
Dat was even ter illustratie. Een foto van een waterpas had ook gekund. ;)

Gaffels uitgedraaid..
Ik draai morgen alle klemmen en overige bouten weer muurvast en zie wel waar het schip strand. :+

Laatst bewerkt:

halflive

MF fossiel
Donateur
9 apr 2004
31.680
5.582
Purmerend
Hij kan zijn motor amper laten hellen door die gekke steun voor het blok langs. Hoort hij wel zo te zitten ? Volgens mij (al eerder gepost) hoort hij onder de motor te liggen, dan kan de bus als een simpel scharnier dienen en kan de motor gesteld worden. Niemand een vergelijkbare brommer met foto om de constructie te vergelijken
Die gekke steun is origineel Jawa. Als alle onderdelen origineel zijn functioneert dat prima. Als er nu tailrisers op zitten kan dat nog wel eens spannend worden.
Maar ik denk dat er op de plaat nog wel wat speling zit. Dus boutjes lossen, aan de motor trekken en weer vast zetten.

Benno123

MF veteraan
1 okt 2011
2.199
1.237
Langeweg (N-br)
Ok halflive, wist ik niet. Ik vind het maar een rare constructie. Het scharnier heb je nu niets aan. De vier boutjes die de steun vasthouden vind ik ook niet echt overtuigend ogen voor een driepuntsbevestiging van een zijspanbak maar het zal wel werken dus. Waarom hebben ze daar niet gewoon een kogeltje voor gebruikt varaag ik me dan af.

TS, succes met de uitlijning.

Benno

Deputy Duc

Moderator
Crew
Donateur
2 aug 2004
28.873
12.006
'Help: uitlijnen bak Velorex - Jawa' > 'WB: mijn Jawa 638 zijspan'

Bovenaan Onderaan