Weer of geen weer?

evdkieft

MF veteraan
12 mrt 2007
3.167
34
Sinds twee weken heb ik mijn rijbewijs *O* en sinds afgelopen zaterdag mijn eigen motor *O*. Gisteren ben ik lekker op de motor naar mijn werk gegaan, dat ging prima. Vanochtend heb ik mijn vriendin echter moeten beloven met de auto te gaan. Ik had zelf ook wel een beetje mijn twijfels hoor. Achteraf viel de gladheid wel mee, voor zover ik dat rijdend in de auto kon beoordelen. Beetje tegenstrijdig, want ergens halverwege lag er wel een auto in de sloot, maar okee...

Mijn vraag is, hoe beoordelen jullie of het 'net aan' is of gewoon prima om te rijden? Wanneer laten jullie hem staan en wanneer niet? Was het vanochtend inderdaad ietsjes te glad of viel het eigenlijk reuze mee?

Ik ben nog onervaren, spaar me ;)
 
Ben vanochtend gewoon op de motor naar 't werk gegaan, maar had 't duidelijk onderschat. Gleed 2 keer flink weg, en ben daarna als een dweil verder gereden. Morgen toch maar met de trein.

Gladheid is vooral verradelijk. Grotere wegen enzo zijn allemaal wel gestrooid, maar net de binnenkant van een rotonde, of een uitritje ofzo waar 't glad is is genoeg voor een glijpartij. Leer je wel van rijden, maar dat is een keus die je zelf moet maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vanmorgen gewoon de kwalijkzakie streetfighter gepakt voor t ritje van 25km

maar goed voor de motor is t natuurlijk niet, en t is wel glad.

Misschien is t niet onverstandig om voorlopig (totdat je wat meer ervaring hebt) alleen overdag te touren, als t zonnetje erdoor staat en t ijs n beetje weg is
blijft oppassen natuurlijk

Hou de gepoetste kant boven :)
 
vanmorgen met de motor, en als een oud wijf door de bocht, was best te doen op die manier, beetje rustig aan.
Ik moet zeggen dat het wel koud was :)
 
ik laat de motor nooit staan.
vanmorgen nog niks aan de hand trouwens. En als ik de oprit nog niet af ben en al 3 keer gevallen ben dan kan ik altijd mijn zijspan nog pakken :+
 
Ik ben heel benieuwd wat dit topic gaat brengen, want sinds gisteren ben ik ook al met de auto naar mn werk...... Maar ik zit me echt op te vreten achter stuur aan al die linkshangende debielen welke 90km/u rijden terwijl ze verdomme gewoon naar rechts kunnen... grrr.. maar goed.
Ben benieuwd wie er allemaal met de motor gaan met dit weer en wat hun ervaring is
 
Ik heb nog maar 1.500 km op mijn conto en zondag een voor mij best stevige winterrit mee gereden, waar het hier en daar behoorlijk glad was en ja, ik heb alle kleuren van de regenboog gesch*ten ;)
Ik ben op zich blij dat ik het gedaan heb, maar vanochtend heb ik heel verstandig de tram naar mijn werk genomen, geen zin in mezelf onnodig in gevaar brengen, hoe graag ik ook rijd. En blij toe want de brug over de autostrade zag er spekjeglad uit.

Ik ben zelf iemand die nogal graag meteen voor de grootste uitdagingen gaat, om daarna een beetje gefrustreerd achter te blijven met een licht gedeukt ego en/of een licht gedeukte equipment. Om daarna toch maar te genieten van wat makkelijkere pistes.

Want bij het motorrijden in deze omstandigheden ga je al meteen voor de full monty: lastige kledij, belemmerd zicht door teveel aan mutsen en zo, soms vizier dat beslaat op de meest lullige momenten, bevroren vingers, achterwiel dat een eigen leven lijkt leiden...

Ik snap dat je graag wil rijden, wil ik ook. Maar het is soms leuker om het te doen in iets minder uitdagende omstandigheden.
 
Dan ben ik denk ik de eerste hier die zwaar ziek word van pekel op zijn bike en daarbij rij ik voor de fun en die haal ik vooral uit hoge bochtensnelheden die je met dit weer absoluut niet zult gaan halen, wil je het zaakje heel houden.
Die van mij blijft dus lekker binnen, tot het zonnetje weer schijnt en de temp. zeker boven de 10 graden komt. Ik wil nog wel eens een klein ritje maken in de winter als de pekel er net vanaf geregend is en de temp. boven de 0 graden is, maar dat is meer om het blok weer een keer rond te laten gaan in de winter, anders staat die zo lang stil. Die ritjes zijn meer voor de bike dan voor mijn plezier.
 
Ook ik vanmorgen netjes op de motor naar het werk gereden.
Snelheid aanpassen.
Opletten op glimmende weggedeelten.

En indien nodig als een dweil door de bocht.

Met dit weer is het prima rijden!

Pekel? Mijn motor zit onder zo'n dikke modderlaag dat die pekel voorlopig geen kwaad kan.
(nieuwbouwwijk, wegwerkzaamheden, graafwerk langs de weg, dus schoonmaken heeft geen zin.)
 
Ik kijk 's morgens naar buiten. Als het wegdek vochtig is, heb je kans op gladdigheid. Ook als het nu gaat regenen (ik neem aan dat het nu vriest), dan kan ik niet meer op de motor rijden.

Ik moet wel toegeven dat ik de mogelijkheid heb de motor in de bewaakte parkeergarage van het werk te laten staan en met de trein naar huis te gaan. Dat levert wel een uurtje wandelen op, maar het is beter om te wandelen dan de motor te laten uitdeuken of zelf te moeten revalideren.

En, natuurlijk rij ik nu erg rustig. De bandjes hebben merkbaar minder grip en er kan een verdwaald stuk ijs liggen.

Het hele jaar door moet ik wachten op koekblikken, nu wachten zij maar even....
 
Ben vanochtend wel op de motor gegaan.
Maar eenmaal op weg besloot ik wel om mijn vaste route binnendoor te laten voor wat het was en zo snel mogelijk de snelweg op te zoeken. Bij dit soort weer kun je het beste die routes zoeken waar veel verkeer rijdt. Daar is a) vaak gestrooid en b) het wegdek is er sneller warm. De weg naar de snelweg toe ben ik weel héééél voorzichtig geweest.

Maar het ging eigenlijk best.

Behalve die k******k dan die het nodig vond om me in te halen, pal voor me te gaan rijden en te sproeien. Rij je daar met een helm vol pekel, en dan moet je gaan vegen omdat zo'n .... -O-

Tips voor TS:
  • Als je niet zeker bent, rij dan niet met dit weer.
  • Rij op de snelweg nét wat langzamer dan de rest. Dat geeft minder kans (naar mijn bescheiden mening) op onverwachte situaties.
  • Op de rechter rijstrook rijdt het meeste vrachtverkeer, Die strook is (wederom, naar mijn mening) betrouwbaarder dan de linker rijstrook
  • Wit asfalt is niet altijd hetzelfde als glad asfalt.
  • Mist bij vorst is prut. Blijf dan thuis. Mist heeft de vervelende neiging op de weg op te vriezen. Je krijgt er wel mooie ijsbanen van.
  • Niet schrikken als je band een keer wegglijd onderweg. Meestal corrigeert de motor zichzelf, tenzij je op een ijsbaan bent beland. Als dat zo is heb je bij één van bovenstaande punten niet goed opgelet ;)
  • Raak je onderweg in paniek, voel je niet te beroerd om even te stoppen (bij voorkeur in de buurt van een tankstation met lekkere koffie). Als je opgewarmd bent zie je de boel vaak weer wat rooskleuriger.
  • Zorg dat je handen warm zijn en blijven. Andere lichaamsdelen zijn ook prettig, maar je handen heb je nodig voor het besturen van je motor. Met verkleumde handen reageer je veel trager en mis je de feedback van je motor. (Overigens ga ik binnenkort ook eens naar verwarmde sokken kijken. Het verschil tussen vingers en tenen is wel erg groot ;) )
  • Maak je niet druk over rijden als een oud wijf. Iedereen die met dit weer het lef heeft op de motor te stappen is sowieso een held en hartstikke gek. Ik rij rustig 40 op een provinciale weg als ik vind dat de onstandigheden dat noodzakelijk maken. En vergis je niet... ook op de snelweg mag je 30 of 40 rijden (Is alleen niet handig als de rest van het verkeer met 120 langsvliegt, maar geloof me vrij, zodra het weer het echt noodzakelijk maakt zijn er genoeg automobilisten die hun voet ineens niet meer van het rempedaal afkrijgen)

Ongetwijfeld zijn er nog wel wat tips te verzinnen, maar dit is wat er nu even in me op komt.

Motorrijden in de winter is in ieder geval schijt hebben aan alles en iedereen onderweg en je eigen weg rijden
 
Laatst bewerkt:
Ik ben heel benieuwd wat dit topic gaat brengen, want sinds gisteren ben ik ook al met de auto naar mn werk...... Maar ik zit me echt op te vreten achter stuur aan al die linkshangende debielen welke 90km/u rijden terwijl ze verdomme gewoon naar rechts kunnen... grrr.. maar goed.
Ben benieuwd wie er allemaal met de motor gaan met dit weer en wat hun ervaring is

Tsja, als het dermate glad is dat het niet verantwoord is om met de motor te rijden, is het ook niet verantwoord om de normale maximumsnelheid te rijden op de snelweg. Dus zo gek zijn die "debielen" nog niet.
 
Wel als ze links rijden terwijl er rechts plek is.
En dan ook nog eens met 90 km/h.
 
Ben vanochtend wel op de motor gegaan.
Maar eenmaal op weg besloot ik wel om mijn vaste route binnendoor te laten voor wat het was en zo snel mogelijk de snelweg op te zoeken. Bij dit soort weer kun je het beste die routes zoeken waar veel verkeer rijdt. Daar is a) vaak gestrooid en b) het wegdek is er sneller warm. De weg naar de snelweg toe ben ik weel héééél voorzichtig geweest.

Maar het ging eigenlijk best.

Behalve die k******k dan die het nodig vond om me in te halen, pal voor me te gaan rijden en te sproeien. Rij je daar met een helm vol pekel, en dan moet je gaan vegen omdat zo'n .... -O-

Tips voor TS:
  • Als je niet zeker bent, rij dan niet met dit weer.
  • Rij op de snelweg nét wat langzamer dan de rest. Dat geeft minder kans (naar mijn bescheiden mening) op onverwachte situaties.
  • Op de rechter rijstrook rijdt het meeste vrachtverkeer, Die strook is (wederom, naar mijn mening) betrouwbaarder dan de linker rijstrook
  • Wit asfalt is niet altijd hetzelfde als glad asfalt.
  • Mist bij vorst is prut. Blijf dan thuis. Mist heeft de vervelende neiging op de weg op te vriezen. Je krijgt er wel mooie ijsbanen van.
  • Niet schrikken als je band een keer wegglijd onderweg. Meestal corrigeert de motor zichzelf, tenzij je op een ijsbaan bent beland. Als dat zo is heb je bij één van bovenstaande punten niet goed opgelet ;)
  • Raak je onderweg in paniek, voel je niet te beroerd om even te stoppen (bij voorkeur in de buurt van een tankstation met lekkere koffie). Als je opgewarmd bent zie je de boel vaak weer wat rooskleuriger.
  • Zorg dat je handen warm zijn en blijven. Andere lichaamsdelen zijn ook prettig, maar je handen heb je nodig voor het besturen van je motor. Met verkleumde handen reageer je veel trager en mis je de feedback van je motor. (Overigens ga ik binnenkort ook eens naar verwarmde sokken kijken. Het verschil tussen vingers en tenen is wel erg groot ;) )
  • Maak je niet druk over rijden als een oud wijf. Iedereen die met dit weer het lef heeft op de motor te stappen is sowieso een held en hartstikke gek. Ik rij rustig 40 op een provinciale weg als ik vind dat de onstandigheden dat noodzakelijk maken. En vergis je niet... ook op de snelweg mag je 30 of 40 rijden (Is alleen niet handig als de rest van het verkeer met 120 langsvliegt, maar geloof me vrij, zodra het weer het echt noodzakelijk maakt zijn er genoeg automobilisten die hun voet ineens niet meer van het rempedaal afkrijgen)

Ongetwijfeld zijn er nog wel wat tips te verzinnen, maar dit is wat er nu even in me op komt.

Motorrijden in de winter is in ieder geval schijt hebben aan alles en iedereen onderweg en je eigen weg rijden

Leuke tips, maar ik mis het fungehalte in het geheel effe een beetje.
 
Als ik dit zo'n beetje lees en samenvat komt het toch een beetje neer op 'motorrijden is leuk, maar in de winter is het bewust extra risico nemen, als je het dan toch zonodig wil, doe het dan voorzichtg'. Misschien is wat extra ervaring opdoen geen slechte tip, alhoewel ik wel al 30 lessen ervaring heb opgedaan inmiddels en als je niet rijdt, breid je die ervaring ook niet uit en leer je ook niet in de winter rijden. Maar toegegeven, er zijn betere seizoenen om je ervaring uit breiden ;)

Even in het bijzonder thanks @Tuckson voor de uitgebreide lijst met tips! Met mist en regen bij vorst denk ik er inderdaad al niet over na. Maar het leek verder aardig droogachtig nu. Als morgen het weer is zoals nu ga ik wel een poging wagen denk ik. Het zeker voor het onzekere is altijd het beste, daar heb je gelijk in! Ben benieuwd hoe ik er morgen over denk ;)

Qua kou zit het overigens wel goed, gisteren had ik alleen ietsjes koude vingertopjes en kin, de rest is prima op temperatuur gebleven. Nou hoef ik ook maar max drie kwartier, dat scheelt wel.
 
  • Zorg dat je handen warm zijn en blijven. Andere lichaaamsdelen zijn ook prettig, maar je handen heb je nodig voor het besturen van je motor. Met verkleumde handen reageer je veel trager en mis je de feedback van je motor. (Overigens ga ik binnenkort ook eens naar verwarmde sokken kijken. Het verschil tussen vingers en tenen is wel erg groot ;) )

Mijn tip, neem een verwarmde binnenjas, dat is veel effectiever dan verwarmde handschoenen of sokken. Als je lichaam warm blijft, blijven je vingers en tenen dat ook.
 
Minirotondes neem ik met dit weer min of meer rechtop.
Ik neem in het algemeen (nog) meer afstand en het de allerlaatste km's rem ik er met extra gebruik van achterrem af.

Ook test ik af en toe op een rechte weg met m'n achterrem hoe glad een weg is.
(valt vaak erg mee)

2606212.jpg

Je neemt zelfs als professional toch extra risico met dit weer. :+
 
Laatst bewerkt:
Leuke tips, maar ik mis het fungehalte in het geheel effe een beetje.
De fun zit 'm in het feit dat je zo gek bent (of bikkel) om toch te gaan rijden. Dat wil zeggen, daar haal ik een groot deel van de fun vandaan. Maar goed; ik heb toch geen keus; een ander vervoermiddel kan ik niet over beschikken.
 
Minirotondes neem ik met dit weer min of meer rechtop.
Ik neem in het algemeen (nog) meer afstand en het de allerlaatste km's rem ik er met extra gebruik van achterrem af.

Ook test ik af en toe op een rechte weg met m'n achterrem hoe glad een weg is.
(valt vaak erg mee)

[afbeelding]
Je neemt zelfs als professional toch extra risico met dit weer. :+

Dit zijn handige tips; het belangrijkste wat je hieruit kunt halen is: maak je niet druk als je de bocht om hoekt, dat doen al die doorrijders ook. Je lijf is ff iets belangrijker dan er cool uit zien in een scherpe bocht.
 
Vond het vanmorgen reuze meevallen, was wel snel koud, maar geen gladde stukken weg gezien........
Tot dat ik in Haarlem kwam (vorig jaar ook al mee gemaakt dus niet verbaast) -> alles wit, dacht nog ff naief zo hier hebben ze veel gestrooid :X spekglad, in Haarlem hebben ze geen pekel of ze gaan pas strooien als hun wagens niet meer weg glijen |(
Heb ook nog een lease blik tot mijn beschikking staan, maar heb een echte tering hekel aan in de file staan en de medekoekblikkers vinden t meestal niet zoleuk als ik er in de file tussen door probeer te rijden met de auto
 
Tuckson en anderen , bedankt voor de tips!

Ook ik heb van morgen als onervaren rijder de CeeBee maar eens op de weg gehad. vond het best spannend.
Het was onder nul, maar wel lekker weer, weinig wind.

Alleen op een paar bruggen was het glad en wit - ik probeer dan goed in de autosporen te rijden. Ik heb extra uitgekeken bij de zebra's, en vooral in het begin rustig aan gedaan. Na een half uurtje kreeg ik wel wat meer vertrouwen, en ging het eigenlijk heel lekker :)
 
Laatst bewerkt:
Ik rij, lekker warm ingepakt, door.
Het is nog goed te doen. *D :]

Nog een voordeel: je hoeft niet eerst een half uur je ruiten schoon te krabben. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan