WB: mijn Jawa 638 zijspan

Tnx Deputy. :)

Bobines compleet vervangen helpt niet, bougies zijn nat.
Loopt 1 slag en dan uit.. en soms alleen een knal. O-)
 
Laatst bewerkt:
Heb je de bougiedoppen wel op de juiste cilinders .

Heb dit in het verleden al eens meer meegemaakt. Dan kun je lang doorklooien. :?
 
Heb je de bougiedoppen wel op de juiste cilinders .

Heb dit in het verleden al eens meer meegemaakt. Dan kun je lang doorklooien. :?
Ja dat zou je zeggen, het klinkt alsof de onsteking totaal in de war is.
Maar had de bedrading en manier van aansluitingen al tussen de twee Jawa's vergeleken.
En ook oude foto's van hoe alles oorspronkelijk gemonteerd was. :)

Anyway net nog de carburateur open gehad, contactpunten geschuurd en schoongemaakt.
Niets. :')
 
Laatst bewerkt:
Compressie meten is ook niet verkeerd. Heb eens weken aan een DKW 125 cc zitten klooien. Toen het echt niet wou dat ding gesloopt bleken de zuigerveren de uitlaat verlaten te hebben. Dus dat was de oorzaak.. _O-
 
Compressie meten is ook niet verkeerd. Heb eens weken aan een DKW 125 cc zitten klooien. Toen het echt niet wou dat ding gesloopt bleken de zuigerveren de uitlaat verlaten te hebben. Dus dat was de oorzaak.. _O-
Ja ook een keer gehad met mijn 2 takt motorscooter.
Hand op de uitlaat, voelde niets meer. :')

Anyway Jawaatje heeft een halve minuut met veel rook gelopen. (menselijke fout |( )
Toen ik een uurtje later alles afgemonteerd had was het weer over met de pret.
Liep wel, maar smoorde en werd niet meer wakkerrrrrr. :)

Waarschijnlijk nog teveel vocht in de verbrandingskamer, had die eerste keer wat langer moeten lopen denk ik.. klonk in ieder geval goed. :9
Misschien zo nog een poging, maar twee dagen negen uur klussen is mij wat teveel. ;)
(om de bougies er weer uit te halen, schoonmaken, cilinder droog trappen, starten..)
 
Laatst bewerkt:
Ik laad de accu altijd op na stilstand, gisteren volgeladen voor de eerste start, vanmiddag voor de frisse start vandaag. Loopt op 1 cilinder, alleen rechts. :/
Bougies schoongemaakt, cilinders drooggetrapt, bobine, kap en kabel vervangen, stekkertje op de bobine, doorlus vanaf de andere bobine nog kortgesloten. Nothing. :N
 
Laatst bewerkt:
Condensator van ontsteking defect?
Dat denk ik dus.. :Y

Bougie check voor het starten..

DSC_0381.jpg


Na het schoonmaken er weer in.. zelfde foto trouwens ingezoomd. (voor het schoonmaken)

DSC_0381closeup.jpg


Links - rechts verwisseld overigens. :')

Gisteren met testen wel rook uit de linkeruitlaat, vandaag ineens niet. :/
Nou deksel mag er weer af aan zijspanzijde. :')

Condensatoren zal ik wel bestellen en wellicht nog een kabelbreukje herstellen / nalopen. :)
 
Laatst bewerkt:
Motorie niet vonken motorie niet ronken. :o
Nou ja hij loopt gewoon op ene cilinder.
Maar dan kan je niet harder dan 60 km/u. _O-

(vorig jaar een keer per ongeluk gedaan doordat derden er een stekker vanaf hadden getrokken)


En gezond zal het wel niet zijn voor het blok. ;)
 
Laatst bewerkt:
Een Jawa 640 was mijn eerste motor. Veel plezier van gehad, maar ook veel gezeur.
Gelukkig waren er een paar heren van de Jawa club die graag een jonkie wilde helpen. Ik ben hen eeuwig dankbaar voor alle hulp.

Uiteindelijk toch maar een elektronische ontsteking laten plaatsen. Toen ie goed liep heb ik hem snel verkocht.

Zou er nu wel weer eentje willen hebben...
 
640 was ook mijn eerste motor in 1992. ;)
Ik heb die er ook bij.. loopt als een trein.
Met contactpuntjes. :Y
 
Even het troubleshooting zoeken beu en een tweedehands onsteking op de kop getikt. *O*

Vanaf heden dus electronische onsteking op de 638 zijspan..
Sinds 7 maanden niet gestart en al 8 maanden niet meer op 2 cilinders gelopen. :X
En nu ene trap en lopen. *O*

By bye contactpuntjes. :W

DSC_0331.jpg
 
Even een nieuw piccie van de motor met verlaagd ruitje en nieuw achterlicht. :)

DSC_0367.jpg


En hieronder oud knippperlicht met achterlicht apart en als geheel bredere unit. :r ;)

oudeachterkantspan.jpg


Ruitje origineel..

IMAGE_640.jpg


(afplaktape natuurlijk niet :+ )

DSC_0207.jpg


En aangepast. :9

DSC_0220.jpg


Vers filter.. en er bleken helemaal geen schroeven in de luchtfilterbox te zitten. :')

DSC_0186-1.jpg


DSC_0184.jpg
 
Laatst bewerkt:
Uitlaatjes gepoetst. :9

Uitlaat-huls-Jawa.jpg


UitlaatjesJawabijnaklaar.jpg


Binnenwerk uitgerangeerd. :P

Uitlaat-binnen-Jawa.jpg


Uitlaat-eindstuk-Jawa.jpg


MZ-B.jpg


DSC_0285.jpg


Uitlaatbeugeltjes opnieuw gespoten. :)

Uitlaatbeugel-Jawa.jpg
 
Bedrading onder de stoeptegels (voorlopig) gefixt. O-)

DSC_0172.jpg


DSC_0175.jpg


DSC_0177.jpg


DSC_0351.jpg
 
Laatst bewerkt:
En een olielekkage van het linkerdeksel verholpen. :)

DSC_0372.jpg


DSC_0374.jpg


Natte pakking onderkant -dus gelekt- terwijl de olie er al een week uit was. :Y
 
Laatst bewerkt:
Even het troubleshooting zoeken beu en een tweedehands onsteking op de kop getikt. *O*

Vanaf heden dus electronische onsteking op de 638 zijspan..
Sinds 7 maanden niet gestart en al 8 maanden niet meer op 2 cilinders gelopen. :X
En nu ene trap en lopen. *O*

By bye contactpuntjes. :W

[afbeelding]
Ik hoor altijd mensen beweren dat contactpuntjes ideaal zijn. Die kun je namelijk altijd aan de kant van de weg repareren als je een extra setje bij je hebt. :?

Maar hij wordt heel erg netjes :}
 
in mijn beginperiode van mijn GL tijdperk reed ik ook nog met puntjes en stond ik elke vakantie wel een paar keer langs de kant van de weg om die klote puntjes te fixen....

Heb mijn complete puntjesontsteking echt nog jaren mee gesleept op de motor omdat ook mij was verteld dat zo'n electronische ontsteking zomaar stuk zou kunnen gaan en dan kun je niets meer....
Nou; na meer dan 100.000 km zonder ook ooit maar weer eens naar mijn ontsteking te hebben hoeven kijken weet ik inmiddels wel beter....

dus bye bye contactpuntjes indeed!
 
Misschien kom ik met met het zout als het ei op is maar: Heb je de motor en span nu als goed uitgelijnt kunnen krijgen?? Ik heb zojuist jou topic hier eens doorgelezen. En volgens mij moet je gewoon de 4 gaten waar de imbusbouten inzitten -van de vooronderophanging- opruimen tot slobgaten en dan omhoog en naar benee uitvijlen dus. Zodat bij het uitdraaien van de schoorstangen het gehele bevestings plaatje kan kantelen. En er ook nergens geen spanning op kan komen te staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan