Weer een Rus op de weg

GSlandrover

MF veteraan
Donateur
28 jul 2014
2.031
768
Foto360-8KONY6LV.jpg


Een dnepr deze keer. Vandaag opgehaald.
Start verbazend goed, beter dan de Urals die ik gehad heb. Stuk gereden en viel niks tegen.
Het span staat rondom op nw ingespaakte velgen, ook dat is te merken. Mijn vorige hadden ovalen/vierkante wielen en dat hobbelt nogal _O-

Morgen maar weer eens een rondje doen :]
 
[afbeelding]

Een dnepr deze keer. Vandaag opgehaald.
Start verbazend goed, beter dan de Urals die ik gehad heb. Stuk gereden en viel niks tegen.
Het span staat rondom op nw ingespaakte velgen, ook dat is te merken. Mijn vorige hadden ovalen/vierkante wielen en dat hobbelt nogal _O-

Morgen maar weer eens een rondje doen :]


Soms is rond beter....
 
Noem het Sovjet dan ben je politiek correct. en ja, een Dnepr start stukker beter dan een Ural omat de kickstarter de krukas wat vaker rondgooit.

welkom en veel plezier alvast met de fiets.

Benno
 
Hangt er vanaf wat je beter noemt. De bak van een dnepr is beter, het motorblok ontwerp in principe ook met glijlagers en een hoog volume/druk oliepomp, de schommelarm (mits gemonteerd is stijver dan de Uralversie). Dat de bouwkwaliteit van het geheel dan weer r.k is zullen we het maar niet over hebben.

Ik doe er al meer dan 20 jaar mijn vrije tijd mee doorbrengen en als ik zou moeten kiezen is Olga toch de laatste die de garage uitgaat volgens mij, ondanks haar karakter.

benno
 
Laatst bewerkt:
dacht dat een ural toch nog een ietsje beter was dan een dnepr...

och, ik heb al een paar Urals gehad ook. Qua motorkarakter zijn ze hetzelfde, lijkt op niks. Het is een boxer, maar loopt niet als een BMW. Deze heeft het oude type carbs, maar starten... Perfect. Mooie loop ook.
Het frame lijkt me stijver dan die van de Urals. Mijn laatste Ural had een telescoopvork, ik kon aan nog zo'n ding komen met een schommelarm, dus die erin gezet. Ik vond dat slechter sturen dan de telescoop. Nu dus bewust voor een fiets met gewoon weer de telescoop gekozen en stuurt verbazend makkelijk. Zwabbert een beetje, gewoon de knop van de 'demper' wat strakker-klaar.

Paar mooie bandjes scoren voor de winter en gaan.

@Benno, weet jij hoe de choke moet staan als ik die niet meer nodig heb? Ik heb de choke-luchtbuis onder het luchtfilter. Hendel helemaal naar achter lijkt mij -geen choke-?
 
choke naar achteren drukken opent de luchtdoorloaat. Naar voren sluit hem af.

Heidenau K37 Silica is een lekker bandje voor een Rus. Past prima en gedraagt zich in de winter maar op het zand prima.

schommelarm van Dnepr is veel stijver dan die van Ural maar het blijft altijd wat wennen een schommel naast een telescoop. Ik vond het stuiteren en buigen van de dnepr telescoop niet echt een aanrader.

Succes,

Benno
 
Die heidenau's zien er goed uit, ben er wel fan van. Vind het over het algemeen fijne band, heb al diverse types op mijn GS-en gehad.

Choke, motor warm-hendel naar achter dus?

Ik vind de telescoop voorlopig wel best. Ik dacht met de Ural echt een verbetering aan te brengen, maar hij stuurde daarvoor beter.

Voorlopig ga ik me eens met de Dnepr vermaken. Hij is verbazend origineel, weinig aan verkloot. Zag wel dat ik het oude type carbs heb, die had ik ook op mijn M72. De K68 kon ik beter afstellen..
Maar goed, hij start als je nog maar naar de kickstarter wijst, voorlopig dus prima.

Bedankt voor de info!
 
Dnepr heeft altijd de 63 of 65 gehad. K68 zijn ze nooit aan toe gekomen zullen we mar zeggen, doen het trouwens wel gewoon prima op een dnepr hoor, daar niet van.

Idd, hendel naar achteren. aan de andere kant, als jij k63 of 65 hebt en daar de choke van gebruikt heb je die op het luchtfilter nooit niet nodig of het moet -30 worden.

benno
 
Ik heb het oudere type,met de ronde vlottertjes ernaast. De bevestiging op de cilinders zit dan ook verticaal.
 
Gaaf.. ik heb ook jarenlang dnepr met span gereden.. er is idd nogal een kwaliteitsverschil tussen de voor- en na 1988 dneprs...
Het grote voordeel boven ural vind ik dat dnepr een halfautomaat heeft, da;s wel handig als je moet optrekken en naar links moet sturen..
Er zit een oliedruklampje op, als deze gaat gloeien moet je eens de oliepomp er uit pukken.. soms kun je de asjes op en neer bewegen. Je kan het huis dan vlakken zodat de oliepomp minder 'verlies' heeft..
Dan nog een 'echt' papieren filter voor de aanzuigbuis en een magnetische olieaftapplug en je heb je eerste upgrade gehad..
 
Laatst bewerkt:
Een halfautomaat? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Volgens mij,en de beschrijving heeft ie gewoon 4 versnellingen vooruit en 1 achteruit..
 
halfautomaat betekend niets anders dan dat het schakelen zelf ook meteen de koppeling kan bedienen. achter op de versnellingsbak onder de koppelingshevel zit een pen. deze bedien je met het schakelpedaal en die pen kan de koppelingshevel ook bedienen. Handig in sommige situaties. Je ontkoppelt altijd bij het schakelen, hetzij met de hand of met de voet.

Benno
 
Dus niet zoals bij een Jawa waar je kunt wegrijden door langzaam het versnellingspookje op te laten komen?
 
Ja, effectief hetzelfde maar een iets anders gekozen oplossing. In de bak zit een profiel op de schakelpook die tijdens het schakelen de koppelingspen kan bedienen. Je moet deze dan wel aan de buitenkant van de bak afstellen. Maar dat stelt niets voor.

Als je hem goed afstelt iis het erg prettig rjiden:

dneprgear.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat stel je dus af met boutje 6 op de tekening? Het zit er inderdaad op, maar werkt niet. Zal wel een kwestie van afstellen zijn. Ik heb vanmiddag een stuk gereden en het geprobeerd. De afstelling van de handbediening van de koppeling moet ik ook nazien. Vooral koud, net na starten, voel je dat ie niet helemaal lekker vrijkomt.
Dat zal ook wel de reden zijn dat de achteruit wat lastig inschakelt.

Morgen eerst maar eens voorwiel wisselen, deze hobbelt nogal.
 
klopt, boutje 6 doet dat. Controleer meteen of de pin wel uit de bak komt bij schakelen. je zult de eerste niet zijn waar een goedbedoelende sleutelaar het verkeerd in elkaar gelepeld heeft.

benno
 
Terug
Bovenaan Onderaan