Weekendje weg zonder planning

jort17

Die hard MF'er
20 feb 2006
608
1.116
Breda
Het stond al een lange tijd op mijn verlanglijstje, en nu gaat het gebeuren.

Een meerdaagse motor rit. Maar door mijn drukke leventje kwam het er steeds maar niet van.

Nu toch de knoop doorgehakt en dagen vrijgenomen voor een lang weekend weg op de motor donderdag tot en met maandag.

Wanneer: De 1e of 3e week van oktober. We kijken wel even wanneer het weer het beste is.

Waar gaan we heen. Dat zie ik vlak voor vertrek wel. Ardennen, Luxemburg, Vogezen, Zwarte Woud, Normandie, of misschien wel Engeland.

pijlen-uit-hoofd_lachvandedag-nl.jpg


Wie gaat er mee: ik en de motor.

Welke motor? Speciaal voor deze trip een BMW F650ST op de kop getikt voor €900,- met 3 delige kofferset, handvatverwarming en comfort zadel.

Idiaal voor op de weg of in het zand.

IMG-20220918-WA0021.jpg


Is de motor er klaar voor, NEE!

Dit moeten we nog even oplossen.
- achterband staat slap
- motor rijd niet zonder choke
- achterrem werkt niet
- voorvork keringen zijn lek
- handvat verwarming werkt niet
- 1 kofferek zit los
- instaleren tel houder met oplaad functie

Ben ik er al klaar voor, NEE!
- regenpak opzoeken en passen
- nieuwe motor broek halen (all weather modelletje je weet het immers nooit in oktober)

Dus word vervolgt.
 
Doen !
Verwarmde handschoenen zijn een optie als je de handvatverwarming niet direct aan de praat krijgt. Zijn trouwens warmer omdat ook de bovenkant van je handen verwarmd wordt.
En mocht je vragen hebben over Engeland: shoot ! Ik was er nog eerder dit jaar.
 
We zijn ondertussen alweer een weekje verder.

De motor is al grondig onder handen genomen.

Oude benzine uit de tank.

Carburateur schoongemaakt en voorzien van nieuwe oringen.(er ontbraken ook nog wat veertjes en ringetjes in de carburateur maar deze kon ik mooi van een oude gs500 carb set afhalen).
20220918_133315.jpg


20220918_133805.jpg


Klepspeling gecontroleerd.

Compressie gemeten deze was goed maar aan de lage kant maar dit was wel met een koude motor. Dus hier verwacht ik geen problemen.

Koelvloeistof vervangen.

Nieuwe bougies, die waren behoorlijk vernachelt.

20220919_215547.jpg


Nieuw luchtfilter geinstaleerd. (De houder van het filter ontbrak ook dus deze ook maar meteen besteld en geinstaleerd)


Tel houder/lader zit op zijn plek.

20220929_215544.jpg


De handvat verwarming doet het ook weer. De draadjes zaten los bij de accu.

Een zekering vervangen er zat een 15a op de plaats van een 20a.

Stekker van de koplamp schoon gemaakt, want het dimlicht deed het niet.

Draadjes van het lampje van de km teller gesoldeerd.

Beugel van het kofferrek vast gezet.

Ondertussen ook al een kort proefritje gemaakt van 5km, de motor start goed en loopt nu netjes.

Wat moeten we nog doen.

- Olie wissel + filter
- achterem nakijken en nieuwe remleiding instaleren.
- voorvork keringen vervangen.

En dan zijn we klaar voor de reis.
Waar ik heen ga is nog steeds niet bekend. Maar ik heb eigenlijk wel erg veel zin in het zwarte woud en de vogezen.

Maar we zullen zien.
Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
Kijk gaaf plan, het hoeft niet duur te zijn als je een beetje handig bent. Heel veel plezier alvast!
Dat is nu dus juist wat ik wil proberen. Low budget op vakantie.

Er staat ook nog een monster 796 in de schuur maar die vind ik voor lange afstanden minder prettig vandaar nu de bmw erbij.
 
Waar ik dus een smakelijke glimlach niet kan onderdrukken, is wanneer ik lees dat er een Ducati in de schuur staat en dat deze er blijft staan ten faveure van een ouwe bmw eenpitter wanneer er gestuurd moet worden. En ik bedoel dit niet als sneer naar de Duc 🙂
 
De duc is op vele fronten beter.
Sneller
Wenbaarder
Mooier geluid
Veel betere looks

Maar voor een meerdaagse rit laat hij het wel afweten op de volgende punten.
Bagage
Zit Comfort langere ritten
Met de BMW kun je ook offroad

Dus vandaar nu deze keuze.
Eigenlijk een soort luxe probleem :]
 
Ik zou zelf gewoon de Duc nemen en dan op de heen en terugreis wat vaker stoppen. Bagage is voor een weekend nooit een probleem, en offroad doe je alleen wanneer je een bochtje verkeerd inschat. Je stuurt helemaal scheel daar, doe jezelf nou niks tekort 🙂.
 
Waar gaan we heen. Dat zie ik vlak voor vertrek wel. Ardennen, Luxemburg, Vogezen, Zwarte Woud, Normandie, of misschien wel Engeland.

Rondje Luxemburg, Elzas, Zwarte Woud en via de Eifel terug is in de zomer, met het tentje, goed te doen in een dag of vier.
En daar is dan ook echt een heel mooi rondje van te maken.
Begin oktober zijn de dagen wat korter maar misschien kies je wel voor hotels om te overnachten. Dat scheelt een paar uur per dag aan noodzakelijke kampeerhandelingen.
In Duitsland zijn een aantal wegen in de weekenden afgesloten voor motorrijders.
Ik weet niet of dat in oktober ook nog is.
In ieder geval wel iets om rekening mee te houden.

Hoe dan ook, veel plezier met de voorbereiding en uitvoering van het plan.
 
Ieder z'n keus en zijn voorkeur, maar ik vond de Monster796 juist een toer en reis motor bij uitstek.
Heerlijke houding, en echt een gooi en smijtfiets.
Bagagerol van 70 liter erop, meestal maar voor 2/3e of minder gevuld, en dan kwam nog de helft er ongebruikt uit na 12 dagen vakantie.

Maar aan de andere kant is het juist ook wel leuk om eens met iets anders op pad te gaan. Ik heb hier ook nog een Paso uit 1987 in de garage, daar wil ik komend voorjaar ook eens een flinke trip mee maken. Gewoon omdat het kan.

Hou ons op de hoogte van je trip!
 
Tikke tak zij de klok en toen was het inneens half November.

Door omstandigheden was de motorvakantie er nog niet van gekomen.

De motor is er klaar nu klaar voor.
Na een paar flinke proefritten door Nederland kwam er nog één probleem naar boven en dat was dat de achterem af en toe vast slaat.

Rem gedemonteerd en alles goed gesmeerd. Ook de hoofdrem cilinder overhaald. En nu remt die ook achter weer goed.
Ook gelijk 2 nieuwe banden, Heidenau k61 en k61 scout gemonteerd. Voor de voorvork nog afgewerkt met vork beschermers.

20221107_233313.jpg

^ok bevonden

Tijdens één van de ritten in nl nog een koffer verloren 😬 gelulkig kon ik een vervanger vinden op ebay duitsland.
Wel een andere sleutel maar nu is de motor perfect contact, zadel, tankdop, zijkoffers, topkoffer, en schijfremslot allen met een apparte sleutel😆

Deze vrijdag en komende Maandag vrijgenomen dus we kunnen 4 dagen aaneengesloten rijden.

Vannochtend eerst nog even dochterlief naar school gebracht op de motor en toen terug naar huis om de motor op te laden.

IMG-20221111-WA0000.jpg


Kwart over 9 waren we op pad.
Over de snelweg richting Limburg om daar binnendoor duitsland in te schieten. Onderweg nog een puntje kunnen scoren in the riding game.


Nu ga ik jullie niet vervelen met allemaal plaatsnamen en wegen waar je langs moet rijden want er is al genoeg over duitsland geschreven. Ik ga jullie wel op de hoogte houden over de voortgang en leuke foto's delen

20221111_143003.jpg


De rit ging voorspoedig. Na de middag moest ik tenken, nog 3 uur tot Frankfurt laten we daar maar een hotel boeken voor de eerste nacht. Zo geregeld via Booking.com

20221111_151722.jpg

^ kleine side step, tijdens het maakte van deze foto kreeg ik woorden met een duitser die het abnormaal vond dat ik met de motor op de brug stond hij kon er niet langs, dat terwijl er ruimte zat was en overig verkeer was er ook niet.
Hij heeft mijn nummerplaat nog op de foto gezet en ik heb mijn middelvinger opgestoken toen ik weg reed (dit verhaal kan nog wel eens een staartje krijgen, naast de te hoge snelheid, en het rijden zonder umwelsticker in Frankfurt-Am-Mein)
16682040346011141122239397346762.jpg




Toch werden 3 uur 4 uur, en met de schemer opkomend en de dalende temperatuur besloten het laatstse uurtje over de snelweg door te gaan.

20221111_162341.jpg


Geen slecht idee want al snel begon het ook nog mistig te worden en aan straatverlichting doen de duitsers niet in de buiten gebieden.

20221111_172459.jpg

Aankomste Frankfurt,
Jezus wat een slechte wijk heb ik uit gekozen. Naast het redlight district en vol met junkies. Nouja het moet maar.
20221111_220824.jpg


Het hotel wat ik geboekt had was aan het verbouwen hiervoor hadden ze voor het hotel 2 parkeerplekken afgezet met bouwhekken, en zodoende hadden we wat plek voor mijn oude barrel, naast de vuilcontainer. Als ze hem er maar niet ingooien 😁 in iedergeval wel dicht voor de deur.

20221111_180948.jpg


Een Irish pup met life muziek op loop afstand van het hotel dus nu tijd voor een kouwe klets.

20221111_221606.jpg
 

Bijlagen

  • 20221111_145457.jpg
    20221111_145457.jpg
    327,1 KB · Weergaven: 25
Laatst bewerkt:
Mooie eetste foto. met de hoofdsponsor van NAC in rode neon (over de uitslag van vanavond zullen we het maar niet hebben). Voorbode voor het red light district later die dag?

Als je van plan bent om dochterlief vaker en langer mee achterop te nemen heb ik nog wel een set kinder motor kleding liggen (laarzen, broek, jas, handschoenen ) die mag je zo van me hebben. Was van mijn zoon toen hij 10 was, maar is nu een halve kop groter dan ik. Nu misschien iets te groot, maar daar groeit ze vanzelf in . PB me maar.

Veel plezier de komende dagen!
 
dag 2

met lichtelijke koppijn werd ik wakker van gerammel aan hekken.
oh nee toch ze zouden er toch niet bij moeten om die afval container te legen.
Maar eens rustig opstaan en kijken of het drankfurtse nachtleven het oude barrel met rust heeft gelaten.

20221112_082657.jpg


Gelukkig hij staat er nog.
Ik laad de koffers op en in dezelfde mist waar we gister avond in aankwamen, vertrekken we ook weer. Voordat we Frakfurt verlaten nog even snel een ontbijtje halen en dan kunnen we er weer tegenaan.

20221112_090622.jpg


De Navigatie staat ingestel op Freiburg Im Breisgau met een route dwars door het zwarte woud.

20221112_102010.jpg


Pas om kwart voor 11, komt de zon even lafjes om de hoek kijken.

20221112_105939.jpg

We rijden stug door. Door de vele dorpjes die doorkruist worden gaat regelmatig de vaart eruit.

Rond de middag zijn we echt in het zwarte woud en dat is toch wel echt genieten hoor mooie wegen, mooie uitzichten over de valijen (gevuld met mist.)

20221112_160643.jpg


We blijven een stukje van de Schwarzwaldhochstraße volgen en op den duur buig ik af richting Freiburg.

100 km ( 2 uur) en de zon is al ver onder.
Ook begint het weer mistig te worden. Ruim anderhalf uur rij ik door het donker in de mist op weg. En rond kwart voor 7 kom ik bij mijn hotel aan.

Even eten en dan nog even in de stad kijken. Het veraste me hoe groot Freiburg nog is. Je kunt via de Schwabentor de oude stad binnen lopen.
20221112_202727.jpg

^vroeger als kind had ik een model van deze toren bij mijn modelspoorbaan.
Link modelhuisje

Ook de mark met de grote kerk veraste mij. De gotische kerk in de mist gehuld.
20221112_203444.jpg


400 jaar hebben ze aan deze kerk gebouwd.

20221112_203749.jpg


Mocht je er ooit in de buurt zijn dan is Freiburg im Breisgau echt een aanrader.

Nu nog een biertje en dan naar bed.
Morgen gaan we weer richting het noorden.
20221112_155809.jpg
 
Laatst bewerkt:
Topic nog niet doorgelezen, maar in de vlucht lees ik, "zonder planning" ...

Wel, dat zijn meestal de leukste uitstapjes/trips/vakanties! 👍
 
BRRR dag 3

Gister avond last minute een hotel gevonden. Volgens mij is Freiburg de Riviera van het Schwarzwald, want kamers onder de €150 euro waren schaars. Na wat rondbellen kwam ik bij hotel Zum Kaiser terecht, gelukkig hadden ze nog een één persoons kamer met douche en toilet op de gang voor €78,- (tegenover een kamer met 2 persoon bed en eigen badkamer voor €40 euro in Frankfurt, waar het bed ook nog lekkerder sliep)

Maar goed 8 uur wilde ik vertrekken ik was van plan het ontbijt in het hotel over te slaan, maar wat bleek tot mij verbazing was de receptie tot 8:30 gesloten en kon ik dus niet uitchecken. Stipt 8:30 ging de receptie en de ontbijtzaal open, dan toch maar even ontbijten in het hotel en dan op de motor.

Ik had mezelf voorgenomen om richting de Vogezen te gaan, ik verliet Freiburg en over de snelweg in een uurtje stond in Frankrijk in Wattwiller aan het begin van Col du Grand Ballon.
Ik had alweer 260 km op de dagteller staan en het werd dus tijd om te tanken, ik was al gestopt bij een pomp aan de snelweg maar deze was gesloten.

Op naar een ander tankstation, via de Callimoto app een tankstation 2km bij mij vandaan, daar aangekomen alles behalve een tank station. dan maar zoeken op Google maps, 5 km bij mij vandaan, laten we dat maar doen want eenmaal de bergen in kom je niet veel meer tegen.

20221113_101620.jpg


20221113_101722.jpg


Bij het tankstation aangekomen, alles uitverkocht behalve super 98. voor mij geen probleem. ik had gelezen dat de brandstofstakingen voorbij waren in Frankrijk maar de pompbediende en een andere klant vertelde mij dat brandstof nog steeds slecht leverbaar was in Frankrijk, en ze gaven mij dan ook het advies niet te lang door te rijden en tanken als het kan.

20221113_104716.jpg


Met een volle tank, op naar Col du Grand Ballon. in het dal nog steeds mistig maar naar een kwartiertje slingeren over de bergtoppen kwamen we boven de mist uit.

20221113_110459.jpg


Eenmaal boven de Wolken was het heerlijk rijden het was rustig op de weg dus ik had van niemand last, het zonnetjes scheen aan een strak blauwe lucht.

20221113_111425.jpg


vier uur lang ben ik van bergpas naar bergpas gereden. en telkens weer met een ander mooi uitzicht.
Ik had mijn route ingesteld tot aan Saint-Dié-des-Vosges, en daar zou ik verder kijken wat ik zou gaan doen.
Rond 2 uur was ik in Saint-Dié-des-Vosges, hoewel de zon scheen was het nog steeds behoorlijk koud.
het weer in Luxembourg en de Belgische Ardennen was wel redelijk maar nog steeds met lage temperaturen.

20221113_113727.jpg


20221113_122757.jpg


Ondanks de thermobroek, spijkerboek, & Motorbroek, en daarboven 2 thermoshorts, T-shirt, vest, en motorjas was de kauw al aardig in mijn lijf gaan zitten en ik had niet veel zin in nog één dag koukleumen op de motor.
Dit deed me besluiten de navigatie op huis in te stellen en in één ruk terug naar huis te gaan.

20221113_131403.jpg


20221113_131440.jpg


op 2 kleine files na in België kon ik lekker doorrijden en kwart over 8 was ik weer thuis.

Nog even de feiten op een rij:
Route: Breda - Frankfurt - Freiburg - Cernay - Saint-Dié-des-Vosges - Nancy - Luxembourg - Brussel - Breda
+/- 1607 km, in ruim 26 uur tijd
97 liter benzine
circa 5.460.000 Bougie vonkjes
hoogste punt 1417m
top snelheid 148 km/h

Verder heeft het oude barrel het prima gedaan. startte steeds goed, motortje liep soepel, en ook over de nieuwe Heidenau k61 banden ben ik zeer tevreden, hoewel ik ze graag ook off-road had uitgetest maar dat komt nog wel een keer.

Kleine spoiler, de BMW gaat nu in verkoop want ik ga weer opzoek naar een nieuw project.
bij interesse PB
 
Schiiterend zo boven de mist op de toppen! Freiburg is ook een erg leuke stad, ooit een keer beland met de gedachte niet te gaan stappen want wwe moesten de dag erna terug rijden Oosterhout... helaas... er zaten dus heel veel medische opleidingen in Frankrfurt wat heel veel dames aantrok... oftewel het was er erg gezellig en dus veel te laat. Stadcentra van grotere steden probeer ik altijd echt te mijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan