Weer terug met een span :VX800 EML

Ze deden dat ook met bijvoorbeeld BMW. Ze hebben combinaties gebouwd voor de politie die als EML op kenteken staan.
 
Gaat het plan worden. Voor en het span op 135r15 zodat alles weer recht staat.
Advies graag welk merk?
ik heb mijn GL1000 voor en achter op een maxis 4 seizoenen band staan; die bevallen mij echt heel erg goed. Is niet al te duur en goede grip op droog en nat asfalt en in de winter met een niet te oude band ook prima grip in de sneeuw. Weet zo uit mijn hoofd alleen niet meer hoe hoog die band is. Op de bak heb ik ook een zelfde soort band, maar die is 16" en volgens mij 185 breed, dus niet helemaal vergelijkbaar

er is niet super veel keuze ook in die maat hoor ( al heb ik al een paar jaar geen banden meer gekocht, dus heb geen verse info)
 
Ze deden dat ook met bijvoorbeeld BMW. Ze hebben combinaties gebouwd voor de politie die als EML op kenteken staan.

Dat was alleen in de vorm nog een BMW frame.

Het balhoofd was zwaarder uitgevoerd, ook de aanhechting aan het frame aldaar.
En het achterframe was een gelaste constructie van dikke buis, 1 compleet frame dus.
Niet meer die aangeboute dunne buisjes.
 
Ik ken er niet eentje.

Maar als die waterkoeling heeft moet t te doen zijn.
Je gas mengstuk zal wel even knutselen worden, maar met een kleine Landi verdamper moet die vast wel rijdend te krijgen zijn

Zoals ze bij een kever deden kan toch ook?
Leiding in de uitlaat of om de uitlaat heen draaien.
Lijkt mij simpeler, of is er een reden om dat niet te doen?
@paalco is handig genoeg om zelf een mengstuk te maken.
 
ik bedacht mij dat het tegenwoordig verboden is om een gasleiding in de uitlaat te steken.
Maar auto's die er vroeger mee goed gekeurd zijn mogen er uiteraard nog steeds mee rijden.
En aangezien je een motor toch niet hoeft te keuren lijkt het mij geen probleem.
 
Ik heb ook al plaatjes gezien met de pen op de uitlaatdemper gelast met een plaatje er overheen. Dat mag wel.
 
als je een waterkoeler hebt, dan zou ik gewoon de waterkoeling gebruiken en niet via de uitlaatwarmte

daarmee zou ik zelf net wat relaxter rond rijden
 
als je een waterkoeler hebt, dan zou ik gewoon de waterkoeling gebruiken en niet via de uitlaatwarmte

daarmee zou ik zelf net wat relaxter rond rijden
Dit was wel het idee. Maar ik vroeg me af of het al op een vx800 gedaan was. Er is niet veel ruimte onder de tank en er worden 2 luchtfilters gebruikt. Uit de verhalen die ik op het net heb gevonden blijkt dat 1 Venturi beter werkt dan 2 Ivm de hogere lucht snelheid. Binnenkort eens goed kijken hoeveel ruimte er is.
 
Oh, een VX werkt net als een intruder met 2 carburateurs achter elke cilinder 1?
En dan synchroniseren met een kabeltje?
 
Volgens mij loopt een vx niet over van het vermogen, houdt er wel rekening mee dat dit op gas nog minder wordt.
 
Oh, een VX werkt net als een intruder met 2 carburateurs achter elke cilinder 1?
En dan synchroniseren met een kabeltje?
Heb een 700 Intruder gehad, een monteur vertelde mij eens dat het niet het meest "fijne" systeem is met die kabel
 
Nee, het is niet het meest stabiele systeem om synchroon te houden.

Heb destijds de intruder 1400 van Pepe in de schuur gehad en naast t bouwen van een schommel heb ik m toen ook af gesteld en dat was wel even apart toen de ene cilinder in toeren omhoog ging terwijl de ander m probeerde af te remmen...
Alsof er met een zwaar geweer geschoten werd.
Op zich niet zo erg, maar dat t toen al 1:30 am was heb ik wel een paar opmerkingen in de buurt van mogen ontvangen 🙈
 
Vandaag even wat knutselen. 3 nieuwe banden er op en de remmen nakijken.
IMG_20221214_144005_890.jpg
De blokken van voor kunnen nog wel blijven zitten maar de rest moet worden vervangen. Ook de lagers van het zijspanwiel moeten worden vervangen.
IMG_20221214_143946_398.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat spanwiel komt vast nog wel eens aan de beurt. Beroemde prutconstructie. Ik heb samen met RobM84 hier ook ervaring mee ondertussen. Op mijn K1200RS span heb ik twee keer het lager kapot gereden en toen de aanpassingen doorgevoerd die EML zelf ook gedaan heeft. De standaard twee kogellagers vervangen door een hoekcontactlager en een kogellager. Nu heb jij wel net een ander naadje maar dezelfde lagertjes zo te zien.

Ik heb nu FAG 3205-2RS aan de binnenkant. Op zich niet zo'n moeilijke aanpassing. Kamer uitdraaien zodat hij wat dieper wordt en de spanbus tussen de lagers iets inkorten en dat is het grotendeels.

Tevens hebben we toen de losse wielbouten vervangen door bouten die vast in de naaf gemonteerd worden en daarna het wiel met losse moeren gemonteerd. Sinds die tijd is het bij mij heel gebleven.


IMG_20210327_110157.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag nieuwe lagers en keerringen gehaald en net gemonteerd. Ook het swingarm lager van nieuw vet voorzien. En ook nog de remblokken voor het achterwiel gescoord.
IMG_20221215_195012_823.jpg

IMG_20221215_194912_654.jpg

Morgen weer verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan