Weer een probleem met die kut gs500e

roy131313

MF veteraan
15 sep 2012
3.806
1
Ik reed op de snelweg opeens vermogenverlies (ik weet niet zeker of de motor afsloeg, volgens mij wel) kon gas geven wat ik wilde maar de toeren gingen niet omhoog en deed verder niks. Het was hetzelfde gevoel als wanneer je tank leeg is, maar nog niet echt begint te stotteren.
Rolde uit van 120 naar 80 heb hem aan de kant gezet. Wilde niet meer starten, daarna met choke starte hij wel. Vervolgens doorgereden, tijdens het rijden choke eraf sta voor stoplicht slaat de motor af. Aan de kant gezet weer gestart, choke eraf en toen liep hij weer als vanouds en zonder verdere problemen doorgereden. Is dit een brandstoftoevoer probleem? Bougie? Staat hij te arm?

Ik reed deze keer harder op de snelweg en hoger in de toeren als normaal, ik vermoed zelf dat hij gewoon te weinig benzine kreeg, maar hoe moet ik dit aanpassen?

Gr, Roy
 
Laatst bewerkt:
Kan meerdere oorzaken hebben.
Verstopt filter in je tank (zet hem eens op res of pri en kijk of het beter wordt).
Kan ook "erger" gebroken gasnaald.
De kunstof gasschuif gelijders slijten nogal sterk, de gasnaald komt onder spanning te staan en kan breken.
(Tank er af en zwarte deksels van je carbs er af en je weet het).
Start hem eens in koude toestand, en zoek uit welke uitlaat het snelste warm wordt.
Het probleem moet hoe dan ook gezocht worden aan de koude kant.

Trouwens: hoezo kut-gs500? het is z'oooon leuke sleutel fiets :)
 
Laatst bewerkt:
Kan meerdere oorzaken hebben.
Verstopt filter in je tank (zet hem eens op res of pri en kijk of het beter wordt).
Kan ook "erger" gebroken gasnaald.
De kunstof gasschuif gelijders slijten nogal sterk, de gasnaald komt onder spanning te staan en kan breken.
(Tank er af en zwarte deksels van je carbs er af en je weet het).
Start hem eens in koude toestand, en zoek uit welke uitlaat het snelste warm wordt.
Het probleem moet hoe dan ook gezocht worden aan de koude kant.

Trouwens: hoezo kut-gs500? het is z'oooon leuke sleutel fiets :)

Ik heb net een topic gevonden over de gs500e met hetzelfde probleem, het blijkt vaker voor te komen en volgens dat topic heeft het inderdaad te maken dat de motor te weinig benzine krijgt wanneer je met (hoge _O- ) snelheid op de snelweg rijd.

Ik ga zondag maar eens proberen zelf een grote beurt te geven. Die bougies check ik morgen inderdaad ook maar eens voor de zekerheid.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zelf ook GS500 rijder en herken exact deze problemen. Sterker nog zo af en toe na bijvoorbeeld een uurtje 120 km/h houdt mijn GS er ook nog wel eens langzaam mee op, paar seconden wachten op de vluchtstrook en ik ben weer weg. Ik heb in het verleden ook gehad dat dit wat extremere vorm aan nam (20 Km snelweg en het was weer tijd voor een verplichte vluchtstrook pauze) en dit was te wijten aan vieze carbs, heb ze ultrasoon laten reinigen en dat probleem was opgelost. Later kwam het probleem een beetje terug en ben ik tot de conclusie gekomen dat het aan de benzinekraan lag, als ik hem op PRI zette was het probleem weer opgelost -> benzinekraan membraan is niet helemaal 100% zodat bij veel toeren (laag vacuum) er net te weinig benzine door wordt gelaten.


Maar ja kort geleden had ik er dus ook nog een beetje last van en mijn bougies kwamen ook sneeuwwit uit het blok, heb de stelschroeven onder de carbs helemaal teruggedraaid en volgens de specs weer teruggezet (1,75 slag uitdraaien voor 25 kW) en toen deed ie het weer beter, misschien mag het nog wat rijker maar voor zover gaat het goed. Ik gok dat de reden dat ik nog af en toe stil kom te staan door een falende tankontluchting komt.

http://cgi.stanford.edu/~sanjayd/gs500/Upgrades/Petcock

Dit komt van kapiteitkoek
 
Niks aan de hand:
1) tank ontluchting nalopen. Als het weer gebeurt meteen tank openen. Als sssssssssst hoort is het de tank ontluchting. Aangezien de GS geen pomp heeft, alleen zwaarte kracht is het dan al gauw afgelopen. Kwestie van effe tankslot demonteren, schoonmaken en weer in elkaar.
2) Benzine kraan is vacuum gestuurd en wil na verloop van tijd gaan lekken. Membraam wordt dom genoeg niet los door suzuki geleverd. Kost je een nieuwe kraan voor 80 euro, Daarna kun je er weer 20 jaar tegen.

De GS was/is een budget fiets. Bovendien zijn de meeste nu zo rond de 20 jaar oud en dat met vaak minimaal aan onderhoud. Heb er al een aantal gered van de schroothoop en vaak zijn ze erbarmelijk slecht onderhouden door beun de haas.

Met een beetje liefde en gewoon deugdelijk onderhoud (GEEF daar aub ook geld aan uit!!!) is de motor onverslijtbaar!

De mijne bij 97.000km :+

100_3028.jpg


Over 5 jaar staat er 197.000km op! :W

Marc
 
Ook gehad met de GS en ook ik heb meermalen overwogen om hem in de brand te steken (zou zeker goed hebben gefikt met al die brandsoflekkages).

Anyhow, over je probleem, bij mij was het de tankontluchting. Gelukkig is deze eenvoudig te checken want bij de GS kan je de sleutel uit de tankdop halen terwijl de tankdop open is. Dus als het probleem optreed dan de tankdop open zetten en kijken of dat helpt.
 
Hij ruikt best aardig naar benzine bij de benzinekraan, maar ik heb hem niet zien lekken. Hoort het op die plek naar benzine te ruiken? Is dat waarschijnlijk de boosdoener?
 
Ik heb net de verschillende standen van het benzinekraantje geprobeerd op de snelweg. Bij On en Res houdt hij dus op een gegeven moment in, maar in Pri blijft hij mooi doortuffen.
 
Niks aan de hand:
1) tank ontluchting nalopen. Als het weer gebeurt meteen tank openen. Als sssssssssst hoort is het de tank ontluchting. Aangezien de GS geen pomp heeft, alleen zwaarte kracht is het dan al gauw afgelopen. Kwestie van effe tankslot demonteren, schoonmaken en weer in elkaar.
2) Benzine kraan is vacuum gestuurd en wil na verloop van tijd gaan lekken. Membraam wordt dom genoeg niet los door suzuki geleverd. Kost je een nieuwe kraan voor 80 euro, Daarna kun je er weer 20 jaar tegen.

De GS was/is een budget fiets. Bovendien zijn de meeste nu zo rond de 20 jaar oud en dat met vaak minimaal aan onderhoud. Heb er al een aantal gered van de schroothoop en vaak zijn ze erbarmelijk slecht onderhouden door beun de haas.

Met een beetje liefde en gewoon deugdelijk onderhoud (GEEF daar aub ook geld aan uit!!!) is de motor onverslijtbaar!

De mijne bij 97.000km :+

[afbeelding]

Over 5 jaar staat er 197.000km op! :W

Marc


Ik heb vroeger ooit eens een gs 450 l gehad,
Daarvan was ook het membraam van de tankkraan kapot.
Ik heb daar gewoon een revisiesetje voor kunnen bestellen, inc membraam.
 
Ik heb vroeger ooit eens een gs 450 l gehad,
Daarvan was ook het membraam van de tankkraan kapot.
Ik heb daar gewoon een revisiesetje voor kunnen bestellen, inc membraam.

Ik heb gisteren een nieuw kraantje opgehaald die ga ik er binnenkort opzetten, ik verwacht dat het probleem dan helemaal verholpen is.
 
Trek die kraan eens open, hij is eenvoudig te modificeren naar een open-dicht-reserve kraan. Kost je geen nieuw membraan en je hebt nooit meer problemen met die kraan. De kraan vervangen is natuurlijk ook mogelijk.

De GS was/is een budget fiets. Bovendien zijn de meeste nu zo rond de 20 jaar oud en dat met vaak minimaal aan onderhoud. Heb er al een aantal gered van de schroothoop en vaak zijn ze erbarmelijk slecht onderhouden door beun de haas.

Met een beetje liefde en gewoon deugdelijk onderhoud (GEEF daar aub ook geld aan uit!!!) is de motor onverslijtbaar!
:^

Mijn GS-je staat pas op 66000 km maar hij rijdt nog steeds prima. Ik heb wel wat last van roest, maar ik rij er ook 's winters mee.
 
Terug
Bovenaan Onderaan