Weekje weg. Maar waarheen?

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
527
104
Eind Mei gepland om een week ergens een AirBNB te huren. Doel was de Franse Ardennen maar misschien hebben jullie wel betere tips waar je in een dag heen kan rijden, en waar het ook een beetje leuke omgeving is om wat rond te rijden. Wat dat laatste betreft lijkt de Franse Ardennen op het eerste gezicht wat saai maar misschien vergis ik me. We gaan met zij tweetjes. Een motorrijder met een aantal jaar ervaring, de andere ongeveer een jaar zijn rijbewijs. (we gaan dus bij voorkeur nog maar geen hoge bergen opzoeken) Wie weet iets waar we ons niet zullen vervelen?
 
Franse Ardennen zijn niet heel spectaculair. Wel interessant qua geschiedenis, maar minder om motor te rijden Ik zou eerder Luxemburg of de Vogezen overwegen
 
Eind Mei gepland om een week ergens een AirBNB te huren. Doel was de Franse Ardennen maar misschien hebben jullie wel betere tips waar je in een dag heen kan rijden, en waar het ook een beetje leuke omgeving is om wat rond te rijden. Wat dat laatste betreft lijkt de Franse Ardennen op het eerste gezicht wat saai maar misschien vergis ik me. We gaan met zij tweetjes. Een motorrijder met een aantal jaar ervaring, de andere ongeveer een jaar zijn rijbewijs. (we gaan dus bij voorkeur nog maar geen hoge bergen opzoeken) Wie weet iets waar we ons niet zullen vervelen?
Waar kom je zelf vandaan en hoever wil je rijden op de eerste dag?

Als je niet te ver wil zou ik zuid Eifel aanraden of Luxemburg.
 
Waarom wil je per sé op 1 plek blijven als je een gehele week hebt? RDGA is goed te doen in een week, binnendoor heen via Vogezen Jura en terug via Drome, Vercors, Bourgogne... (of andersom)
 
Precies dat.

Wij hebben begin juni een week. Dan doen we een rondje Frankrijk. Hebben we al vaker gedaan in verschillende variaties. Elke dag zo'n 300-400 km binnendoor. Da's echt genieten hoor. Het is de reis, niet de bestemming.
 
Wat zijn jou verwachtingen van een vakantie.
Hoe wil je reizen .
Ontdek eens zelf hoe het is om te reizen.
Wat een ander leukt vind hoeft jij niet zo te vinden.
Ervaar de dingen zoals ze gaan en anders moet je een reis boeken waar alles vast staat hotel eten reis . Ja dat is nog eens een avontuur 😉
 
Een week is best lang. Daarin kun je prima de RDGA rijden, of richting Gardameer en door de Dolomieten weer terug. Eén jaar ervaring is geen enkel probleem. Je eigen rijstijl bepaalt hoe veilig je rijdt.
Als dit toch te ambitieus is, zou ik de Harz in DLD ook eens overwegen en anders Luxemburg (maar is te klein voor een week)
 
Ik snap dat het rijden zelf het meest leuke is van zo'n weektripje. Vertrekpunt is trouwens Amsterdam.
Echter, omdat de bijrijder mijn zoon betreft maak ik het de eerste keer naar het buitenland liever (nog) niet al te dol. Ik wil hem wel heelhuids weer thuis afleveren daarom nog maar geen bergritten dacht ik zo. Of de Vogezen danwel Dolomieten met een jaar (straat)rij-ervaring te doen zijn heb ik geen idee van. Weet wel dat sommige afdalingen in Corsica een paar jaar geleden best billenknijpend spannend konden zijn. Reden dat ik id eerste instantie voor een vaste bestemming wil gaan is omdat ik verwacht dat er vanuit een uitvalsbasis best wel wat leuke tourritten te maken zijn. Maar rondje Frankrijk is idd ook een leuke optie.
 
En out of the box: Neem de boot naar Engeland en ga daar een week mooi toeren. Slecht weer kun je overal hebben in gemiddeld is het daar droger dan in Nederland 's zomers (vooruit, Schotland is een ander verhaal). Ook waanzinnig mooie ervaringen daar gemaakt. Het land staat vol van historie/cultuur/techniek en het is over het algemeen heerlijk mooi en rustig rijden.
 
Engeland/ Schotland wil zeker een keer naartoe al zie ik een beetje op tegen het rechts op de weg rijden. Went snel hoor ik vaak maar toch.

Edit; LINKS! :+
 
Laatst bewerkt:
Ik snap dat het rijden zelf het meest leuke is van zo'n weektripje. Vertrekpunt is trouwens Amsterdam.
Echter, omdat de bijrijder mijn zoon betreft maak ik het de eerste keer naar het buitenland liever (nog) niet al te dol. Ik wil hem wel heelhuids weer thuis afleveren daarom nog maar geen bergritten dacht ik zo. Of de Vogezen danwel Dolomieten met een jaar (straat)rij-ervaring te doen zijn heb ik geen idee van. Weet wel dat sommige afdalingen in Corsica een paar jaar geleden best billenknijpend spannend konden zijn. Reden dat ik id eerste instantie voor een vaste bestemming wil gaan is omdat ik verwacht dat er vanuit een uitvalsbasis best wel wat leuke tourritten te maken zijn. Maar rondje Frankrijk is idd ook een leuke optie.

Dan houd ik het nog steeds op ergens in de zuid-Eifel. zo tegen de moezel, Cochem bijvoorbeeld of die omgeving.

Vanuit daar kun je dan ook Luxemburg pakken voor een dag tripje, of Sauerland.
Maar in de Eifel zelf kun je je ook echt wel wat dagen vermaken.

Vogezen is qua rijden rustiger en ook erg mooi, maar is verder echt niets te doen. Wel goed te combineren met Zwarte Woud, die 2 samen zou ook een leuke optie zijn, maar om ook ergens gezellig een biertje te kunnen drinken of een terrasje te pakken voor de lunch vind ik de Eifel leuker. Met name de Vogezen vond ik wel erg leeg, regelmatig bij een supermarkt wat te lunchen gehaald omdat ik gewoonweg niets tegen kwam om even een simpele lunch op een terrasje naar binnen te schuiven. Qua rijden top, maar voor een gezellige vakantie samen... mwah...
 
No worries heb dat wel vaker. Vond mijn instructeur ook altijd fijn :)

@MP_NL Dank vd tips. Nog keuringsstickers op het windscherm nodig als we richting DL rijden?
 
Laatst bewerkt:
Heb in de auto best veel links gereden, o.a. in Zuid Afrika en Namibie. Maar dan gaat het min of meer automatisch omdat je stuur aan de andere kant zit. Maar op de motor kan ik me voorstellen dat het wel even opletten is.
 
Vogezen is qua rijden rustiger en ook erg mooi, maar is verder echt niets te doen. Wel goed te combineren met Zwarte Woud, die 2 samen zou ook een leuke optie zijn, maar om ook ergens gezellig een biertje te kunnen drinken of een terrasje te pakken voor de lunch vind ik de Eifel leuker. Met name de Vogezen vond ik wel erg leeg, regelmatig bij een supermarkt wat te lunchen gehaald omdat ik gewoonweg niets tegen kwam om even een simpele lunch op een terrasje naar binnen te schuiven. Qua rijden top, maar voor een gezellige vakantie samen... mwah...
Vogezen niks te doen?

Ben je wel eens in Gerardmer geweest. Of in Riquewihr. Of in Selestat, Colmar, Straatsburg. Je kunt er prachtige toertochten maken op de bekende en onbekende cols. Zwarte woud is ook in de buurt. Over het algemeen rustige wegen. Lekker eten en drinken te over en tegen redelijke prijzen. Voor diegenen hier die geen Frans spreken, geen nood want vrijwel iedereen spreekt daar Duits.

Verder is er inderdaad niet veel te doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan