Weer een olie vraag..

cmer

Rookie
28 apr 2010
22
0
Scherpenheuvel België
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Honda cm125t uit 1982 iemand enig idee welke olie ik best gebruik? 15w40?
Heeft er iemand ervaring met additieven om de motor ruimte binnenin wat op te juisen en evt het carter?
Ook valt mijn motor steeds abnormaal terug bij bergop rijden voor de rest geen problemen bij het rijden...
Mochten jullie wat raad hebben zou ik u zeer dankbaar zijn :}

Hartelijk bedankt en groeten,

Tim
 
:Z :Z Jij kan het weten zeker.
Voel je je soms aangesproken ofzo?

Tis zo voorspelbaar...of het is dit of iets in de trend van klein piemeltje of PMS of wat dan ook, zolang het maar een sneer/opmerking is die doet overkomen dat er 'een probleem' bij de ander ligt.

Ik zeg...whatever... :Z Als je het maar zelf geloofd heh.
Ik snap jou reacties wel hoor.
Ik heb ook wel een een paar dagen geen sex gehad.
Misschien kan je jezelf even afrukken voordat het de spuigaten uit loopt.
 
Ruzie????
Ik lees alleen even mee, meer niet hoor.
Al heb ik net weer even een andere mening. O-)

Het is vrijdagmiddag dus iedereen heeft andere dingen aan zijn kop dan continue ruzie lopen trappen.

Wellicht dat kevinblade en mevrouw zeeuwmeeuw de mening kunnen delen dat het juiste antwoord op de eigenlijke vraag zou zijn:

Met moderne olie zal je volsyntheet bedoelen waaraan legio dopes o.a. t.b.v. motorreiniging zijn toegevoegd.
Deze dopes kunnen er evt. voor zorgen dat vuilophoping/koolophoping welke zich zondermeer in de loop der jaren in het motorblok hebben gezet los kunnen komen met alle gevolgen van dien.
Oude keerringen zullen zich ook hebben gezet in de tijd en daar zit vaak ook een afzetting op.
Door gebruik van volsyntheet met reinigende werking kan het zijn dat je een hoger olieverbruik krijgt of dat je een verhoogde kans op lekkages langs afdichtingen hebt.

Mede door bovenstaand ben ik er zelf geen voorstander van om bij zo'n 'antiek' blok zomaar allerhande reinigingsmiddelen erin te kiepen. Kan soms meer kwaad dan goed.
Zo'n extra verversing haalt net ff meer meuk uit je blok maar na een paar 100 km is je olie hoe dan ook vast niet zo helder meer als nieuw.

In '82 gebruikte men nog minerale olie dus goed zou zijn deze olie of vaak beter een halfsyntheet.

Mochten er onvolkomen- of onjuistheden in bovenstaand zijn vermeld dat lezen we hier dat snel genoeg.
 
En dan gaat Kevinblade dadelijk weer vertellen dat er het beste Motorex in moet want dat is de allerbeste en de rest is rommel.


Hmmm, volgens mij heeft de dealer Motorex in m'n VTR gegoten dus ik ga dit snel genoeg persoonlijk ervaren.

Voorheen was ik pro Kroon olie. In de XJ 900 presteerde dit ondermaats dus ben ik nu pro Bell Ray. Wellicht wordt ik binnenkort wel pro Motorex.
Als er maar iets inzit wat goed is voor mijn blokje.

Maar laten we wel wezen dat met goedkopere olie uiteraard wel voor een motorfiets met natte platenkoppeling olie bedoeld wordt.
Tevens liever geen half- met vol syntheet of mineraal mixen.
 
Hmmm, volgens mij heeft de dealer Motorex in m'n VTR gegoten dus ik ga dit snel genoeg persoonlijk ervaren.

Voorheen was ik pro Kroon olie. In de XJ 900 presteerde dit ondermaats dus ben ik nu pro Bell Ray. Wellicht wordt ik binnenkort wel pro Motorex.
Als er maar iets inzit wat goed is voor mijn blokje.

Maar laten we wel wezen dat met goedkopere olie uiteraard wel voor een motorfiets met natte platenkoppeling olie bedoeld wordt.
Tevens liever geen half- met vol syntheet of mineraal mixen.
:Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z :Z

RSV31 in "midland semi/synthetisch olie"

en als de rijdende olierechter zegt dat het niet uitmaakt, lekker doen
:W :W :W :W :W
 
Het is vrijdagmiddag dus iedereen heeft andere dingen aan zijn kop dan continue ruzie lopen trappen.

Wellicht dat kevinblade en mevrouw zeeuwmeeuw de mening kunnen delen dat het juiste antwoord op de eigenlijke vraag zou zijn:

Met moderne olie zal je volsyntheet bedoelen waaraan legio dopes o.a. t.b.v. motorreiniging zijn toegevoegd.
Deze dopes kunnen er evt. voor zorgen dat vuilophoping/koolophoping welke zich zondermeer in de loop der jaren in het motorblok hebben gezet los kunnen komen met alle gevolgen van dien.
Oude keerringen zullen zich ook hebben gezet in de tijd en daar zit vaak ook een afzetting op.
Door gebruik van volsyntheet met reinigende werking kan het zijn dat je een hoger olieverbruik krijgt of dat je een verhoogde kans op lekkages langs afdichtingen hebt.

Mede door bovenstaand ben ik er zelf geen voorstander van om bij zo'n 'antiek' blok zomaar allerhande reinigingsmiddelen erin te kiepen. Kan soms meer kwaad dan goed.
Zo'n extra verversing haalt net ff meer meuk uit je blok maar na een paar 100 km is je olie hoe dan ook vast niet zo helder meer als nieuw.

In '82 gebruikte men nog minerale olie dus goed zou zijn deze olie of vaak beter een halfsyntheet.

Mochten er onvolkomen- of onjuistheden in bovenstaand zijn vermeld dat lezen we hier dat snel genoeg.



Lieve mevrouw zeeuwmeeuw ik wil met je uit *O*
 
Het is vrijdagmiddag dus iedereen heeft andere dingen aan zijn kop dan continue ruzie lopen trappen.

Wellicht dat kevinblade en mevrouw zeeuwmeeuw de mening kunnen delen dat het juiste antwoord op de eigenlijke vraag zou zijn:

Met moderne olie zal je volsyntheet bedoelen waaraan legio dopes o.a. t.b.v. motorreiniging zijn toegevoegd.
Deze dopes kunnen er evt. voor zorgen dat vuilophoping/koolophoping welke zich zondermeer in de loop der jaren in het motorblok hebben gezet los kunnen komen met alle gevolgen van dien.
Oude keerringen zullen zich ook hebben gezet in de tijd en daar zit vaak ook een afzetting op.
Door gebruik van volsyntheet met reinigende werking kan het zijn dat je een hoger olieverbruik krijgt of dat je een verhoogde kans op lekkages langs afdichtingen hebt.

Mede door bovenstaand ben ik er zelf geen voorstander van om bij zo'n 'antiek' blok zomaar allerhande reinigingsmiddelen erin te kiepen. Kan soms meer kwaad dan goed.
Zo'n extra verversing haalt net ff meer meuk uit je blok maar na een paar 100 km is je olie hoe dan ook vast niet zo helder meer als nieuw.

In '82 gebruikte men nog minerale olie dus goed zou zijn deze olie of vaak beter een halfsyntheet.

Mochten er onvolkomen- of onjuistheden in bovenstaand zijn vermeld dat lezen we hier dat snel genoeg.

Dank je wel voor deze verduidelijking, weer veel bijgeleerd vandaag

Tim
 
Olie kan en mag je mixen, maar of je dat echt wel wil is nog maar de vraag.
Olie neemt altijd de minste kwaliteit over.

Potvr........we moeten echt gaan daten :Y

Als oliesjeiks high grade volsyntheet mixen met no name minerale olie met ontwikkelingsgraad 1940-1945 dan zal je meer last hebben van die 'negatieve' eigenschappen van de oude olie dan dat de dure luxe raceolie kan goedmaken.
Mix je semi syntheet met volsyntheet dan wordt je olie eigenlijk alleen maar beter.
Tenzij je weer geen extra reiniging van je blok wilt bij bijv. een oud blokje.

Semi syntheet is een mix tussen een minerale en een synthetische olie.
Volsyntheet is simpelweg en volsynthetische olie.

Zoals gezegd, je kunt het mixen maar let dan zeker op de viscociteit.
De vraag is inderdaad: Wil je dit?
Ik liever niet want ik wil zelf altijd precies weten wat er in mijn blok zit.
Niet een restje van dit plus een beetje zus en residu van zo.

Maar het heeft echt geen zin om hier te diep op in te gaan.
Zulke topics zijn er hier al genoeg geweest. :Z

Zullen we anders vragen welke banden het beste zijn of welk merk olie het beste? :N
 
Potvr........we moeten echt gaan daten :Y

Als oliesjeiks high grade volsyntheet mixen met no name minerale olie met ontwikkelingsgraad 1940-1945 dan zal je meer last hebben van die 'negatieve' eigenschappen van de oude olie dan dat de dure luxe raceolie kan goedmaken.
Mix je semi syntheet met volsyntheet dan wordt je olie eigenlijk alleen maar beter.
Tenzij je weer geen extra reiniging van je blok wilt bij bijv. een oud blokje.

Semi syntheet is een mix tussen een minerale en een synthetische olie.
Volsyntheet is simpelweg en volsynthetische olie.

Zoals gezegd, je kunt het mixen maar let dan zeker op de viscociteit.
De vraag is inderdaad: Wil je dit?
Ik liever niet want ik wil zelf altijd precies weten wat er in mijn blok zit.
Niet een restje van dit plus een beetje zus en residu van zo.

Maar het heeft echt geen zin om hier te diep op in te gaan.
Zulke topics zijn er hier al genoeg geweest. :Z

Zullen we anders vragen welke banden het beste zijn of welk merk olie het beste? :N

Als je "spoelt "met olie "el cheapo"heb je ook een vermenging met je gouden superolie. Dus enige optie is spoelen met gouden olie en daarna weer vullen met "the best of the best"

* TSC is er wel van overtuigd dat er olie is en dat er hele goede olie is die meer doet aan smering, besparing en levensduur dan de goedkope(re) olie
 
Als je "spoelt "met olie "el cheapo"heb je ook een vermenging met je gouden superolie. Dus enige optie is spoelen met gouden olie en daarna weer vullen met "the best of the best"

* TSC is er wel van overtuigd dat er olie is en dat er hele goede olie is die meer doet aan smering, besparing en levensduur dan de goedkope(re) olie

Yep, maar veelal in minimale hoeveelheden.

Maar essentie in dit specifieke topic:

Honda motorblok uit 1982.........op vloeibaar frituurvet zal die bij wijze van spreken vast ook wel lekker draaien :+
 
Yep, maar veelal in minimale hoeveelheden.

Maar essentie in dit specifieke topic:

Honda motorblok uit 1982.........op vloeibaar frituurvet zal die bij wijze van spreken vast ook wel lekker draaien :+

Vast wel.

Een goede semisyntheet zal ruim voldoende zijn ( ook een mineraal zal ruim voldoende zijn ( alleen wel om de 5-6K verversen) Of in ieder grval voor je hem in de schuur zet in de wintermaanden.

Als hij veel olie verbruikt gewoon elkker geodkoppe smurrie er in mikken ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan