Weer een debat over het gevaar van motorrijden, nu bij Joop

"Er rijden nu 624.000 gewone motorrijders in ons land rond, lees ik, en elk jaar komen er tienduizend bij. "

"Tachtig doden en zevenhonderd zwaargewonden vallen jaarlijks onder motorrijders op Nederlandse wegen, aantallen die het Motor platform onaanvaardbaar groot noemt."

780 doden en zwaar gewonden per jaar, dat is net aan 0,125% van het aantal motorrijders dat er in Nederland rond rijd. En er komen er elk jaar 10.000 bij. Volgens mij is dit juist een zeer 'goed' getal als het gaat om ongevallen? Hoeveel % van de automobilisten overlijden er per jaar? En hoeveel raken er zwaar gewond?
 
Wat de *, weer zo'n kortzichtig hert die denkt dat ie er iets vanaf weet. Echt een kuddebeest. :(

Dit artikel is geschreven op basis van berichtjes in de krant van motorrijders die zichzelf dood gereden hebben, in combinatie met youtube filmpjes van ghostrider.

Alleen de slechte berichten over motorrijden bereiken de massa, omdat de goede berichten geen nieuwswaarde hebben. Onzin dus, omdat 90% van de mensen geen volledig beeld hebben van het onderwerp, waardoor ze geen valide mening kunnen vormen.
 
Wat de *, weer zo'n kortzichtig hert die denkt dat ie er iets vanaf weet. Echt een kuddebeest. :(

Dit artikel is geschreven op basis van berichtjes in de krant van motorrijders die zichzelf dood gereden hebben, in combinatie met youtube filmpjes van ghostrider.

Alleen de slechte berichten over motorrijden bereiken de massa, omdat de goede berichten geen nieuwswaarde hebben. Onzin dus, omdat 90% van de mensen geen volledig beeld hebben van het onderwerp, waardoor ze geen valide mening kunnen vormen.
Kut is dat he als men een mening vormt zonder goed op de hoogte te zijn waar men het over heeft O-)
 
Laatst bewerkt:
"Er rijden nu 624.000 gewone motorrijders in ons land rond, lees ik, en elk jaar komen er tienduizend bij. "

"Tachtig doden en zevenhonderd zwaargewonden vallen jaarlijks onder motorrijders op Nederlandse wegen, aantallen die het Motor platform onaanvaardbaar groot noemt."

780 doden en zwaar gewonden per jaar, dat is net aan 0,125% van het aantal motorrijders dat er in Nederland rond rijd. En er komen er elk jaar 10.000 bij. Volgens mij is dit juist een zeer 'goed' getal als het gaat om ongevallen? Hoeveel % van de automobilisten overlijden er per jaar? En hoeveel raken er zwaar gewond?

Procentueel veel minder, omdat er zo veel van zijn.
 
"Er rijden nu 624.000 gewone motorrijders in ons land rond, lees ik, en elk jaar komen er tienduizend bij. "

"Tachtig doden en zevenhonderd zwaargewonden vallen jaarlijks onder motorrijders op Nederlandse wegen, aantallen die het Motor platform onaanvaardbaar groot noemt."

780 doden en zwaar gewonden per jaar, dat is net aan 0,125% van het aantal motorrijders dat er in Nederland rond rijd. En er komen er elk jaar 10.000 bij. Volgens mij is dit juist een zeer 'goed' getal als het gaat om ongevallen? Hoeveel % van de automobilisten overlijden er per jaar? En hoeveel raken er zwaar gewond?

Het totaal aantal verkeersdoden is in Nederland niet eens 780. Ik geloof dat er 780 verkeersdoden te betreuren waren in 2008 ;)

Edit: 2009 waren er 605 verkeersdoden. Aantal verkeersdoden weer gedaald
 
Laatst bewerkt:
Kut is dat he als men een mening vormt zonder goed op de hoogte te zijn waar men het over heeft O-)

Was dat sarcasme? ;) Ik heb wel degelijk de tijd genomen het artikel te lezen namelijk, en heb een tijdje geleden toevallig andere bronnen doorgenomen die hij blijkbaar ook is tegen gekomen. De getallen die hij noemt komen volgens mij van ergens rond 2003.
 
2009 : Totaal 720 verkeersdoden:
Personenauto: 296, bestel/vrachtwagen: 28, fiets: 185, brom-en-snorfiets: 67, voetganger: 68, motor: 70, overig/onbekend: 6.

(Bron: CBS.NL)

Motorrijden en wandelen is ongeveer even gevaarlijk. :X
 
Laatst bewerkt:
2009 : Totaal 720 verkeersdoden:
Personenauto: 296, bestel/vrachtwagen: 28, fiets: 185, brom-en-snorfiets: 67, voetganger: 68, motor: 70, overig/onbekend: 6.

(Bron: CBS.NL)

Motorrijden en wandelen is ongeveer even gevaarlijk. :X

Met die redenering zou auto rijden het gevaarlijkst zijn, puur omdat daar de meeste doden zijn. *O* Relatief zullen er veel meer voetgangers zijn dan motorrijders ;)
 
Laatst bewerkt:
Al dat media gedoe moeten we helemaal niet hebben.

Die gefrustreerde file popiejopies gaan er nog voor zorgen dat de overheid zich ermee gaat bemoeien.

Nee, laten we er niet omheen draaien: een Diversion-rijder doet het voor de kick. Het gaat om de sensatie van power tussen de lendenen; het gaat om ego's, adrenaline, pret en geluksgevoelens, niet om de noodzaak van A naar B te komen.

:+
 
Laatst bewerkt:
2009 : Totaal 720 verkeersdoden:
Personenauto: 296, bestel/vrachtwagen: 28, fiets: 185, brom-en-snorfiets: 67, voetganger: 68, motor: 70, overig/onbekend: 6.

(Bron: CBS.NL)

Motorrijden en wandelen is ongeveer even gevaarlijk. :X

Als we het totaalplaatje hadden met hoeveel van elke categorie er zijn, hadden we wat over deze cijfers kunnen zeggen.


Trouwens, voor de mensen die het nog willen horen van radio 1:
Gemiste onderwerpen van dinsdag 25 september 2018

op 11 uur zetten, en doorspoelen naar 48:45.
 
Mja personenauto: 296

Op hoeveel auto's is dat?

Ik denk dat het percentage lager ligt als bij motoren of niet? Er rijden toch wel miljoenen auto's rond in NL dacht ik, of is dat een grove misschatting?
 
Laatst bewerkt:
Als we het totaalplaatje hadden met hoeveel van elke categorie er zijn, hadden we wat over deze cijfers kunnen zeggen.


Trouwens, voor de mensen die het nog willen horen van radio 1:
Gemiste onderwerpen van dinsdag 25 september 2018

op 11 uur zetten, en doorspoelen naar 48:45.

Niet helemaal (helemaal niet), want bijvoorbeeld de auto's die er zijn maken veel meer kilometers dan de motorfietsen die er zijn.
 
Laatst bewerkt:
Procentueel veel minder, omdat er zo veel van zijn.

Volgens mij zijn beide percentages gewoon te verwaarlozen. En kan je dus niet zeggen, op basis van het aantal dodelijk ongelukken, dat motorrijden veel gevaarlijker zou moeten zijn.

Feit blijft uiteraard wel dat ALS een motorrijder in een ongeluk betrokken is, dat deze veel kwetsbaarder is. En dat hier een aantal maatregelen voor worden genomen, is toch juist beter?

Ik wil niet mijn nek breken tegen een vangrail-paaltje, omdat er een 1 of andere oude hark niet wil dat het (wegen)belastinggeld naar motor-vriendelijke vangrail gaat.


Mij lijkt het sowieso goed als de overheid eerste eens begint met het bewust maken van Nederland, dat er ook motorrijders op de weg rijden. Gewoon via reclame spotjes. Hierdoor gaan automobilisten ook beter om zich heen kijken, en wordt de weg al een stuk veiliger!
 
miljoenen auto's? bullshit...

kan zijn dat er een paar miljoen auto's op naam zijn gezet en belasting betalen, maar ze rijden echt niet allemaal!
 
Met die redenering zou auto rijden het gevaarlijkst zijn, puur omdat daar de meeste doden zijn. *O* Relatief zullen er veel meer voetgangers zijn dan motorrijders ;)

Absoluut :+

(Toch vind ik die feestende smiley achter jouw zin niet zo netjes... :X )
 
Laatst bewerkt:
miljoenen auto's? bullshit...

kan zijn dat er een paar miljoen auto's op naam zijn gezet en belasting betalen, maar ze rijden echt niet allemaal!

Mja hoeveel dan?

Hetzelfde kan je zeggen over die 624.000 motorrijders.

Daarvan rijdt 524.000 2 maanden in het jaar. Juli en augustus.....


Ik heb geen idee hoeveel auto's er rond rijden. Ik liet mijn verbeelding spreken. Ik zie er dagelijks in ieder geval véél en véél meer als dat ik motoren zie. Helemaal wanneer de zon niet schijnt en het geen 18+ graden is.
 
Laatst bewerkt:
En over die belasting, ja, wat zullen we zeggen.. Gaan we onze accijnzen verhogen, boetebedragen verhogen, een bak meer geld naar de EU sturen dan de omringende landen, en een pleuris bak geld naar Afrika sturen (die toch nooit zonder hulp zullen kunnen functioneren, dat terzijde), of gaan we voor ONSZELF eens wat problemen oplossen?

Ik zou het wel weten.
 
Ik hoorde het net ook toevallig op de radio. Tsjonge, echt tenenkrommend verhaal...
 
Was dat sarcasme? ;) Ik heb wel degelijk de tijd genomen het artikel te lezen namelijk, en heb een tijdje geleden toevallig andere bronnen doorgenomen die hij blijkbaar ook is tegen gekomen. De getallen die hij noemt komen volgens mij van ergens rond 2003.
Was niet zozeer op jou gericht, meer in het algemeen;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan