weer een newbie-vraag

-p-

Rookie
29 sep 2004
1
0
essen
Hallo iedereen,

Mijn naam is Pieter.
Ik zal het maar gewoon meteen zeggen: "Ik ben hardstikke newbie."
(Kunnen de veteranen weer gelijk vooroordelen trekken :X )
Ik had even paar vraagjes voor degenen die in het Zuiden wonen.
Ik wil dalijk men eerste motor gaan kopen en ik moet natuurlijk rustig beginnen.
Daarom heb ik een leuke RS125 zien staan die ik mischien over wil gaan kopen.

1. Als je een "wat ruigere" rijstijl hebt zal ik maar zeggen, na hoeveel kilometer is zo een motor dan meestal versleten?
2. En nog een vraagje.. Ik woon in bels.. Jaja bels. Heeft er hier iemand enig idee wat ik ongeveer per maand kwijt bent aan verzekering en belasting?

De ene verteld me dat ik 170 euro kwijt ben de andere zegt 50.
Dus ik denk.. Ik vraag het maar aan iemand die er verstand van heb.

groetjes

Pieter
 
kijk eens op www.unive.nl, daar kun je online de premie voor je motor berekenen (is een richtlijn, dit betekent natuurlijk niet dat je m daar ook gelijk moet verzekeren of dat andere verzekeringen niet goedkoper of duurder zijn) een rs of een mito is 2takt, deze fietsen hebben meer onderhoud nodig als 4takt, maar een rs of een mito is behoorlijk licht waardoor ze best snel zijn. wil je een 4takt voor een lage prijs, kijk dan misschien eens naar een 25kw suzuki gs500 of een honda cb1
 
ik ga ook rs125 rijden, en ik ga extreme eisen stellen aan me bike

of het nu autoweg of een zandweggetje is, die rs125 zal erdoor moeten.
ik schat dat ik zo'n rs op 1 dik jaartje in rotstaat ga hebben, maar als je goed onderhoud geeft kan het wel wat hebben.

van verzekering heb ik ook geen flauw idee,
 
betaal 90 euro int jaar :P

in omgeving kop van noord holland. valt best mee ;)



ownee ik heb een schadevrijejaar, nu 89 euri

 
Laatst bewerkt:
ik betaal ook iets van 90 per jaar verzekering, in omgeving hoorn (NH). En de wegenbelasting is geloof ik iets van 56 euro per jaar.
Ik wist trouwens niet dat het uitmaakte waar je woont voor je verzekeringspremie.

De zuiger van een rs dient na ongeveer 14000 km vervangen te worden. En met een rs valt niet rustig te rijden, dus het is altijd gaaas en weer remmen. (das mijn mening/rijstijl) De zuiger kost incl veren iets van 130 euro en is makkelijk zelf te vervangen. De rest van de motor slijt niet zomaar, buiten de slijtagedelen als remblokken, tandwielen, ketting, banden enzo natuurlijk.
 
ik heb btw vraagje en vind het dom om nieuwe topic te openen, kan een rs125 een burn out doen??

want ik weet dat het niet goed is maar wil wel eens een bandje oproken,mogelijk of mist hij gewoon de power?
 
alles met meer dan 50cc kan een burnout maken :P (ook mijn tomosje met 50cc kon het :P )


maar waarom een RS125? mischien is een begrensde 400/500cc 4takt wel interessanter voor je(minder onderhoud)

edit:

wegenbelasting is voor het hele land €56,- volgens mij, en bij unive betaald iemand met 0 schade vrije jaren €7,41 per maand voor een WA verzekering(WA+ is €22,-)
 
Laatst bewerkt:
met mijn ouwe mito kon het ook }) dus met een RS moet het ook kunnen, zorg alleen wel dat je koppeling op laat komen boven 7.000 toeren, je moet de powervalve open hebben staan, anders doet ie t niet ;)
owjah, en ga iets over je tank heen leunen op het voorwiel, om druk te vergroten, RS is nie zo zwaar, dus heb je snel kans dat t voorwiel gaat hobbelen

and last but not least, knijp je voorrem in! :+
 
de_koen betaald per jaar 500 euro aan een WA verzekering (dus alleen schade veroorzaakt aan anderen), met 2 schadevrije jaren (dacht ik).

En dat is op een Soes DR350 met ong net zoveel vermogen als je RS.
In Belgie :X .
 
Volgens mij kan je beter een crossmotor overwegen als ik het zo hoor. Bij een 'ruige' rijstijl gaat je motor missschien 10.000 km mee, daarna voelt ie aan als een afgetrapte brommer.

Wil je zeker weten(bij 2-takt betrekkelijk)dat je weer thuis komt na een rit zou ik maar zuinig zijn. Er wordt gebruik gemaakt van semi-racetechniek en dat vereist een subtiele behandeling. Een paar tips:

-ALTIJD warmrijden, tot 5 minuten nadat het water warm is.
-Sluit de oliepomp af en ga zelf olie in de tank gieten, mengverhouding 1:40-1:50
-Jank niet continu de toerenbegrenser in maar weet wanneer je moet schakelen
-vervang op tijd de zuiger, kan je een dure cilinder schelen. Uithonen is lang niet altijd mogelijk.
-Koop alleen vol-synthetische tweetakt olie als Castrol TTS. Kost veel, maakt ook veel uit.
-Ga niet van Zwolle naar Amsterdam(voorbeeld) rijden bij één snelheid maar varieer veel. Dan weer 110, dan weer 160 en alles wat er tussen zit. Tweetakt heeft een hekel aan constante toerentallen.

En verder is het een kwestie van je verstand gebruiken, een 125cc is geen brommer! Behalve de motor kan jij ook stuk.

Verder vooral veel plezier met je RS!
 
ik ga ook een enduro kopen ook, maar eerst zo'n rs125 voor de fun, een 400 of 750 komt later nog wel.

ik ben vrij zeker dat zo'n rs125 niet zo snel zal vastlopen als ik hem hoge toeren laat beuken, mijn rs50 kon ook extreme dingen maar was op anderhalf jaar wel *kuch* rijp om verder te verkopen.
 
de_koen betaald per jaar 500 euro aan een WA verzekering (dus alleen schade veroorzaakt aan anderen), met 2 schadevrije jaren (dacht ik).

En dat is op een Soes DR350 met ong net zoveel vermogen als je RS.
In Belgie :X .

In belgië is het heeeel dur om je te verzekeren. Zeker als je pas 18 geworden bent. Alleen Fortis (750€) en Ethias (530€) wouden mij verzekeren. Dus ik had geen keus wou ik rijden ... ! :X
Ik snap dus echt niet waarom het in Nederland allemaal zo goedkoop kan ... :?
Hie denken ze alvast dat een 18 jarige van de eerste dag een schuiver wil maken ... :(

Suc 6 !
 
ik heb een xt600e in 25 kw te koop staan.
misschien wel wat voor jou, is niet kapot te krijgen
voor meer info mail ff naar marra1@planet.nl
 
das dan geen originele. die kost nl €213 incl btw

hm die 125cc boer uit naaldwijk had het over 100 euro voor een zuiger, en 20 euro voor een veer. (op mijn af1 zit maar 1 veer maar op een rs geloof ik weer 2, vandaar dat ik maar 130 euro heb op geschreven) Voor een rotax 123 blok.
 
ben momenteel bezig aan mijn motor. cilinder wordt opnieuw geseald en nieuwe zuiger erin. de originele zou 213 euro gaan kosten en een imitatie (prox) kost 99 euro. heb de keus al gemaakt. overigens zitten de veren er dan standaard al op.
 
ben momenteel bezig aan mijn motor. cilinder wordt opnieuw geseald en nieuwe zuiger erin. de originele zou 213 euro gaan kosten en een imitatie (prox) kost 99 euro. heb de keus al gemaakt. overigens zitten de veren er dan standaard al op.


prox is niet zomaar een imitatie hoor ;) ten minste, das een van de betere merken zuigers voor brommers(MB'tjes) als ik het goed heb.
 
ben momenteel bezig aan mijn motor. cilinder wordt opnieuw geseald en nieuwe zuiger erin. de originele zou 213 euro gaan kosten en een imitatie (prox) kost 99 euro. heb de keus al gemaakt. overigens zitten de veren er dan standaard al op.

En wat is het geworden?
 
pietert, ik woon in blokker, ook gemeente hoorn.. leuk he...

unive wa verzekering + - 100,-
wegenbelasting 54,- als je gelijk voor het hele jaar dokt
 
Terug
Bovenaan Onderaan