WB: mijn Jawa 638 zijspan

Ik hoor altijd mensen beweren dat contactpuntjes ideaal zijn. Die kun je namelijk altijd aan de kant van de weg repareren als je een extra setje bij je hebt. :?

Maar hij wordt heel erg netjes :}
Er valt wat voor te zeggen, maar ik denk dat er vaker problemen optreden bij contactpunten.
Al was ik er niet echt bang voor .. maar dit kwam zo op mijn pad. En de punten slijten niet meer in en bovendien geeft de bobine een hogere spanning af waardoor de motor nog beter start. :)
in mijn beginperiode van mijn GL tijdperk reed ik ook nog met puntjes en stond ik elke vakantie wel een paar keer langs de kant van de weg om die klote puntjes te fixen....

Heb mijn complete puntjesontsteking echt nog jaren mee gesleept op de motor omdat ook mij was verteld dat zo'n electronische ontsteking zomaar stuk zou kunnen gaan en dan kun je niets meer....
Nou; na meer dan 100.000 km zonder ook ooit maar weer eens naar mijn ontsteking te hebben hoeven kijken weet ik inmiddels wel beter....

dus bye bye contactpuntjes indeed!
Dat dus. _O- *O*
 
Misschien kom ik met met het zout als het ei op is maar: Heb je de motor en span nu als goed uitgelijnt kunnen krijgen?? Ik heb zojuist jou topic hier eens doorgelezen. En volgens mij moet je gewoon de 4 gaten waar de imbusbouten inzitten -van de vooronderophanging- opruimen tot slobgaten en dan omhoog en naar benee uitvijlen dus. Zodat bij het uitdraaien van de schoorstangen het gehele bevestings plaatje kan kantelen. En er ook nergens geen spanning op kan komen te staan.
Alle hulp is welkom, ik moet er inderdaad nog eens naar kijken. :Y

Maar volgens mij zit ik nog met een probleempje vooraan bij de motor.
De ophanging is gelast en te klein voor slobgaten. Maar goed kan er eens over nadenken met een extra plaat erachter en slobgaten. :Y :?

DSC_0378.jpg


In het midden is ook nog 'lastig'. :)

Het Jawaatje staat inmiddels wel recht, alleen iets naar links dus niet.
En het span staat zo ongeveer nog net zo scheef naar rechts. :Y
(voornamelijk wel via de achterkant..)

Een keertje het span van de motor verwijderen zal ook wel een helder licht werpen. O-)
 
Laatst bewerkt:
Het weertje hier vandaag viel aan het eind van de middag ineens mee. *O*

Sneeky helm en jas klaargelegd, de kleine was tv aan het kijken, maar zodra de motor liep rende hij naar buiten en sprong hij in het span. _O-

DSC_0312.jpg


DSC_0315.jpg


Na acht maanden weer ff gereden, klein rondje door de wijk, toen een groter rondje buiten het dorp, hierna wilde hij nog meer, dus nog een heeeel groot rondje om een ander dorp heen.
Nou ja .. groot.. twintig eerste kilometers voor beiden. :]
 
Vooraf al gezien.. rempedaal krast tegen het deksel en komt amper of zelfs niet! terug.
Dus maar even voor nood iets tegen gedaan, de as gaat door de hele motor en komt er niet uit zonder het span te verwijderen. Laters ringetje tussen doen. :P

DSC_0308.jpg


En ondanks de moer.. die lange as is gewoon aan het pedaal vastgelast. :W

DSC_0308l.jpg


Dezelfde foto trouwens maar een uitsnede. :}
 
Laatst bewerkt:
Het weertje hier vandaag viel aan het eind van de middag ineens mee. *O*

Sneeky helm en jas klaargelegd, de kleine was tv aan het kijken, maar zodra de motor liep rende hij naar buiten en sprong hij in het span. _O-


Na acht maanden weer ff gereden, klein rondje door de wijk, toen een groter rondje buiten het dorp, hierna wilde hij nog meer, dus nog een heeeel groot rondje om een ander dorp heen.
Nou ja .. groot.. twintig eerste kilometers voor beiden. :]

*D :}
(alleen nog even een gordeltje in de bak fixen ;) )

Vrouwlief gisteren aan het werk, dus ik ben ook lekker met een omweg en de kids in de bak naar een verjaardag gegaan (kop v.h. eiland) Het was eigenlijk best lekker weer.
 
Prachtige foto, die kleine in het span!
Motormaatjes lachen mij uit, alle kinderen die het ding zien zijn heel enthousiast. _O- *O*

Maar ik geloof dat niet zijspanrijders het uberhaupt niet snappen. ;)
*D :}
(alleen nog even een gordeltje in de bak fixen ;) )
Heb wel een heupgordeltje. O-) Driepunts is mooier natuurlijk. :Y
Vrouwlief gisteren aan het werk, dus ik ben ook lekker met een omweg en de kids in de bak naar een verjaardag gegaan (kop v.h. eiland) Het was eigenlijk best lekker weer.
Ja hier werkt ze ook alle zaterdagen. En nu weer een werkborrel buiten de deur.
Vandaar het spannetje gekocht voor de vaderweekenden. *O*
Voor de kid dan.

Weertje valt hier inderdaad enorm mee dit weekend. :]
Jij hebt wel een droomspan. :9
 
Laatst bewerkt:
Spannetje loopt nog als een droom.. als de accu tenminste geladen is. :')
Drie maandjes geleden alweer naar huis moeten lopen vanaf het werk.
Thuis opladen en goân. :Y

Maar hij loopt bij stilstand toch te snel terug om betrouwbaar te zijn.
Dus maar de accubak gaan aanpassen voor een grotere accu van mijn ZX-10R die ik nog over heb. (want de accu van de solo Jawa was ook al stuk en die wisselde ik steeds met het span) :')

DSC_0546.jpg


Dat deel hierboven met tape aangeven en nog een schotje moeten eruit.
En hij bleek al ingezaagd en open aan één kant. :? Terwijl de standaard 5 Ah accu prima past.

DSC_0548.jpg


Was al de meest omslachtige dingen aan het bedenken om het vast te zetten.
Boutjes van onderen en beugel van boven, trekbandje in het geheel verwerken.. :z
Zo even laten en volgende week een alu beugeltje voor de zijkant op het werk scoren. :)

DSC_0556.jpg


Bij mijn solo Jawa had ik vorige week al hetzelfde gedaan, maar deze is blijkbaar breder en nog gewoon dicht aan de zijkant met de accu erin..

DSC_0505.jpg


DSC_0508.jpg


Maar goed heb eerder ook met het span in flinke regen gereden en toen lekte het ook niet in..
Dat gaat goedkomen. :W
 
Laatst bewerkt:
May I have your votes please! :}

Staan de velgen staan het beste bij de solo of bij het span. :?

DSC_0557.jpg


DSC_0563.jpg


Het plan was oorspronkelijk het draadspakenwiel van de solo in het span te zetten..
Dan zal deze een stuk dynamischer rijden/remmen. :]

En dan de gegoten velg in de solo..
Maar ik ga bij niet graag terug van een Pirelli band naar een Mitas.
Bandje eraf kan natuurlijk ook maar met poetsen bladderde er al veel verf van de naaf.
Dus het wordt een heeeeeel ander projectje.. stralen.. (zwart of wit) poedercoaten. :X

En dan neem ik nog even niet mee dat de stuurschakelaars ook niet gelijk zijn.
Dus kon even helemaal niets. ;)
 
Gaat er aan de gegoten velg een remschijf?

Dan zou je wel wat meer remkracht krijgen op het span tov de huidige trommel
 
loopt die grotere accu dan ook niet leeg?
is je laadstroom wel voldoende? (spanningsregelaar kaduuk?)
 
Misschien gezichtsbedrog, maar het gietwiel lijkt me groter dan de spaakwielen. Dan zou ik het gietwiel in de solo zetten. Als je die in de combinatie zet wordt je naloop groter en gaat ie zwaarder sturen.
 
loopt die grotere accu dan ook niet leeg?
is je laadstroom wel voldoende? (spanningsregelaar kaduuk?)

:^

Grotere accu is een lapmiddel, maar dat weet WB vast ook wel. Aan de andere kant, als die grote accu net genoeg is om wel thuis te komen...:P
 
Gaat er aan de gegoten velg een remschijf?

Dan zou je wel wat meer remkracht krijgen op het span tov de huidige trommel
Minder onafgeveerd gewicht en veeeel meer remkracht. :Y
Trommel vereist een vooruitziende blik. (en het overig verkeer moet ook niet gek doen) :)
loopt die grotere accu dan ook niet leeg?
is je laadstroom wel voldoende? (spanningsregelaar kaduuk?)
Ja het is echt de accu.
Die moet veel te lang op de Optimate zonder te rijden.

Pas een Lithium accu op de Kawa gemonteerd, de oude gaat nu netjes dienst doen in beide Jawa's. *O*
Wil je nog een drie-punts heb? (geen rolautomaat)
Kostda? Ben vrijdag wederom in dat gat bij Ruud Frederiks. :o
Misschien gezichtsbedrog, maar het gietwiel lijkt me groter dan de spaakwielen. Dan zou ik het gietwiel in de solo zetten. Als je die in de combinatie zet wordt je naloop groter en gaat ie zwaarder sturen.
Ik denk dat het Mitas bandje vooral veel hoger is.
Maar zal eens meten. :)

Maar qua smaak? :+ (in de kliko met die gietwielen _O- )
:^

Grotere accu is een lapmiddel, maar dat weet WB vast ook wel. Aan de andere kant, als die grote accu net genoeg is om wel thuis te komen...:P
Ja thuis komen heeft ook wat. _O-

Op de Kawa had ik niet genoeg startstroom afgelopen maart.
Maar na startkabels kon die wel de injectie en verlichting aansturen van Utrecht tot Rotterdam. :}

Dus deze accu kan wel wat hebben. :9

Acculampje brandt heel soms ook wel op beide Jawa's, maar dat hoort erbij.
Meestal zijn ze uit. :Y ;)
 
Laatst bewerkt:
Dan kom je langs die prachtige plaats hier.

[img=100]http://www.motor-forum.nl/forum/download_document/1067956/7114cf34c2c04ddc85726482ec3aaecb[/img]

je hep pm ..
Ah ik zie de foto nu al. _O- Binnenkort inbouwen. *O* :}
 
Van het span de accubak nu aangepast, ga van 5 Ah naar 12 Ah. Beetje reserve. :P

DSC_0620_zps6cfab166.jpg


Morgen inbouwen en weer eens rijden. *O*
 
Morgen inbouwen en weer eens rijden. *O*
Fout! Dat duurde nog eens een maand. :o _O-

Net even heen en terug naar de Lidl in Bleiswijk met dertig pakken melk en de kleine. :}

Archieffoto.
DSC_0312.jpg


Leuk ritje van wel :+ 17 kilometer. En de enige regenbui van de dag even meegepikt. :+

Hoop dat ik dit jaar nog aan 500 km of meer totaal kom. O-)

Positief punt, het acculampje wat al vanaf het begin zo nu en dan brandde.. nu niet meer. *O*
 
Laatst bewerkt:
Beetje posifief blijven.

Maar als je zeker wilt zijn even je multimeter over de accu zetten en kijken of het voltage oploopt als de motor loopt. Moet van 12,6 naar 14 volt gaan tenzij de accu propvol zit. Maar dan de verlichting er bij aan dan zie je het wel gebeuren. Als het voltage inzakt weet je dat de laderij niet goed werkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan