Weer ongeluk bij PPP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mmm was gisteren in het PPP topic gepost. Ik stond op de parkeerplaats toen er iemand :X langskwam die het de blade heeft zien liggen...

Scheen in ieder geval niets "ernstigs" te zijn...
 
Ien eerste kan iedere motorrijder onderuit gaan, maar veel ongelukken hebben met ervaring te maken.
Als je hier goed leest op MF zijn er echt een hoop ongelukken, ongelukjes die veel te maken hebben met ervaring, dat lees je al uit het verhaal, ik reageer dan niet, om niet nog eens achteraf iemand te gaan afzeiken die toch al baalt dat zijn motor schade heeft, maar het is wel zo.
Afgelopen jaar ben ik ook al verscheidene malen bijna, en zelfs eenmaal echt van de weg afgedrukt, inclusief bermvlucht, door kuilen, langs drie palen, zonder te vallen, dat is een stukje mazzel, maar zeker ook ervaring als je weet dat ik met me schouder ook nog dat busje geraakt hebt.
Ik denk dat 70% van MF de verkeerde beslissing hadden genomen en zichzelf onderuit hadden geremd of erop waren geknald, en dan was het in hun ogen niet hun eigen schuld geweest, maar die van de auto want die gaf geen voorrang, nu hebben ze gelijk daarin, maar of je wel of niet op je plaat gaat is wel degelijk je eigen schuld, gebrek aan ervaring (natuurlijk geldt dit niet altijd, maar uit de verhalen op MF wel heel vaak)

Lees je dan wel eens een verhaal van iemand waar het goed is afgelopen, en kijk je dan verder, en lees je hoe die gehandeld heeft, dan valt zo'n verhaal vaak op, omdat die anders gereageert heeft dan dat je gewent bent hier op MF, en ja hoor, blijkt het iemand te zijn met veel ervaring, ik kan me nog goed een verhaal herinneren van PaulR1 die ergens reed met zijn vrouw achterop.

En ervaring heeft tijd nodig, en niet zoveel met het aantal gereden km's.
Sommige denken dat 30.000 km betekent dat je ervaring heb, maar dat zit echt anders, het zit hem meer in de tijd, ik zelf rij al 17 jaar zowel auto als motor, en veel km's, maar ook zeer divers, sommige hier hebben alleen in Nederland gereden bijv, je moet eens weten wat je tegen komt in het buitenland.
Dat alles bij elkaar levert ervaring op, en om te zorgen dat je daarvan kan genieten moet je zorgen dat je je eerste jaren overleeft.
Als ik ook hier bijvoorbeeld leest dat sommige iedere keer dat ze gaan rijden wel een spannende situatie meemaken schrik ik best, kan me moeilijk herinneren wanneer ik echt onder de indruk was van een bepaalde situatie. Maar dat komt omdat je door ervaring goed reageert, waardoor de angel ineens uit de situatie wordt getrokken waardoor het ineens niet meer zo gevaarlijk is.
En dat heb je echt aan je eigen te danken, en natuurlijk weet ik ook wel dat ik in me eerste jaren best wel eens mazzel gehad heb, en als ik pech had gehad had ik hier nu niet gezeten, denk niet dat ik heilig ben aub.

Dus het klopt we degelijk dat rijders in groepjes zijn in te delen, en idd, als je kijkt naat sommige op PPP en A4, dan geldt dat zeker, echter op PPP en A4 zijn ook ervaren rijders gecrasht, echter waren die wel op een veel hoger niveau aan het rijden dan de meeste daarzo, eigenlijk dus iets te hoog voor deze lokatie, en dus laten ook zij zich iets opjutten, pas daar altijd voor op.

Maar mag ik, wij daar nu niet meer rijden omdat er ook jongere rijders komen met minder ervaring, die ons gaan proberen te volgen, want ik kom overal van dat soort rijders tegen, als ik naar me werk ga, als ik naar duitsland ga, zelfs als je naar her circuit gaat gebeurd dat, want ook daar gaan er genoeg vanaf, alleen zijn daar de gevolgen iets minder, maar nog steeds had niemand het daar gewild.

Dus kijk eens goed naar jezelf, wees dan eerlijk, zeg dan niet hoe goed je wel niet je knietje aan de grond krijgt, maar kijk naar je zwakke punten, die je niemand vertelt, maar die je zelf best weet, maar waar je maar nooit te lang aandenkt, maar die er wel zijn. De ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. En er is altijd iemand beter, altijd. En denk ook iets in de trant van, wie het laatst lacht, lacht het best.

nou, pappa modus ;) off, iedereen veel plezier gewenst, maar met verstand astublieft.
 
Rossi-wannabes (zo knuppel in het Mf-er hok)
Nee hoor, ik mag zelf ook wel eens een "knietje doen" maar ik kies gewoon m'n plaatsen uit en ik denk dat ik misschien wel een klein beetje weet waar mijn eigen grenzen liggen gezien het feit dat ik best wel veel voorzorgsmaatregelen neem en heb genomen. Ik rijd het hele jaar door en vond het zeer belangrijk dat ik mezelf qua kijk/rij/remtechniek naar een hoger niveau zou brengen. Ik heb nu ruim 3 jaar mijn A maar ik denk dat ik 1 van de weinigen ben die kan zeggen dat ik elk jaar als het "seizoen" weer begint een VRO doe en ik denk dat ik ook nog wel kan zeggen dat ik misschien wel belachelijk veel VRO's heb gedaan. En echt geloof me, Je zal mij geen extreme dingen uit zien halen op een relatief gevaarlijk stuk openbare weg. Ik vind dat het verplicht zou moeten worden om na bijvoorbeeld een jaar je rijbewijs te hebben, minimaal een VRO of iets gelijkwaardigs te moeten volgen. Ik verbaas me er zelf telkens weer over wat ik de afgelopen keer heb geleerd. En dat gaat het voornamelijk om kijk en inschattingstechnieken. Daarom lees ik met heel veel interesse het vervolg item in promotor over "kijken". Je weet niet wat je ziet (hé, woordspeling tatataaaa!)

Maar goed, doe wat je wilt doen met/op je motor maar ik denk dat ik me dat tegenover mijn vrouw en kinderen verplicht moet stellen :)

greetz, maupie
 
Het zelfde beeld zie je ook op de Nordschleife.

[*]Een groep ervaren rijders die weten waar ze mee bezig zijn.
[*]Een groep idioten waarbij je alleen hoeft te wachten tot het weer een keer fout gaat.
[*]En een groep beginnelingen die zich laten puschen (laten opnaaien, of zich zelf opnaaien), en ook die groep loopt een groot risiko.

Je ziet dan ook dat de ongelukken meestal gebeuren in de 2e en 3e groep.

Ook de groep ervaren rijders die weten waar ze mee bezig zijn is ooit in groep 2 of 3 begonnen. Dus niet meteen zo snobistisch.

:P
 
Ja, en wanneer heb je nou ervaring? |(

Eerste x knietje aan de grond is geen ervaring, maar als ik daarvoor al 30 jaar heb gereden is het dan wel ervaring :?

Dus wanneer ben je ervaren? 10.000 x knietje aan de grond of al 30 jaar rij-ervaring? En die gaat "leren" knietje aan de grond :X

Je moet toch op 1 of andere manier ervaring op bouwen ;)

enja, ik rij d`r ook wel eens...


Helemaal mee eens, ik rij 'pas' 10 jaar en heb vele verschillende motoren gereden, ervaren? Ik heb (nog) geen knietje aan de grond gehad... :X ;)
 
Ik heb nu ruim 3 jaar mijn A maar ik denk dat ik 1 van de weinigen ben die kan zeggen dat ik elk jaar als het "seizoen" weer begint een VRO doe en ik denk dat ik ook nog wel kan zeggen dat ik misschien wel belachelijk veel VRO's heb gedaan.

Zal je meevallen hoeveel MF-ers dit ook doen (ik iig wel), is de ideale manier om het seizoen te beginnen. Ook als je 's winters doorrijdt is het aan te raden (je techniek wordt er niet beter op in de winter).

Voor de rest : :^
 
Ook de groep ervaren rijders die weten waar ze mee bezig zijn is ooit in groep 2 of 3 begonnen. Dus niet meteen zo snobistisch.

:P

Er bestaat ook nog een groep 4 O-) :
Mensen met een beetje ervaring die zich niet op laten naaien en op eigen tempo de baan leren kennen. En zich bewust zijn van de gevaren en eigen (on)mogelijkheden.

Op zaterdag 31 mei 2003 13:21 schreef Gizzmo het volgende:
...
Als ik ook hier bijvoorbeeld leest dat sommige iedere keer dat ze gaan rijden wel een spannende situatie meemaken schrik ik best, kan me moeilijk herinneren wanneer ik echt onder de indruk was van een bepaalde situatie. Maar dat komt omdat je door ervaring goed reageert, waardoor de angel ineens uit de situatie wordt getrokken waardoor het ineens niet meer zo gevaarlijk is.
En dat heb je echt aan je eigen te danken, en natuurlijk weet ik ook wel dat ik in me eerste jaren best wel eens mazzel gehad heb, en als ik pech had gehad had ik hier nu niet gezeten, denk niet dat ik heilig ben aub.

:^ en met de rest van het verhaal ook

Overigens hebben Gizzmo en PaulR1 wel een punt. Kijk bijvoorbeeld naar de ongelukken die op de B258 gebeurd zijn. Lullig voor de betrokkenen, maar allemaal een kwestie van gebrek aan ervaring. In alle gevallen heeft iemand de bocht niet kunnen halen. Te hard erin of niet voldoende de bocht doorgekeken .. of een combinatie van beiden. Met ervaring leer je bochten inschatten en verkeerde inschattingen corrigeren.

Rij zelf nog steeds niet de sterren van de hemel, maar ik weet ondertussen wel wat ik wel en wat ik niet kan. Ondertussen ook behoorlijk veel cursussen achter de rug (in die volgorde): VRO-1, VRO-3, Nivea 1 Zolder, CRT, TOMS, FTT-3. Alleen van de laatste kan ik zeggen niks meer bijgeleerd te hebben. Probleem is dat sommigen zich 'te goed' voelen om rijvaardigheidstrainingen te volgen.
 
Laatst bewerkt:
Ken namelijk iemand die een vriend had bij de KLPD (motoragent) en die ging elk half jaar op cursus en had dus alle vereiste papieren, ( ook had hij een race licentie en race-te op verschillende circuits). Maar tijdens het rijden door een file klapte hij op de een of andere manier onderuit en was op slag dood, Bij het neerkomen op het asfalt brak hij zijn nek en dan is het snel afgelopen,.... Het is maar een voorbeeld maar ik wil zo graag van het vooroordeel af dat er alleen ongelukken gebeuren met hardrijden en hard door de bochten heen,....

Ja tuurlijk, of deze: Roken is niet slecht mijn opa is 90 geworden en rookte elke dag 2 pakjes sigaretten!

Natuurlijk komen niet alle ongelukken door hardrijden of snel door de bochten... maar er komen wel veel ongelukken van!

We hoeven niet te stoppen met de sjit... maar wel een beetje paal en perk stellen... Dus ff goed nadenken waar en wanneer!
 
En hoe kan jij eigenlijk zien of iemand ervaren is of onervaren?? Baseer jij dat op leeftijd ofzo?

Ga eens op een drukke motor dag bij een wat moeilijkere bocht staan kijken.

Ik denk dat je na een paar uur wel kan inschatten wie meer ervaring heeft is en wie minder.

Je ziet het gewoon aan de houding van een persoon. En aan hoe mooi/vloeiend/strak de bocht genomen word.

Een ervarener iemand kan na het insturen, ontspannen met een vinger in de neus door
de bocht. Terijl een onervarener iemand wel 10x corrigeert en (lichtelijk)verkrampt op de motor zit. En iemand die ligt te pushen heeft ook zo zijn duidelijke kenmerken.

Ervaring heeft naar mijn mening dan ook niet af te meten aan cm's glimrand, aantal keren kneedown of rondjes op een circuit. Maar met motorbeheersing en rij-techniek. Beide gaan vaak samen, maar soms helaas ook niet.
 
onzin...
je kan ook ervaren worden zonder je te laten opnaaien/pushen.

:^ Al zal dat voor sommige i.v.m. hun hormonen niet makkelijk zijn. Ik hou liever de boel heel dan op de max een bocht door te knallen. Ik heb er genoeg naast gelegen en kies ervoor dan maar iets minder hard door een bocht te knallen.

Al zal je merken dat als je heel veel rijdt en veel mee maakt je dingen gaat herkennen en daar op anticiperen. Blijk ineens dat je alsnog stiekum veel harden door de bocht komt als een jaar geleden. :)
 
We gaan weer de goede kant op....

Mijn opa rookte als een ketter, is 89 geworden. En hij heeft echt geleefd. Dat doe ik nu op mijn brommert. ik wil niet sterven doordat iemand mij van achteren aanrijd. en..... geluk is met de domme :+
 
ik dacht dat er geen topics meer werden gepost met ongelukken, als het niet iemand van MF is.
 
Het ging nog altijd om een mede motor rijder!
En nee hij was geen beginner en nee hij heeft zichzelf niet onderuit gereden, maar is door een koekblik van zijn fiets gereden, en vooralsnog valt het allemaal helemaal niet mee! :(
 
Bron: website www.rtvwest.nl
"Weer motorongeluk oprit A4/A13
zaterdag 31 mei 2003
RIJSWIJK - Op de scherpe op- en afrit bij Rijswijk van de A13 naar de A4 is vrijdagavond opnieuw een ongeluk met een motorrijder gebeurd. De motorrijder kwam er met een enkelbreuk goed af, want twee weken geleden was er nog een ongeluk met dodelijke afloop. De op- en afritten van de A4 tussen Rijswijk en de Plaspoelpolder zijn inmiddels berucht, want motorrijders scheuren hier door de bochten om te werken aan hun bochtentechniek. "

1. Betreft rijder met zeer veel ervaring (VRO's en circuit etc.) 8-) Zeker geen O-) Maar dit had iedereen kunnen overkomen (Zie punt 3)
2. Vergeleken met Evil ;( is hij er inderdaad goed vanaf gekomen maar een klaplong en een zeer gecompliceerde enkelbreuk is nooit grappig ;(
3. ZEKER NIET OMDAT HIJ DOOR EEN KOEKBLIK WERD GESNEDEN DE VLUCHTSTROOK OP MOEST EN DAAR DOOR OLIE OF IETS ANDERS GING GLIJDEN :( :( :( :( KOEKBLIK IS NIET GESTOPT :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( :(
4. Snelheid op dat moment ongeveer 70 km/u
5. Resultaat: deze week operatie, begin volgende week uit ziekenhuis, een maand of zes revalideren. Dus dit jaar niet meer :] :(
6. Conclusie: :] is riskant maar zoooooooooooo leuk! Ongelukken niet per definitie afhankelijk van ervaring (Zie recente raceongevallen)

Wellicht een idee om koekblikrijders die niet stoppen te ruimen ;) ;) En voor de zekerheid de rest preventief }) Hebben wij lekker de ruimte om te :] :]

Nu weer even serieus: KEEP IT SAFE BUT KEEP ON :] !!!!!!!!!!!!
 
er wordt steeds over drie groepen gesproken, volgens mij is er ook nog een groep beginners die zich helemaal niet laat opnaaien en gewoon lekker hun eigen rondjes rijden. Waar ik dus in hoor en niet ik alleen want ik ken zat (jonge) motorrijders die zich echt niet laten opnaaien. :]

:^ Ik rijd ook lekker op mijn gemak, en ben echt niet de snelste. Maar een strak bocchie rijden mij 80 of 90 per uur is ook leuk imho. Gewoon in je eigen tempo.
 
En wie werden er geinterviewd door RTVWest??????
Man op een gele Aprilia RSV Mile R en een vrouw op een instructrice op Kawa ER5????? MF-ers?????
 
Bron: website www.rtvwest.nl
"Weer motorongeluk oprit A4/A13
zaterdag 31 mei 2003
RIJSWIJK - Op de scherpe op- en afrit bij Rijswijk van de A13 naar de A4 is vrijdagavond opnieuw een ongeluk met een motorrijder gebeurd. De motorrijder kwam er met een enkelbreuk goed af, want twee weken geleden was er nog een ongeluk met dodelijke afloop. De op- en afritten van de A4 tussen Rijswijk en de Plaspoelpolder zijn inmiddels berucht, want motorrijders scheuren hier door de bochten om te werken aan hun bochtentechniek. "

Wij (Mars, Marco en ik) hebben op deze lokaties vaak ongelukken zien gebeuren waar we gewoon op zaten te wachten want als we dan stonden te kijken wisten we gewoon 100% zeker dat het fout moest gaan.

ciao Daan

Nou jongens dan hebben jullie nu weer wat gemist he, zaten jullie een paar weken terug ook te wachten?
Groep 5 en blijkbaar heb je die eikels overal: de ramptoeristen
 
kan me trouwens niet voorstellen wat een ervaren rijder daar uberhaupt te zoeken heeft... tis ge-hyped en voor would-be's

1. Ook ervaren rijders vinden bochtjes nemen leuk maar doen dat vaak met braipower ON

2. would-be's...... de bochten bij PPP lenen zich ook voor leuk DRIFTWERK!!! :+
 
Sommige denken dat 30.000 km betekent dat je ervaring heb, maar dat zit echt anders, het zit hem meer in de tijd, ik zelf rij al 17 jaar zowel auto als motor, en veel km's, maar ook zeer divers, sommige hier hebben alleen in Nederland gereden bijv, je moet eens weten wat je tegen komt in het buitenland.
Dat alles bij elkaar levert ervaring op, en om te zorgen dat je daarvan kan genieten moet je zorgen dat je je eerste jaren overleeft.
Helemaal mee eens,zelfs na de afgelopen 3 jaar zo'n 70.000 km te hebben afgelegd over de meest uiteenlopende wegen en situaties heb ik nog lang niet het gevoel dat ik "ervaren" ben.
Jammer genoeg worden de cursussen van het type VRO op minstens 500 km (Jarama,Montmeló)van m'n huis in San Sebastian gehouden, ik hoop dat er deze zomer wat in Pau georganiseerd wordt want ik denk dat ik daarmee meer zal leren dan met het rijden opzich.
Wat me opvalt is dat bij de motorrijders hier in het noorden van Spanje (Pyreneëen,Baskenland en omgeving)zelden over kneedowns/wheelies/stoppies wordt gepraat maar het meer gaat over hoe goed men op de favoriete bergwegen uit de voeten kan of niet.
Verder laten vreemd genoeg de meer ervaren rijders in onze vriendengroep zich eerder opnaaien en bekijken wij (minder ervaren)het spektakel van een afstandje als er weer eens een "hanengevecht" uitbreekt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan