Wederom Tikkende XTZ 660

lelijk hoofd

MF'er
26 okt 2005
94
0
Utrecht
Beste mensen, ik had mijn tikkende xtz 660(23000km) probleem al eens gepost, nu maar eens een update; Bij arie molenaar zeiden ze mij dat het getik bij 1500 toeren door de distributieketting kwam. Het was volgens hen mogelijk om de automatische spanner met de hand nog 1 of 2 nokjes verder te duwen waarna het tikken weg zou moeten zijn. Ik heb vandaag het hele kettingspanmechanisme eruit gehaald, (2 schroefjes) wat bleek, de spanner was nog lang niet aan het einde van zijn nokjes. Ik heb de spanner 2 nokjes naar voren gezet waardoor er dus meer spanning op de nokkenasketting staat. Het hele mechanisme weer teruggeplaatst, en........hij tikt nog steeds tussen de 1500 en 1900 toeren. Heeft dus geen zak geholpen. Wat zou dit probleem nu kunnen zijn???? Kleppen moet je toch horen bij alle toerentallen of niet? Ik weet het niet meer, graag uw wijze raad |(
 
Beste mensen, ik had mijn tikkende xtz 660(23000km) probleem al eens gepost, nu maar eens een update; Bij arie molenaar zeiden ze mij dat het getik bij 1500 toeren door de distributieketting kwam. Het was volgens hen mogelijk om de automatische spanner met de hand nog 1 of 2 nokjes verder te duwen waarna het tikken weg zou moeten zijn. Ik heb vandaag het hele kettingspanmechanisme eruit gehaald, (2 schroefjes) wat bleek, de spanner was nog lang niet aan het einde van zijn nokjes. Ik heb de spanner 2 nokjes naar voren gezet waardoor er dus meer spanning op de nokkenasketting staat. Het hele mechanisme weer teruggeplaatst, en........hij tikt nog steeds tussen de 1500 en 1900 toeren. Heeft dus geen zak geholpen. Wat zou dit probleem nu kunnen zijn???? Kleppen moet je toch horen bij alle toerentallen of niet? Ik weet het niet meer, graag uw wijze raad |(
Is er niet ergens een steun van een beugeltje afgebroken? Dat kan dan een heel erg akelig ratelend geluid produceren bij bepaalde toerentallen. Ik heb het al een keertje meegemaakt. Gek werd ik ervan. Ook van alles geprobeerd. En toen bij het uitbouwen van de motor gezien dat 1 ophangpunt van een valbeugel afgebroken was. Valbeugel eraf en weg ratelend geluid.
 
Nee, het zit echt in het blok zelf, wel op de plaats van de distributieketting maar dat kan het haast niet zijn. De spanner was nog lang niet aan zijn einde. Ik vind het echt extreem vreemd. Verder loopt het blok echt perfect. Alleen bij die 1500 toeren hoor ik hem tikken. AAAAARRRGGGGHHHHH '(
 
Beste mensen, ik had mijn tikkende xtz 660(23000km) probleem al eens gepost, nu maar eens een update; Bij arie molenaar zeiden ze mij dat het getik bij 1500 toeren door de distributieketting kwam. Het was volgens hen mogelijk om de automatische spanner met de hand nog 1 of 2 nokjes verder te duwen waarna het tikken weg zou moeten zijn. Ik heb vandaag het hele kettingspanmechanisme eruit gehaald, (2 schroefjes) wat bleek, de spanner was nog lang niet aan het einde van zijn nokjes. Ik heb de spanner 2 nokjes naar voren gezet waardoor er dus meer spanning op de nokkenasketting staat. Het hele mechanisme weer teruggeplaatst, en........hij tikt nog steeds tussen de 1500 en 1900 toeren. Heeft dus geen zak geholpen. Wat zou dit probleem nu kunnen zijn???? Kleppen moet je toch horen bij alle toerentallen of niet? Ik weet het niet meer, graag uw wijze raad |(

Ik heb het al eens genoemd om een schroevendraaier als stetoscoop te gebruiken, zelf slechte kogellagers kun je er mee op sporen.
Doe het handvat tegen je oor en de punt van de schroevendraaier tegen het draaiende blok op verschillende plaatsen.
Als je op die manier niet exact kunt ontdekken waar het geluid vandaan komt kun je wel ontdekken waar het in de buurt zit en nog belangrijker waar het niet zit. suc6
 
Beste mensen, ik had mijn tikkende xtz 660(23000km) probleem al eens gepost, nu maar eens een update; Bij arie molenaar zeiden ze mij dat het getik bij 1500 toeren door de distributieketting kwam. Het was volgens hen mogelijk om de automatische spanner met de hand nog 1 of 2 nokjes verder te duwen waarna het tikken weg zou moeten zijn. Ik heb vandaag het hele kettingspanmechanisme eruit gehaald, (2 schroefjes) wat bleek, de spanner was nog lang niet aan het einde van zijn nokjes. Ik heb de spanner 2 nokjes naar voren gezet waardoor er dus meer spanning op de nokkenasketting staat. Het hele mechanisme weer teruggeplaatst, en........hij tikt nog steeds tussen de 1500 en 1900 toeren. Heeft dus geen zak geholpen. Wat zou dit probleem nu kunnen zijn???? Kleppen moet je toch horen bij alle toerentallen of niet? Ik weet het niet meer, graag uw wijze raad |(
Sander welk type, xtz?
5 klepper? bj?
Is het echt niet de koppeling?
Veranderd het geluid niet met de koppeling bedienen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan