Weer of geen weer..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Michiel-1986

MF'er
18 sep 2008
189
0
Zoetermeer
Hela,

Van een beetje slecht weer schrik ik niet snel, ik wil eigenlijk altijd wel rijden. Regen, stortbuien, kou of wind; meestal stap ik op en rijd ik naar waar ik wezen moet.

Maar vandaag was dat toch even anders. Ik keek uit het raam en ik zag de bomen bijna horizontaal staan van de wind!

Nu vraag ik mij af, wie is er vandaag op de fiets gegaan, en hoe was dit met bijv. een windvlaag van opzij?

Dan ben ik ook meteen benieuwd wat voor een weer het moet zijn voordat jij in een koekblik stapt!


Michiel
 
Windstoten vind ik persoonlijk moeilijk in te schatten omdat ze niet constant zijn. Ze komen ook langs alle kanten en kunnen je vooral in bochten enorm verrassen.

Ik heb vandaag de moto even genomen maar er is zo echt niks aan... Beetje uitkijken wat je doet bij file-rijden om geen spiegels te tikken en de route een klein beetje aangepast ( uit gemak de bescherming van de stad genomen ) :X .
 
Laatst bewerkt:
Ik niet, ik kan op de motorfiets niet tegen minder weer. Zijn dan geen plezier kilometers meer voor me.
 
Hela,

Van een beetje slecht weer schrik ik niet snel, ik wil eigenlijk altijd wel rijden. Regen, stortbuien, kou of wind; meestal stap ik op en rijd ik naar waar ik wezen moet.

Maar vandaag was dat toch even anders. Ik keek uit het raam en ik zag de bomen bijna horizontaal staan van de wind!

Nu vraag ik mij af, wie is er vandaag op de fiets gegaan, en hoe was dit met bijv. een windvlaag van opzij?

Dan ben ik ook meteen benieuwd wat voor een weer het moet zijn voordat jij in een koekblik stapt!


Michiel

Ik moest naar het winkelcentrum maar het was zo nu en dan behoorlijk trappen....
 
Ik ben ook een jaardoor rijder. Met dit soort weer vaak op de motor gestapt. Doordat ik veel dezelfde route rij weet ik waar ik opzij gezet kan worden door de wind, bijvoorbeeld bij de pijlers van de Brienenoordbrug. Ik zorg dat ik dan zover mogelijk naar het midden van de weg ga en kijk ook even achter me om te kijken of ik daar verkeer heb. De enige momenten dat ik ander vervoer kies is als er sneeuw of ijzel verwacht wordt. Ben wel een paar keer verrast maar dan is het een uurtje wachten en dan valt er weer voorzichtig te rijden.
 
@bk1: die windstoten in bochten daar maakte ik mij nog het meeste "zorgen" over. Ik rijd nogal eens vanuit Zoetermeer over de fly-over bij Den Haag naar Delft. Dan pak je de bovenste buitenbocht! Ik ben daar met mindere wind al eens opzij gezet...

@jaap43: Bedankt voor de tips. Sneeuw en ijzel lijken mij ook geen goed idee om eens met de motor weg te gaan.
 
vandaag ook lekker op me motor naar school,
viel nog best mee, heerlijk windje in de rug, alleen bij het stoplicht wel even 2 voetjes aan de grond,
krijg je als je motor wat aan de hoge kant is.,,, *O*

Tegen de avond nog weer terug naar huis,

alleen hopen dat het dan nog droog is :9~

:] :]
 
Ik liep net naar de faculteit en zag iemand een hele mooie kneedown maken in een bocht hier vlakbij.. Vond het ook al een aardige diehard! Had zijn helm trouwens graag willen lenen, ik mocht zandhappen tegen van die windstoten in, rotbouwput.. -O-
 
Wat een storm. Echte mannen weer, maar het viel niet mee op de motor. Hier in Hoorn gaat het nog wel, maar vlak langs de kust bij Alkmaar kneep ik hem wel even.
 
Laatste wat je op de motor moet doen met zijwaartse windstoten is verstijven. Dan wordt je van de ene naar de andere kant v.d. weg geblazen.

Met google vond ik laatst een leuke howto voor motorrijden met deze wind. Helaas niet meer bekend waar deze staat.
 
Laatste wat je op de motor moet doen met zijwaartse windstoten is verstijven. Dan wordt je van de ene naar de andere kant v.d. weg geblazen.

Met google vond ik laatst een leuke howto voor motorrijden met deze wind. Helaas niet meer bekend waar deze staat.
deze?
Riding in a High Wind

Nothing new here! Read the section called 'Position' again. If your upper body is relaxed and your arms are bend and loose, the blasting wind will not be able to transfer movement via your arms to the handlebars. Allow your lower body to grip and lean the bike slightly into the wind while your upper body moves about in a fluid-like motion as the wind buffets you this way and that.

While the throttle is open it keeps the bike punching through the air. If however you are hit by a blast of air your natural reaction is to snap the throttle off . . . don't do it! React by gripping the bike even harder with your inner thighs and relaxing your upper body. Perhaps even feather the throttle closed slightly but do not shut it off. If you do, the wind will push you across the road. It is like a rugby scrum - the wind is pushing you, the open throttle is pushing back. If you stop pushing, the wind will get its way.

Also pay careful attention to the trees, grass etc at the side of the road. If they are waving about wildly but you cannot feel the blast, then this is a signal to grip the bike tightly with your inner thighs and relax your upper body in anticipation.

In a wild wind ensure that you ride in the middle of your lane. This give you real estate to work with as your line will naturally wander from side to side as the wind increases and decreases. Be aware that you have your limitations and know when to throw in the towel, pull to the side of the road and wait for the wind storm to pass.
 
ik ben vrij vandaag B| Hopen dat het morgen ook zo waait. :P hou wel van een uitdaging
 
Gewoon gereden hoor, het is even wat meer werken. Het is nog niet zo erg als een paar jaar terug... Toen ben ik niet meer thuis gekomen en heb bij een MF-er gecrashed overnacht. Waarvoor nog bedankt dodo!
 
Laatst bewerkt:
Vandaag gewoon met de motor gegaan hoor.

Was niet eens in mij opgekomen om met de auto te gaan.
Zal wel komen omdat het hier ook niet egt slecht weer is (oosten des lands)
 
het is hier rond gouda aardig winderig. wel lekker op de motor gegaan, hier en daar een zwabber kan ik wel hebben. echter, normaal rij ik altijd nog even om om nog wat leuke weggetjes te pakken. dat heb ik maar gelaten, geen reet aan als je fiets heen en weer wordt getrokken door de wind.
 
Heb meestal geen auto tot mijn beschikking en vandaag ook niet, dus eigenlijk altijd op de motor...

...daarbij is het op de motor naar mn werk ongeveer een half uur en met de auto meestal meer dan een uur (A7 & A8 Purmerend --> Zaandam) en met het openbaar vervoer moet ik 2 tot 3 keer overstappen en doe ik er meer dan anderhalf uur over, motor is dus het meest ideaal :Y

Beetje wind moet je gewoon ff rekening mee houden :9
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan