scheuj
Rookie
Ik heb van mijn buurman een XV750SE uit 1982 kunnen overnemen die al jaren buiten had gestaan. Het ding miste de startmotor en de accu was kapot. Afgelopen maand juli ben ik begonnen met e.e.a te repareren. Een vriend van mij heeft een 4 borstel startmotor uit de USA mee kunnen nemen. Tijdens het monteren van de startmotor viel mij op dat de hoefijzer clips nog redelijk waren en de veer ook maar dat de zgn. idler gear er niet al te best uitzag maar deze onderdelen had ik niet besteld dus ik besloot deze later eventueel te vervangen. Heb er een nieuwe accu, oliefilter, olie, luchtfilter en bougies ingezet. Daarna alle kabels die aan massa liggen schoon en roestvrij gemaakt, alle contacten en connectors met contact cleaner ingespoten en na een keer of 10 starten liep de motor en reed ik er mee weg. Daarna nog remolie, remblokken vervangen, in de belasting, verzekering en rijden. Na een paar ritjes kwam er een raar geluid uit het carter, dit open gemaakt en inderdaad het rubber van de idler gear was compleet verdwenen. Nieuwe idler gear, veer en clips besteld, dat duurde een paar maanden omdat de leverancier failliet ging maar uiteindelijk deze kunnen monteren. Omdat ik toch bezig was heb ik de tank ook eens bekeken en omdat die flink roest bevatte heb ik deze d.m.v elektrolyse voor 95% roestvrij kunnen krijgen. Daarna ook de carburateurs er af gehaald en deze schoongemaakt met remmen reiniger. Ook nog de inlaatrubbers vervangen want die waren behoorlijk gescheurd. Nieuwe benzine in de tank en starten.......hoopte ik. 15 keer proberen maar niet starten wel veel geplof alsof het lijkt of hij aan wil slaan en dan plotseling start de motor maar loopt op 1 cilinder. De motor even een paar minuten laten lopen, af laten slaan en hij is niet meer aan de praat te krijgen. Als ik start hoor ik geplof maar starten ho maar. Nog maar eens de carburateur er af gehaald en schoongemaakt maar helaas. Intussen heb ik de bobines gewisseld en de weerstanden van beide coils gemeten (ongeveer 3,4 ohm en 14,3 Kohm). De bougies geven een vonk van zo'n 5 mm en nu weet ik het niet meer. Ik vraag mij af of het zinvol is om de carburateurs ondanks dat deze er heel schoon uitzien toch maar een ultrasoon reiniging te laten geven. Iedere suggestie om dit probleem te helpen oplossen wordt uiteraard zeer gewaardeerd.