MrHawkeye
MF veteraan
- 9 mei 2002
- 49.353
- 14
http/www.ad.nl/denhaag/stad/article19467.ece
Niemand ontsnapt aan de trajectcontrole
DEN HAAG - Over een paar weken krijgen automobilisten op de A12 bij Leidschendam-Voorburg te maken met een genadeloos wapen: trajectcontrole. Wie na 1 november tussen het Prins Clausplein en de afslag Mariahoeve sneller rijdt dan 80 kilometer per uur, krijgt gegarandeerd een bekeuring.
De maatregel is bedoeld om de uitstoot van fijne stofdeeltjes te verminderen. Fijnstof is schadelijk voor de gezondheid. Nederland voldoet op dit moment niet niet aan de Europese richtlijn voor luchtkwaliteit.
Bewoners van de Rotterdamse deelgemeente Overschie weten daar alles van. Dagelijks rijden er ongeveer 160.000 auto's en vrachtwagens via de A13 door hun wijk. Het gezondheidsrisico dat ze daardoor lopen, staat gelijk aan zeventien sigaretten per dag.
De invoering van een trajectcontrole in 2001 leidde tot een flinke afname van de verkeersherrie. De luchtvervuiling nam veel minder af, doordat het aantal auto's ondertussen bleef stijgen.
De controle op de A12 vindt plaats in beide richtingen van de Utrechtsebaan. Over een lengte van drie kilometer wordt de snelheid van alle passerende voertuigen gemeten, zeven dagen per week, vierentwintig uur per dag. De gegevens van hardrijders worden doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau, dat bekeuringen verzendt naar de kentekenhouders.
Naar verwachting zullen er in de eerste weken relatief veel overtredingen worden geconstateerd. Als automobilisten na verloop van tijd gewend zijn aan de controle, daalt het aantal overtreders waarschijnlijk tot slechts een paar procent.
Op de A13 tussen Den Haag en Rotterdam gaat de maximumsnelheid ook omlaag. Om de overgang van 120 naar 80 kilometer per uur bij de trajectcontrole van Overschie minder abrupt te maken, mogen auto’s straks tussen Delft-Noord en Berkel en Rodenrijs nog maar 100 kilometer per uur rijden.
Op dit traject wordt volgens een woordvoerster van het Openbaar Ministerie vooralsnog geen elektronische snelheidsmeting ingevoerd.
Niemand ontsnapt aan de trajectcontrole
DEN HAAG - Over een paar weken krijgen automobilisten op de A12 bij Leidschendam-Voorburg te maken met een genadeloos wapen: trajectcontrole. Wie na 1 november tussen het Prins Clausplein en de afslag Mariahoeve sneller rijdt dan 80 kilometer per uur, krijgt gegarandeerd een bekeuring.
De maatregel is bedoeld om de uitstoot van fijne stofdeeltjes te verminderen. Fijnstof is schadelijk voor de gezondheid. Nederland voldoet op dit moment niet niet aan de Europese richtlijn voor luchtkwaliteit.
Bewoners van de Rotterdamse deelgemeente Overschie weten daar alles van. Dagelijks rijden er ongeveer 160.000 auto's en vrachtwagens via de A13 door hun wijk. Het gezondheidsrisico dat ze daardoor lopen, staat gelijk aan zeventien sigaretten per dag.
De invoering van een trajectcontrole in 2001 leidde tot een flinke afname van de verkeersherrie. De luchtvervuiling nam veel minder af, doordat het aantal auto's ondertussen bleef stijgen.
De controle op de A12 vindt plaats in beide richtingen van de Utrechtsebaan. Over een lengte van drie kilometer wordt de snelheid van alle passerende voertuigen gemeten, zeven dagen per week, vierentwintig uur per dag. De gegevens van hardrijders worden doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incasso Bureau, dat bekeuringen verzendt naar de kentekenhouders.
Naar verwachting zullen er in de eerste weken relatief veel overtredingen worden geconstateerd. Als automobilisten na verloop van tijd gewend zijn aan de controle, daalt het aantal overtreders waarschijnlijk tot slechts een paar procent.
Op de A13 tussen Den Haag en Rotterdam gaat de maximumsnelheid ook omlaag. Om de overgang van 120 naar 80 kilometer per uur bij de trajectcontrole van Overschie minder abrupt te maken, mogen auto’s straks tussen Delft-Noord en Berkel en Rodenrijs nog maar 100 kilometer per uur rijden.
Op dit traject wordt volgens een woordvoerster van het Openbaar Ministerie vooralsnog geen elektronische snelheidsmeting ingevoerd.