Weer een trajectcontrole: A12

MrHawkeye

MF veteraan
9 mei 2002
49.353
14
http://www.ad.nl/denhaag/stad/article19467.ece


Niemand ontsnapt aan de trajectcontrole

DEN HAAG - Over een paar weken krijgen automobilisten op de A12 bij Leidschendam-Voorburg te maken met een genadeloos wapen: trajectcontrole. Wie na 1 november tussen het Prins Clausplein en de afslag Mariahoeve sneller rijdt dan 80 kilometer per uur, krijgt gegarandeerd een bekeuring.

De maatregel is bedoeld om de uitstoot van fijne stofdeeltjes te verminderen. Fijnstof is schadelijk voor de gezondheid. Nederland voldoet op dit moment niet niet aan de Europese richtlijn voor luchtkwaliteit.

Bewoners van de Rotterdamse deelgemeente Overschie weten daar alles van. Dagelijks rijden er ongeveer 160.000 auto's en vrachtwagens via de A13 door hun wijk. Het gezondheidsrisico dat ze daardoor lopen, staat gelijk aan zeventien sigaretten per dag.

De invoering van een trajectcontrole in 2001 leidde tot een flinke afname van de verkeersherrie. De luchtvervuiling nam veel minder af, doordat het aantal auto's ondertussen bleef stijgen.

De controle op de A12 vindt plaats in beide richtingen van de Utrechtsebaan. Over een lengte van drie kilometer wordt de snelheid van alle passerende voertuigen gemeten, zeven dagen per week, vierentwintig uur per dag. De gegevens van hardrijders worden doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau, dat bekeuringen verzendt naar de kentekenhouders.

Naar verwachting zullen er in de eerste weken relatief veel overtredingen worden geconstateerd. Als automobilisten na verloop van tijd gewend zijn aan de controle, daalt het aantal overtreders waarschijnlijk tot slechts een paar procent.

Op de A13 tussen Den Haag en Rotterdam gaat de maximumsnelheid ook omlaag. Om de overgang van 120 naar 80 kilometer per uur bij de trajectcontrole van Overschie minder abrupt te maken, mogen auto’s straks tussen Delft-Noord en Berkel en Rodenrijs nog maar 100 kilometer per uur rijden.

Op dit traject wordt volgens een woordvoerster van het Openbaar Ministerie vooralsnog geen elektronische snelheidsmeting ingevoerd.


 
Schaf die pokke autos dan af! 800 tot 1200 kilo meesjouwen is toch superinefficient voor een vent alleen..
 
Schaf die pokke autos dan af! 800 tot 1200 kilo meesjouwen is toch superinefficient voor een vent alleen..
Wel zo lekker om je spullen mee te nemen als je dat nodig hebt... prive als t zonnetje er is lekker op de motor, maar voor de zaak kan het niet.

Wel minder, 80km/u rijdt niet lekker, 100 gaat prima in de hoogste versnelling.
 
Schaf die pokke autos dan af! 800 tot 1200 kilo meesjouwen is toch superinefficient voor een vent alleen..

Nee, een motor die 1 op 18 loopt is lekker zuinig....dat is iets wat ik nog steeds niet begrijp, waarom ze motors nou net niet ff dat beetje zuiniger maken. En daar komt bij dat de uitstoot van een motor ook miluebelastender is dan een auto, dus ik weet het niet hoor....

Verder natuurlijk wel lekker door- :] -en
 
Ik ben voor drempels op snelwegen. Allemaal om de snelheid in te dammen

:^

en hier en daar bloembakken, die hebben ook een remmend effect.
Daarnaast wil ik dat alle gemotoriseerde voertuigen worden afgeschaft en alle snelwegen omgeploegd tot mooie zandpaden dan kan iedereen weer met paard en wagen naar z'n werk. :)
 
:^

en hier en daar bloembakken, die hebben ook een remmend effect.
Daarnaast wil ik dat alle gemotoriseerde voertuigen worden afgeschaft en alle snelwegen omgeploegd tot mooie zandpaden dan kan iedereen weer met paard en wagen naar z'n werk. :)
Ja maar dat stuift 's zomers zo. Wie hoeveel sigaretten-equivalent fijn stof dat wel niet in de lucht brengt.
 
Nee, een motor die 1 op 18 loopt is lekker zuinig....dat is iets wat ik nog steeds niet begrijp, waarom ze motors nou net niet ff dat beetje zuiniger maken. En daar komt bij dat de uitstoot van een motor ook miluebelastender is dan een auto, dus ik weet het niet hoor....

Verder natuurlijk wel lekker door- :] -en
Ooit van aerodynamica gehoord? Maak een complete stroomlijn om een motor en je hebt een superzuinig vervoersmiddel. Maarja, dan heeft het weinig meer met motorrijden te maken.

Fijn trouwens die trajectcontrole, gaan ze hier ook 3 breed 70 rijden net als bij Rotterdam... B|
En begin nou niet over 'tussen de lussen door' want dat trucje is hier en op andere fora al zo vaak verteld dat onderhand de lussen zo verbreed zijn dat je er niet meer onopgemerkt tussendoor kunt. Bovendien liggen de lussen er al, die hebben ze tegelijk met het nieuwe asfalt gelegd dus je ziet niet waar ze liggen :(
 
Nee, een motor die 1 op 18 loopt is lekker zuinig....dat is iets wat ik nog steeds niet begrijp, waarom ze motors nou net niet ff dat beetje zuiniger maken. En daar komt bij dat de uitstoot van een motor ook miluebelastender is dan een auto, dus ik weet het niet hoor....

Verder natuurlijk wel lekker door- :] -en

Nog altijd zuiniger dan de gemiddelde auto die net 1 op 12 haalt.
Misschien alle oude diesels (ouder dan pak m beet 8 jaar) verbieden.
En alle auto's voorzien van filters.

Maar waarom is de uitstoot van een motor milieubelastender dan van een auto?
Dat snap ik niet helemaal.

Ik ben voor drempels op snelwegen. Allemaal om de snelheid in te dammen

En minirotondes...
 
Misschien alle oude diesels (ouder dan pak m beet 8 jaar) verbieden.
En alle moderne diesels ook, aangezien de helft niet weet hoe ze ermee moeten rijden. Stampen dat pedaal de grond in waardoor en enorme roetwolken uitspuiten elke keer als ze enigzins moeten versnellen.
Ik blijf erbij, een diesel hoort hierin:
8020main_296.jpg
 
Ik vind niet dat jullie daar grapjes over mogen maken. Jullie zouden wel anders reageren als je daar zou wonen ja!! Owwwww, wacht effe, daarom ben ik niet naast een snelweg gaan wonen :+
 
Zucht....

Ik word erg moe van dat fijn-stof-gezeik. Lang leve Europa! :N :r

Houden er in Brussel geen rekening mee dat Nederland het dichtsbevolkste land is. En de Nederlandse regering maar likken (en geld die kant op stouwen). 80 km/h op snelwegen, geen nieuwe bebouwing meer in en rond steden... Utrecht centrum mag waarschijnlijk niet op de schop vanwege die regeling om maar wat te noemen (lekker de rest van het land volbouwen dus :( ), Impuls voor de economie hoor die EU :N :r
 
:^

en hier en daar bloembakken, die hebben ook een remmend effect.
Daarnaast wil ik dat alle gemotoriseerde voertuigen worden afgeschaft en alle snelwegen omgeploegd tot mooie zandpaden dan kan iedereen weer met paard en wagen naar z'n werk. :)


Dat vind ik nu ook. ik word er echt helemaal ziek van. Deze regering is het spoor echt helemaal bijster.

Maar ik had zooooo gehoopt dat die kamerleden allemaal een auto met chauffeur kregen, dan kan je tenminste gericht spiegels eraf schoppen in de file _O-
 
En alle moderne diesels ook, aangezien de helft niet weet hoe ze ermee moeten rijden. Stampen dat pedaal de grond in waardoor en enorme roetwolken uitspuiten elke keer als ze enigzins moeten versnellen.

Dat komt omdat die dieseltjes gechipt zijn.....niet omdat hun eigenaren niet weten hoe ze met hun dieseltje moeten rijden. })
 
Dat komt omdat die dieseltjes gechipt zijn.....niet omdat hun eigenaren niet weten hoe ze met hun dieseltje moeten rijden. })
Nou ik zie bij bijna elk wagentje waar wel een lettercombinatie met een d op staat een roetwalm uit de uitlaat komen als ze gas geven en ik denk niet dat die allemaal gechipt zijn. Wil ook niet weten hoeveel roet ik per rit binnen krijg...
 
Tja, ik denk dat we over een jaar of 15 niet meer in staat zullen zijn om zelf te kiezen met welke snelheid we rijden.
Kijk maar eens een jaar of 25 terug: Toen reed ik op mijn Honda CBX 6-cylinder zo hard als ik wilde (nou ja, niet sneller dan 240 op de teller want het kreng wilde niet harder) én dat kon ook nog waar ik dat wilde. :]
Tegenwoordig speur ik me suf naar flitsers, laserguns in handen van overijverige dienstkloppers, mobiele trajectcontroles en nog wat meer stiekeme dingen zoals VROS auto's, flitskliko's enzovoort enzovoort..... :(
En daarnaast is er een leger aan automobilisten bijgekomen dat vrijwel continue zorgt voor drukke en dus volle wegen met een lage doorstroomsnelheid als gevolg, waar dan ook nog in jaren niks aan gedaan is. :r
(De ombouw van de A4 bijvoorbeeld of de A15 zijn van die projecten die eeuwig lijken te duren en waar je zo langzamerhand van gaat denken dat er nooit een eind aan komt)
En het zal dus niet meer zo lang duren voor er intelligente software in een auto of motorfiets wordt ingebouwd, die via een satellietsignaal je snelheid automatisch gaat reduceren.
Kan je gasgeven tot je een ons weegt, maar je gaat dan gewoon niet sneller..... })
Als het zover is kan je je kleinkinderen vertellen dat opa vroeger wel 270 km per uur reed op zijn motor.....leuk voor openvallende mondjes en volledig ongeloof. ;)

De moraal van dit verhaal: Geniet ervan zolang het nog kan! :] :}
 
Nou ik zie bij bijna elk wagentje waar wel een lettercombinatie met een d op staat een roetwalm uit de uitlaat komen als ze gas geven en ik denk niet dat die allemaal gechipt zijn. Wil ook niet weten hoeveel roet ik per rit binnen krijg...

Er stond van de week een artikel in de Televaag over de talloze leaserijders die hun leasebak stiekem laten chippen.
Geloof mij maar, als ik je zeg dat alle moderne walmers voorzien zijn van een chip.
Het principe van de diesel is namelijk: Meer brandstof en meer lucht is meer vermogen.
De mijne is ook gechipt en walmt soms ook enorm. Maar bij de APK roettest scoort ie een ongelofelijk lage waarde en dan krijgt ie echt op z'n kloten hoor!
Walm is namelijk niet altijd een teken van een grote uitstoot van roet, maar ook van onverbrande dieselolie.
En nog zo'n leuke: een katalysator in een diesel zorgt na een tijdje voor een verstopping en dus een slechtere verbranding, waardoor de uitstoot van roet groter wordt.
Voor meer technische info over dit soort dingen kun je misschien eens kijken op het forum van www.tdiclub.nl/
 
Terug
Bovenaan Onderaan