Weer een olie mengvraag (Thunderace)

APH3X2N

Die hard MF'er
20 okt 2011
821
0
Dag iedereen,

Wederom weer een van de vele olie vraagjes, en dan vooral weer over die Thunderace :P

Ik kom er gewoon niet helemaal uit, vandaar dit topic. Ik zal alles voor het gemak even netjes op een rijtje zetten. Dan eindig ik ook netjes met de vraag.

De motor:

Yamaha YZF1000R Thunderace uit 2001

De achtergrond:

Mijn Thunderace heeft onlangs een beurtje gehad en heeft daarbij ook wat verse olie gehad en uiteraard een filtertje. Ik heb er 10W40 Half Synthetisch in laten mikken.

Hiervoor zat er een mengsel in van half en vol synthetisch omdat ik noodgedwongen bij een tankstation vast kwam te staan en er maar vol synthetisch bij moest gooien.

Na de beurt en ook voor de beurt zoop de Thunderace erg veel olie. Vooral het mengsel met vol synthetisch vol hij erg lekker zeg maar.

Ik heb er bij de beurt samen met de monteur voor gekozen om 10W40 Half synthetisch erin te gooien omdat de in het WPH gestelde 20W50 niet veel meer te verkrijgen is.

Uiteraard de toedracht van dit topic. De motor lust nog steeds erg veel en dan vooral bij lange ritten waarbij ik op hoge snelheid rij. Ik heb het niet over een liter op de 1000km maar meer over, ik kom niet eens 150km snelweg verder zonder dat het lampje gaat zeuren.

Ik ben er dus later achter gekomen dat de 20W50 gewoon te krijgen is...

De vra(a)g(en):

Aangezien er vast iets ergens mis is aan de binnenkant van de motor (zoals schraapveren of iets dergelijks) is het dan niet beter om dikkere olie te gebruiken?

Kan het gebruik van 20W50 (zoals het WPH zegt) helpen bij dit probleem of maakt het geen verschil met 10W40?

Mag ik de volgende met elkaar mengen (of moet ik weer olie gaan verversen :S)?

Zit er nu in (half synthetisch):

http://www.motozoom.nl/webshop/foto...0025.jpg&SID=14564324&SToken=1A54E49B2ACD3C7A

De 20W50 (mineraal):

http://www.motozoom.nl/webshop/foto...0021.jpg&SID=14564324&SToken=1A54E49B2ACD3C7A

Ter informatie staat het volgende nog on de olie in het WPH:

Aanbevolen klasse motorolie

API service SE, SF, SG type of hoger


Ik zou alle hulp heel erg op prijs stellen!

Alvast bedankt!
 
Een liter op de 150 km??? Ik denk dat je het probleem niet bij je olie moet gaan zoeken... Wat is de kilometer stand als ik vragen mag..?

Als je motor daadwerkelijk zoveel olie verbruikt moet je ook een hoop rook uit je uitlaat hebben... Bedoel, de olie moet ergens heen..
 
Laatst bewerkt:
Een liter op de 150 km??? Ik denk dat je het probleem niet bij je olie moet gaan zoeken... Wat is de kilometer stand als ik vragen mag..?

Als je motor daadwerkelijk zoveel olie verbruikt moet je ook een hoop rook uit je uitlaat hebben... Bedoel, de olie moet ergens heen..
Bij 150 km gaat de olieniveau lampje branden, dat is lang geen liter.
TS een flinke olieverbruik ga je niet met een andere olie oplossen, waarschijnlijk zijn de cilinders ovaal.
 
Andere olie zoeken is de zelfde oplossing als je links voor van je auto een lekke band hebt en dan laat je de rechter voorband ook leeg lopen.
Staat die weer recht en trekt niet meer naar links.

Wat X7 al zegt onronde cilinders, is een bekend fenomeen bij Yamaha, oplossing, opnieuw slijpem honen en 1e overmaat monteren en niet alleen zuigerveren doen, want door de onronde cilinders is de druk van de veren niet gelijk in de cilinders en zal de motor gewoon weer zijn olie opdrinken.
 
Precies het is een bekende Thunderace kwaal, die in mindere mate ook bij de eerste R1's voorkomt.
het probleem zal iets minder zijn met 20W50 omdat die gewoon dikker is.
Staat in het WPHB van de Ace echt dat er 20W50 in moet??? Kan het bijna niet geloven.
Maar bij normaal gebruik zal het wel gaan, daar niet van..
bij zulk hoog verbruik zou ik iig goedkope motorfietsolie nemen.
Revisie van het blok is economisch waarschijnlijk niet rendabel.
 
motorex topspeed 15w50 erin. Dat scheelt aanzienlijk in verbruik. Helpt dat niet voldoende, dan

Wat X7 al zegt onronde cilinders, is een bekend fenomeen bij Yamaha, oplossing, opnieuw slijpem honen en 1e overmaat monteren en niet alleen zuigerveren doen, want door de onronde cilinders is de druk van de veren niet gelijk in de cilinders en zal de motor gewoon weer zijn olie opdrinken.
 
Ik heb ook altijd begrepen dat een hoog olieverbruik een kwaal van de Thunderace is. Ik zou het dan ook niet in de olie zoeken, maar eens informeren wat een revissie kost.
 
Bedankt voor de reacties!

Ter verduidelijking het gaat inderdaad niet om de hele liter per 150km maar inderdaad 1 carter vol per 150km. Dus in dit opzicht is het nog niet zo heel erg. Het treed overigens ook echt op als ik de lange snelle afstanden ga rijden, bij rustige tour ritten in de buurt is het helemaal niet merkbaar en kan je veel meer kilometers maken.

Zoals de meeste al zeggen, het blok laten doen. Maar wat Haga-San zei ben ik het mee eens. Een hele blok revisie is niet economisch rendabel.

Ik zoek met deze oplossing dan ook niet een daadwerkelijke oplossing voor het probleem. Ik vroeg mij echter af of ik hiermee het verbruik te verminderen, hier zou ik zelf al tevreden mee zijn.

Ik zou dan van jullie nog wel willen weten of het mengbaar is, de 20W50 is namelijk mineraal olie en de 10W40 is semi synth. Kan 10W40 uberhaubt gemengd worden met 20W50 of 15W50. En welke optie is dan de beste? de 15W50 is volgens mij een half synth.
 
Dikte mengen is niet zo'n probleem is mijn ervaring. Zal het een 15W-47,5 worden ofzo :). Zelfs verschillende merken en soorten kunnen meestal niet zoveel kwaad. Aan de andere kant, je zal tot de uitzondering behoren waarbij er wel iets mis gaat :)

M'n auto vul ik de laatste 4 jaar alleen nog maar bij. Daar zit nu een mengsel in van minerale Action olie, Valvoline, wat 10W-50 volsyntheet die ik nog over had en waarschijnlijk nog wel wat merken die ik vergeten ben. Gaat al 70000km goed (van de totaal 300000km, een 1.3 benzine trouwens)
 
ALLE MOTOROLIE IS MENGBAAR
Rijdt zelf een 95er volvo T5 ( turbo 225 pk). en omdat ik veel auto's service, heb ik allerlei olie staan ( restjes) van olie van 3 euro tot 40 euro per liter, net wat de klant wenst...
En flikker er net in wat ik tegenkom, en loopt al 350 K zonder problemen met de eerste turbo....
Wel met verstand opwarmen en afkoelen, maar mijn rijstijl is goed voor 20 jaar cel als ik elke keer als ik te snel rijdt gepakt zou worden, met de nederlandse straffen......

is trouwens ook bij wet verplicht hoor dat olie mengbaar moet zijn
 
Laatst bewerkt:
Motor verkopen met dit gebrek lijkt me niet handig. Als je tevreden bent met de motor en er nog wel door mee wil gaan, revisie. Dan weet je dat je daarna weer heel lang ermee door kan. Anders je verlies nemen en kijken voor een andere motor. Of natuurlijk een olieinfuus aanleggen met Action olie in een topkoffertje of olietankje.
 
Zot doet al de suggestie voor de Motorex 15W50 Topspeed. Dat lijkt me een goede optie voor je volgende verversing. Bijvullen met wat je nog hebt (wel motorfiets olie..) en als je moet kopen zou ik een kannetje van die motorex doen. is nog eens goede olie ook..
 
Zot doet al de suggestie voor de Motorex 15W50 Topspeed. Dat lijkt me een goede optie voor je volgende verversing. Bijvullen met wat je nog hebt (wel motorfiets olie..) en als je moet kopen zou ik een kannetje van die motorex doen. is nog eens goede olie ook..

Dus wel eerst helemaal aftappen en de filter vervangen of kan ik de 15W50 er gewoon bovenop gooien?
 
Kom ik op het volgende trouwens:

De motor heeft sinds ik hem heb al een flinke drap aan het standaard hangen e alles wat er boven hangt. Ik dacht altijd dat het hier ging om een ophoping van kettingsmeer dat langzaam van het voortandwiel naar beneden komt zetten.

Ik vet mijn ketting netjes om de 500km na een ritje en laat hem altijd een nachtje staan na het vetten. Ik spray het ook vooral niet overdreven in, gewoon één rondje om de ketting een net laagje.

Is het normaal dat hier zoveel uit komt zetten of is er kans dat er ergens rond de schakelbak een olielek is?

Is er een manier om onderscheid te kunnen maken tussen de beide middelen, dus bijvoorbeeld kleur ofzo?
 
Kom ik op het volgende trouwens:

De motor heeft sinds ik hem heb al een flinke drap aan het standaard hangen e alles wat er boven hangt. Ik dacht altijd dat het hier ging om een ophoping van kettingsmeer dat langzaam van het voortandwiel naar beneden komt zetten.

Ik vet mijn ketting netjes om de 500km na een ritje en laat hem altijd een nachtje staan na het vetten. Ik spray het ook vooral niet overdreven in, gewoon één rondje om de ketting een net laagje.

Is het normaal dat hier zoveel uit komt zetten of is er kans dat er ergens rond de schakelbak een olielek is?

Is er een manier om onderscheid te kunnen maken tussen de beide middelen, dus bijvoorbeeld kleur ofzo?
Zou kunnen dat de keerring van de schakelas lek is of zo.. even kapje eraf halen en kijken.

Kettingvet is in principe zo dik dat het niet gaat lopen, het worden meer klontjes. Olie spettert en loopt naar beneden.. als je dat ziet, is het iig geen kettingvet!
 
Laatst bewerkt:
Dus wel eerst helemaal aftappen en de filter vervangen of kan ik de 15W50 er gewoon bovenop gooien?
Als je niet ververst, blijf je met een deel dunne/oude olie zitten, die er dus sneller uit zal gaan. Als de olie die erin zit, niet net nieuw is of zo, zou ik hem dus verversen.
is ie wel nieuw, vul je hem bij tot je onderhand weer aan een beurt toe bent.

Maar als ie echt 1 liter op 150km ZOU verbruiken hoef je natuurlijk niks te verversen, dan doe je dat continue door bij te vullen ;)
 
Zou kunnen dat de keerring van de schakelas lek is of zo.. even kapje eraf halen en kijken.

Kettingvet is in principe zo dik dat het niet gaat lopen, het worden meer klontjes. Olie spettert en loopt naar beneden.. als je dat ziet, is het iig geen kettingvet!

Dat zou dus heel goed kunnen aangezien het regelmatig langs mijn standaard naar beneden loopt.

Is een keerring gemakkelijk te vervangen?

BTW: de olie is net nieuw
 
Laatst bewerkt:
Dat zou dus heel goed kunnen aangezien het regelmatig langs mijn standaard naar beneden loopt.

Is een keerring gemakkelijk te vervangen?

BTW: de olie is net nieuw
Valt mee; even het blok eronderuit halen, splitsen en de keerring vervangen ;)

Of een handige monteur zoeken die hem er van buitenaf uit trekt (dmv een schroefje erin draaien oid) en een nieuwe plaatst, ook van buiten af.
Moet wel de olie er even af, of je motor de andere kant op houden.
 
Laatst bewerkt:
Valt mee; even het blok eronderuit halen, splitsen en de keerring vervangen ;)

Of een handige monteur zoeken die hem er van buitenaf uit trekt (dmv een schroefje erin draaien oid) en een nieuwe plaatst, ook van buiten af.
Moet wel de olie er even af, of je motor de andere kant op houden.

Blok eruit halen klinkt wel erg heftig, ik moet toch gewoon achter het voorste tandwiel wezen? Dat kan gewoon wel zonder het blok eruit te halen toch? :P

De olie eraf halen is dan wel weer een bijkomstigheid... kan ik gelijk de 15W50 erin donderen :D
 
Blok eruit halen klinkt wel erg heftig, ik moet toch gewoon achter het voorste tandwiel wezen? Dat kan gewoon wel zonder het blok eruit te halen toch? :P

De olie eraf halen is dan wel weer een bijkomstigheid... kan ik gelijk de 15W50 erin donderen :D
Was een grapje, maar normaal gesproken trek je een keerring er van binnen uit uit.
dat is in dit geval een beetje lastig. Maar volgens mij lukt het meestal ook van buitenaf..

Zou best kunnen dat je olieconsumptie dan al aardig daalt..
 
Laatst bewerkt:
Was een grapje, maar normaal gesproken trek je een keerring er van binnen uit uit.
dat is in dit geval een beetje lastig. Maar volgens mij lukt het meestal ook van buitenaf..

Zou best kunnen dat je olieconsumptie dan al aardig daalt..

Bovendien ook wel fijn dat er dan wat minder drek aan de standaard hangt ;)

Ik ga in ieder geval even lekker boenen om te kijken of dit ook echt het geval is, er zit daar achter de kap bij het tandwiel vast de halve A4 opgepropt tussen :] Laat ik dat in ieder geval even netjes eruit bikken.

Jij in ieder geval erg bedankt voor de info maat!

Je weet niet ook toevallig of het mogelijk is om een clipon een stukje terug te buigen? 8-) niet veel, op het moment dat het stuur in de stopper gaat komt het stuurgewicht net tegen het frame. Yep... hijs onlangs gevallen :(
 
Bovendien ook wel fijn dat er dan wat minder drek aan de standaard hangt ;)

Ik ga in ieder geval even lekker boenen om te kijken of dit ook echt het geval is, er zit daar achter de kap bij het tandwiel vast de halve A4 opgepropt tussen :] Laat ik dat in ieder geval even netjes eruit bikken.

Jij in ieder geval erg bedankt voor de info maat!

Je weet niet ook toevallig of het mogelijk is om een clipon een stukje terug te buigen? 8-) niet veel, op het moment dat het stuur in de stopper gaat komt het stuurgewicht net tegen het frame. Yep... hijs onlangs gevallen :(

Clipon terugbuigen zou ik niet doen, grote kans dat hij dan gaat scheuren. Of meteen breekt, dan heb je nog geluk ;) als je pecht hebt scheurt hij in en breekt hij als je in een bocht hangt ;)
Of niks aan doen, als het rijdbaar is, of vervangen..
 
Ik zou zeggen, lekker vol gas wegtrekken met een koude motor. Ideaal voor olie tanken en benzine peilen.... Dit blok moet wel bijna in het verleden mishandelt zijn.

Mijn thunderace ( '99, 61.000 km) verbruikt..........................0.3 liter per 5000 km. En nee, ik rij niet als een oud wijf maar ook niet als een rossi-wannabe. elke dag 140 km op snelweg en secundaire wegen. ik rij rustig tot t blok een beetje warm is voor ik t gas echt lostrek.

Die drab bij de jiffy is bij mij kettingvet. niet onbekend dus.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan