wd-40 en o-ring ketting

Doc

Die hard MF'er
6 jul 2002
671
1
groningen
Ik moet met dit weer nog geregeld rijden, en kettingvet beschermt maar matig tegen pekel,(heeft me een paar jaar terug al een ketting gekost :( ) toen werd me een scott-oiler aangeraden. Maar ik zit er zelf aan te denken de ketting met
wd-40 in te spuiten, nu vraag ik me alleen af of de o-ringen hier tegen kunnen.
 
Op aanraden van Rico Bel Ray kettingvet uit spuitbus gekocht (13 Euro meen ik). Nog NOOOOOOOOOIT zo'n geweldig spul gezien. Als spuit je je hele bus leeg op je ketting (hij wordt spierwit), dan is dit spul er met water nog niet af te krijgen.
De ideale bescherming tegen pekel. Die film is zo dik, daar komt nikx doorheen.

Ik gebruikte eerst ook S100 wit kettingvet, maar dat vloog eraf (op velg). Die Bel-Ray, geen spatje. Echt het beste spul ooit.

Try it en je krijgt 100 % geen spijt. Ik heb wel vantevoren mijn O-ring met speciale siliconen (PTFE) behandeld. Blijft ie soepel rondgaan.


Je hebt hoop ik, na het gebruik van S100 toch wel een 5 tal uren gewacht voordat je ging rijden...??
Dit vet moet de tijd krijgen om in de ketting te kunnen trekken anders vliegt het er zo weer af. ( staat ook in de gebruiksaanwijzing..!!)
 
Ik spuit het altijd in als ik terug kom van het rijden, als de ketting nog warm is (staat op de bus) en laat het dan de hele nacht 'drogen' en ga der 's ochtends pas mee rijden. Kheb witte velgen en zie na 1 keer spuiten klein beetje zitten, maar na 3 a 4 keer het hebben gebruikt is m'n velg echt zwart. Dus spat nog erg veel vanaf merk ik wel.
 
Daar is die WD40 nu weer mooi voor!

Moet ik dan elke keer dat de ketting vuil word deze schoonmaken en weer inspuiten met kettingsmeer :? Beetje duur en heel veel werk (elk zandpaadje).

ps: Mijn bel-ray bus heeft geen kogeltje voor het mengen is niet wit maar geel en lijkt zeker niet op scheerschuim, zijn er twee versies van? Wie gebruikt nog meer die oude?
 
Ik moet met dit weer nog geregeld rijden, en kettingvet beschermt maar matig tegen pekel,(heeft me een paar jaar terug al een ketting gekost :( ) toen werd me een scott-oiler aangeraden. Maar ik zit er zelf aan te denken de ketting met
wd-40 in te spuiten, nu vraag ik me alleen af of de o-ringen hier tegen kunnen.

Nooit met WD 40 of iets anders van kruipolie gaan kloten!!
Kunnen je O ringen echt niet tegen.
Gewoon kettingvet wat er voor gemaakt is daarvoor gebruiken, keuze genoeg.

Red...
 
Op woensdag 11 december 2002 17:13 schreef jkoehorst het volgende:Moet ik dan elke keer dat de ketting vuil word deze schoonmaken en weer inspuiten met kettingsmeer :? Beetje duur en heel veel werk (elk zandpaadje).

Nee, gewoon een op de paar keer (lekker duidelijk he?) dat je je ketting smeert deze vantevoren goed reinigen met kettingreiniger & borstel oid., dan weer invetten. :)
 
Ik zou wel uitkijken met WD40 op bouten e.d. Maakt namelijk ook erg goed spullen los :)

Heb dat een keer gehad met mijn mountainbike :-) Beetje WD40 op zadelpen, gelijk de bout eruit gedraaid na 1 wedstrijd...
 
Je hebt hoop ik, na het gebruik van S100 toch wel een 5 tal uren gewacht voordat je ging rijden...??
Dit vet moet de tijd krijgen om in de ketting te kunnen trekken anders vliegt het er zo weer af. ( staat ook in de gebruiksaanwijzing..!!)

Schatje, ik smeer m'n ketting als ik terugkom van het rijden. Ik zet hem dus weg met een nog warme ketting. Daarna duurde het zeker 20 uur voor ik de fiets weer aanraakte. Ik heb een wit Marchesini achterwiel, dus ik weet alles van vuile velgen. Met S100 witte kettingspray (best goed spul voor je ketting, maar minder voor je velgen). Met die Bell Ray geen enkel spatje op de velg, echt toppie!!
 
Nooit met WD 40 of iets anders van kruipolie gaan kloten!!
Kunnen je O ringen echt niet tegen.
Gewoon kettingvet wat er voor gemaakt is daarvoor gebruiken, keuze genoeg.

Red...

Mijn procedure;

-Ketting schoonmaken in bak met dieselolie en kwastje
-Laten uitlekken aan haakje boven bak
-droogmaken ketting
-inspuiten met Profi Dry Chainlube (alleen de chainlube is niet voldoende, want dit ik zag hierbij duidelijke aftekening op mijn kettingrollers en achtertandwiel)
-ketting monteren
-Bell Ray witte kettingspray opbrengen (niet bubbelend en ook NIET geel)
-daarna rijden, na rijden even kort herhalen, klaar!!
 
Mijn procedure;

-Ketting schoonmaken in bak met dieselolie en kwastje
-Laten uitlekken aan haakje boven bak
-droogmaken ketting
-inspuiten met Profi Dry Chainlube (alleen de chainlube is niet voldoende, want dit ik zag hierbij duidelijke aftekening op mijn kettingrollers en achtertandwiel)
-ketting monteren
-Bell Ray witte kettingspray opbrengen (niet bubbelend en ook NIET geel)
-daarna rijden, na rijden even kort herhalen, klaar!!

Kan een O-ring ketting tegen dieselolie? Ik heb hier nl. ook een pan dieselolie staan, dan zal ik dat ook eens doen.
 
Yep, idd! WD-40 is prima om de ketting mee schoon te maken (nadat je de grootste rotzooi al heb afgehaald met bv. kettingreiniger..) maar daarna goed laten drogen en opnieuw invetten met S-100 of Castrol :} Ik heb geen ervaring met Bel-Ray..maar als ik die test zo zie dan denk ik Shell-Advance voor de herfst/winter (vanwege de goede 'watervastheid') en S-100 voor de zomer :) En Mark TT, die Bel-Ray blijft er dan wel goed opzitten, maar hoe zijn de smerende eigenschappen :?
 
Laatst bewerkt:
Mijn procedure;

-Ketting schoonmaken in bak met dieselolie en kwastje
-Laten uitlekken aan haakje boven bak
-droogmaken ketting
-inspuiten met Profi Dry Chainlube (alleen de chainlube is niet voldoende, want dit ik zag hierbij duidelijke aftekening op mijn kettingrollers en achtertandwiel)
-ketting monteren
-Bell Ray witte kettingspray opbrengen (niet bubbelend en ook NIET geel)
-daarna rijden, na rijden even kort herhalen, klaar!!

Jammer dat Promotor zo weinig sprays heeft getest, Castrol zowel Chain Lube (een ordinaire kettingspray) als Castrol Chain Wax in het programma, de laatste is erg goed.
Voordeel van Chain Wax is dat er geen vuil aan blijft hangen (schurende werking = slijtage!) omdat Wax niet plakt. Voor mij als pietje precies ook een groot voordeel, het slingert er vrijwel niet af :} :} :} . Wel de eerste keer de ketting schoonmaken omdat je anders denkt dat het er toch af vliegt (wat dus het restant van de oude rommel is...). Let op, de Castrol Chain Wax is slechts beperkt te koop (vreemd!), lang niet elke Castrol dealer verkoopt het.

Mark TT, jouw procedure is compleet maar niet toepasbaar op de kettingen van de huidige snelle motorfietsen. Wie 'breekt' nou zijn ketting om hem in een bak dieselolie te hangen??? Ik kijk wel uit, kun je hem daarna weer moeizaam gaan klinken met een grote kans een zwaar punt in de ketting te krijgen, dieselolie lijkt me ook niet goed voor de o(x)-ringen!

Volgens Promotor was Profi Dry Chainlube de beste, vreemd hoe meningen kunnen verschillen. Ik heb die zooi ook eens gekocht, je ziet het niet zitten (wat Promotor wel aangeeft) en dat heeft als GIGA nadeel dat je niet kunt zien of je ketting nog wel wordt beschermt :( . Je rijdt hierdoor met een droge ketting (is ook de bedoeling van Dry Lube) maar weet niet je droog gesmeerd of droog metaal op metaal rijdt, dat geef je prima aan Mark TT. Voor de gewone gebruiker is het spul dus zeker niet aan te bevelen!!!
 
Kan een O-ring ketting tegen dieselolie? Ik heb hier nl. ook een pan dieselolie staan, dan zal ik dat ook eens doen.
De O-ring kan prima tegen dit soort middelen. :} Gebruik zelf petroleum, lekker goedkoop en maakt je ketting/velg/achterbrug mooi schoon. Na het smeren een doek tegen de buitenschalmen wrijven geeft ook direct resultaat :z
Gebruik NOOIT benzine om de ketting te reinigen!!! Het tast de O-ringen aan en zuigt het smeermiddel tussen de bus en de rol weg! :(
 
De O-ring kan prima tegen dit soort middelen. :} Gebruik zelf petroleum, lekker goedkoop en maakt je ketting/velg/achterbrug mooi schoon. Na het smeren een doek tegen de buitenschalmen wrijven geeft ook direct resultaat :z
Gebruik NOOIT benzine om de ketting te reinigen!!! Het tast de O-ringen aan en zuigt het smeermiddel tussen de bus en de rol weg! :(

Bedankt! Ga morgen eens even een beetje soppen met dieselolie :) .
 
Diesel en petroleum zijn wat vettige varianten van aardolie destilaten. Benzine en wasbenzine zijn vetoplossender (dus beter :9 ) maar slecht voor de O-ring... dus niet doen meer '(

Dat begrijp ik dan niet want alle middelen waarmee je je ketting goed mee schoon kunt maken moeten wel vetoplossers zijn. Dus diesel net zo goed toch?

Daarom poets ik zoveel mogelijk alleen de zijkanten door een doek iets te bevochtigen en dus zo minimaal de o-ringen vochtig te maken. Ik gebruik daar WD-40 voor en ook vaak alleen maar een droge doek.
 
VetoplossenDER, om schoon te make is vetoplossend vermogen wel belangrijk :9
O-ringen zijn gemaakt van een special rubber (om de wrijvingskracht en warmte) maar kan slecht tegen aggresieve oplosmiddelen. Andere kant van het verhaal is dat rubbers kunnen uitdrogen, dus bij het smeren ook effe tussen de binnen en buitenschalemen smeren O-)
 
Hmmm.
Ik gebruikte voorheen altijd bel-ray, maar ben nu toch es profi dry lube gaan gebruiken.
En dat werkt eigenlijk minstens net zo goed , het gezeur over dat het anders vernevelt is onzin, dan spuit je toch gewoon "anders" ?
Het enige nadeel is wel, dat je niet goed ziet waar je gebleven was met spuiten, maar das ook makkelijk opgelost: gewoon 1 schakel markeren en daar beginnen.
Ander nadeel is dat je niet goed kan zien wanneer de volgende smeerbeurt nodig is. Maar ook dat is makkelijk: gewoon regelmatig zoals je dat gewent was.
Naar mijn idee penetreert het veel beter en smeert het ook als een tierelier.

HEEL Groot voordeel: het wordt tenminste niet zo'n smeerboel als bij bel-ray.
Ik denk dat profi-dry-lube nummer 1 is !!! ( nee..ik heb geen aandelen...)
 
bel%20ray%20chain%20lube.jpg



Gewoon bij http://www.hocoparts.com te koop :)

Suc6! ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan