Zo we zijn al weer een tijdje thuis. Het was een leuk weekendje Le Mans. Zaterdagochtend begon een beetje twijfelachtig: het regende dat het goot. Toen maar een paar bakken koffie extra gepakt om extra wakker te worden. Rond een uurtje of half 9 waren we eindelijk onderweg. Onderweg nog een paar spatjes regen gehad, maar de regenoverall hoefde het hele weekend niet gebruikt te worden.
Op de heenweg tot Parijs alleen snelweg gereden. Daar namen we de verkeerde afslag, waardoor we ineens op de peripherique zaten. Dus toen hebben we maar een vol rondje peripherique gedaan (niet geklokt want het was iets te druk). Veel auto's links en rechts ingehaald, dus het ging wel lekker. Ook nog een stuk achter een politiebusje gereden, die had schijnbaar nogal haast en maakte de weg mooi vrij voor ons.
Daarna alleen nog maar n-wegen gereden: wat een verademing vergeleken met Nederland. Die Fransen rijden zowiezo standaard 20 tot 30 kph 'te hard'. En als je vindt dat het nog niet hard genoeg gaat gaan ze nog netjes rechts rijden ook, zodat je gemakkelijk voorbij kunt.
In Le Mans zelf was het ook erg de moeite waard. 3 grote campings met per camping een paar duizend tentjes. Het leek wel de 24 uur van Le Mans. Het gaat daar de hele nacht door. Op de camping waar wij lagen (vlakbij de hoofdtribune) lag ook nog een stuk asfalt waar veel wheelies, stoppies, burnouts en ander leuke dingen gedaan werden. Verder veel motoren in de toerenbegrenzer en ook de dodemansknop werd goed gebruikt. Degenen die iets zuiniger waren op hun motor hadden gewoon een autoblok bij zich. Maken ook aardig wat herrie, spuit vervolgens wat diesel in de carburateur en alles ziet wit van de rook. Dit 'gedoe' ging dus de hele dag en de hele nacht door.
Zondag was de grote dag (eerst €45 betaald voor een kaartje ). De 125cc hebben we erg goed kunnen zien in de bocht na de Dunlop brug (veel valpartijen daar o.a. Yuichi Ui en Juan Olive). Mooie inhaalactie van Checinello daar. D'r stond een groot scherm bij dus de wedstrijd was goed te volgen.
De 250 hebben we net voorbij de laatste bocht staan bekijken. Ook de podiumceremonie hebben we goed kunnen zien. Een verschrikkelijke teringherrie want 10 meter bij ons vandaan werd er flink wat vuurwerk afgestookt.
Van de motogp hebben we eerst de startopstelling en de start bekeken. Daarna hebben we de rest van de wedstrijd bij het ingaan van de eerste bocht bekeken (ook weer bij een groot scherm). De Yamaha's klinken redelijk, de Suzuki klinkt als een opgevoerde brommer, maar de Honda en Aprilia klinken fantastisch
Verder valt het op dat ze wel erg hard die bocht ingaan (ca 280 kph en dat ziet er snel uit op 5 meter afstand), vervolgens moeten ze hard in de remmen voor de chicane. En dat klinkt mooooiiiiii vooral weer de Honda en Aprilia. Die knallen als een gek. Helaas het Rossi zijn regenpak niet bij zich, zodat de race voortijdig gestopt werd. Er vielen wel een paar druppels, maar regen mocht je het niet noemen.
De meesten Fransen gingen meteen naar huis, dus 's avonds was het erg rustig op de camping. We zijn zelf maar een beetje gaan stoken: hout, plastic, matrassen. Ja je moet iets als er verder niet veel te beleven is (ook het bier was vroegtijdig op ). Dat matras brandde wel erg hard, met heel veel dikke zwarte rook (tip: val nooit met een brandende sigaret in slaap).
Vanmorgen om half 9 zaten we weer op de motor. Vandaag alleen maar snelweg gereden. Schoot wel lekker op, constant 180-200 op de peage en met 140-160 langs Parijs. In Belgie hebben we maar iets rustiger aan gedaan (constant 160), een hoge boete zou toch zonde zijn. En om half 3 waren we weer thuis. In 6 uurtjes tijd toch 680 km gereden, tussen door eigenlijk alleen gestopt om te tanken en te eten. Bijna een tank leeggereden: na 220 km pastte er 18 liter in m'n tank. Volgens het boekje heeft m'n Kawa een tank van 18 liter.
Al met al was het een erg geslaagd weekend...
Op de heenweg tot Parijs alleen snelweg gereden. Daar namen we de verkeerde afslag, waardoor we ineens op de peripherique zaten. Dus toen hebben we maar een vol rondje peripherique gedaan (niet geklokt want het was iets te druk). Veel auto's links en rechts ingehaald, dus het ging wel lekker. Ook nog een stuk achter een politiebusje gereden, die had schijnbaar nogal haast en maakte de weg mooi vrij voor ons.
Daarna alleen nog maar n-wegen gereden: wat een verademing vergeleken met Nederland. Die Fransen rijden zowiezo standaard 20 tot 30 kph 'te hard'. En als je vindt dat het nog niet hard genoeg gaat gaan ze nog netjes rechts rijden ook, zodat je gemakkelijk voorbij kunt.
In Le Mans zelf was het ook erg de moeite waard. 3 grote campings met per camping een paar duizend tentjes. Het leek wel de 24 uur van Le Mans. Het gaat daar de hele nacht door. Op de camping waar wij lagen (vlakbij de hoofdtribune) lag ook nog een stuk asfalt waar veel wheelies, stoppies, burnouts en ander leuke dingen gedaan werden. Verder veel motoren in de toerenbegrenzer en ook de dodemansknop werd goed gebruikt. Degenen die iets zuiniger waren op hun motor hadden gewoon een autoblok bij zich. Maken ook aardig wat herrie, spuit vervolgens wat diesel in de carburateur en alles ziet wit van de rook. Dit 'gedoe' ging dus de hele dag en de hele nacht door.
Zondag was de grote dag (eerst €45 betaald voor een kaartje ). De 125cc hebben we erg goed kunnen zien in de bocht na de Dunlop brug (veel valpartijen daar o.a. Yuichi Ui en Juan Olive). Mooie inhaalactie van Checinello daar. D'r stond een groot scherm bij dus de wedstrijd was goed te volgen.
De 250 hebben we net voorbij de laatste bocht staan bekijken. Ook de podiumceremonie hebben we goed kunnen zien. Een verschrikkelijke teringherrie want 10 meter bij ons vandaan werd er flink wat vuurwerk afgestookt.
Van de motogp hebben we eerst de startopstelling en de start bekeken. Daarna hebben we de rest van de wedstrijd bij het ingaan van de eerste bocht bekeken (ook weer bij een groot scherm). De Yamaha's klinken redelijk, de Suzuki klinkt als een opgevoerde brommer, maar de Honda en Aprilia klinken fantastisch
Verder valt het op dat ze wel erg hard die bocht ingaan (ca 280 kph en dat ziet er snel uit op 5 meter afstand), vervolgens moeten ze hard in de remmen voor de chicane. En dat klinkt mooooiiiiii vooral weer de Honda en Aprilia. Die knallen als een gek. Helaas het Rossi zijn regenpak niet bij zich, zodat de race voortijdig gestopt werd. Er vielen wel een paar druppels, maar regen mocht je het niet noemen.
De meesten Fransen gingen meteen naar huis, dus 's avonds was het erg rustig op de camping. We zijn zelf maar een beetje gaan stoken: hout, plastic, matrassen. Ja je moet iets als er verder niet veel te beleven is (ook het bier was vroegtijdig op ). Dat matras brandde wel erg hard, met heel veel dikke zwarte rook (tip: val nooit met een brandende sigaret in slaap).
Vanmorgen om half 9 zaten we weer op de motor. Vandaag alleen maar snelweg gereden. Schoot wel lekker op, constant 180-200 op de peage en met 140-160 langs Parijs. In Belgie hebben we maar iets rustiger aan gedaan (constant 160), een hoge boete zou toch zonde zijn. En om half 3 waren we weer thuis. In 6 uurtjes tijd toch 680 km gereden, tussen door eigenlijk alleen gestopt om te tanken en te eten. Bijna een tank leeggereden: na 220 km pastte er 18 liter in m'n tank. Volgens het boekje heeft m'n Kawa een tank van 18 liter.
Al met al was het een erg geslaagd weekend...